Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
Tak jsem si přečetl jeden skvělý článek (nejraději bych použil anglický výraz "paper" - případovou studii vývoje projektů Apache a Mozilla, na který jsem narazil v této zprávičce.
Je toho celkem dost (40 stránek), ale lidem zajímající se o open source to můžu jen doporučit.
Zaujalo mě několik věcí. Především padla městská legenda, že nějaký otevřený software vyvíjejí "stovky vývojářů roztroušených po internetu", kterou jsem občas někde slýchal. Softwarové inženýrství platí - v centru každého takového projektu je jádro maximálně deseti až patnácti lidí, což je horní hranice počtu lidí v neformálním týmu. Tito lidé mají přehled o práci ostatních a píší 80% nového kódu. Pokud je projekt příliš velký, aby takový tým stíhal napsat většinu kódu, je potřeba dekomponovat projekt na podprojekty a vytvořít takových týmů vícero.
O něco širší je skupina lidí, kteří nepíšou nový kód, ale jsou schopni stvořit (a poslat) patche na jednoduché chyby. Dalece nejširší je skupina lidí aktivně hlásící chyby - to už můžou být stovky až tisíce lidí.
Dále mě zaujal jeden aspekt, ve kterém se otevřený vývoj může často lišit od uzavřeného. Vývojáři open source jsou většinou náruživí uživatelé svého software - a tedy jsou dobří doménoví experti (vědí, co chtějí). Prostě dělají, co je baví a co sami potřebují, což v komerční sféře obvyklé není.
Tiskni Sdílej: