Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Tak jsem si přečetl jeden skvělý článek (nejraději bych použil anglický výraz "paper" - případovou studii vývoje projektů Apache a Mozilla, na který jsem narazil v této zprávičce.
Je toho celkem dost (40 stránek), ale lidem zajímající se o open source to můžu jen doporučit.
Zaujalo mě několik věcí. Především padla městská legenda, že nějaký otevřený software vyvíjejí "stovky vývojářů roztroušených po internetu", kterou jsem občas někde slýchal. Softwarové inženýrství platí - v centru každého takového projektu je jádro maximálně deseti až patnácti lidí, což je horní hranice počtu lidí v neformálním týmu. Tito lidé mají přehled o práci ostatních a píší 80% nového kódu. Pokud je projekt příliš velký, aby takový tým stíhal napsat většinu kódu, je potřeba dekomponovat projekt na podprojekty a vytvořít takových týmů vícero.
O něco širší je skupina lidí, kteří nepíšou nový kód, ale jsou schopni stvořit (a poslat) patche na jednoduché chyby. Dalece nejširší je skupina lidí aktivně hlásící chyby - to už můžou být stovky až tisíce lidí.
Dále mě zaujal jeden aspekt, ve kterém se otevřený vývoj může často lišit od uzavřeného. Vývojáři open source jsou většinou náruživí uživatelé svého software - a tedy jsou dobří doménoví experti (vědí, co chtějí). Prostě dělají, co je baví a co sami potřebují, což v komerční sféře obvyklé není.
Tiskni
Sdílej: