sudo-rs, tj. sudo a su přepsané do programovacího jazyka Rust, již obsaženo v Ubuntu 25.10, bylo vydáno ve verzi 0.2.10. Opraveny jsou 2 bezpečnostní chyby.
Kaspersky pro Linux je nově k dispozici také pro domácí uživatele.
Společnost Avalonia UI oznámila, že pracuje na .NET MAUI pro Linux a webový prohlížeč. Vyzkoušet lze demo v prohlížeči. Když bude backend stabilní, bude vydán jako open source pod licencí MIT.
Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
For me the greatest beauty always lies in the greatest clarity.
Co mě na konferenci ScalaDays 2014 zaujalo nejvíce.
Pracuje se na novém JVM Avian. Pro funkcionální jazyky je zajímavá podpora kontinuací a optimalizace tail-callů.
Je nešťastné, jak silnou pozici si vybudovala makra ve Scale. Řada přednášek se nějakým způsobem dotkla maker. Někteří přednášející dokonce svou celou přednášku zasvětili pouze jedinému makru.
Hlavní problém maker spočívá v jejich interakci.
Například Heather Miller ve své prezentaci
Spores: Towards Function-Passing Style in the Age of Concurrency
and Distribution ukázala makro
spore,
kterým lze omezit volné proměnné, jenž smějí být součástí uzávěru.
Problémy se mohou objevit ve chvíli, kdy
na kód z makra spore aplikujeme jiné makro –
jinému makru nic nebrání porušit omezení vynucená makrem
spore.
DOT kalkulus by se mohl stát základem typového systému Scaly a je to možná jeden z kroků k formální (mechanizované) specifikaci Scaly. Taková specifikace by slovy Roberta Harpera znamenala posun od Scala kompilátoru ke Scala jazyku.
K čemu je formální specifikace ve své přednášce o denotační sémantice naznačil i Erik Meijer:
def a: Int = try { 1 } finally { 2 }
def b: Int = try { 1 } finally { return 2 }
def c: Int = try { return 1 } finally { 2 }
def d: Int = try { return 1 } finally { return 2 }
Zkuste říci, co jednotlivé funkce vrací.
Tiskni
Sdílej:
Pracuje se na novém JVM Avian. Pro funkcionální jazyky je zajímavá podpora kontinuací a optimalizace tail-callů.Nejsou k tomu nejake slidy/paper? Zajimalo by me, jak to funguje vzhledem k tomu, ze tyto veci nemaji primou podporu v JBC.
Je nešťastné, jak silnou pozici si vybudovala makra ve Scale. Řada přednášek se nějakým způsobem dotkla maker. Někteří přednášející dokonce svou celou přednášku zasvětili pouze jedinému makru.Ano, je to nestastne. Diskutovat dlouhe hodiny o makrech bylo vzdy vysadou LISParu. ;-]
Zajimalo by me, jak to funguje vzhledem k tomu, ze tyto veci nemaji primou podporu v JBC.Každé volání, jenž je v bajtkódu v tail pozici, se optimalizuje, tudíž žádná speciální instrukce není třeba. Háček je v tom, že volání, která jsou ve zdrojovém kódu v tail pozici, nemusí být v bajtkódu v tail pozici. Kontinuace mají speciální podporu v runtimu, ta je přístupná přes třídu
avian.Continuations.
def a: Int = try { 1 } finally { 2 }
def b: Int = try { 1 } finally { return 2 }
def c: Int = try { return 1 } finally { 2 }
def d: Int = try { return 1 } finally { return 2 }
Zkuste říci, co jednotlivé funkce vrací.
a = 1
b = 2
c = 1
d = 2
def a: Int = try { 1 } finally { 2 }
Sa do "a" pokúsi priradiť hodnotu z try {} a pokiaľ nieje niečo ako return vo finally {}, tak ostane 1.
Skalu vôbec nepoznám, je to čistá konšpirácia.
scala> def a: Int = try { 1 } finally { 2 }
<console>:7: warning: a pure expression does nothing in statement position; you may be omitting necessary parentheses
def a: Int = try { 1 } finally { 2 }
^
a: Int
scala> def b: Int = try { 1 } finally { return 2 }
b: Int
scala> def c: Int = try { return 1 } finally { 2 }
<console>:7: warning: a pure expression does nothing in statement position; you may be omitting necessary parentheses
def c: Int = try { return 1 } finally { 2 }
^
c: Int
scala> def d: Int = try { return 1 } finally { return 2 }
d: Int
scala> (a, b, c, d)
res1: (Int, Int, Int, Int) = (1,2,1,2)
Jinak jestli je tenhle celkem jasný příklad důvodem, proč formalizovat Scalu, tak to radši nedělat. Scala má mnohem závažnější mouchy.
Jinak jestli je tenhle celkem jasný příklad důvodem, proč formalizovat Scalu, tak to radši nedělat.Formální specifikace usnadní tvorbu nástrojů a alternativních implementací, pomůže při návrhu jazyka a umožní provést důkaz korektnosti typového systému.