Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
Smalltalk je jazyk, který většina lidí co v něm dělala miluje.Ja bych to videl tak, ze vetsinu lidi to zprudi a pouze par lidi si to zamiluje. Jako jazyk tak spatny neni, ale vsechno ostatni je hruza - nastroje pro kolaborativni vyvoj jsou naprosto tragicke, vyvojova prostredi jsou zaostala a mizerne se to ovlada klavesnici (alespon squeek a to prostredi pro stx).
Jednak proto, že tehdy každý programátor byl teoreticky nabušený způsobem, že to prudce urychlovalo vývoj. A druhak proto, že jednoduše tvořil a taky proto, že neexistovalo OOP – zejména ne impotentní OOP v Java stylu a návrhové vzory šité na Javu.Imho to je hlavně proto, že dneska jsou ty systémy řádově složitější... Způsob, jakým se interaguje s OS, s uživatelem, se sítí, se vším možným, multithreading, přenositelnost,... Je toho opravdu hodně... Jinak nabušení programátoři určitě existují i dnes a Javovské OOP se taky necpe všude, naštěstí.
nastroje pro kolaborativni vyvoj jsou naprosto tragicke, vyvojova prostredi jsou zaostala a mizerne se to ovlada klavesnici (alespon squeek a to prostredi pro stx).
Ovládat to bez myši skutečně bohužel prakticky nejde. Kreslítek UI a všemožných wizzardů si také člověk mnoho neužije, ale jinak bych si dovolil nesouhlasit. Monticello je jako verzovací systém solidně použitelné a nic nikomu nebrání použít třeba Git, chce-li. Unit testing, refaktorovací nástroje, kontrola kvality kódů... to vše je vysoké úrovni. Jako build server se používá klasika - Jenkins (viz https://ci.lille.inria.fr/pharo/). Osobně si často říkám, že bych dal za vděk spíše stařičkému původnímu xeroxáckému Smalltalku-80 než mnohým dneším IDE.
A pokud člověku něco přece jen chybí, je většinou velice snadné si to dopsat. Tuhle jsem například chtěl zjistit pokrytí určité třídy unit testem. To se ve Smalltalku napíše třeba takto:
| class test trace classTrace result | class := Time. test := TimeTest. trace := Dictionary new. thisContext runSimulated: [test suite run] contextAtEachStep: [ :current | | cls sel methods bytecodes | cls := current method methodClass. sel := current method selector. methods := trace at: cls ifAbsentPut: Dictionary new. bytecodes := methods at: sel ifAbsentPut: Set new. bytecodes add: current pc.]. result := String streamContents: [:s | classTrace := trace at: class ifAbsent: nil. classTrace ifNil: [ s nextPutAll: 'Class ', class name, ' not called'; cr. ] ifNotNil: [ s nextPutAll: class name; cr. class selectorsDo: [:sel | | m usedBytecodes allBytecodes | m := class >> sel. usedBytecodes := (classTrace at: sel ifAbsent: Set new) size. allBytecodes := 0. m symbolicLinesDo: [:pc :lineForPC | allBytecodes := allBytecodes + 1 ].. s tab; nextPutAll: sel; nextPutAll: ' - '; nextPutAll: (usedBytecodes / allBytecodes * 100) asFloat asString; nextPutAll: '%'; cr. ]]. ]. result.
Zobrazit zdrojový kód metody se zvýrazněním nepokrytých částí také není nic složitého
class := Time. selector := #print24:showSeconds:on:. m := class >> selector. usedBytecodes := ((trace at: class) at: selector ifAbsent: Set new). allBytecodes := Set new. m symbolicLinesDo: [:pc :lineForPC | allBytecodes add: pc ]. unusedBytecodes := allBytecodes copyWithoutAll: usedBytecodes. dm := m debuggerMap. source := (class sourceCodeAt: selector) asText. unusedBytecodes do: [:pc | range := dm rangeForPC: pc contextIsActiveContext: false. source makeBoldFrom: range first to: range last.]. source asMorph openInWindow.
Můžete brát image jen jako bonus. Pokud použijete malou image bez GUI a nástrojů, jen s překladačem a základními knihovnami, pak se Smalltalk v používání nijak neliší od Ruby nebo Pythonu.
Smalltalk nechápe program jako soubor zdrojových kódů, ale jako systém vzájemně komunikujích objektů.
Smalltalk nechápe program jako soubor zdrojových kódů, ale jako systém vzájemně komunikujích objektů.To je to co se mi na něm právě líbí a proč mi přijde, že má budoucnost.
To je to co se mi na něm právě líbí a proč mi přijde, že má budoucnost.Je to hezké, ale pro budoucnost jazyka to určitě není podmínka postačující...
Tiskni
Sdílej: