abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 19:22 | Zajímavý článek

    Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 13:11 | Pozvánky

    Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    včera 12:55 | Bezpečnostní upozornění

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) podporuje vyjádření partnerů ze Spojeného království, kteří upozorňují na škodlivé aktivity společností Anxun Information Technology (též „I-S00N“) (pdf) a Beijing Integrity Technology (též „Integrity Tech“) působících v kyberprostoru a sídlících v Čínské lidové republice (ČLR). Tyto společnosti jsou součástí komplexního ekosystému soukromých subjektů v ČLR,

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 04:55 | IT novinky

    Společnost Pebble představila (YouTube) prsten s tlačítkem a mikrofonem Pebble Index 01 pro rychlé nahrávání hlasových poznámek. Prsten lze předobjednat za 75 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 04:22 | IT novinky

    Společnost JetBrains v listopadu 2021 představila nové IDE s názvem Fleet. Tento týden oznámila jeho konec. Od 22. prosince 2025 již nebude možné Fleet stáhnout.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    9.12. 21:22 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 146.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 146 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.12. 17:00 | IT novinky

    Před rokem převzala Digitální a informační agentura (DIA) vlastnictví a provoz jednotné státní domény gov.cz. Nyní spustila samoobslužný portál, který umožňuje orgánům veřejné moci snadno registrovat nové domény státní správy pod doménu gov.cz nebo spravovat ty stávající. Proces nové registrace, který dříve trval 30 dní, se nyní zkrátil na několik minut.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    9.12. 11:33 | IT novinky

    IBM kupuje za 11 miliard USD (229,1 miliardy Kč) firmu Confluent zabývající se datovou infrastrukturou. Posílí tak svoji nabídku cloudových služeb a využije růstu poptávky po těchto službách, který je poháněný umělou inteligencí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.12. 01:55 | IT novinky

    Nejvyšší správní soud (NSS) podruhé zrušil pokutu za únik zákaznických údajů z e-shopu Mall.cz. Incidentem se musí znovu zabývat Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Samotný únik ještě neznamená, že správce dat porušil svou povinnost zajistit jejich bezpečnost, plyne z rozsudku dočasně zpřístupněného na úřední desce. Úřad musí vždy posoudit, zda byla přijatá opatření přiměřená povaze rizik, stavu techniky a nákladům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    8.12. 18:44 | Komunita

    Organizace Free Software Foundation Europe (FSFE) zrušila svůj účet na 𝕏 (Twitter) s odůvodněním: "To, co mělo být původně místem pro dialog a výměnu informací, se proměnilo v centralizovanou arénu nepřátelství, dezinformací a ziskem motivovaného řízení, což je daleko od ideálů svobody, za nimiž stojíme". FSFE je aktivní na Mastodonu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 34
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (34%)
     (47%)
     (19%)
     (17%)
     (22%)
     (15%)
     (24%)
     (16%)
     (18%)
    Celkem 451 hlasů
     Komentářů: 18, poslední 2.12. 18:34
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    18.4.2007 10:14 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    Asi bych se na vašem místě podíval spíš po nějakém hotovém řešení (nebo si to od někoho zkušenějšího nechal udělat). Bastlit si bez větších zkušeností něco, co se na jedné straně bude připojovat k datovým portům počítače a na druhé do 230 V, bych si netroufl.
    18.4.2007 10:40 maniakum | skóre: 20 | blog: medved
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    neco podobnyho delal otec na otevirani kasy. podle me by to nemelo byt nejak moc slozity.

    teoreticky bych to udelal asi takhle:


    udelat nejaky programek, ktery jenom pres ssh spustis. ten prg bude umet to, ze posle napetovy impuls do urcityho portu. z toho portu mit napajeny zarizeny, ktery to sepne.

    to samotny zarizeni bych asi udelal tak, ze bych tam dal nejaky hradlo, ktery se trvale preklopi (tusim, ze to dela RS) a sepne trvale rele, tzn. ze z pc pujde jen signal par ms a potom konec. to zarizeni by muselo mit svuj zdroj, aby tam bylo alespon 12v (stabilizovanejch) a spinalo to rele. 230 v by bylo takovy jaky by bylo v siti. a zatizitelnost by byla podle pouziteho rele. spinal bych asi jenom fazi. na odepnuti by bylo zase ten samej signal, ktery by preklopil hradlo zpet.


    asi tak. to je jen teoreticky.

    btw. zajimavy, skoda, ze nemam doma server, spoustel bych si hadovi sviceni :-D

    Toto APT má schopnosti svaté krávy.
    18.4.2007 11:09 Marble | skóre: 27 | blog: marble
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    Na parportu je na výstupních linkách napětí nula nebo 5V, dá se z toho tahat nějaký maximální proud pár mA (kouknout na specifikaci, nevím přesně). Stav těch linek se určí zápisem čísla na parport (buďto přímo, anebo by možná stačilo i jen přes lp zařízení -- nevím, možná ne, já bych asi psal vlastní mini driver do jádra :). Spínat 220V linku spolehlivě oddělenou od počítače skutečně nejlépe přes relé. Relé potřebuje ke spínání poněkud větší proud, než jde vytáhnout z parportu, takže je třeba ještě tranzistor.

    Idea zapojení: seženu si tolik relé, kolik budu chtít ovládat zásuvek (maximálně osm, počet výstupních linek portu). Relé má zaprvé maximální proud, co může spínat přes vysokonapěťovou část, typicky alespoň 10 A, takže to by nemusel být problém. Dál má potřebné napětí a proud cívkou pro přitažení spínače. Takže když mám vybráno relé (ideálně s co nejmenším potřebným proudem cívkou), potřebuji vybrat tranzistor. Typ NPN, maximální proud kolektor-emitor musí být větší, než ten potřebný pro relé. Dále je potřeba dostatečně vysoký koeficient proudového zesílení (značeno beta), aby byl alespoň tak velký jako poměr proudu skrz cívku relé a max proudu z parportu. Pokud by vyšlo beta moc velké, byly by potřeba tranzistory dva, ale snad to půjde i s jedním. Zbývající součástky jsou jakákoliv dioda a pár odporů. Navíc je nutné někde vzít stejnosměrné napětí odpovídající napětí pro cívku relé (typicky 12 V). Buďto trafíčko do zásuvky, anebo přímo vytáhnout ze zdroje PC.

    Zapojí se to celé strašně jednoduše. Jedna nožička tranzistoru (báze, viz datasheet která to je) se přes odpor (velikost odporu dále) připojí k jedné výstupní lince parportu. Druhá nožička (emitor) k zemi (pin GND) parportu. Třetí nožička (kolektor) k jednomu vývodu cívky relé (jedno jakému). en přídavný (asi 12V) zdroj se připojí záporným pólem ke GND parportu a kladným pólem k druhému vývodu cívky relé. Mezi oba vývody cívky se navíc zapojí dioda v opačném směru, než skrz cívku běžně teče proud (tohle je celkem důležité, při rozepnutí relé se v cívce nakmitne poměrně vysoké napětí, které by jinak pravděpodobně zničilo tranzistor). Co ten odpor ... spočítám potřebný proud do báze tranzistoru jako potřebný proud skrz relé děleno beta. Něco přidám (plus, mínus, není moc podstatné kolik, jen by bylo dobré nepřekročit max proud z parportu). Vezmu napětí asi 4.3 V, podělím potřebným proudem bází a vyjde hodnota odporu mezi bází a parportem.

    Toť vše, zápis na port by měl spínat/odepínat relé. :) Pokud ti tenhle popis přijde nepochopitelný, můžu kdyžtak načmárat i obrázek, ale přijde mi, že tohle je poměrně jednoduché zapojení, u kterého jde i pochopit, proč to funguje a nejen obkreslit schéma. :)

    Josef Kufner avatar 18.4.2007 11:10 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    Na paralelní port není problém ovládat 8 nezávislých zásuvek bez zvláštního softwaru. Vezmeš 8bit registr (klopný obvody D), např. 74373, datové piny paralelního portu napojíš na jeho vstupy.

    Aby se to chovalo jakš takš korektně, napojíš Strobe na hodiny toho registru a na linku Ack na paralelním portu. Pak ještě budeš muset nastavit správně pár ostatních řídících linek – pozor, některé jsou negované, takže budeš potřebovat asi i pár invertorů (7404). Koukni se do nějakého chytrého kusu dokumentace, jak má tahle komunikace vypadat a zapoj to podle toho – moc si to nepamatuju a hledat se mi to nechce. Pokud by to registr nestíhal, propoj Strobe a Ack přes dva invertory navíc.

    Takže tím by to mělo při zápisu na /dev/lp0 normálně zapisovat (echo A >/dev/lp0) a v registru by se měl udržovat poslední vyslaný byte. V okamžiku, kdy tohle rozchodíš, tak na každou výstupní nožičku registru připojíš ono relé takto:
                  +5V
                   |
                   |
                   0---------.
                   |         |            :
                 __|__     __|__          |
          Dioda   / \     |cívka|      \  0
                 /   \    |relé |- - - -\
                 ^^|^^    |_____|        \
                   |         |            0
                   0---------'            |
                   |                      :
                   |
         ___    | /
    D---|___|---|<     obyč. NPN tranzistor,
       cca 1K   | \    který zvládne sepnout relé
                   V
                   |
                 __|__
    
    Jasné? ;-)
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    18.4.2007 11:46 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu

    Pro tento účel bych doporučil optotriak, například KSD205, KSD210, v dostání v každém GM. Taky se tomu říká solid-state relay. Můžete to přes ochranný odpor cca kiloohm spínat rovnou z toho sériáku nebo paralelního portu, na výstupu vám to spíná pár jednotek ampér. Žádné další součástky nejsou zapotřebí.

    Výstupní bit paralelního portu připojte přes odpor k "+" vstupu relátka, "-" vstup relátka připojte na zem. Proveďte pro N∈{1,..,8} a použijte N výstupních bitů, odporů a relátek.

    Radek avatar 18.4.2007 18:39 Radek | skóre: 15 | blog: rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    To vypada celkem dobre. Jen pokud to chapu , tak je potreba udrzovat na te vystupni lince porad to ovladaci napeti? A pak jsem moc nepochopil, proc ten odpor, podle toho, co jsem se docetl by melo stacit napojit ridici obvod na lp a vystupem prohnat fazi, ale zni to az moc jednoduse, takze v cem je hacek? :)
    18.4.2007 18:53 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu

    Ano, samozřejmě po celou dobu, kdy chcete mít výstupní obvod sepnut, musíte mít na příslušném bitu portu (a vstupu triaku) napětí. Takhle se ale chovají všechna relé, čekal jste snad něco jiného?

    Odpor tam být musí, ten triak má docela malý vstupní odpor (a navíc má na vstupu paralelně LEDku, takže dokonce v sepnutém stavu svítí). A je přinejmenším nekulturní na 5 V (byť velmi měkkých, když se bavíme o paralelním portu) připojit přímo LEDku nebo něco takového. Tuším, když jsem přesně toto kdysi bastlil, že jsem tam tak od oka plácnul odpor 470 Ω a fungovalo to bez potíží. Bez toho odporu by se to mohlo chovat všelijak - nejspíš byste nic nezničil, ale proč pokoušet osud, že...

    A ano, výstupem triaku proženete fázi úplně stejně, jako by to byl spínaný kontakt relé.

    Radek avatar 18.4.2007 19:11 Radek | skóre: 15 | blog: rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    Dik, koupim, zkusim, zbastlim, snad nevyhorim...
    Josef Kufner avatar 18.4.2007 23:32 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    Paralelní port má výstupní odpor něco kolem kilo ohmu, takže připojit na něj přímo ledku bez jakého koliv odporu je zcela ok.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    19.4.2007 10:45 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    Problém je že SSR pro větší proudy jsou PEKELNĚ drahé...
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    19.4.2007 14:48 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu

    Co to znamená větší proudy a co to znamená pekelně?

    Mnou zmíněné KSD210AC8 spínající 10A mají v GME za 185 Kč, patnáctiampérové KSD215AC8 je o celých 10 Kč dražší... A větší odběr z jedné fáze v typických domácích podmínkách asi těžko vyždímáte. Neměl jsem pocit, že by původní tazatel hodlal stavět počítačem řízenou elektrickou lokomotivu.

    davida avatar 18.4.2007 11:51 davida | skóre: 13 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    Takoveto veci se daji sehnat jako stavebnice takze bych se zkusil mrknout treba na gme.cz nebo flajzar.cz
    Jiří Němec avatar 18.4.2007 11:55 Jiří Němec | skóre: 22 | blog: BluPix | Horní Smrčné
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    Docela by mě zajímalo co to bude dělat při startu systému. Spíš bych použil něco jako: http://www.hw-group.com/products/ip_relay/index_cz.html (první výsledek v googlu, určitě existuje spousta podobných řešení).
    Spock: "Logic, logic, logic. Logic is the beginning of wisdom, not the end.
    18.4.2007 13:07 maniakum | skóre: 20 | blog: medved
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    jo, pri startu je problem, ze zkusenosti vim, ze se tam napeti objevuje, takze by se to treba parkrat seplo vyplo, tusim, ze jenom dvakrat (winxp) a nejak si zjistit stav a zapnout to podle potreby. u linuxu asi bude jina situace. u win sem nevedel nebo spis to nemelo cenu resit jak to vypnout
    Toto APT má schopnosti svaté krávy.
    Radek avatar 18.4.2007 18:43 Radek | skóre: 15 | blog: rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    Pri startu ceho? Systemu, nebo napajeni desky? To by mohl byt problem, ackoli mozna ne zase tak velky, slo by to nejak vyresit (neco mi rika, ze jednoduse asi tezko:)?
    Filip Dominec avatar 18.4.2007 15:31 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Wikibooks
    Zaprvé si udělám malou reklamu: na adrese http://cs.wikibooks.org/wiki/Praktická_elektronika najdeš hromadu informací pro začátečníky. (Tohle tam konkrétně ještě není, bastlení s počítačem se ještě plánuje. Ale některé dílčí věci by mohly být užitečné, kromtoho můžeš o popis zažádat na diskusní stránce a možná tam autoři něco na to téma připíšou :)

    S paralelním portem jsem už nějaké blbosti pájel. Relé je pro toto použití asi nejlepší (je jednoduché a bezpečné), počítej ale s tím, že magnet v relé paralelní ani sériový port (aspoň oficiálně) proudově neutáhne (je tu možnost získat 500 mA @ 5 V z USB). Jestli máš zájem, tak mne kontaktuj třeba na jabberu a můžem to domluvit.
    Josef Kufner avatar 18.4.2007 16:59 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Wikibooks
    Případně je ještě možné vzít napájení z gameportu, ale asi nejlepší je vytáhnout si kabel přímo ze zdroje – je tam jak 12V, tak 5V a proudu to dodá dostatek.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    18.4.2007 17:40 Dušan Hokův | skóre: 43 | blog: Fedora a další...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    zkus http://www.bastleni.com/
    18.4.2007 21:00 wlofy | blog: wlofy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    neco na seriovy port je http://www.builder.cz/art/delphi/7.html
    Josef Kufner avatar 19.4.2007 21:39 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronika - návrh obvodu
    RTFM!   Cofee HOWTO ! :-D
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.