abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:00 | IT novinky

    DuckDuckGo AI Chat umožňuje "pokecat si" s GPT-3.5 Turbo od OpenAI nebo Claude 1.2 Instant od Anthropic. Bez vytváření účtu. Všechny chaty jsou soukromé. DuckDuckGo je neukládá ani nepoužívá k trénování modelů umělé inteligence.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 14:22 | IT novinky

    VASA-1, výzkumný projekt Microsoftu. Na vstupu stačí jediná fotka a zvukový záznam. Na výstupu je dokonalá mluvící nebo zpívající hlava. Prý si technologii nechá jenom pro sebe. Žádné demo, API nebo placená služba. Zatím.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    18.4. 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    18.4. 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (11%)
     (2%)
     (20%)
    Celkem 566 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    11.12.2008 08:30 Maverick
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Lze v Linuxu řešit nějakým způsobem dědění práv v již vytvořených adresářích? např:

    - změna práv adresáře nastaví práva v souborech

    - při kopírování soborů do adresáře kopírovaný soubor zdědí práva 'nového' adresáře?

    Velmi mi chybí nastavování práv ala Novell Netware. Pokud to nelze čistě přes ACL filesystemu, existuje nějaká spolehlivá finta?

    11.12.2008 10:28 tezkatlipoka | skóre: 35
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    1/ samo nikoliv, ale pokud menis prava na adresari pouzijes parametr -R pro rekursivni nahrani prav vsech podadresarum a souborum

    2/cekal jsem ze ano, ale zda se ze nikoliv, ale mozna to je muj problem, ACL pouzivam totiz pouze u SMB sdileni, a cast nastaveni ACL, dedicnost, apod. resim pres Sambu

    Vaše řeč budiž ano, ano, ne, ne. Co je nad to, je od ďábla.
    11.12.2008 11:01 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Ad 2: problém je v tom, že defaultní ACL sice zajistí správné nastavení práv při vytvoření nového souboru, ale příkaz cp je pak přepíše víceméně v souladu s právy kopírovaného souboru. Pokud se proces rozhodne práva dodatečně změnit, je proti tomu samozřejmě nastavení defaultního ACL bezmocné.
    11.12.2008 11:11 tezkatlipoka | skóre: 35
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    problem taky muze byt v tom ze jsem vocas, a kopiroval jsem to v MC, a to ted nevim jestli je s podporou ACL.

    Vaše řeč budiž ano, ano, ne, ne. Co je nad to, je od ďábla.
    11.12.2008 11:21 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Ovšem cp z coreutils nic takové standardně nedělá. To by ho k tomu musel uživatel donutit přepínačem -p.

    Zkoušel jsem si to a verze 6.12 se chová dle očekávání (tj. v rozporu s tím, na co si stěžoval předřečník):

    $ strace cp testfile  testdir/
    […]
    open("testfile", O_RDONLY|O_LARGEFILE)  = 3
    fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0755, st_size=0, ...}) = 0
    open("testdir/testfile", O_WRONLY|O_CREAT|O_EXCL|O_LARGEFILE, 0755) = 4
    fstat64(4, {st_mode=S_IFREG|0755, st_size=0, ...}) = 0
    read(3, ""..., 4096)                    = 0
    llistxattr("testfile", (nil), 0)        = 0
    llistxattr("testfile", 0xbf9810a0, 0)   = 0
    close(4)                                = 0
    close(3)                                = 0

    a na proti tomu:

    $ strace cp -p testfile  testdir/
    […]
    open("testfile", O_RDONLY|O_LARGEFILE)  = 3
    fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0755, st_size=0, ...}) = 0
    open("testdir/testfile", O_WRONLY|O_CREAT|O_EXCL|O_LARGEFILE, 0700) = 4
    fstat64(4, {st_mode=S_IFREG|0700, st_size=0, ...}) = 0
    read(3, ""..., 4096)                    = 0
    utimensat(4, NULL, {{1228989937, 0}, {1228989937, 0}}, 0) = 0
    llistxattr("testfile", (nil), 0)        = 0
    llistxattr("testfile", 0xbfe54d70, 0)   = 0
    fgetxattr(3, "system.posix_acl_access", 0xbfe54ca0, 132) = -1 ENODATA (No data available)
    fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0755, st_size=0, ...}) = 0
    fsetxattr(4, "system.posix_acl_access", "\x02\x00\x00\x00\x01\x00\x07\x00\xff\xff\xff\xff\x04\x00\x05\x00\xff\xff\xff\xff \x00\x05\x00\xff\xff\xff\xff", 28, 0) = 0
    close(4)                                = 0
    close(3)                                = 0
    11.12.2008 12:37 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    OK, omlouvám se, že jsem si to neověřil. Místo cp je tedy do mé odpovědi potřeba dosadit jiný program (ten, u kterého se popisovaný problém vyskytuje).
    Heron avatar 11.12.2008 10:44 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Dědění ACL tak, jak jej umí třeba Windows (změna práv rodičovském objektu způsobí změnu práv v podřízeném objektu), linux bohužel neumí.

    Ad 2, k tomu slouží právě ta východí práva (defaul acl) pro adresář, což je popsáno v článku.
    Stanislav Brabec avatar 11.12.2008 18:05 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Částečně to řeší SUID/SGID bit na adresáře.

    12.12.2008 08:19 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    SUID u adresářů (přinejmenším v Linuxu) žádný efekt nemá.
    Stanislav Brabec avatar 12.12.2008 10:25 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Ale SGID efekt má:

    • Soubory a adresáře vytvořené uvnitř zdědí skupinu od adresáře
    • SGID zdědí uvnitř vytvořené adresáře

    Vše uvnitř bude mít tedy požadovanou skupinu. O práva k adresářům a souborům se nadále musí tvůrce postarat sám.

    12.12.2008 11:03 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    O SGID v mém příspěvku nebyla řeč.
    16.12.2008 00:39 op
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    > Velmi mi chybí nastavování práv ala Novell Netware.

     

    Novell Netware je nyni implementovany jako sada sluzeb pod Linuxem a pokud vim, tak netwarovy system pristupovych prav je tam k dispozici.  U Novellu vam  reknou, kolik to stoji a co budete potrebovat.

    11.12.2008 08:30 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Dodám jen pár drobností:

    1. Při změně práv vlastníka nebo skupinového vlastníka se parametr nezadává ve tvaru u:práva, ale u::práva

    2. Stejně jako tradiční práva, i ACL se vyhodnocují podle principu "rozhoduje první, co odpovídá", přičemž pořadí je vlastník, jednotliví uživatelé, skupinový vlastník, jednotlivé skupiny, ostatní.

    3. Maska se neaplikuje na práva vlastníka, pouze na práva skupinového vlastníka a jednotlivých uživatelů a skupin.

    Heron avatar 11.12.2008 09:22 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Díky za doplnění.
    corwin78 avatar 11.12.2008 08:33 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Pěkný a užitečný článek. Díky.

    Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
    11.12.2008 09:00 Jirka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Z toho nového fontu mě bolí oči. Prosím, proveďte obnovu kaskadových stylů ze zálohy.

    11.12.2008 09:03 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    O jakém novém fontu to mluvíte?
    belisarivs avatar 11.12.2008 09:04 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Nastav si ve FF Dejavu Sans a mas pokoj.

    IRC is just multiplayer notepad.
    11.12.2008 09:11 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Žádná změna stylů neproběhla. Stávající styl nijak neurčuje konkrétní písmo, pouze stanovuje "sans-serif". Je na každém uživateli, jaký font si nastaví v prohlížeči.
    kerny avatar 11.12.2008 19:40 kerny | blog: KernyBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

     A to je dobre, libi se mi kdyz se stranka zobrazuje pismem ktere mam rad.

    In a world without gates and fences... Who needs windows?
    11.12.2008 09:20 Glin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Asi chybka:

    [root@centos]# geftacl soubor

    Ma byt IMHO:

    [root@centos]# getfacl soubor

    PS: ten wysiwig editor v kterym toto pisu mi moc nefunguje - nejde pastovat prostredtim tlacitkem (resp. jen nekdy, coz je jeste horsi nez kdyby vubec), protoze se dostanu do modu scrollovani. Dale jsem se dostal do situace, kdy jsem chtel vlozit znaky na urcite misto uprostred odstavce, najel jsem tam kurzorem (at mysi ci klavesnici), napsal pismeno, ale pismeno se vlozilo do prazdneho radky nad odstavcem, v kterem jsem byl.

    Heron avatar 11.12.2008 09:28 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Jasné, je to překlep, přepošlu info redakci.
    11.12.2008 09:41 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Opraveno.
    11.12.2008 10:53 Field
    Rozbalit Rozbalit vše omezená praktická použitelnost

    Jako první krok dobrý, ale správu většího serveru bych s tím dělat nechtěl. Oč elegantnější řešení má třeba OpenVMS, kde můžete uživateli přidělit nejaký identifikátor - například "MANAGEMENT" - a poté přidělovat práva držitelům identifikátorů namísto konkrétních uživatelů:

    (IDENTIFIER=MANAGEMENT,ACCESS=R+W+E+D)
    (DEFAULT_PROTECTION,S:RWED,O:RWED,G,W)
    (IDENTIFIER=MANAGEMENT,OPTIONS=DEFAULT,ACCESS=READ+WRITE+EXECUTE)
    (CREATOR,ACCESS=READ+WRITE+EXECUTE+DELETE)

    Takže admin pak pouze přiděluje identifikátory a spravuje uživatelské účty, zatímco nastavení práv ve filesystému se nemění. Identifikátory nejsou totéž co skupiny, uživatel jich může mít neomezené množství. Počet ACL záznamů na jednom objektu také není omezen.

    Nemluvě ani o dalších možnostech jako například nastavit detailní logování přístupu do logu nebo jako alarm na terminálu operátora

    (ALARM=SECURITY,ACCESS=DELETE+CONTROL+SUCCESS+FAILURE)

    Implementace v linuxu mi přijde jako dobrý první krok (já vím, je to POSIX), ale pro skutečné použití na velkých serverech se stovkami či tisíci uživatelů stále poněkud neohrabaná.

    11.12.2008 11:53 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: omezená praktická použitelnost
    Identifikátory nejsou totéž co skupiny, uživatel jich může mít neomezené množství.
    Jaký je tedy rozdíl mezi identifikátorem a skupinou? Uživatel snad může být také členem neomezeného množství skupin.
    11.12.2008 12:00 Vskutečnosti Saýc | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: omezená praktická použitelnost
    Primo rozdil mezi identifikatorem a skupinou netusim, ale pokud vim, ma VMS prava jinak ohledne toho, kde a jak se povoluje smazat soubor, smazat jakykoli soubor v adresari, vytvorit soubor a tak.

    Ale fakt je, ze lidi co casto nadavaji na unixova prava (nemyslim vas ani kolegu vyse, samozrejme) nemaji tuseni ze existuje nejake sgid nebo sticky. Ale ten VMS system je precejen sikovnejsi.
    11.12.2008 21:42 Field
    Rozbalit Rozbalit vše Re: omezená praktická použitelnost

    identifikátory mohou mít přiřazeny ještě atributy, které jejich chování mění. Je to na delší vyprávění, tak si dovolím citovat z dokumentace:

    ¨

    Dynamic attribute Allows holders of the identifier to remove and to restore the identifier from the process rights list by using the DCL command SET RIGHTS_LIST.
    Resource attribute Allows holders of the identifier to charge disk space to the identifier. It is used for file objects.
    Subsystem attribute Allows holders of the identifier to create and maintain protected subsystems by assigning the Subsystem ACE to the application images in the subsystem.
    No Access attribute Makes any access rights of the identifier null and void. This attribute is intended as a modifier for a resource identifier or for purposes unrelated to access control.

    Sites with high security requirements are likely to use two other attributes, which discourage users from scanning the rights database:

    Holder Hidden attribute Prevents someone from getting a list of users who hold an identifier unless that person owns the identifier.
    Name Hidden attribute Allows holders of an identifier to have it translated (either from binary to ASCII or vice versa), but prevents unauthorized users from translating the identifier.

     

    Ale je fakt, že to už je vyšší dívčí a málokde se to používá, i když možná částečně i proto, že o tom administrátoři nevědí.

    11.12.2008 13:20 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: omezená praktická použitelnost

    Srovnávat VMS a POSIX dost dobře nelze.

    Posixové skupiny mají spoustu ošklivých vlastností: Členství ve skupině je vlastnost procesu, nikoliv uživatele, takže přidávání a odebírání je nutné pojistit pozabíjením všech procesů. Dále pokud může uživatel vytvářet SGID soubory, je nutné po něm uklidit, jinak se může znovu do skupiny dostat.

    Ale je pravda, že tohle nejsou ani tak problémy skupin, jako problémy posixové kontroly přístupu.

    11.12.2008 19:24 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Dalsich par doplneni k pouziti ACL:
    1/ upozorneni - pokud na soubor jednou pouziji acl, uz nikdy nepouzivat klasicky chmod ale jen setfacl
    2/ dulezita je zaloha a obnova acl:
       getfacl -R --skip-base > backup.acl
       setfacl --restore backup.acl
    
    3/ exisuji i acl managery, napr. http://rofi.roger-ferrer.org/eiciel/
    Heron avatar 11.12.2008 20:27 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Děkuji za doplnění.

    K těm zálohám. Přijde mi vhodnější používat zálohovací nástroj, který acl zvládá. Při obnovení je všechno tak jak má být i bez dalších operací.
    11.12.2008 21:58 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    pokud na soubor jednou pouziji acl, uz nikdy nepouzivat klasicky chmod ale jen setfacl
    OK. To zní dost závažně na to, aby si na to člověk začal dávat pozor. Ale zároveň dost bezobsažně na to, aby na to člověk za pět minut zapomněl. Takže prostá otázka: co se může stát, když ne?
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    Heron avatar 11.12.2008 22:19 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Tak si to zkus :-).

    chmod neovlivňuje acl záznamy, tj pokud přidáš třeba právo spouštění pomocí chmod a+x soubor, tak uživatelé, kteří již měli nastavená práva třeba na rw, jej stále nebudou moci spouštět (budou mít pořád rw).
    11.12.2008 23:53 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Ale to je přeci normální, že ACL mají přednost před mode.
    Heron avatar 12.12.2008 07:02 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Jistě, že ano. Pravda, mohl jsem do článku ještě zapracovat kompletní vyhodnocení práv.
    12.12.2008 08:01 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Spíš bych to formuloval tak, že koncept ACL je rozšířením tradičních přístupových práv. Nebo že tradiční model vlastník-skupina-ostatní je speciálním případem ACL.
    12.12.2008 09:17 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Hmm, tak to mne netrápí :-) Kdyby to byl nějaký nesmysl ve stylu chmod zruší všechna ACLka, tak to beru :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    12.12.2008 09:40 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Ono se na to dá dívat tak, že to, co tradiční nástroje vidí jako práva vlastníka, skupinového vlastníka a ostatních, jsou ve skutečnosti položky typu ACL_USER_OBJ, ACL_GROUP_OBJ a ACL_OTHER v access control listu. Tyhle položky zobrazují a mění a zbytku si nevšímají.
    12.12.2008 10:13 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Jasně. V tomhle světle mi varování pokud na soubor jednou pouziji acl, uz nikdy nepouzivat klasicky chmod ale jen setfacl přijde trochu nadnesené, proto jsem se taky ptal. Všem díky za potvrzení, že se vlastně není moc čeho bát :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    11.12.2008 19:50 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Děkuju za hezký a užitečný článek. Akorát tu masku nějak nechápu, ale to se poddá. :-)

    11.12.2008 20:09 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Výchozí hodnota pro každé právo je, že není přiděleno – tj. daný uživatel či skupina to právo nemá. Pak se vyhodnotí nastavená maska a nastavená práva (pro uživatele, pro skupinu, pro ostatní), a pokud je příslušné právo nastaveno jak v masce tak v právech, je právo přiděleno, pokud buď v masce nebo v právech přiděleno není, není přiděleno ani na výstupu (mezi nastaveným právem a maskou se udělá logická operace AND). Pokud maska není zadána vůbec, vyhodnocují se jen práva (jako by maska byla rwxrwxrwx). Pokud jde o smysl masky, ten mi také uniká, protože podle mne každý, kdo má právo měnit ACL práva, má i právo měnit masku. Může to sloužit asi jako usnadnění – pokud vím, že soubor není spustitelný, nastavím mu masku rw-rw-rw-, a vím, že nepůjde omylem nastavit právo ke spuštění. Ale možná to má i nějakou jinou výhodu, která mi zůstala utajena.
    11.12.2008 20:13 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Děkuju moc za vysvětlení. :-)

    11.12.2008 20:10 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    setfacl: rotor: Operation not supported

    Tohle mi to píše, když zadám příkaz setfacl -m user:kav:rx rotor (jedná se o adresář /home/rotor).

    Postupoval jsem podle článku, mám ext3 a 64bitové Kubuntu Hardy Heron. Ten příkaz jsem zadal jako uživatel root. Verze setfacl je 2.2.45.

    Heron avatar 11.12.2008 20:23 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Zřejmně nemáte zapnutou podporu pro ACL ve filesystému.

    Speciálně pro ext3 je ve článku zmíněn postup zapnutí. Buď přes tune2fs, nebo mount.

    Zkuste mount "ten mountpoint" -o remount,acl.

    Pokud to ani pak nepůjde, dejte sem výstup z tune2fs -l /dev/sdaX (oddíl, kde je ten filesystém na kterém to zkoušíte) a podíváme se na to.
    11.12.2008 20:35 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Díky moc. mount "ten mountpoint" -o remount,acl pomohlo. :-) Tu volbu "acl" musím přidat i do /etc/fstab, že?

    Heron avatar 11.12.2008 20:43 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Ano. Buď /etc/fstab nebo ji přidat k "Default mount options" pomocí tune2fs -o acl /dev/sdX. Osobně mám raději druhou metodu, protože je to pak v parametrech to systému souborů. Pokud by jednalo o přenosný disk, nemusí se na to při připojení jinde myslet.
    11.12.2008 20:46 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Díky moc za pomoc.

    11.12.2008 21:22 Marek Chlup
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    ACL mi připadá opravdu težkopádné a složité na údržbu. Zejména zjišťování na co má ten či onen právo ve velmi košaté struktuře adresářů s mnoha soubory je k zbláznění.

    Pro data sdílená uživateli bych nejraději viděl systém, kde se budou nastavovat práva jen na úrovni adresářů a bude zde existovat dědičnost.

    13.12.2008 20:02 AlYoSHA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky

    Takto funguje AFS filesystem, ale to je sietovy FS.   viac na: www.openafs.org

    16.12.2008 17:10 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
    Rozbalit Rozbalit vše ACL a síťové filesystémy

    Zvláštní - podobný šlánek jsem se zrovna chystal napsat :-). Ovšem v trochu jiném duchu - autor napčíklad úplně zapoměl dodat, že popsaný model ACL nebyl nikdy POSIX ratifikován a je založen pouze na POSIX draftu. Taktéž s exportem souborových systémů využívajících tohoty typu ACL je to dosti problematické (NFSv2,3 toto třeba neřeší a ostatní síťové FS už vůbec).

    Osobně si myslím, že daleko větší budoucnoust má v Linuxu standard ACL podle NFSv4.

    Heron avatar 16.12.2008 19:38 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL a síťové filesystémy
    Určitě jej můžeš napsat, bude to vhodné doplnění. Já se na to podíval z praktického pohledu na lokálním systému souborů. Nechtěl jsem jít moc do teorie a ani na síť.
    daan avatar 20.10.2009 09:10 daan | skóre: 6 | blog: Clairvoyant | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Vyborny clanok.

    Len jedna vec..
    Ak mam subor s opravnenim:

    # file: soubor
    # owner: ondra
    # group: uzivatele
    user::rw-
    user:milos:rw-
    group::r--
    group:kamaradi:rw
    mask::rw
    other::---

    ako by som realizoval zmazanie riadku user:milos:rw- v pripade, ze som si rozmyslel milosov pristup? :)

    Napada mna jedine setfacl -m user:milos:---

    Tym vsak len opravnenie prepisujem...
    Ako ho zmazem?
    Heron avatar 20.10.2009 16:38 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Pomocí parametru -x:
    setfacl -x user:milos soubor
    
    10.12.2012 11:12 Gorgio
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Zdravím, mám problém s nastavením ACL a Samby na serveru. Distribuce Ubuntu 12.04. Aktualni samba a ACL balíčky. Teď k problému, přes sambu sdílím složku do pracovní skupiny pro windows clienty. Pomocí ACL jsem nastavil určitá dědení práv na sdílenou složku. Dědění funguje správně při vytváření nových složek či souborů z Windows (Exploreru). Bohužel při kopírování z windows se dědění práv ACL v linuxu naruší. Například se změní práva pro Others a OwnerGroup. Četl jsem různá fóra a diskuze, ale všude jsem se pouze dočetl o použití cp s přepínačem -p, což ve windows samozdřejmě použít nemohu a pomocí windows console xcopy se sice problém vyřeší, ale nemohu po clientech chtít použití příkazové řádkyy. Tak se chci zeptat, jestli je nějaká možnost jak zdědit ACL práva i při kopírování z windows. Popřípadě jestli mi můžete doporučit nějaký jiný efektivní způsob jak přidělovat práva pro sdílené složky pomocí samby. Bohužel si s obyčejným owner,group,other nevystačím, potřebuji nastavit práva pro více skupin. Práva pro dědení na složce data.
    user::rwx
    group::r-x
    group:smb-family:r-x
    group:smb-admins:rwx
    mask::rwx
    other::---
    default:user::rwx
    default:group::r-x
    default:group:smb-family:r-x
    default:group:smb-admins:rwx
    default:mask::rwx
    default:other::---
    
    Práva nakopírované složky z windows do sdílené složky data.
    user::rwx
    group::rwx
    group:smb-family:r-x
    group:smb-admins:rwx
    mask::rwx
    other::-wx
    default:user::rwx
    default:group::r-x
    default:group:smb-family:r-x
    default:group:smb-admins:rwx
    default:mask::rwx
    default:other::---
    
    26.6.2023 13:07 Adilkhatri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    검증된 파워볼사이트 를 찾으신다면 eos파워볼사이트 가 있는 파워볼사이트추천 에서 파워볼 을 즐기시길 바랍니다. 5년 이상 운영된 메이저업체 이며 지금까지 많은분들께 사랑받은 안전한파워볼사이트 입니다. 안전한파워볼사이트
    29.6.2023 09:50 Adilkhatri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ACL prakticky
    Good to become visiting your weblog again, it has been months for me. Nicely this article that i've been waited for so long. I will need this post to total my assignment in the college, and it has exact same topic together with your write-up. Thanks, good share. 먹튀검증사이트

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.