Bogdan Ionescu rozběhl webový server na jednorázové elektronické cigaretě.
Byla vydána beta verze Ubuntu 25.10 s kódovým názvem Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.10 mělo vyjít 9. října 2025.
Bola vydaná nová verzia 4.13 security platformy Wazuh. Prináša nový IT hygiene dashboard, hot reload dekodérov a pravidiel. Podrobnosti v poznámkách k vydaniu.
Americký výrobce čipů Nvidia investuje pět miliard dolarů (přes 100 miliard Kč) do konkurenta Intel, který se v poslední době potýká s vážnými problémy. Firmy to včera oznámily ve společné tiskové zprávě. Dohoda o investici zahrnuje spolupráci při vývoji čipů pro osobní počítače a datová centra. Akcie společnosti Intel na zprávu reagovaly výrazným růstem.
Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Jen bych doplnil pár věcí, které je dobré vědět, než člověk začne:
Co s čím porovnávat, se nejlépe zjistí pomocí udevinfo
, např.
udevinfo -a -n /dev/sdb udevinfo -a -p /class/net/eth0
Ve druhém případě se zadává tzv. devpath, tj. vlastně cesta v sysfs filesystému (bez počátečního /sys
). Je ale nutné kombinovat hodnoty "ze stejné sekce".
Stejnému klíči může být přiřazeno postupně několik hodnot, platí poslední (pravidla se zpracovávají postupně, jednotlivé soubory podle abecedy). Výjimkou je NAME
, přiřazení jména je vždy finální, tj. jakmile ho jednou nastavíme, další pravidla už ho nezmění. Stejného chování lze u ostatních klíčů docílit použitím operátoru ':=
' místo normálního '=
'.
PROGRAM
nelze přímo použít jako akci, místo toho lze použít např. NAME="%c"
(substituuje se výstup příkazu volaného pomocí PROGRAM
).
Pozor na akci RUN
, zpracování probíhá sériově, takže dokud příkaz neskončí, nezpracovávají se další pravidla ani události.
Z dokumentace bych doporučil zejména udev(7)
a Writing udev Rules. Ten článek je sice lépe srozumitelný, ale v mnoha bodech zastaralý, doporučuji proto konzultovat detaily s tou manuálovou stránkou.
Automatické mountování se sice dá řešit přes udev, ale není to příliš vhodné.Proč? Jednou jsem to zkoušel a nešlo to. Resp. připojilo to mechaniku jen jednou, pokud vevnitř bylo při spuštění
udevstart
nějaký médium.
udevtrigger
.
Tiskni
Sdílej: