Nový open source router Turris Omnia NG je v prodeji. Aktuálně na Allegro, Alternetivo, Discomp, i4wifi a WiFiShop.
Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o naší práci, prostředí ve kterém pracujeme a o naší firemní kultuře. Letos se dveře otevřou 26. 11. 2025 v 16:00. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem naši inženýři v Praze pracují, jak spolupracujeme se zákazníky, partnery i studenty, proč máme rádi open source a co pro nás skutečně
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.
Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Protože mi moc nevyhovuje systém, kterým Java vytváří GUI, tak jsem se poohlížel po něčem použitelnějším. Narazil jsem na Qt jambi.
Svým způsobem tento framework věrně kopíruje Qt pro C++. V podstatě je to jen Java binding na nativni Qt knihovny. To má své výhody, ale i nevýhody. Mezi asi nejviditelnější výhody patří rychlost zobrazování. Druhou - méně důležitou - byl fakt, že jsem už dělal takovou minisemestralku (OpenGL pod linuxem), kde se Qt použilo jen jako framework pro implementaci GUI. Takže už jsem měl mírnou představu o tom, jak Qt vlastně funguje.
Ovšem nevýhoda je minimálně v tom, že to nemáte šanci debugovat v Javě. Co víc. Nevidíte ani strukturu objektů, protože všechno je schováno za JNI. S tím trochu souvisí i dokumentace. Ano, javadoc existuje, ale je to na dost místech pouze přepis C++ dokumentace. Což znamená, že jsou v něm sice použité C++ konstrukty, ale zároveň si udržuje hodně vysokou úroveň (kéž by se tohle dalo říct o mých javadoc-ech :) ).
Z minulosti mám trochu zkušenosti pouze s programováním J2EE aplikací. Oblast desktopu pro mne byla neznámá. V případě aplikace typu tlustý klient to s sebou přináší i odlišný způsob práce. Zatímco u J2EE máte (můžete mít) přehled o celém systému, přihlášených uživatelích, apod., v případě desktopové aplikace je to trochu omezené. Víte pouze to, co dělá jeden konkrétní uživatel. Příbývá tedy problém konzistence dat ( v dost případech toto lze řešit Ostrichovým algoritmem a bude to ve většině případů i fungovat :).
Vynechám klasické příklady na "hello world!" a přejdu rovnou k problémům a jejich řešení. To je totiž první věc, se kterou se musí začátečník poprat.
Když se píše aplikačka pracující s databází, tak je potřeba se k ní umět připojit. QT jambi k tomuto účelu nabízí vlastní systém tříd, které zastřešují práci s DB. Protože je ale Jambi jen Java binding na C++ knihovnu QT, zpočátku se využívaly i ovladače pro QT knihovnu. A tady je potíž v tom, že s opensource distribucí přichází pouze ovladač pro sqlite. Podporu ostatních je potřeba si zkompilovat vůdči vlastní verzi konkrétní databáze. Vezmu konkrétní případ, kdy jsem musel tvořit ovladač pro MySQL. Po nainstalování MySQL serveru jsou k dispozici i .lib verze dll knihovny libmysql.dll, která je potřeba pro připojení. A nastává druhý problém, kdy OS verze QT Jambi je kompilována pomocí mingw32-gcc. A kompilátor gcc používá trochu jiný formát statických knihoven, takže není možné přímo použít ty dodané s MySQL serverem. Takže je potřeba sehnat pár utilitek a provést konverzi a přípravu podle následujícího návodu. A je to celkem drbačka.
Každopádně QT Jambi je o tom, že se program píše v Jave. A Java má vlastní rozhraní pro databázi - JDBC. Takže proč se párat s kompilováním ovladače, když je možné použít QJDBC! Ovšem to je potřeba stahovat pouze pro verze před 4.4, která QJDBC bridge již obsahuje.
V dalších "dílech" to zkusím restartovat a napíšu něco o zprovoznění IDE Eclipse s podporou grafického návrhu widgetů. A poté - když bude čas i chuť - se vrhnu na různé dílčí trable a jejich řešení...
Tiskni
Sdílej: