Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevili v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Před léty se říkalo, že VisualWorks Smalltalk je přibližně 10x pomalejší než C a Squeak je 10x pomalejší než VisualWorks. To dnes již zdaleka neplatí. Od příchodu CogVM se na těchto poměrech hodně změnilo.
CogVM je nový virtuální stroj pro otevřené implementace Smalltalku Squeak, Pharo a odvozené, který implementuje JIT, mapování kontextů na zásobník a podobné optimalizační funkce. Navíc přinesl například plnohodnotné uzávěry. Chtěl jsem si ověřit, jak si tedy dnes vlastně stojí v porovnání s ostatními virtuálními stroji pro Smalltalk i dalšími programovacími jazyky. Proto jsem provedl pár testů vycházejících z klasické Computer Language Benchmarks Game.
Do žádného velkého propracovaného testování jsem se ale nepouštěl, takže jen shrnu výsledky, které, prosím, berte s jistou rezervou. Pharo na CogVM v testech vycházelo cca 1,4 - 2 krát pomalejší než VisualWorks 7.8, přičemž horších výsledků dosahovalo v testech zaměřených na aritmetiku.
Provedl jsem i krátké srovnání se Smalltalk/X, z něhož plyne, že dnes jsou Squeak/Pharo a Smalltalk/X rychlostně srovnatelné. Přesněji řečeno, v aritmetických testech CogVM cca o 15% zaostává, v jiných je zase o 30% rychlejší. Je to zajímavý výsledek, když uvážíme, že díky optimalizacím Smalltalk/X například nepodporuje kontinuace. Když jsem se Smalltalkem/X porovnával před drahně měsíci první verze CogVM, vycházel Cog ještě asi 3x pomalejší.
Jak si současné implementace Smalltalku vedou v porovnání s ostatními programovacími jazyky? Že Smalltalk není žádný kvapník, je obecně známo. Na druhou stranu jeho výsledky tragické určitě také nejsou. Ve zmiňované Computer Language Benchmarks Game vychází VisualWorks přibližně 15x pomalejší než C. Squeak v testech nefiguruje, přestože tam kdysi byl, ale autor této "hry" se snaží omezovat množství porovnávaných jazyků a implementací, takže případná měření je nutné provést na vlastní pěst. Z výše zmíněného vyplývá, že by CogVM měl být přibližně 20x-30x pomalejší než C, čemuž odpovídají i experimentální výsledky. V pro Smalltalk nejpřívětivějším testu binary-trees byl Cog 13x pomalejší než céčkovská verze kompilovaná na O3. Testoval jsem na 64 bitech.
Samozřejmě porovnávané programy v C/C++ a Smalltalku nejsou zcela ekvivalentní. Aby byly, musel by program v Céčku hlídat přerušení programu uživatelským vstupem z klávesnice, shromažďovat ladící informace, aby byl schopen zobrazit v debuggeru aktuální stav výpočtu v kontextu zdrojových kódů, umožnit ladícímu programu upravovat hodnoty proměnných, vyjmenovávat všechny instance libovolné třídy, serializovat aktuální stav výpočtu a být schopen v něm pokračovat i na jiné platformě atd. To vše něco stojí. V tomto světle nevypadají výsledky Smalltalku vůbec špatně. Ale ve Smalltalku je to pevná složka ceny.
Tiskni
Sdílej:
Smalltalk je jazyk, který většina lidí co v něm dělala miluje.Ja bych to videl tak, ze vetsinu lidi to zprudi a pouze par lidi si to zamiluje. Jako jazyk tak spatny neni, ale vsechno ostatni je hruza - nastroje pro kolaborativni vyvoj jsou naprosto tragicke, vyvojova prostredi jsou zaostala a mizerne se to ovlada klavesnici (alespon squeek a to prostredi pro stx).
Jednak proto, že tehdy každý programátor byl teoreticky nabušený způsobem, že to prudce urychlovalo vývoj. A druhak proto, že jednoduše tvořil a taky proto, že neexistovalo OOP – zejména ne impotentní OOP v Java stylu a návrhové vzory šité na Javu.Imho to je hlavně proto, že dneska jsou ty systémy řádově složitější... Způsob, jakým se interaguje s OS, s uživatelem, se sítí, se vším možným, multithreading, přenositelnost,... Je toho opravdu hodně... Jinak nabušení programátoři určitě existují i dnes a Javovské OOP se taky necpe všude, naštěstí.
nastroje pro kolaborativni vyvoj jsou naprosto tragicke, vyvojova prostredi jsou zaostala a mizerne se to ovlada klavesnici (alespon squeek a to prostredi pro stx).
Ovládat to bez myši skutečně bohužel prakticky nejde. Kreslítek UI a všemožných wizzardů si také člověk mnoho neužije, ale jinak bych si dovolil nesouhlasit. Monticello je jako verzovací systém solidně použitelné a nic nikomu nebrání použít třeba Git, chce-li. Unit testing, refaktorovací nástroje, kontrola kvality kódů... to vše je vysoké úrovni. Jako build server se používá klasika - Jenkins (viz https://ci.lille.inria.fr/pharo/). Osobně si často říkám, že bych dal za vděk spíše stařičkému původnímu xeroxáckému Smalltalku-80 než mnohým dneším IDE.
A pokud člověku něco přece jen chybí, je většinou velice snadné si to dopsat. Tuhle jsem například chtěl zjistit pokrytí určité třídy unit testem. To se ve Smalltalku napíše třeba takto:
| class test trace classTrace result | class := Time. test := TimeTest. trace := Dictionary new. thisContext runSimulated: [test suite run] contextAtEachStep: [ :current | | cls sel methods bytecodes | cls := current method methodClass. sel := current method selector. methods := trace at: cls ifAbsentPut: Dictionary new. bytecodes := methods at: sel ifAbsentPut: Set new. bytecodes add: current pc.]. result := String streamContents: [:s | classTrace := trace at: class ifAbsent: nil. classTrace ifNil: [ s nextPutAll: 'Class ', class name, ' not called'; cr. ] ifNotNil: [ s nextPutAll: class name; cr. class selectorsDo: [:sel | | m usedBytecodes allBytecodes | m := class >> sel. usedBytecodes := (classTrace at: sel ifAbsent: Set new) size. allBytecodes := 0. m symbolicLinesDo: [:pc :lineForPC | allBytecodes := allBytecodes + 1 ].. s tab; nextPutAll: sel; nextPutAll: ' - '; nextPutAll: (usedBytecodes / allBytecodes * 100) asFloat asString; nextPutAll: '%'; cr. ]]. ]. result.
Zobrazit zdrojový kód metody se zvýrazněním nepokrytých částí také není nic složitého
class := Time. selector := #print24:showSeconds:on:. m := class >> selector. usedBytecodes := ((trace at: class) at: selector ifAbsent: Set new). allBytecodes := Set new. m symbolicLinesDo: [:pc :lineForPC | allBytecodes add: pc ]. unusedBytecodes := allBytecodes copyWithoutAll: usedBytecodes. dm := m debuggerMap. source := (class sourceCodeAt: selector) asText. unusedBytecodes do: [:pc | range := dm rangeForPC: pc contextIsActiveContext: false. source makeBoldFrom: range first to: range last.]. source asMorph openInWindow.
Můžete brát image jen jako bonus. Pokud použijete malou image bez GUI a nástrojů, jen s překladačem a základními knihovnami, pak se Smalltalk v používání nijak neliší od Ruby nebo Pythonu.
Smalltalk nechápe program jako soubor zdrojových kódů, ale jako systém vzájemně komunikujích objektů.
Smalltalk nechápe program jako soubor zdrojových kódů, ale jako systém vzájemně komunikujích objektů.To je to co se mi na něm právě líbí a proč mi přijde, že má budoucnost.
To je to co se mi na něm právě líbí a proč mi přijde, že má budoucnost.Je to hezké, ale pro budoucnost jazyka to určitě není podmínka postačující...