Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.
Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.
Smalltalk je jazyk, který většina lidí co v něm dělala miluje.Ja bych to videl tak, ze vetsinu lidi to zprudi a pouze par lidi si to zamiluje. Jako jazyk tak spatny neni, ale vsechno ostatni je hruza - nastroje pro kolaborativni vyvoj jsou naprosto tragicke, vyvojova prostredi jsou zaostala a mizerne se to ovlada klavesnici (alespon squeek a to prostredi pro stx).
Jednak proto, že tehdy každý programátor byl teoreticky nabušený způsobem, že to prudce urychlovalo vývoj. A druhak proto, že jednoduše tvořil a taky proto, že neexistovalo OOP – zejména ne impotentní OOP v Java stylu a návrhové vzory šité na Javu.Imho to je hlavně proto, že dneska jsou ty systémy řádově složitější... Způsob, jakým se interaguje s OS, s uživatelem, se sítí, se vším možným, multithreading, přenositelnost,... Je toho opravdu hodně... Jinak nabušení programátoři určitě existují i dnes a Javovské OOP se taky necpe všude, naštěstí.
nastroje pro kolaborativni vyvoj jsou naprosto tragicke, vyvojova prostredi jsou zaostala a mizerne se to ovlada klavesnici (alespon squeek a to prostredi pro stx).
Ovládat to bez myši skutečně bohužel prakticky nejde. Kreslítek UI a všemožných wizzardů si také člověk mnoho neužije, ale jinak bych si dovolil nesouhlasit. Monticello je jako verzovací systém solidně použitelné a nic nikomu nebrání použít třeba Git, chce-li. Unit testing, refaktorovací nástroje, kontrola kvality kódů... to vše je vysoké úrovni. Jako build server se používá klasika - Jenkins (viz https://ci.lille.inria.fr/pharo/). Osobně si často říkám, že bych dal za vděk spíše stařičkému původnímu xeroxáckému Smalltalku-80 než mnohým dneším IDE.
A pokud člověku něco přece jen chybí, je většinou velice snadné si to dopsat. Tuhle jsem například chtěl zjistit pokrytí určité třídy unit testem. To se ve Smalltalku napíše třeba takto:
| class test trace classTrace result | class := Time. test := TimeTest. trace := Dictionary new. thisContext runSimulated: [test suite run] contextAtEachStep: [ :current | | cls sel methods bytecodes | cls := current method methodClass. sel := current method selector. methods := trace at: cls ifAbsentPut: Dictionary new. bytecodes := methods at: sel ifAbsentPut: Set new. bytecodes add: current pc.]. result := String streamContents: [:s | classTrace := trace at: class ifAbsent: nil. classTrace ifNil: [ s nextPutAll: 'Class ', class name, ' not called'; cr. ] ifNotNil: [ s nextPutAll: class name; cr. class selectorsDo: [:sel | | m usedBytecodes allBytecodes | m := class >> sel. usedBytecodes := (classTrace at: sel ifAbsent: Set new) size. allBytecodes := 0. m symbolicLinesDo: [:pc :lineForPC | allBytecodes := allBytecodes + 1 ].. s tab; nextPutAll: sel; nextPutAll: ' - '; nextPutAll: (usedBytecodes / allBytecodes * 100) asFloat asString; nextPutAll: '%'; cr. ]]. ]. result.
Zobrazit zdrojový kód metody se zvýrazněním nepokrytých částí také není nic složitého
class := Time. selector := #print24:showSeconds:on:. m := class >> selector. usedBytecodes := ((trace at: class) at: selector ifAbsent: Set new). allBytecodes := Set new. m symbolicLinesDo: [:pc :lineForPC | allBytecodes add: pc ]. unusedBytecodes := allBytecodes copyWithoutAll: usedBytecodes. dm := m debuggerMap. source := (class sourceCodeAt: selector) asText. unusedBytecodes do: [:pc | range := dm rangeForPC: pc contextIsActiveContext: false. source makeBoldFrom: range first to: range last.]. source asMorph openInWindow.
Můžete brát image jen jako bonus. Pokud použijete malou image bez GUI a nástrojů, jen s překladačem a základními knihovnami, pak se Smalltalk v používání nijak neliší od Ruby nebo Pythonu.
Smalltalk nechápe program jako soubor zdrojových kódů, ale jako systém vzájemně komunikujích objektů.
Smalltalk nechápe program jako soubor zdrojových kódů, ale jako systém vzájemně komunikujích objektů.To je to co se mi na něm právě líbí a proč mi přijde, že má budoucnost.
To je to co se mi na něm právě líbí a proč mi přijde, že má budoucnost.Je to hezké, ale pro budoucnost jazyka to určitě není podmínka postačující...
Tiskni
Sdílej: