Apple dnes představil 14palcový MacBook Pro, iPad Pro a Apple Vision Pro s novým čipem M5.
Debian pro mobilní zařízení Mobian (Wikipedie) byl vydán ve verzi 13 Trixie. Nová stabilní verze je k dispozici pro PINE64 PinePhone, PinePhone Pro a PineTab, Purism Librem 5, Google Pixel 3a a 3a XL, OnePlus 6 a 6T a Xiaomi Pocophone F1.
Operátor O2 představil tarif Datamanie 1200 GB . Nový tarif přináší 1200 GB dat s neomezenou 5G rychlostí, a také možnost neomezeného volání do všech sítí za 15 Kč na den. Při roční variantě předplatného zákazníci získají po provedení jednorázové platby celou porci dat najednou a mohou je bezstarostně čerpat kdykoli během roku. Do 13. listopadu jej O2 nabízí za zvýhodněných 2 988 Kč. Při průměrné spotřebě tak 100 GB dat vychází na 249 Kč měsíčně.
Byly publikovány informace o útoku na zařízení s Androidem pojmenovaném Pixnapping Attack (CVE-2025-48561). Aplikace může číst citlivá data zobrazovaná jinou aplikací. V demonstračním videu aplikace čte 2FA kódy z Google Authenticatoru.
Free Software Foundation (FSF) spustila projekt Librephone, jehož cílem je vytvoření svobodného operačního systému pro mobilní telefony. Bez binárních blobů.
Byla vydána verze 7 s kódovým název Gigi linuxové distribuce LMDE (Linux Mint Debian Edition). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Linux Mint vychází z Ubuntu. LMDE je postaveno na Debianu.
Byl vydán Mozilla Firefox 144.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Vypíchnout lze lepší správu profilů. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 144 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Discord potvrdil únik osobních údajů přibližně 70 000 uživatelů. Incident se týká uživatelů po celém světě, především těch, kteří v rámci ověřování svého věku nahráli do aplikace doklad totožnosti. Únik informací se netýkal systémů samotné platformy, ale došlo k němu přes kompromitovaný účet pracovníka zákaznické podpory u externího poskytovatele služeb.
Americká společnost OpenAI, která provozuje chatbota ChatGPT, kvůli výrobě vlastních procesorů pro umělou inteligenci (AI) spojí síly s firmou Broadcom. Firmy o tom informovaly (en) ve svém včerejším sdělení. OpenAI se snaží zajistit si výpočetní výkon potřebný k uspokojení rostoucí poptávky po svých službách. Akcie Broadcomu po zprávě výrazně zpevnily.
O víkendu 18. a 19. října lze na brněnském výstavišti navštívit s jednou vstupenkou dvě akce: Maker Faire Brno, "festival tvořivosti, vynálezů a bastlířské radosti", a GameDev Connect, "akci určenou pro všechny současné a hlavně budoucí herní vývojáře, kteří touží proniknout do jednoho z nejúžasnějších průmyslů na světě".
Odkazy
Grafický čip mali 400 je v súčasnosti jeden z najbežnejšie používaných grafických čipov na ARM doskách / tabletoch. Ako to u propietárnch ovládačov býva zvykom väčšinu práce odvádza propietárna časť v userspace. Malá časť kódu, ktorá poskytuje rozhranie k hardvéru je (a musí byť kvôli GPL) open source. Nedávno sa mi podarilo nájsť binárny ovládač r4p0. Tento blog bude o tom ako rozbehať r4p0 na SoC značky Allwinner.
Na úspešné rozbehanie ovládačov budeme potrebovať predovšetkým uzatvorenú userspace časť ovládača. Allwinner poskytuje tieto binárne ovládače voľne na ľubovoľné použitie (žiadna EULA). Najvyššia verzia je však r3p2. Novšia verzia (s extrémen humusáckou EULA) sa dá čmajznúť z hardkernelu (neviem či som spomínal, ale nemám túto firmu rád). Pár zaujímavých odstavcov prihladám aj tu:
2.1 Hardkernel hereby grants Licensee a limited, non-exclusive, non-transferable, irrevocable, restricted right to use the Software in object code form only on the Computer System solely for the purpose of developing application software for Hardkernel devices using the Samsung Exynos 4412 System-on-a-Chip.
2.2.4 You will not disassemble, decompile, reverse engineer, modify or create derivative works of the Software or documentation nor permit any third party to do so, except to the extent such restrictions are prohibited by applicable mandatory local law.
Okrem toho budeme potrebovať príslušnú verziu open source časti ovládača zo stránky mali.
tar -xvf r4p0-mp400-fbdev.tar -C /usr/lib
Jednoduché, že
Grafický čip mali používa široké spektrum SoC. Podľa zapojenia sa inicializuje / mapuje videopamäť na rôznych zariadeniach rôzne. Ovládač zo stránky mali obsahuje len spoločné časti pre všetky SoC. Inicializačný kód sa musí skopírovať do adresára platform:
$ ls -lh platform drwxr-xr-x 2 mirec mirec 68 sep 21 20:55 arm drwxr-xr-x 2 mirec mirec 53 sep 21 23:13 sunxi
Od verzie ovládača r3p2 sa zmenil spôsob inicializácie, takže celá špecifická časť sa musela prepísať. Našťastie som nedávno objavil na tomto blogu časť ovládača pre sunxi.
Novšia verzia (r4p0) vyžaduje síce malé úpravy (inak zhodí kernel), ale nie je to nič hrozné - diff:
--- sunxi.old.c 2014-09-28 14:49:20.556354235 +0200 +++ sunxi.c 2014-09-21 23:00:11.750347742 +0200 @@ -30,6 +30,9 @@ #include <plat/sys_config.h> #include <plat/memory.h> #include <plat/system.h> +#include <linux/dma-mapping.h> +#include <linux/moduleparam.h> +#include "mali_pp_scheduler.h" #ifdef CONFIG_FB_SUNXI_RESERVED_MEM extern unsigned long fb_start; @@ -152,16 +155,19 @@ SW_INT_IRQNO_GPU_PP1, SW_INT_IRQNO_GPU_PPMMU1) }; +static struct mali_gpu_device_data mali_gpu_data = +{ + .shared_mem_size = 256 * 1024 * 1024, /* 256MB */ +}; + static struct platform_device mali_gpu_device = { .name = MALI_GPU_NAME_UTGARD, .id = 0, .dev.release = mali_platform_device_release, -}; + .dev.coherent_dma_mask = DMA_BIT_MASK(32), -static struct mali_gpu_device_data mali_gpu_data = -{ - .shared_mem_size = 256 * 1024 * 1024, /* 256MB */ + .dev.platform_data = &mali_gpu_data, }; int mali_platform_device_register(void) @@ -191,12 +197,14 @@ ARRAY_SIZE(mali_gpu_resources_m400_mp1)); } + /* + NEEE if (0 == err) { err = platform_device_add_data(&mali_gpu_device, &mali_gpu_data, sizeof(mali_gpu_data)); if (0 == err) { - /* Register the platform device */ + / Register the platform device / err = platform_device_register(&mali_gpu_device); if (0 == err) { @@ -214,6 +222,22 @@ platform_device_unregister(&mali_gpu_device); } + */ + + /* Register the platform device */ + err = platform_device_register(&mali_gpu_device); + if (0 == err) { +#ifdef CONFIG_PM_RUNTIME +#if (LINUX_VERSION_CODE >= KERNEL_VERSION(2, 6, 37)) + pm_runtime_set_autosuspend_delay(&(mali_gpu_device.dev), 1000); + pm_runtime_use_autosuspend(&(mali_gpu_device.dev)); +#endif + pm_runtime_enable(&(mali_gpu_device.dev)); +#endif + + return 0; + } + return err; } @@ -223,6 +247,7 @@ MALI_DEBUG_PRINT(4, ("mali_platform_device_unregister() called\n")); platform_device_unregister(&mali_gpu_device); + platform_device_put(&mali_gpu_device); mali_platform_deinit(); }
Kompletný zdroják je v mojom repozitári.
Ovládač je možné skompilovať mimo zdrojákov príkazom (cross kompilátor podľa použitej platformy):
MALI_PLATFORM=sunxi CROSS_COMPILE=arm-cortex_a7-linux-gnueabi- KDIR=/cesta/k/zdrojakom/jadra USING_UMP=0 BUILD=release make
Ak by náhodou niekto chcel dať tento ovládač priamo do zdrojákov kernelu (mimochodom tak je to v mojom repozitári, ale keď to niekto chce proriešiť posvojom) tak treba dať pozor na jednu drobnosť: musí byť zapnuté EXTRA_DEFINES:=-DMALI_FAKE_PLATFORM_DEVICE=1
inak sa ovládač len tvári, že sa inicializoval. Pár hodín som sa s tým trápil kým som zistil, že u pánov číňanov je fake reálne zariadenie
Nechce sa mi prepínať medzi rôznymi verziami ovládača, takže žiadne seriózne benchmarky dnes nečakajte. Pre porovnanie som používal Qt5 cinematic experience s povypínanými efektmi. S ovládačom r3p0 sa hodnota fps pohybovala okolo 90. Verzia r4p0 dosahuje okolo 170 fps. Rozdiel bol celkom očakávaný. Momentálne mám totiž dvojjadrovú grafiku a r3p0 vie používať len jedno jadro. Presný changelog nie je bežným používateľom dostupný, takže neviem čo všetko sa medzi r3p0 a r4p0 zmenilo. Škoda, že viacero jadier sa dá použiť legálne len s doskou od hardkernelu.
Na vyššie odkazovanom blogu som našiel odkaz na to, ako zapnúť vertikálnu synchronizáciu. Video z môjho zariadenia so zapnutou synchronizáciou je tu:
Tiskni
Sdílej:
Jak pokročila Lima? Poslední zpráva u nich je:
Q3A now runs with open source generated shaders!
což zní dost slibně a to bylo už 2013-03-18.
Pokiaľ viem lima je totálne dead. Žiaľ nie je dosť ľudí na to aby drivery dokopali do použiteľného stavu.