abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:22 | Nová verze

    Byly vydány nové verze 5.3.0 a 6.0.0 svobodného multiplatformního programu pro skicování, malování a úpravu obrázků Krita (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Obě verze vycházejí ze stejného zdrojového kódu – rozdíl je v použitých verzích Qt a KDE Frameworks. Krita 6.0.0 je první vydání postavené na Qt 6 a stále je považovaná za experimentální. Má lepší podporu Waylandu. Přináší podporu protokolu Wayland

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 10.2 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze nové balíčky Immich, Immich Machine Learning, uv a RustDesk Client.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | Nová verze

    TypeScript (Wikipedie), tj. JavaScript rozšířený o statické typování a další atributy, byl vydán v nové verzi 6.0. Příští verze 7.0 je kvůli výkonu přepisována do programovacího jazyka Go.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:33 | Zajímavý článek

    Christian Schaller z Red Hatu na svém blogu popsal své zkušenosti s používáním AI při vývoji open source aplikací pro Linux. Pomocí různých AI aktualizoval nebo vytvořil aplikace Elgato Light GNOME Shell extension, Dell Ultrasharp Webcam 4K, Red Hat Planet, WMDock, XMMS resuscitated (aktualizace z GTK 2 a Esound na GTK 4, GStreamer a PipeWire) a Monkey Bubble. SANE ovladač pro skener Plustek OpticFilm 8200i se mu zatím nepovedl.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 19:44 | IT novinky

    Americké firmy Tesla a SpaceX postaví v texaském Austinu moderní komplex na výrobu čipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí projektu s názvem Terafab budou dvě moderní továrny na výrobu čipů – jedna se zaměří na automobily a humanoidní roboty, druhá na datová centra ve vesmíru. Uvedl to generální ředitel těchto firem Elon Musk. Projekt by podle odhadů měl stát 20 miliard USD (zhruba 425 miliard Kč).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 15:00 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.11 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:44 | Bezpečnostní upozornění

    Ubuntu 26.04 patrně bude ve výchozím nastavení zobrazovat hvězdičky při zadávání hesla příkazu sudo, změna vychází z nové verze sudo-rs. Ta sice zlepší použitelnost systému pro nové uživatele, na které mohlo 'tiché sudo' působit dojmem, že systém 'zamrzl' a nijak nereaguje na stisky kláves, na druhou stranu se jedná o možnou bezpečnostní slabinu, neboť zobrazování hvězdiček v terminálu odhaluje délku hesla. Původní chování příkazu sudo

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 14
    22.3. 21:33 | Komunita

    Projekt systemd schválil kontroverzní pull request, který do JSON záznamů uživatelů přidává nové pole 'birthDate', datum narození, tedy údaj vyžadovaný zákony o ověřování věku v Kalifornii, Coloradu a Brazílii. Jiný pull request, který tuto změnu napravoval, byl správcem projektu Lennartem Poetteringem zamítnut s následujícím zdůvodněním:

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 31
    22.3. 17:22 | Nová verze

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 163 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.3. 15:22 | IT novinky

    Eric Lengyel dobrovolně uvolnil jako volné dílo svůj patentovaný algoritmus Slug. Algoritmus vykresluje text a vektorovou grafiku na GPU přímo z dat Bézierových křivek, aniž by využíval texturové mapy obsahující jakékoli předem vypočítané nebo uložené obrázky a počítá přesné pokrytí pro ostré a škálovatelné zobrazení písma, referenční ukázka implementace v HLSL shaderech je na GitHubu. Slug je volným dílem od 17. března letošního

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 7
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (15%)
     (7%)
     (1%)
     (12%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (13%)
     (24%)
    Celkem 1142 hlasů
     Komentářů: 27, poslední 17.3. 19:26
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    26.9.2005 11:10 deleted | skóre: 3 | blog: pnojmatika
    Rozbalit Rozbalit vše titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    Přece by stačilo, aby každý úřad mohl do rejstříku nahlédnout přes internet a bylo by vymalováno.
    Jsou tu lidé, kteří neustále bojují proti Velkému Bratrovi, a pak jsou tu lidé, co napíšou tohle.
    Proč mám vypisovat rodné číslo a datum narození, když druhé lze z prvního lehce vyčíst.
    To už dnes v některých případech nemusí být pravda.
    deleted
    26.9.2005 11:23 Abraxis
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    Co se tyka rejstriku trestu, tak si myslim, ze to je vic "osobni" vec nez treba obchodni rejstrik - tam bych s "neverjnosti" i souhlasil. Ale s tim rodnym cislem to je fakt (podle mne by vazne melo stacit zadat rodne cislo jako jednoznacny identifikator a jmeno a prijmeni jako kontrolu - ne, jak se musi zadavat pri zadosti o vypis, rodne prijmeni matky apod.)
    26.9.2005 12:19 Red Dog | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    Snad víte že při sčítání lidu se pravidelně stává že se objeví pár lidí se stejným rodným číslem. Být by to nemělo ale stává se to. Rodná čísla se dokonce budou rušit.
    26.9.2005 12:50 Abraxis
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    No, AFAIK, tak by se to dneska uz stavat nemelo. Proto rikam, pridat jmeno a prijmeni "pro kontrolu". Rodna cisla se sice budou rusit, ale bude je nahrazovat jiny "identifikator", mozna dokonce ve stejnem formatu, ale jen v tom nebude obsazeno datum narozeni a pohlavi.
    26.9.2005 13:43 Red Dog | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    Stát by se to opravdu nemělo ale bohužel je skutečnost taková že se to stále stává. Proto a nejenom proto, se od používání rodných čísel musí upustit. Ono se to prý předpokládalo už v dobách kdy se toto číslo zavádělo. Něco o tom jednou bylo v TV. Ten nový identifikátor by mohlo být třeba číslo sociálního pojištění nebo něco podobného.
    26.9.2005 14:04 Abraxis
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    Jenze problem je v tom, ze pokud neni zvladnuta "distribuce" unikatnich rodnych cisel, tak nemusi byt zvladnuta pote ani distribuce tech novych cisel.
    26.9.2005 16:11 Red Dog | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    Jo to je pravda, ono to ale má něco společného s používáním datumů v rodných číslech a v tom je ten malér. To číslo pojistky by se asi nějak generovalo z něčeho jiného.
    26.9.2005 11:24 Sodalite | skóre: 18 | blog: tucnakov | Břeclav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus

    Nahlédnout není editovat. A tam, kde stejně tomu úředníkovi ukazuju výpis, k úniku informací může dojít taky. Podstatný rozdíl v tom nevidím.

    IMHO Velký Bratr kontroluje spoustu informací, ke kterým si stejně přístup zjedná a RT je tak jako tak jednou z nich, protože to jsou vlastní aktivity státní správy. Stejně na mě to info mají, tak proč si mám ještě komplikovat život chozením na úřad.

    Absolutní pravda je nepoznatelná. Všechny ostatní jsou jenom soukromé lži.
    26.9.2005 11:31 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    Nahlédnout není editovat. A tam, kde stejně tomu úředníkovi ukazuju výpis, k úniku informací může dojít taky.

    To ano. Ale přeci jen to neznamená, že kterýkoli úředník státní správy (Kolik jich je? Desítky tisíc?) bude moci nahlédnout do trestního rejstříků a podívat se tam na kohokoli (třeba souseda).

    26.9.2005 11:47 Sodalite | skóre: 18 | blog: tucnakov | Břeclav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    kterýkoli úředník státní správy

    To by přece šlo omezit na určité pověřené úředníky (v Břeclavě to konkrétně dělají asi 2 ženské).
    Absolutní pravda je nepoznatelná. Všechny ostatní jsou jenom soukromé lži.
    26.9.2005 12:07 lukas.ramlich | skóre: 3 | blog: linux_a_ja
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    nikdo z přispěvovatelů zatím neuvedl řešení, které bije do očí

    Databáze by neměly být automaticky propojené. To zavání velkým bratrem. Ale řekněte mi, co by bránilo následujícímu sci-fi:

    Jsem občan a s občankou dostanu automaticky svůj certifikát (pokud chci). S tím se mohu přihlásit na portál veřejné správy, do sekce "můj stát". Tam vidím všechny údaje o sobě, které stát eviduje. Pokud potřebuju něco udělat (třeba založit živnost, prodat dům, zaregistrovat auto), najdu si co to obnáší. Zároveň s tím zjistím, jaká data k tomu který úřad potřebuje. A tedˇ - buď to oběhám všechno "ručně", anebo zaškrtnu povolení pro daného jednoho úředníka stáhnout jednou potřebné údaje. Zpětně to bude dohledatelné. Takže ne že se budou libovolní úředníci hrabat v čem chtějí kdy je napadne, ale budu mít přesný přehled, kdo údaje potřebuje a plnou moc toto povolit/zakázat.

    Možná by se nakonec ukázalo, že opravdu není nutné aby to dostal úředník do pracek a můžou to vyřídit klidně počítače samy. K čemu je potřeba lidský faktor například u založení živnosti?
    26.9.2005 12:11 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    K čemu je potřeba lidský faktor například u založení živnosti?

    Státní politika zaměstnanosti? :-) Ale ne, vážně, pořád bude většina lidí, kteří si to půjdou vyřídit osobně. Ale snad ten počet bude časem klesat.

    Zdenek.Z avatar 26.9.2005 13:21 Zdenek.Z | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    ...pořád bude většina lidí, kteří si to půjdou vyřídit osobně...
    No a? To je jejich věc. Ale proč to neusnadnit těm, kteří nechtějí strávit celý den běháním po úřadech? Zvlášť když většinu potřebných informací úřady mají a občan je tu jen k jejich přenášení.
    26.9.2005 14:17 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    To jsem přeci vůbec nezpochybňoval. Jen jsem upozornil na velmi nešťastnou informaci, že na vydávání živnostenských listů není člověk vůbec potřeba.
    13.4.2006 07:41 Bloodywan | blog: Bloodwan
    Rozbalit Rozbalit vše smutný fakt
    státní správa ještě na počítače není připravena. Z koláče občanů máš 20%, kterým se na úřad nechce, těm by počítače pomohly. Ouřadům by se ušetřila práce, bylo by víc času na cigárka a kafíčka. Problém je stát, který je neschpný se vším co k tomu patří - úplatky, lobby, diletantství, amatérismus, populismus, zamlžování faktů atd.
    26.9.2005 12:08 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    Otázka zní jinak: proč by měl (např.) pověřený úředník živnostenského odboru mít právo nahlížet do výpisu z rejstříku trestů i u lidí, kteří si o živnostenský list nepožádali a ani to nemají v úmyslu?

    Ale dalo by se uvažovat např. o tom, že bych svým klíčem autorizoval žádost, aby byl můj výpis poslán na určitou adresu. Nebo souhlas, aby si ho příslušný konkrétní úřad mohl vyžádat.

    26.9.2005 12:31 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: titulky vymýšlím za 5 Kč/kus
    To se řeší tak, že se přístupy do evidence logují. A pak přijde kontrola a dotyčného úředníka se zeptá "Proč pak jste zjišťoval informace o X Y? S jakým případem, který máte na starosti, to souvisí?"
    26.9.2005 13:54 Lukoko | skóre: 8 | blog: Lukoko | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše OS ve státní správě
    Navíc jsem získal dojem, že státní správa je počítačem a internetem nezasažený moloch, takže debaty na téma "Jaký OS ve státní správě" jsou mírně mimo.

    V tom s tebou nemůžu souhlasit. Tady nejde o to jestli budou úředníci dělat na woknech, nebo na linuxu. Tady jde hlavně o to kolik bude stát z našich daní investovat do IT.

    Jde hlavně o to, aby stát ušetřil nejen na licencích, ale také na správě stanic a serverů. 100 letejm babam na úřadech je u zadku, jestli dělaj na Win, nebo na Linuxu, protože se tý šedivý krabice stejně bojej, nebo ji maj jenom na posilani vtipů mezi sebou.
    Mac OS X je taky unix
    26.9.2005 15:00 Sodalite | skóre: 18 | blog: tucnakov | Břeclav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OS ve státní správě
    S tím souhlasím, to původní byla taková "nadsázka". Taky bych radši, se šetřilo na OS a přidalo se radši na vzdělání nebo kulturu.
    Absolutní pravda je nepoznatelná. Všechny ostatní jsou jenom soukromé lži.
    Valoun avatar 26.9.2005 17:14 Valoun | skóre: 30 | blog: Psavec | Středočeský kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Právo nahlédnout do rejtříku trestů
    Asi je to extrémní názor, ale podle mě by měl mít k mému rejstříku trestu přístup kdokoli a kdykoli. I kdybych byl Krejčíř. Pokud jsem vraždil, kradl a znásilňoval, měl by to každý vědět (a vice versa).
    26.9.2005 17:40 Hombre | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právo nahlédnout do rejtříku trestů
    S tým sa dá len súhlasiť. Ľalia bolia asi tiež nie pre samotnú bolesť, ale ako informácia pre ostatných do budúcnosti.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.