Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Tento blog obsahuje nebezpečnou symboliku.
Tento díl nepřinese tolik nostalgických vzpomínek. Minule jsme se od 8bit dopracovali až k 32b. Tentokrát budeme násobit jen dvěma (i když v počtu procesorů a jader se dostaneme výše) a připomínat si HW, který máme doma.
V době, kdy Intel suverénně kontrolovat trh a nabízel své procesory za nesmyslné ceny se běžně používaly procesory dnes již neznámých značek. Já jsem měl Cyrix 233PR, který mi neběžel snad ani na nativní frekvenci (tuším 150MHz). Dvě písmenka PR - Pentium Rating - měla srovnávat výkon procesoru s Pentiem na dané frekvenci. Byl to podvod, Cyrix byl slabý.
V tomto čase jsem poprvé okusil preemptivním multitasking v OS Windows NT. Tento OS mi vydržel (po kámošově instalaci a jednodenním školení - uživatelé, ACL, priority procesů, služby apod.) až do 2001, kdy jej nahradily W2K. Programoval jsem v Delphách první (a také poslední ) GUI app. (GUI mě opravdu nebaví, raději argumenty řádky, nebo ideálně bez interakce
)
Přišly první grafické akcelerátory. 3DFX byla na výslunní, kdo neměl jejich VooDoo byl nula. Vyšel Unreal, první Half-Life (technologicky nebyl tak dobrý jako hra od Epicu, ale přinesl vtip a příběh).
Někdy v této době, na střední škole, jsem poprvé zkusil Linux. Tehdy live CD SuSE Linuxu z Chipu a instalovatelný Red Hat Evaluation (asi 7). Líbila se mi propracovaná řádka, hrál jsem si s multitaskingem, pouštěl jsem mp3 na konzoli.
Dlouho jsem přemýšlel, zda tento odstavec uveřejnit. No, nebude se vám líbit. První shledání v Linuxem jako technologií bylo fajn. Toto nelze říct o lidech linux používající (čest výjimkám). Fanatický odpor ke všemu od MS a falešné srovnávání. Po letech spokojeného používání ACL, multiuser, multitask a u kámoše SMP (deska Abit BP6 a dva Celerony 500), jsem narážel na webové diskuse typu: Linux to umí, Windows ne. (Kde "to" je cokoliv, nejčastěji právě ta práva). Mrzelo mě to a mrzí mě to i teď. A nevím, zda ti lidé lhali záměrně, nebo opravdu nevěděli co a s čím srovnávají. Většinu věcí jsem řešil jedním scrshotem dokazujícím, že Windows to má též, většinou byl pak klid. Ale zpět k časové linii.
Přišla doba AMD. Vyráběl levné CPU s obrovskými možnostmi přetaktování i na deskách, které podporu neměli. Mě tento 1800 jel na desce ECS Elitestar na 2400 (a dokonce se tak představoval). Stačilo zvednout takt sběrnice z 266 na 333. A tak jede dodnes. Zažil jsem s ním období výhradně na Linuxu - viz další kapitolka. AMD se rozhodla pro riskantní tah a přestala své procesory označovat frekvencí, ale nějakým číslem. Tentokrát už to vyšlo.
Po stránce technologií se zdánlivě nic neděje. Jako 486 to je 32b architektura, deska mi umožnila osadit max 1,5GB RAM. AMD a Intel se předhánějí, kdo dřív přinese další instrukční sady. 3DNow, SSE.
Grafické vlády se ujímá nVidia. Na světlo přicházejí programovatelné grafické jednotky: shadery. Na stolech se objevují první LCD monitory. MS přinesl update NT v podobně W2K a XP. Linux dostává první žurnálovací FS.
Někdy na konci střední a začátku studia informatiky jsem začal profesionálně programovat (= za prachy, není to kvalitativní označení). Moje Windows již tehdy vypadaly nějak takto: Místo Office (které jsem používal pouze v prváku na SPŠE) LaTeX, místo "zkopírovaných" programů jejich freeware klony či shareware. Při prodeji svého SW jsem si to uvědomil: A co kdyby mi nezaplatil? Tak jsem přešel na Linux, protože v té době jsem neměl na licence a nechtěl jsem neplatit ostatním.
Byla to dobrá zkušenost. Začátky byly těžké, nebylo kam se vrátit, člověk musel vše vyřešit. I dnes, kdy mám dvoufiremní zkušenosti se správou serverů, se opravdu rád vracím domů, kde ve Windech zapnu nejnovější pařbu a nepřemýšlím nad ničím. Ale na pracovní stanici nad linux není.
A jsme v současnosti. Intel představil architekturu Core2, 64b jádra, která nejsou nikdy sama. Vyrábí dvoujádrové, čtyř jádrové a do prodeje se chystají šestijádrové CPU.
Programátoři se učí psát multithreadové app., což jde pomalu, stejně jako podpora 64b. Na scénu se dostává virtualizace - i běžně dostupný HW za lidovou cenu má podporu. (Pryč jsou doby, kdy jsem celý rok šetřil na jednu komponentu (sotva mainstream), dnes může mít každý nabušené dvoujádro a stačí na to jeden plat.) VMWare uvolňuje své produkty a to i pro komerční použití - je to dobrý marketingový tah, dnes je poptávka po virtualizaci tak velká, že si firma stejně nakonec (po osahání free Serveru či ESXi) zakoupí výkonnější řešení.
Po té co klesly ceny pamětí, není dnes problém zaplnit celých 8GB, což bylo do nedávna maximum pro desktopové základní desky.
Co se hraje netřeba připomínat (někteří z nás bloudí po opuštěném ostrově, já se raději brodím bažinami na Ukrajině), stejně jako používaný grafický HW, o kterém se píše už i na abclinuxu (díky za tento seriál).
Co přinese budoucnost? Osobně se těším na akcelerovaný raytracing, disky s min. latencí (dnešní točící se plotny mají vynikající kontinuální propustnost ale mizernou v případě, že toho chcete víc naráz) a panely s věrnějším podáním barev a vyšším rozlišením. V oblasti software je stále co vylepšovat - třeba ona zmiňovaná podpora 64b by některým aplikacím hodně pomohla (třeba komerční Photoshop je stále jen 32b a přitom jsou dnes běžně dostupné 25Mpx fotoaparáty, nemluvě o 100Mpx scanech středoformátů).
Tiskni
Sdílej:
ve většině desktopových aplikací 64bit nepřináší téměř žádné výhody (+vyšší spotřeba paměti), vývoj je drahý a dělat ho duálně 32bit/64bit se kvůli pár geekům jako seš ty nevyplatí (jo taky mě štve 32bit flash plugin, .. je to zadarmo, koho to zajímá). U pracovních stanic se situace mění - příští verze Photoshopu CS4 by měla být 64bit (Vista), Lightroom 2 64bit už je..V enterprise prostředí je většina věcí (u kterých na tom záleží) 64bit už dávno. Solaris je 64bit od verze 7 (tedy už deset let), dále tu máme Oracle, SAP, Siebel, Javu, Weblogic, Tibco..
Cyrix byl shit, souhlasím:) asi jako AMD K5. Není problém si 8GB RAM dnes pořídit, osobně (ačkoliv se poměrně intenzivně věnuji virtualizaci) bych měl spíš problém je využít (testovacímu RHELu/Solarisu stačí 512MB a jedou jak fík). Hry mě (už) moc nezajímají, všechny nápady a motivy používané v 90.letech se až na drobné vyjímky pořád opakují, jenom s lepší grafikou, což mi už moc zábavy nepřináší.
svaté války linux/windows nejsou už ani směšné (spíš trapné), líbí se mi "nabušení" linuxáři co přijdou ke komerčnímu Unixu, nemaj ten svůj "bash", "mc", "vim" a nadávají na systém - asi jako když člověk z windows na linuxu nenajde modrou ikonu IE, stejně idiotsky.
ad 64b. Zde asi došlo k nepochopení. Já nepožaduji mít vše v 64b. Já bych ocenil podporu u věcí, kde je to reálně využitelné (třeba právě ty grafické app). Totéž SMP. Nemá smysl dělat multithread applet "hodiny", ale třeba u TrueCryptu ta změna byla hodně poznat. Stejně tak jsem ocenil, když mi Blender začal renderovat čtyři místa v obrázku zaráz.
testovacímu RHELu/Solarisu stačí 512MB a jedou jak fík
Testovacímu ano .
u TrueCryptu mi vadily více jiné věci (viz. http://www.abclinuxu.cz/poradna/linux/show/227379)..nakonec jsem zjistil, ze LUKS mi "stačí":)
Testovacímu ano - však k čemu jinému by taky to domácí pécéčko mělo sloužit..ve většině desktopových aplikací 64bit nepřináší téměř žádné výhody (+vyšší spotřeba paměti), vývoj je drahý a dělat ho duálně 32bit/64bit se kvůli pár geekům jako seš ty nevyplatíZajímalo by mě, co je to ten duální 32b/64b vývoj. Většina rozdílů mezi 32b a 64b CPU se snad týká záležitostí, které vyřeší překladač sám (pokud nedojde na assembler, ale kolik firem ho používá?)
Po letech spokojeného používání ACL, multiuser, multitask a u kámoše SMP (deska Abit BP6 a dva Celerony 500), jsem narážel na webové diskuse typu: Linux to umí, Windows ne.Možná to tenkrát uměly ty NT, ale co mnohem běžnější Windows 95/98?
kde se píše o nakonec neprodávaných verzích standardním taktem 150 MHz a 160 MhzŠkoda, 486 byl zrovna takovej sympatický procesor.