abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:22 | Zajímavý článek

    V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:11 | Nová verze

    Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 17:44 | Nová verze

    Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.4. 17:11 | Nová verze

    Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    26.4. 13:33 | Nová verze

    Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.

    Pavel Křivánek | Komentářů: 9
    26.4. 04:55 | Zajímavý software

    Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 44
    25.4. 17:33 | Nová verze

    Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    25.4. 14:22 | Komunita

    Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    25.4. 13:22 | Nová verze

    Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.4. 12:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (75%)
     (8%)
     (2%)
     (15%)
    Celkem 859 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Tahová strategie podle Battle Isle

    28. 8. 2003 | Tomáš Oberhuber | Hry a zábava | 16761×

    Advanced Strategic Command: Open Source verze klasické válečné strategické hry.

    ASC - Advanced Strategic Command - je Open Source klonem klasiky mezi tahovými strategiemi a sice série Battle Isle 1-3. Firmě Blue Byte se v této sérii podařilo vytvořit hry, které vám dovolí vychutnat si skvělé pocity při vedení velkých bitev. Je to hlavně tím, že na rozdíl od real-timeových strategií, můžete svůj postup promýšlet libovolně dlouho. Hra tak trochu připomíná šachovou partii. Tahové strategie se často pokouší o dosažení vysoké realističnosti. Díky tomu mívají dost složitá pravidla a jsou určené zejména pro náročnější hráče, kteří si dokáží najít dostatek času k jejich nastudování. Battle Isle se nikdy o velkou realističnost nesnažil, a tak se stal přístupný mnohem širší hráčské obci. Pro mě osobně byla každá složitější "tahovka" příliš složitá.

    Neznám první díl. Měl jsem tu čest krátce poznat další úspěšný titul History Line 1914-18 (také od BlueBytu), který na stejných principech popisuje průběh první světové války. O něco důkladněji jsem pronikl do hry Battle Isle II. Ta byla podle některých recenzí první hrou, která dokázala skutečně účelně využít kapacity CD. Informace o každé jednotce doplňovala předrenderovaná animace a všechny střety jste mohli sledovat v na svou dobu (rok 1994, myslím) velmi pěkných 3D animacích. Po nocích jsem u kamaráda vedl tuhé boje na 386SX, kde tah počítače trval často déle než hodinu. O několik let později následoval třetí díl a po něm další revoluční strategie Battle Isle: Incubation. Na následujícím dílu pracoval na zakázku jeden slovenský tým, ale v té době jsem se o dění kolem počítačových her přestal zajímat.

    Přestože bych si na Battle Isle dnes už čas nenašel, protože dohrát velkou bitvu může zabrat i několik desítek hodin, velmi mě potěšilo, když jsem asi před rokem objevil projekt ASC inspirovaný právě touto sérií. To se mi ještě nepodařilo program úspěšně přeložit, ale tvůrci nezaháleli a dnes již se dá ASC velmi dobře hrát.

    K překladu je mimo jiné potřeba knihovna PARAGUI, která např. v Debianu Woody není v potřebné verzi. Překlad lze provést i bez ní a hra tím příliš neutrpí.

    Prostředí

    Po spuštění vás rovnou uvítá panel s mapou. Po pravé straně nahoře jsou informace o právě vybrané jednotce a dole šikovný posuvník, kterým můžete zoomovat. Vespodu panelu je řádka, kde se zobrazuje nápověda.

    Ovládání je velmi jednoduché. Dvakrát kliknete na jednotku a objeví se tlačítka s různými akcemi, které může tato jednotka provádět. Je to přesun, útok na cizí jednotku nebo pozemní stavbu, opravy, doplňování paliva a střeliva a informace o jednotce. Po zvolení dané akce ihned vidíte, kam můžete provést přesun, případně na koho zaútočit apod. Pak jen kliknete na zvolený objekt a akce se provede.

    Základem hry je dobře znát všechny typy jednotek. Některé mají více druhů zbraní, které se liší účinností podle typu cíle - lehký, těžký, pozemní, vzdušný nebo na vodě. Jednotkám se také během bojů zvyšují hodnosti a rozdíl mezi nováčky a ostřílenými veterány je opravdu markantní. Výsledek střetu ovlivňuje i terén - například jednotka v lese je lépe kryta a má proto navíc body za obranu. Počítá se také dohled jednotek a místa mimo jejich dosah jsou zatemněna, takže nevíte, co se tam zrovna děje. Dnes je to již běžná věc, ale Battle Isle byl v zatemňování mapy průkopníkem.

    V Battle Isle bylo i proměnlivé počasí, což zřejmě u ASC ještě není implementované, ale nejsem si úplně jistý. Po deštích se půda rozbahnila, těžká technika do ní zapadla a nemohla se nikam hýbat. Když naopak mrzlo, mohly tanky přejíždět přes jezera. Pokud se vám podařilo díky předpovědím chytře využít počasí a vylákat protivníka na led, který potom roztál, jeho jednotky se utopily a bylo po boji. Počasí samozřejmě také ovlivňovalo viditelnost.

    Velmi mě potěšilo, že ASC má téměř shodné zpracování mapy jako Battle Isle. Později jsem zjistil, že ho autoři přejali a nyní vytvářejí nové. Doufejme, že bude stejně povedené. Jednotky jsou oproti Battle Isle úplně jiné a není jich zrovna málo. Pravidla jsou lehce rozšířena, takže hra se ve výsledku od svého vzoru zřejmě trochu odchýlí. Některé zvuky mi zněly, jako by byly převzaty ze hry Panzer General, ale nijak mi to nevadilo.

    Autoři nyní pracují na kampani, která již má asi 8 map, na nové grafice a na umělé inteligenci. UI není špatná, ale kvalit Battle Isle nedosahuje. V ASC si počítač nedělal velké starosti s obsazováním základen. Ačkoliv měl kolem mé základny několik pěšáků, vůbec je nevyužil. Přesto mi dalo ASC celkem zabrat. Hra obsahuje editor map, do kterého lze importovat i mapy z Battle Isle. Zde ale opět zdůrazňuji, že ASC má jiné jednotky.

    Za výborný nápad považuji možnost hrát s protivníkem pomocí emailu. Na domovské stránce již funguje databáze map a autoři by rádi vytvořili i databázi hráčů, se kterými byste si to mohli rozdat právě přes email.

    3D animace bitev nyní nejsou prioritou, ale doufejme, že i na ně dojde. Prozatím autoři přivítají každou pomoc s programováním (i webovým), s grafikou, ale i s návrhem map.

    ASC je poměrně živý projekt, který určitě potěší nejednoho hráče tahových strategií. Pokud patříte také k milovníkům série z Válečného ostrova, neváhejte hru ozkoušet a třeba se přidat k vývoji.

           

    Hodnocení: 33 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    27.8.2003 23:54 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše hrat pres email?
    Zdravim Tak a jsem jistojiste prvni. To by me zajimalo jak se to da hrat pres email? To ma primo integrovany pop3/smtp server nebo jen generuje nejake texty ktere se poslou nekam jinam a tam se zase importuji? Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    28.8.2003 18:28 Tomáš Oberhuber | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše hrat pres email?
    Nezkousel jsem to, ale priblizne to funguje tak, ze se jednotlivym stranam priradi ruzna cisla pocitace (0-3). Po provedeni celeho tahu se vygeneruje soubor s danym jmenem a zrejme i cislem tahu. Zde je ulozeno, jak hrac tahnul a tento soubor je mozne zasifrovat pomoci zadaneho hesla, aby z nej ostatni nemohli ziskat informace o rozmisteni jednotek apod. Soubor se pak odesle. Ve hre se pokracuje, kdyz prijde odpoved, nactenim zadaneho souboru. Kdyz prijdou odpovedi od vsech protihracu, je opet rada na nas.
    1.9.2003 09:34 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše hrat pres email?

    Mám pocit, že jakékoliv kódování postrádá smyslu. Jestliže má každý k dispozici zdroják, tak mu nic nebrání vzít příslušnou část kódu a dělat si s tím co chci. Program příjemce tuto informaci musí být schopen získat, protože jinak nelze zabránit postavení dvou jednotek na stejné místo, umožnit automatické reakce (v B.I. II určitě byly) a další. Principiálně je to stejné jako pokusy o zabezpečení DRM.

    Offtopic: Už by to těm magorům měl konečně nekdo říct.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    28.8.2003 15:02 Tux
    Rozbalit Rozbalit vše Spellcross
    Nevíte někdo o tom, jesti existuje nějaký port hry Spellcross pro Linux?
    bohuzial nie.
    29.8.2003 10:06 michal
    Rozbalit Rozbalit vše zkuste Crimson Fields ...
    tohle je podobna hra http://crimson.seul.org/
    1.9.2003 20:24 Jiří Jánský
    Rozbalit Rozbalit vše RPG, Fallout
    Když už jste u tech dotázů, neexistuje nějaký Open klon RPG hry jako byl Fallout, nedávno se objevil i editor (pro fallout) ale kdyby to celý bylo pod GNU tak by to bylo "v pohodě", dík.
    2.9.2003 20:49 AnachronyX
    Rozbalit Rozbalit vše RPG, Fallout
    Neni to sice odpoved primo na vasi otazku, ale Fallout lze hrat v pohode pod Wine/WineX.
    3.9.2003 20:06 Jiří Jánský
    Rozbalit Rozbalit vše RPG, Fallout
    Díky, ale já jsem myslel něco pro pořádné vytváření nových lokací (tech pár nástrojů, co se objevylo, mi nestačí).
    Ale tady mně napadá nová otázka. Na některých strojích mněl fallout pod win problémy se stabilitou (bohužel i na mém - je to popsané v readme(k falloutu)) je to i pod Wine/WineX?
    4.9.2003 00:15 AnachronyX
    Rozbalit Rozbalit vše RPG, Fallout
    No, zas tak moc jsem to (zatim) netestoval, ale zadne problemy se nevyskytly. Taky bude zalezet na tom, kterou verzi vlastnite (ja mam tu z Levelu 99/6).
    5.9.2003 17:26 Jiří Jánský
    Rozbalit Rozbalit vše RPG, Fallout
    Já mám taky tu verzi z levelu :-). A bez problému jsem wine nainstaloval. Ale asi jsem se zapomněl zmínit že můj procesor je Celeron@400MHz a že i pod win to nebyla největší rychlost, a tak se mi kurzor myši nepohyboval zrovna svizně :-). Nicméně musím podotknou, že asi z 10 programů (většinou hry, ale i wokna), které jsem zkoušel, bežel fallout nejlépe.
    12.9.2003 20:28 Jiří Jánský
    Rozbalit Rozbalit vše RPG, Fallout
    Tak jsem na konec našel tohle http://ianout.nma-fallout.com/.
    18.8.2007 13:00 mae | skóre: 6 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tahová strategie podle Battle Isle
    Osobne se me nedari rozbehat Fallout, wine me jej proste neotevre ... zkousel sjem to i prez DosBox, tam so dostanu do installatoru, al e ten tvrdi, ze mam jen 110mb mista, tak zvolim jednu z minimalnich instalaci, ale i tak se nenainstaluje, naskoci jen cerna obrazovka a nic...
    HP Compaq 6710b Intel Core2 Duo T9300 2.5Ghz

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.