VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Gemini CLI umožňuje používání AI Gemini přímo v terminálu. Vydána byla verze 0.10.0.
Konference OpenAlt 2025 proběhne již příští víkend 1. a 2. listopadu v Brně. Nabídne přibližně 80 přednášek a workshopů rozdělených do 7 tematických tracků. Program se může ještě mírně měnit až do samotné konference, a to s ohledem na opožděné úpravy abstraktů i případné podzimní virózy. Díky partnerům je vstup na konferenci zdarma. Registrace není nutná. Vyplnění formuláře však pomůže s lepším plánováním dalších ročníků konference.
Samsung představil headset Galaxy XR se 4K Micro-OLED displeji, procesorem Snapdragon XR2+ Gen 2, 16 GB RAM, 256 GB úložištěm, operačním systémem Android XR a Gemini AI.
Před konferencí Next.js Conf 2025 bylo oznámeno vydání nové verze 16 open source frameworku Next.js (Wikipedie) pro psaní webových aplikací v Reactu. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Sovereign Tech Fund oznámil finanční podporu následujících open source projektů: Scala, SDCC, Let's Encrypt, Servo, chatmail, Drupal, Fedify, openprinting, PHP, Apache Arrow, OpenSSL, R Project, Open Web Docs, conda, systemd a phpseclib.
Bylo vydáno OpenBSD 7.8. S předběžnou podporou Raspberry Pi 5. Opět bez písničky.
Valkey (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 9.0. Valkey je fork Redisu.
Myslím, přidávání nových GPU doopravdy nebude problém, teď vlastně všechny ovladače přecházejí na nové technologie, takže to jde pomalu, ale až budou všechny převedeny, nebude problém rychle přidávat podporu nových karet. Zatím bych řekl se v případě AMD a nVidie pracuje na stabilitě, ale až se dosáhne dobré úrovně, tak se vývojáři zaměří na maximální rychlost (jsem optimista
)
Ocenil by som anketu v zneni - "Pri najblizsej kupe grafickej karty dam prednost na zaklade skusenosti s podporou open source ovladacov pod Linuxom... "
1. ATI
2. nVidia
3. Intel
4. Ine
pokud shrnu své aktuální znalosti z pole grafických karet, kdy jsem měl možnost se setkat s různými kusy HW, tak bych pro práci a nenáročné video volil Intel, pro hry pod linuxem AMD (v tento moment ještě nejsou ovladače pro R600-R700 použitelné, ale tak ten měsíc, dva bych si počkal) a pro hry pod Windows nVidiu (_dle mých zkušeností_ v Windows vysoce kvalitní drivery, v linuxu dost slabé 2D) a v linuxu bych pro ně používal ovladače Nouveau, které mají kvalitní 2D, ale 3D bude asi ještě dlouho silně nestabilní.
Mimochodem, před časem někdo na IRC dri-devel zmínil, že by nebylo špatné, kdyby se někdo pokusil implementovat softwarové vykreslování s podporou více CPU/jader (aktuální implementace podporuje pro X86 pouze jedno jádro). Docela zajímavý nápad pro ty, kteří mají slabší grafické karty nebo nemají podporu 3D. Bohužel zatím se nikdo tohoto pěkného nápadu neujmul, ale třeba někdo obětuje trochu času a napíše ovladač pro gallium nebo alespoň rozšíří aktuální ovladač SWRAST.
Tak dlouho, dokud nenavštívíš IRC nebo bugzillu a o problému jim řekneš a samozřejmě přidáš dostatek relevantních informací, jako je Xorg.0.log, dmesg (optimálně s parametrem debug=1 při načtení modulu). Oni na to mrknou, a za několik minut - několik dní to máš opraveno. 
.
Zkrátka, rozbít fungující věc by nemělo být v košer ani v up-to-date linuxové distribuci. S takovým přístupem Linux těžko nějakého úspěchu dosáhne.
Jó to s tebou souhlasím. Zkus driver z xorg-edgers[1] (přidej si repo, budou se sami aktualizovat), jako jsem to udělal já a všechno fungovalo perfektně. Ale samozřejmě vzhledem k tomu, že jsou to buildy z gitu, můžeš taky narazit na problémy. Do Ubuntu 9.04 opravdu dali dost nevhodné verze grafických ovladačů
[1] https://launchpad.net/~xorg-edgers/+archive/ppa
Tiskni
Sdílej: