Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,809 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější superpočítač v Evropě JUPITER Booster s výkonem 1,000 exaFLOPS je na čtvrtém místě. Nejvýkonnější český superpočítač C24 klesl na 192. místo. Karolina, GPU partition klesla na 224. místo a Karolina, CPU partition na 450. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Microsoft představil Azure Cobalt 200, tj. svůj vlastní SoC (System-on-Chip) postavený na ARM a optimalizovaný pro cloud.
Co způsobilo včerejší nejhorší výpadek Cloudflare od roku 2019? Nebyl to kybernetický útok. Vše začalo změnou oprávnění v jednom z databázových systémů a pokračovalo vygenerováním problém způsobujícího konfiguračního souboru a jeho distribucí na všechny počítače Cloudflare. Podrobně v příspěvku na blogu Cloudflare.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Pro začátek bych se zeptal - měl by někdo zájem spolujízdu na FOSDEM a zpět autem.? Dá se pokecat o linuxu a všem možným po cestě
A teď k Gallium Nine - nakonec jsme se dostali do stavu, kdy konečně není třeba emulovat D3D9 pomocí OGL, ale můžem využít přímo D3D a zejména díky frameworku Gallium (podmnožina Mesa knihovny) je to i poměrně jednoduché.
Kód Nine mi na první pohled vždy přišel mnohem jednodušší než wined3d a d3d9 knihovny wine. Asi i díky tomu dostáváme patche a opravy i od vývojářů poměrně nezasvědcených do problematiky D3D a Mesy.
Jak jste si mohli všimnout, dostali jsme kód již do vydání 10.4. Je to začátek. Hodně her funguje jak má, výkonově to má i přes využití DRI3 ještě rezervy, ale i přesto na některých konfiguracích se dá reálně dosáhnout dvojnásobného výkonu oproti OGL->D3D. D3D1X bude ovšem složitější oříšek, protože je už poměrně silně provázaná s WM, což znamená, že implementace bude mnohem náročnější.
Před začleněním do Mesy jsme přešli z DRI2 na DRI3 je sice úžasná věc, ovšem ne všechny ovladače DRI3 implementují. To znamená, že v tenhle moment je nutné ručně zapnout DRI3 v ovladačích Intelu, opatchovat ovladače Ati/AMD a jediné Nouveau aka opensource ovladače nVidia mají vše v defaultu zapnuté (git repozitář). Na druhou stranu, průměrné zlepšení framerate o 5-20% se občas ukáže jako přínosné.
Takže, zatím si můžem užít hry s slušným výkonem pod Wine, ale na D3D10+ to zatím nevypadá. Snad bude brzy OpenGL Next nebo uvolněné Mantle.
Toť krátce pro dnešek vše, užijte si víkend a naschle příště :)
Tiskni
Sdílej:
err:ole:CoInitializeEx Attempt to change threading model of this apartment from multi-threaded to apartment threaded fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x33f22c 1 C) semi-stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x33f00c 1 C) semi-stub fixme:win:EnumDisplayDevicesW ((null),0,0x33ec08,0x00000000), stub! fixme:win:EnumDisplayDevicesW (L"\\\\.\\DISPLAY1",0,0x33ec08,0x00000000), stub! fixme:win:EnumDisplayDevicesW (L"\\\\.\\DISPLAY1",1,0x33ec08,0x00000000), stub! fixme:win:EnumDisplayDevicesW ((null),1,0x33ec08,0x00000000), stub! fixme:d3d9:d3dadapter9_new ?[1;32m Native Direct3D 9 is active. For more information visit https://wiki.ixit.cz/d3d9?[0m err:ole:CoInitializeEx Attempt to change threading model of this apartment from multi-threaded to apartment threaded err:ole:CoInitializeEx Attempt to change threading model of this apartment from multi-threaded to apartment threaded err:ole:CoInitializeEx Attempt to change threading model of this apartment from multi-threaded to apartment threaded err:ole:CoInitializeEx Attempt to change threading model of this apartment from multi-threaded to apartment threaded fixme:avrt:AvSetMmThreadCharacteristicsW (L"Audio",0x80fe974): stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x83fdf9c 1 C) semi-stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x83fdd4c 1 C) semi-stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x33eb2c 1 C) semi-stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x33ebec 1 C) semi-stub fixme:win:EnumDisplayDevicesW (L"\\\\.\\DISPLAY1",0,0x33e808,0x00000000), stub! fixme:d3dadapter:DRI3PresentGroup_GetMultiheadCount (0x12d388), stub! fixme:d3dadapter:DRI3PresentGroup_GetMultiheadCount (0x12d388), stub! fixme:d3d9:Direct3DShaderValidatorCreate9 stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x33e47c 1 C) semi-stub fixme:msvcp:_Locinfo__Locinfo_ctor_cat_cstr (0x33e35c 1 C) semi-stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0xf98a480) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0xf9b1dd0) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x7def610) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x75cf888) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x775a67c) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x3f85bc) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x41d81e4) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x40b4188) stub fixme:msvcrt:__clean_type_info_names_internal (0x105ed210) stub
d3d9.h, kterej je includovanej z d3dadapter/present.h, zdá se, že není součástí mesy (?).