V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Dobrá tedy, tak na té nesrozumitelnosti asi něco bude.
Co to dělá: Zdrojové soubory kompilovaného projektu obsahují značky, které popisují datové typy, které se mají generovat na základě podporované množiny šablon.
Program o kterém píši, prochází zdrojové soubory kompilovaného projektu, hledá v něm tyto značky, a generuje kód implementující datové typy popsané těmito značkami. Vygenerovaný výsledný soubor je určen ke kompilaci kompilátorem C/C++.
Pokud znáte STL a kontejnery (vector, list, atd.), tak to v podstatě dělá to samé, jen jsou tyto značky zpracované externím preprocesorem (programem cont).
Ano je to víceméně tak jak píšeš. Jen mapy nejsou implementovaný jako samostatný typ kontejneru, a je potřeba tyto vytvořit jako kombinaci struktury obsahující integer index
a string value
, nad kterou se vygeneruje rb_tree
.
Příklad generování mapy int na string výše uvedeným způsobem je uveden zde.
Struktura int_string_s
je generována nad nějakým mým obskurním řetězcem, protože struktury použité v kontejnerech musí implementovat rozhraní, které jsem zmiňoval v zápisku.
Značky generující kontejnery jsou ve zdrojových souborech umístěny zde.
Nesnažím se tvrdit, že je to lepší než STL šablonové kontejnery, případně jiná implementace kontejnerů, to by jsem si ani tvrdit netroufal.
Typy kontejnerů, které to je schopné generovat jsem se snažil popsat v zápisku. Výhody oproti STL jsou pro mě následující:
Hlavním důvodem proč jsem jsem se tu o tom upsal bylo, že to používám ve větší věci, kterou tu chci zmínit, a byl by jsem rád, kdyby někdo kdo se případně podívá na zdrojové kódy a viděl tam tyto značky, tak aby tušil která bije.
Když jsem implementoval grafové gramatiky reprezentoval jsem množiny vrcholů a hran grafu rb-stromy, kde:
Tyto "odkazy" na hrany a uzly byly realizované pomocí celých čísel (unsigned
), tak jak o nich píši v zápisku (viz "Umístění objektů v jednom bloku paměti"). Takto popsaný graf bylo snadné exportovat do binárního souboru, a z tohoto jej importovat, jednoduchým zkopírováním bloků paměti generovaných kontejnerů (offset zůstal zachován).
Některé z důvodů proč jsem v té době nepoužil STL:
Před tím, než jsem vytvořil tento preprocesor, jsem zkoušel za účelem generování kódu používat makra preprocesoru, a později i C++ šablony. Ale vždy jsem narazil na nějaké omezení, které se mi nelíbilo.
Já jsem takový úchyl, kterému by se líbilo, kdyby jazyk C preprocesoru byl úplný programovací jazyk, který by generoval zdrojový soubor pro překladač.
Šablony jsou určitě nástroj, který by člověk myslící to s C++ vážně neměl ignorovat. Před 6 lety, kdy jsem vytvářel preprocesor, se mi šablonování zdálo docela divoké, ale v poslední době, když se setkám s novými věcmi z C++11, tak bývám často překvapen, v dobrém slova smyslu.
Problémy (které si myslím že mám) s C++ šablonami:
Já jsem takový úchyl, kterému by se líbilo, kdyby jazyk C preprocesoru byl úplný programovací jazyk, který by generoval zdrojový soubor pro překladač.Taky bych bral nějaký hybrid mezi céčkem a tím, co jsem slyšel o lispu.
Já jsem takový úchyl, kterému by se líbilo, kdyby jazyk C preprocesoru byl úplný programovací jazyk, který by generoval zdrojový soubor pro překladač.Zkus D. Tam přesně takhle fungují template mixiny.
Problém je v tom, že programuji spíše v jazyce C, než v C++. Z C++ si beru jen syntaktický cukr týkající se metod a referencí. Potvrzením tohoto budiž fakt, že bylo poměrně snadné upravit generátor kódu tak, aby jeho výstup bylo možné zkompilovat kompilátorem jazyka C (branch cont_c).
Na šablony, jsem zanevřel před šesti lety, předtím, než jsem generátor začal používat. V okamžiku, kdy použiji šablony jsem odsouzen programovat v C++ naplno (konstruktory/destruktory, new/delete, instanciace šablonových funkcí, ...), ale to já nepotřebuji, proč by jsem musel? Namísto zjednodušení mi výše uvedené do problémů zanáší další úroveň složitosti.
S příchodem C++11 (nebo spíše s přibývající podporou v kompilátorech) to začíná být znovu zajímavé. Vypadá to, že už se upustilo od čisté teorie a někdo se to (šablony) pokusil použít v praxi a získanou zkušenosti promítl do C++11. To nic nemění na tom, že například Texas Instruments nepodporují v některých svých kompilátorech tyto "kouzla" (C++11 traits), na rozdíl od C++ jak jej používám já, a které bude vždy a všude přístupné. Ale i v budoucnu, kdy bude podpora "kouzel" už dostatečná by jsem musel odmítnout názor tvrdící, že když jazyk podporuje generické programování, tak dělat to jiným způsobem je rouhání (neříkám, že to tvrdíte).
Na C a C++ s objekty mi vyhovuje minimální množství axiomů, které programátor musí znát, aby mohl naprogramovat cokoli. Pokud má někdo problém s dynamickou pamětí a inicializací proměnných (konstruktory, destruktory), ukazateli (iterátory, smart ukazatele), vstupem/výstupem (streamy), dobrá ať si to zjednoduší, za cenu toho, že se připraví o určitou svobodu, ale nemusí takový přístup vyžadovat i od ostatních (pokud ovšem není projektový manager, rozhodující o používaných nástrojích).
Je to tak jak říkáš. Proto pořád píši C/C++ namísto C++, čímž mám na mysli C rozšířené o metody ve strukturách, reference, datový typ bool, výčtový typ, a možná některé další funkce.
Původně to (v experimentální fázi) generovalo C kód, a generované funkce vypadaly tak jak je vidět v některých C knihovnách: rb_tree_init, rb_tree_push, apod. Od toho jsem ale upustil, protože pohodlnost použití vygenerovaných "objektů" byla ještě horší.
Aktuálně generovaný kód překladačem C přeložit nejde, ale je jednoduché to upravit tak, aby takový kód byl generován.
Problém je jen v tom, že C nezná metody ve strukturách, reference a typ bool
. Kód generátoru je možné upravit tak, aby místo metod generoval funkce s prefixovou notací (<class>_<method>
), a reference nahradil ukazateli. Algoritmy zůstávají stejné.
Včera jsem vykoušel jeden generátor takto upravit, a funguje to.
Včera jsem vykoušel jeden generátor takto upravit, a funguje to.Však keby si do blogov napísal konkrétne prípady použia, tak by to viac povedalo ako stovky riadkov teórie
Inu chtěl jsem aby to bylo kompletně popsané :). Jinak jsem tam uvedl nějaké odkazy na příklady pro každý popsaný kontejner. Nebo případem použití máš na mysli nějaký konkrétní program, ve kterém jsem to použil? Třeba parser generátor yapgen je na tom kompletně založený.
Transformace do C výstupu už je v pokročilé fázi, jsem zvědavý na porovnání výsledku překladu C vs C++ co se rychlostí výsledného kódu týká (i když tuším, že se to nijak lišit nebude).
Jinak ty generované kontejnery v C/C++ používám docela často ve věcech na kterých dělám, a dost jsem si na to zvykl. Šablony v C++ mě zatím nějak míjí.
IMHO by se dala udelat implementace v cistem C++, ktera by se chovala naprosto stejne jako C++ vystup z cont. Sablony nejsou zas takova veda, pokud jde o containery. Urcite by i slo vyuzit ty algoritmy.
Tiskni
Sdílej: