Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Tak tohle je nejvetsi for, co jsem za posledni dobu cetl. Kdyby nad Prahou bdel takovy ten trojuhelnicek s okem a sbiral za kazdy prestupek body, tak je do pul roku Praha prujezdna v kteroukoliv denni i nocni dobu....a cyklisti by zase prozměnu do konce života spláceli pokuty, které by dostali za své přestupky (protože body jim dávat nelze). Už jen za ten chlast, za chybějící osvětlení, za jízdu po chodníku nebo za nedání přednosti.
...v průměru asi tak stejně.
No? To mne zajímá... Když je za víkend na silnicích 15 mrtvých, je tedy za víkend (a to je cyklistů více) také 15 mrtvých cyklistů/lidí přejetých cyklisty?
A ještě mi nikdo nedokázal vysvětlit jak by se řešila způsobená škoda, já si na to povinně platím pojištění odpovědnosti.Pokud bych na tom kole jel já (tím nechci říct, že na něm jezdím jako prase), tak by to zaplatila pojišťovna z občanského pojištění odpovědnosti. Stejně tak samozřejmě u každého, kdo takové pojištění má. Ale pokud by cyklista (nebo chodec apod.) pojištění neměl, platil by celé následky ze svého, což by byl trochu problém, takže by se to z něj mohlo páčit dlouhá léta s nejistým výsledkem.
Kupříkladu jsem ještě nepotkal řidiče motorizovaného který by měl tu drzou odvahu jet kruhák protisměrem.Já dvakrát a to ten kruhák je před policejní stanicí.
"zákaz vjezdu" platí jen pro motorizovaná vozidlaK čemu by pak byl "zákaz vjezdu motorových vozidel", že? Jinak ještě před takovými 15-20 lety byly klasické zákazy úplně všude, i zcela nesmyslně (namísto zákazu motorových vozidel, případně vícestopých motorových vozidel), proto si spousta cyklistů zvykla je naprosto ignorovat. Dnes už je to podstatně lepší, ale i tak vím o některých zákazech, které by bylo vhodné zrevidovat.
K čemu by pak byl "zákaz vjezdu motorových vozidel", že?
Zajímavá otázka. Podle úředníků, kteří o umístění značek rozhodují, patrně jen aby na něj mohla být otázka v autoškolních testech.
To není argument. Když něco ukradneš, taky při tom nemusíš nikoho zabít ... to znamená, že je to v pořádku ?
A taky by mě zajímalo, jestli za "lidi zabité řidiči" považuješ i ty, co si srážku s autem zavinili sami ...
no nevim jak si představuješ, že za sebou naráz pojede jako had několik tisíc cyklistůPředstavuju si to naprosto jednoduše. Vyjede jeden, za ním druhý, pak třetí a tak dál.
to ta plynulost provozu taky logicky půjde rychle do...Důvod? To pravidlo pro cyklisty je v zákoně pravděpodobně proto, aby se cyklisté dali předjíždět i v situaci, kdy rychlejší auto nemůže opustit svůj pruh. Takže cyklisté pojedou svou rychlostí, auta taky a všichni budou spokojení.
No někdo holt trvá na dodržování pravidel i když je to proti zdravýmu rozumu.A zablokovat magistrálu není proti zdravému rozumu? No pro silniční vši asi ne, ale ty rozum nemají...
Ne, oni předpisy dodržovat nebudou. Na autorem odkazované stránce se píše: "Kvůli bezpečnosti účastníků (po dohodě s policií) porušujeme některé předpisy. Nebylo by bezpečné ani praktické, pokud bychom skupinu dělili zastavováním na semaforech nebo dáváním přednosti chodcům a automobilům, a pouštěli je tak mezi sebe."
(po dohodě s policií)Policie se může s někým dohodnout, že dotyčný nemusí dodržovat předpisy? A vůbec, co by bylo nebezpečné na tom, že by se skupina dělila na semaforech?
Tak v takovém případě bych do nich tím autem klidně vjel. Zavinění by bylo v podstatě jasné...
Ano, ale asi ne tak, jak si myslíte. Jak mi vysvětlil policajt z nehodovky, i kdybych srazil chodce na dálnici (kde podle předpisů zcela jednoznačně nemá co dělat), stejně budu viníkem nehody já, protože jsem měl jet tak, abych se mu vyhnul nebo to ubrzdil. On že by prý nanejvýš dostal nějakou pokutu, kdyby to přežil. Nezbývá než doufat, že kdyby k něčemu takovému někdy došlo, soudce by projevil víc rozumu než ten policajt…
Jinak ja kolo asi nevytahnu. Musel bych do sklepa k rodicum, tam najit kolo, ktere uz je tam asi deset let, odvezt ho do nejblizsiho sberneho dvora a koupit si nove. :- )))
K tomu by se hodil slogan jako "S Linuxem bezpecne". :- )S Linuxem bezpečně (někde je ta novější česká verze, ale teď ji nemohu najít)
koukám že tak polovina bicyklů postrádá veškeré prvky povinné výbavy a asi tak 99,999 procenta minimálně některý z nich.Ona se ta pravidla pro povinnou výbavu dost zmírnila, už například není povinné osvětlení na kole, které jede za nesnížené viditelnosti. Ale odrazky stále ještě povinné jsou a mnoho ze zúčastněných kol je zjevně postrádá. Pak se takový cyklista někde "zapomene" (nejlépe v hospodě na pár pivech) a vyjede bez světel do tmy. Pokud možno ještě v tmavě šedém oblečení. To je potom fakt žrádlo...
Ty vesty taky, jsou předepsané u firemních vozidel. Profi řidič vpodstatě vždy když leze z auta a není na parkovišti musí mít na sobě vestu. Nějak nechápu jaký je rozdíl mezi soukromým autem a firemním. Buď budou pravidla platit pro všechny stejně nebo jsou k ničemu.Podle aktuální verze návrhu změny pravidel bude vesta povinná pro všechny. Jinak zatím to nebylo "pro firemní auta", ale "pro zaměstnance". Nebylo to pravidlo silničního provozu, nýbrž pravidlo bezpečnosti práce.
Nebylo to pravidlo silničního provozu, nýbrž pravidlo bezpečnosti práce.Což bylo vtipný v tom ohledu, že jako takové to prý policie neměla právo kontrolovat, protože smí přijímat nařízení jen od MV, ale tohle nařízení bylo od MPSV. Ale to taky nikdo neřešil, co kdo smí a nesmí...
Jinak souhlas s tim, ze by vetsina cyklistu mela svoje kolo vybavit odrazkami (to je mam pocit skoro to jedine, co dnes zakon vyzaduje). A kdyby to policiste zacali vyzadovat, povazoval bych to za dobre.Problém není ani tak v tom, že tam ty odrazky nemají. Problém je, že když pak někdo takového neviditelného cyklistu sejme (protože ho neměl šanci včas spatřit), je na něj pohlíženo jako na vraha.
Automobilista by mel vzhledem ke kvalite svych svetlometu a kvalite sveho zraku jet tak, aby se dokazal vyhnout i nesviticim a nereflexnim prekazkam ... Na zadne "nemel sanci vcas ho spatrit" v tomto nehraji.To je za mnohých situací čirá iluze. Například za deště (který rozhodně nebrání některým cyklistům vyjet, a to i s kolem, které nedisponuje osvětlením ani odrazkami), s auty v protisměru, může být cyklista neviditelný i v situaci, že na něj dopadají paprsky potkávacích světel. Čili splnit výše uvedené pravidlo by znamenalo jet za tmy v dešti krokem (v praxi cca do 20 km/h).
Jinak mne osobne zpusobuji daleko vetsi problemy nocni chodci, nez nocni cykliste. Chodcu uz jsem malem mel na skle nekolik a od te doby jezdim v noci do zatacek trochu pomaleji (a mam z toho fakt strach).S chodci takový problém nemívám, tedy pokud jdou po správné (levé) straně silnice. Jejich obličej je totiž obvykle poměrně dobře viditelný. Kdežto cyklista jede na pravé straně a zezadu je mnohem hůře viditelný.
Jasne, predpokladat, ze ridici budou jezdit pomalu kvuli moznosti potkat nereflexivni chodce, cyklistu, utrzenou krajnici, spadly strom,... je svym zpusobem naivni tak stejne, jako cekat, ze ridici nebudou sedat na volant unaveni, s chripkou, pod prasky, atd. Predstava, ze "ja tam proste musim byt vcas a je moje pravo tam dojet autem" je proste v populaci v tuto chvili prilis zakorenena.To není o já tam musím být včas atd. To je o tom, že automobil má nějakou rychlost jízdy, která je optimální pro přepravu na delší vzdálenosti. Bohužel tato rychlost je příliš vysoká v situaci, kdy bych mohl potkat nějakého neosvětleného blbečka, který jede z hospody domů. Takže kdybych jel tak pomalu, abych stihl zastavit, tak mě to stojí čas i peníze...
Takže kdybych jel tak pomalu, abych stihl zastavit, tak mě to stojí čas i peníze...Nejde jen o tohle. Čím pomaleji člověk jede, tím pravděpodobněji se objevují ti, kteří se s takovou rychlostí nespokojí a začnou (třeba i velmi riskantně) předjíždět. Je zcela iluzorní se domnívat, že by se tohle podařilo nějak vymýtit. Dále také delší pomalou jízdou klesá koncentrace, řidič se přestává soustředit na řízení, prodlužuje se reakční doba a zhoršuje kvalita reakce.
Stejne iluzorni je domnivat se, ze vymitis vsechny neosvetlene a nereflexivni chodce. Zvlast pokud tou cestou chodili neosvetleni cele generace predku.Znovu říkám, že s chodci obvykle problémy nemám. Stačí, aby šli po správné straně silnice.
Co se tyce reakcni doby a koncentrace -- to je problem ridice, aby se dokazal na rizeni soustredit. Jestli na to nema, at jede az dalsi den, nebo at si najme taxik, at jede vlakem nebo at si dela prestavky s rozcvickou, nebo co ja vim. Ridic, ktery usina a potrebuje k udrzeni pozornosti dostatek podnetu, na silnici nepatri. Pak vyjede ze hor na dalnici a usne stejne, protoze po dalnici to prestava byt nuda az pri rychlostech, ktere nemaji s bezpecnosti nic spolecneho.Tady vůbec nemluvím o usínání. Jde o pouhé soustředění na řízení - a pokud je jízda pomalá a monotónní, nikdo tu pozornost neudrží na plné úrovni. Nikdo. Týká se to samozřejmě i rychlejší jízdy, pokud scházejí podněty. Proto také správně navržená dálnice podněty dodává - je složena z navazujících oblouků, mění se barva protihlukových stěn apod.
Stejne iluzorni je domnivat se, ze vymitis vsechny neosvetlene a nereflexivni chodce.To asi ne, protože když "vymýtíš" prvního, tak ti většinou seberou řidičák.
Co se tyce reakcni doby a koncentrace -- to je problem ridice, aby se dokazal na rizeni soustredit. Jestli na to nema, at jede az dalsi den...Když pominu to, co už ti odpověděl Luk... možná máš utkvělou představu, že pokud někdo jede v noci, tak se mu automaticky chce spát a usíná za volantem. To vůbec nemusí být pravda, třeba řidiči kamionů vcelku běžně jezdí v kteroukoliv denní dobu a když někdo vstane v šest večer, protože ví, že v noci pojede, tak nevidím důvod, aby se mu v noci chtělo zase spát.
Chodec blokujici cely pruh (ktereho vidis proti pozadi silnice) je za normalni situace (kdyz neprsi, neni to v zatacce, nejsi oslnen protijedoucim autem, coz je zase jina kapitola) pod dalkovymi svetly urcite videt na vzdalenost delsi.Není. Mám to vyzkoušené, v noci jsem jezdil docela často - v rychlosti 90km/h jsme například minuli protijedoucího neosvětleného cyklistu. Od okamžiku, kdy jsme si ho všimli, do chvíle, než zmizel za námi, uplynula cca vteřina (tj. 25 metrů) A to bylo s dálkovými světly, s potkávačkami je to ještě horší, to jsem při předjíždění jednoho auta málem přehlídl traktor s návěsem, který jel před tím autem. Návěs měl jenom červené odrazky, víc nic a traktor taky nesvítil. To už jsem si říkal, že by v povinné výbavě auta měl být raketomet, aby bylo možné promptně takový hovado odstranit ze silnice - bylo to na E55, rovný úsek, takže tam dost lidí jezdí rychleji, než je povolených 90.
Na rovne silnici mne setkani s jedinym autem nechava klidnym a praxe ukazuje, ze ridici tlumi svetla daleko, daleko driv nez na 30 metru.Tak to nevím, já mám na bundě bílé pruhy přes ramena a když jsem šel naposled v noci po silnici, 40% řidičů se neobtěžovalo ty dálkové ztlumit vůbec. 50% si mě všimla tak na těch 30-40 metrů, ten zbytek tak 100 metrů předem. Možná jsi měl prostě štěstí a šel jsi za jasnější noci, než já.
S tim, ze brat ohled na to, ze na silnici bude prekazka, te pravdepodobne bude stat penize a cas, souhlasim, ale jako argument pro sestrelovani nocnich chodcu mi to prijde zatracene malo.Mě ne. Byl by to krok k obnovení darwinovského přirozeného výběru v lidské populaci odstraněním blbců.
Jasne, predpokladat, ze ridici budou jezdit pomalu kvuli moznosti potkat nereflexivni chodce, cyklistu, utrzenou krajnici, spadly strom,... je svym zpusobem naivni tak stejne, jako cekat, ze ridici nebudou sedat na volant unaveni, s chripkou, pod prasky, atd. Predstava, ze "ja tam proste musim byt vcas a je moje pravo tam dojet autem" je proste v populaci v tuto chvili prilis zakorenena. ... Ale ja v tomto zkratka zastavam ten spise krajni nazor, ze pokud automobilista vrazi do neceho, co mu neskocilo do jizdni drahy, je to jeho chyba. Ze by mel automobilista pravo predpokladat, ze na silnici nemohou byt prekazky, pokladam za zhoubne.Samozřejmě, že řidič musí předpokládat, že tam překážky budou. Ale podobně jako nemusí na mokré vozovkce vidět olejovou louži (která zásadním způsobem ovlivní chování vozu a hlavně brzdnou dráhu), nemusí vidět ani jinou překážku, která na silnici je. Je to stejné, jako že řidič musí přizpůsobit rychlost stavu vozidla, ale nemůže předem počítat s tím, že nastane nějaká závada, která bude mít zásadní dopady na řízení vozu (ulomené kolo, roztržená pneumatika, výpadek posilovače brzd nebo řízení, úplné zhasnutí světel apod.). Jiný podobný případ jsou křižovatky, do kterých by řidič správně vůbec neměl vjet, protože v nich nemá náležitý rozhled - měli by si zajistit osobu způsobilou a náležitě poučenou. U takových křižovatek jde jednoznačně o selhání správce komunikace, protože uvedl takovou křižovatku do provozu (resp. ji v provozu ponechal). Řidič má v zásadě tři možnosti - buď to risknout a do křižovatky vjet (což v praxi udělá asi každý), nebo z ní vycouvat, otočit se a jet jinudy, anebo začít shánět někoho, kdo mu průjezd křižovatkou zajistí. Prostě obecně nesouhlasím s tím, že řidič musí být Bůh vševědoucí. Je ve světě, který není dokonalý a kde jsou vždy rizika. Musí se v něm chovat tak, aby tato rizika minimalizoval, ale ne za každou cenu (protože touto cenou v praxi bývá nárůst jiných rizik).
Ale nesouhlasim s tim, ze v poradku, kdyz ho automobista sejme, pokud to nedodrzi. Pokud bys v neosvetlenem aute nekomu vjel do cesty, je to tvoje chyba, ale pokud svoje auto nekde v noci posadis na strechu a nebudes se schopny dostat ven a za deset minut se pririti kamion a rozdrti te, je spravne davat kamionakovi vinu.Problém je v tom, že neosvětlený cyklista odpovídá tomu prvnímu případu, ne tomu druhému. Když ti auto přestane svítit, protože je přetočené na střechu, tak je to něco, co těžko můžeš ovlivnit. Když si ale jako cyklista ty světla nevezmeš ještě předtím, než vyjedeš na silnici, je to tvoje chyba a za chyby se platí.
V mym ocich je vys pravo obcana (i toho, ktery zrovna neni reflexni) dojit z vesnice do vesnice po silnici, nez pravo automobilisty jet rychlosti, ktera ho nenudi. Ale chapu, ze jsem s tim nazorem v mensine a tezko ho prosadimO žádném právu jet "rychlostí, která řidiče nenudí" jsem nemluvil. Hovořil jsem o hodnocení různých rizik, která se mohou vyskytnout. Když řidič sníží rychlost tak, aby snížil riziko sražení chodce/cyklisty, stoupne riziko nehody způsobené snížením pozornosti, ale především stoupne riziko nehody způsobené řidičem, který takto pomalu nebude chtít jet a bude pomaleji jedoucího řidiče nebezpečně předjíždět. Mohu uvést jiný podobný příklad. Když mě někdo začíná předjíždět v situaci, kdy tím ohrozí jak mě, tak protijedoucí vozidlo, tak uhnu na krajnici (kromě případu, že tam zjevně není volno), přestože tam nemám co pohledávat a přestože je to samo o sobě nebezpečné. Dělám to proto, že riziko plynoucí z onoho nebezpečného předjíždění je tak značné, že je lepší se zachovat takto.
Že by se ohlédl je nepravděpodobnéNěkdy se právě ohlédne, a to vždy doleva, přičemž skoro vždy vybočí kus na levou stranu.
v pozici naštvaného buvola
šněruje to metr vlevo metr vpravoTakzvaný "styl Abdužaparov" (nejeden účastník Závodu míru si odnesl nepříjemné vzpomínky)
Většina lidí tady nezažila vojnu, neví co je jízda v koloně. Už po pár desítkách minut jízdy docházelo k drobným nehodám. Jelo se tak 30 kmh tedy rychlostí velmi bezpečnou, rozestupy nějakých 20-30 metrů. Pak se na nějaké křižovatce zpomalilo a najednou drc, bouchanec zezadu. Někdo prostě v té otupělosti nestihl zareagovat ani v té směšně malé rychlosti.Tyhle nehody bývají časté také třeba ve svatebních kolonách. Zrovna můj kamarád takhle boural.
Ono vubec jet v noci dlouhodobe se svetly ve zpetnych zrcatkach je mi hodne neprijemne, takze davam prednost tomu nechat se co nejrychleji predjet i z hlediska vlastniho pohodli.Hm. To jsem takhle jednou potkal zp*čenýho kreténa, kterej se mi na státovce pověsil v noci na kufr a svítil na mě dálkovejma takovým způsobem, že jsem musel přetáčet všechna zrcátka, abych vůbec viděl na silnici. Bylo to v noci, žádnej provoz, na předjíždění spousta místa, ale magor mi radši dál svítil do auta. Blízko k domovu jsem z tý státovky sjel o jednu odbočku dřív, než bych jel normálně, abych se ho zbavil. Jenže p*čus jel za mnou a nakonec mě předjel v obci na silnici, kde se dvě větší auta míjejí jenom jen tak tak. To byla fakt jízda, měl jsem ho vybrzdit hned zezačátku, vola.
ze je lepsi udrzovat P nad H pomoci zvyseni rychlosti (vic podnetu, kratsi doba jizdy) zatimco ja budu tvrdit, ze nelze-li P udrzet dost vysoko pomoci bezpecnejsich postupu (prestavky, zapoceti jizdy pouze pri dobre kondici a male unave), tak ridic vubec nema jezdit a ne byt nebezpecny pro chodceTo je možná hezká myšlenka, ale prakticky je prostě efektivnější ta první metoda. Pokud jedeš delší trasu, tak přestávka a pomalejší jízda nutně vedou k tomu, že započetí jízdy při malé únavě není možné, protože nikdy nedojedeš do cíle dřív, než budeš unavený hodně. Přestávka je dobrá akorát v jednom případě - chce se ti spát, tak někde zastavíš a na chvíli dřímneš. V ostatních případech akorát zastavíš, čekáš a zkracuješ tak dobu do chvíle, než se ti začně chtít spát.
(ulomené kolo, roztržená pneumatika, výpadek posilovače brzd nebo řízení, úplné zhasnutí světel apod.).Ulomení převodu mezi volantem a řízením kol...
Tiskni
Sdílej: