Nový open source router Turris Omnia NG je v prodeji. Aktuálně na Allegro, Alternetivo, Discomp, i4wifi a WiFiShop.
Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Letos je pro vás otevře 26. listopadu v 16 hodin v pražském Karlíně. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o práci vývojářů, prostředí ve kterém pracují a o místní firemní kultuře. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem inženýři v Praze pracují, jak spolupracují se zákazníky, partnery i studenty, proč mají rádi open source a co
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.
Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Odkazy
Grafický čip mali 400 je v súčasnosti jeden z najbežnejšie používaných grafických čipov na ARM doskách / tabletoch. Ako to u propietárnch ovládačov býva zvykom väčšinu práce odvádza propietárna časť v userspace. Malá časť kódu, ktorá poskytuje rozhranie k hardvéru je (a musí byť kvôli GPL) open source. Nedávno sa mi podarilo nájsť binárny ovládač r4p0. Tento blog bude o tom ako rozbehať r4p0 na SoC značky Allwinner.
Na úspešné rozbehanie ovládačov budeme potrebovať predovšetkým uzatvorenú userspace časť ovládača. Allwinner poskytuje tieto binárne ovládače voľne na ľubovoľné použitie (žiadna EULA). Najvyššia verzia je však r3p2. Novšia verzia (s extrémen humusáckou EULA) sa dá čmajznúť z hardkernelu (neviem či som spomínal, ale nemám túto firmu rád). Pár zaujímavých odstavcov prihladám aj tu:
2.1 Hardkernel hereby grants Licensee a limited, non-exclusive, non-transferable, irrevocable, restricted right to use the Software in object code form only on the Computer System solely for the purpose of developing application software for Hardkernel devices using the Samsung Exynos 4412 System-on-a-Chip.
2.2.4 You will not disassemble, decompile, reverse engineer, modify or create derivative works of the Software or documentation nor permit any third party to do so, except to the extent such restrictions are prohibited by applicable mandatory local law.
Okrem toho budeme potrebovať príslušnú verziu open source časti ovládača zo stránky mali.
tar -xvf r4p0-mp400-fbdev.tar -C /usr/lib
Jednoduché, že 
Grafický čip mali používa široké spektrum SoC. Podľa zapojenia sa inicializuje / mapuje videopamäť na rôznych zariadeniach rôzne. Ovládač zo stránky mali obsahuje len spoločné časti pre všetky SoC. Inicializačný kód sa musí skopírovať do adresára platform:
$ ls -lh platform drwxr-xr-x 2 mirec mirec 68 sep 21 20:55 arm drwxr-xr-x 2 mirec mirec 53 sep 21 23:13 sunxi
Od verzie ovládača r3p2 sa zmenil spôsob inicializácie, takže celá špecifická časť sa musela prepísať. Našťastie som nedávno objavil na tomto blogu časť ovládača pre sunxi.
Novšia verzia (r4p0) vyžaduje síce malé úpravy (inak zhodí kernel), ale nie je to nič hrozné - diff:
--- sunxi.old.c 2014-09-28 14:49:20.556354235 +0200
+++ sunxi.c 2014-09-21 23:00:11.750347742 +0200
@@ -30,6 +30,9 @@
#include <plat/sys_config.h>
#include <plat/memory.h>
#include <plat/system.h>
+#include <linux/dma-mapping.h>
+#include <linux/moduleparam.h>
+#include "mali_pp_scheduler.h"
#ifdef CONFIG_FB_SUNXI_RESERVED_MEM
extern unsigned long fb_start;
@@ -152,16 +155,19 @@
SW_INT_IRQNO_GPU_PP1, SW_INT_IRQNO_GPU_PPMMU1)
};
+static struct mali_gpu_device_data mali_gpu_data =
+{
+ .shared_mem_size = 256 * 1024 * 1024, /* 256MB */
+};
+
static struct platform_device mali_gpu_device =
{
.name = MALI_GPU_NAME_UTGARD,
.id = 0,
.dev.release = mali_platform_device_release,
-};
+ .dev.coherent_dma_mask = DMA_BIT_MASK(32),
-static struct mali_gpu_device_data mali_gpu_data =
-{
- .shared_mem_size = 256 * 1024 * 1024, /* 256MB */
+ .dev.platform_data = &mali_gpu_data,
};
int mali_platform_device_register(void)
@@ -191,12 +197,14 @@
ARRAY_SIZE(mali_gpu_resources_m400_mp1));
}
+ /*
+ NEEE
if (0 == err)
{
err = platform_device_add_data(&mali_gpu_device, &mali_gpu_data, sizeof(mali_gpu_data));
if (0 == err)
{
- /* Register the platform device */
+ / Register the platform device /
err = platform_device_register(&mali_gpu_device);
if (0 == err)
{
@@ -214,6 +222,22 @@
platform_device_unregister(&mali_gpu_device);
}
+ */
+
+ /* Register the platform device */
+ err = platform_device_register(&mali_gpu_device);
+ if (0 == err) {
+#ifdef CONFIG_PM_RUNTIME
+#if (LINUX_VERSION_CODE >= KERNEL_VERSION(2, 6, 37))
+ pm_runtime_set_autosuspend_delay(&(mali_gpu_device.dev), 1000);
+ pm_runtime_use_autosuspend(&(mali_gpu_device.dev));
+#endif
+ pm_runtime_enable(&(mali_gpu_device.dev));
+#endif
+
+ return 0;
+ }
+
return err;
}
@@ -223,6 +247,7 @@
MALI_DEBUG_PRINT(4, ("mali_platform_device_unregister() called\n"));
platform_device_unregister(&mali_gpu_device);
+ platform_device_put(&mali_gpu_device);
mali_platform_deinit();
}
Kompletný zdroják je v mojom repozitári.
Ovládač je možné skompilovať mimo zdrojákov príkazom (cross kompilátor podľa použitej platformy):
MALI_PLATFORM=sunxi CROSS_COMPILE=arm-cortex_a7-linux-gnueabi- KDIR=/cesta/k/zdrojakom/jadra USING_UMP=0 BUILD=release make
Ak by náhodou niekto chcel dať tento ovládač priamo do zdrojákov kernelu (mimochodom tak je to v mojom repozitári, ale keď to niekto chce proriešiť posvojom) tak treba dať pozor na jednu drobnosť: musí byť zapnuté EXTRA_DEFINES:=-DMALI_FAKE_PLATFORM_DEVICE=1 inak sa ovládač len tvári, že sa inicializoval. Pár hodín som sa s tým trápil kým som zistil, že u pánov číňanov je fake reálne zariadenie 
Nechce sa mi prepínať medzi rôznymi verziami ovládača, takže žiadne seriózne benchmarky dnes nečakajte. Pre porovnanie som používal Qt5 cinematic experience s povypínanými efektmi. S ovládačom r3p0 sa hodnota fps pohybovala okolo 90. Verzia r4p0 dosahuje okolo 170 fps. Rozdiel bol celkom očakávaný. Momentálne mám totiž dvojjadrovú grafiku a r3p0 vie používať len jedno jadro. Presný changelog nie je bežným používateľom dostupný, takže neviem čo všetko sa medzi r3p0 a r4p0 zmenilo. Škoda, že viacero jadier sa dá použiť legálne len s doskou od hardkernelu.
Na vyššie odkazovanom blogu som našiel odkaz na to, ako zapnúť vertikálnu synchronizáciu. Video z môjho zariadenia so zapnutou synchronizáciou je tu:
Tiskni
Sdílej:
Jak pokročila Lima? Poslední zpráva u nich je:
Q3A now runs with open source generated shaders!
což zní dost slibně a to bylo už 2013-03-18.
Pokiaľ viem lima je totálne dead. Žiaľ nie je dosť ľudí na to aby drivery dokopali do použiteľného stavu.