Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Pro začátek bych se zeptal - měl by někdo zájem spolujízdu na FOSDEM a zpět autem.? Dá se pokecat o linuxu a všem možným po cestě
A teď k Gallium Nine - nakonec jsme se dostali do stavu, kdy konečně není třeba emulovat D3D9 pomocí OGL, ale můžem využít přímo D3D a zejména díky frameworku Gallium (podmnožina Mesa knihovny) je to i poměrně jednoduché.
Kód Nine mi na první pohled vždy přišel mnohem jednodušší než wined3d a d3d9 knihovny wine. Asi i díky tomu dostáváme patche a opravy i od vývojářů poměrně nezasvědcených do problematiky D3D a Mesy.
Jak jste si mohli všimnout, dostali jsme kód již do vydání 10.4. Je to začátek. Hodně her funguje jak má, výkonově to má i přes využití DRI3 ještě rezervy, ale i přesto na některých konfiguracích se dá reálně dosáhnout dvojnásobného výkonu oproti OGL->D3D. D3D1X bude ovšem složitější oříšek, protože je už poměrně silně provázaná s WM, což znamená, že implementace bude mnohem náročnější.
Před začleněním do Mesy jsme přešli z DRI2 na DRI3 je sice úžasná věc, ovšem ne všechny ovladače DRI3 implementují. To znamená, že v tenhle moment je nutné ručně zapnout DRI3 v ovladačích Intelu, opatchovat ovladače Ati/AMD a jediné Nouveau aka opensource ovladače nVidia mají vše v defaultu zapnuté (git repozitář). Na druhou stranu, průměrné zlepšení framerate o 5-20% se občas ukáže jako přínosné.
Takže, zatím si můžem užít hry s slušným výkonem pod Wine, ale na D3D10+ to zatím nevypadá. Snad bude brzy OpenGL Next nebo uvolněné Mantle.
Toť krátce pro dnešek vše, užijte si víkend a naschle příště :)
Tiskni
Sdílej:
err:ole:CoInitializeEx Attempt to change threading model of this apartment from multi-threaded to apartment threaded fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x33f22c 1 C) semi-stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x33f00c 1 C) semi-stub fixme:win:EnumDisplayDevicesW ((null),0,0x33ec08,0x00000000), stub! fixme:win:EnumDisplayDevicesW (L"\\\\.\\DISPLAY1",0,0x33ec08,0x00000000), stub! fixme:win:EnumDisplayDevicesW (L"\\\\.\\DISPLAY1",1,0x33ec08,0x00000000), stub! fixme:win:EnumDisplayDevicesW ((null),1,0x33ec08,0x00000000), stub! fixme:d3d9:d3dadapter9_new ?[1;32m Native Direct3D 9 is active. For more information visit https://wiki.ixit.cz/d3d9?[0m err:ole:CoInitializeEx Attempt to change threading model of this apartment from multi-threaded to apartment threaded err:ole:CoInitializeEx Attempt to change threading model of this apartment from multi-threaded to apartment threaded err:ole:CoInitializeEx Attempt to change threading model of this apartment from multi-threaded to apartment threaded err:ole:CoInitializeEx Attempt to change threading model of this apartment from multi-threaded to apartment threaded fixme:avrt:AvSetMmThreadCharacteristicsW (L"Audio",0x80fe974): stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x83fdf9c 1 C) semi-stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x83fdd4c 1 C) semi-stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x33eb2c 1 C) semi-stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x33ebec 1 C) semi-stub fixme:win:EnumDisplayDevicesW (L"\\\\.\\DISPLAY1",0,0x33e808,0x00000000), stub! fixme:d3dadapter:DRI3PresentGroup_GetMultiheadCount (0x12d388), stub! fixme:d3dadapter:DRI3PresentGroup_GetMultiheadCount (0x12d388), stub! fixme:d3d9:Direct3DShaderValidatorCreate9 stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x33e47c 1 C) semi-stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x33e35c 1 C) semi-stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0xf98a480) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0xf9b1dd0) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x7def610) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x75cf888) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x775a67c) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x3f85bc) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x41d81e4) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x40b4188) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x105ed210) stub
d3d9.h, kterej je includovanej z d3dadapter/present.h, zdá se, že není součástí mesy (?).