abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:22 | Nová verze

    Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.3 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek a vylepšení v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.4 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 23:22 | Nová verze

    Databáze DuckDB (Wikipedie) byla vydána ve verzi 1.5.0. S kódovým názvem Variegata (husice rajská). Přináší řadu vylepšení, včetně nového ergonomičtějšího CLI klienta nebo podporu pro typ VARIANT a vestavěný typ GEOMETRY.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | Zajímavý software

    V pátek 6. a sobotu 7. března proběhl v pražském sídle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Hackathon veřejné správy 7.1. Publikovány byly vytvořené aplikace. V kategorii projektů rozvíjených z krajského kola zvítězil tým „Mackokládi“. Čtyři středoškoláci ze Dvora Králové uspěli s aplikací KompaZ. Jde o digitálního průvodce, který pomůže s rychlou a srozumitelnou orientací v životních i krizových situacích „krok za krokem“. Aplikace

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 13:33 | Nová verze

    QGIS, svobodný desktopový GIS, byl vydán v nové hlavní verzi 4.0. Změny zahrnují několik nových analytických a editačních funkcí, rozšíření podpory 3D, více možností úprav uživatelského rozhraní či mnoho dalších zlepšení použitelnosti. Řada 3.44 má aktualizace plánovány do září.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    včera 05:11 | Komunita

    Dan Blanchard vydal knihovnu pro Python chardet v nové verzi 7.0.0. S novou verzí byla knihovna přelicencována z LGPL na MIT. Souhlasili s tím všichni přispěvatelé? Dan Blanchard souhlasy vůbec neřešil. Zaúkoloval umělou inteligenci (Claude), aby knihovnu zcela přepsala a výslovně jí nařídil, aby nepoužila žádný LGPL kód. Dan Blanchard tvrdí, že se jedná o clean room design. Protistrana argumentuje, že umělá inteligence byla trénována

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    8.3. 18:44 | Komunita

    Andy Nguyen si na svou herní konzoli PlayStation 5 (PS5) pomocí exploitu Byepervisor nainstaloval Linux (Ubuntu). V Linuxu si spustil Steam a PS5 tak proměnil v Steam Machine. Na PS5 může hrát hry, které jsou vydané pouze pro PC a jsou na Steamu [Tom's Hardware].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    8.3. 12:22 | Nová verze

    Správce sbírky fotografií digiKam byl vydán ve verzi 9.0.0. Jedná se o větší vydání provázené aktualizacemi knihoven. Mnoho dílčích změn se vedle oprav chyb týká uživatelského rozhraní, mj. editace metadat.

    |🇵🇸 | Komentářů: 1
    7.3. 13:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 2026 distribuce programu pro počítačovou sazbu TeX s názvem TeX Live (Wikipedie). Přehled novinek v oficiální dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 57
    6.3. 23:22 | Humor

    Jihokorejská Národní daňová služba (NTS) zabavila kryptoměnu Pre-retogeum (PRTG) v hodnotě 5,6 milionu dolarů. Pochlubila se v tiskové zprávě, do které vložila fotografii zabavených USB flash disků s kryptoměnovými peněženkami spolu se souvisejícími ručně napsanými mnemotechnickými obnovovacími frázemi. Krátce na to byla kryptoměna v hodnotě 4,8 milionu dolarů odcizena. O několik hodin ale vrácena, jelikož PRTG je extrémně nelikvidní, s denním objemem obchodování kolem 332 dolarů a zalistováním na jediné burze, MEXC [Bitcoin.com].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (16%)
     (7%)
     (0%)
     (11%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (2%)
     (13%)
     (25%)
    Celkem 1045 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    10.6.2015 16:17 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Když už překládat congestion control, tak control v tomto případě (jako ostatně i ve většině jiných) znamená spíš řízení nebo ovládání, ne kontrola.
    10.6.2015 16:55 Filip Jirsák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Schopnosti Linuxu byly dlouho brány jako možnost, jak se vyhnout setuid programům, i když realita je ve skutečnosti jiná.
    Z téhle věty vůbec není jasné, že se jedná o jednu konkrétní technologii „Linux capabilities“ (tj. rozdělení rootovských práv na menší části) a ne obecně o všechny schopnosti/vlastnosti/možnosti Linuxu. A zkusil bych to překládat jiným slovem, než „schopnost“, třeba „kvalifikace“ by se podle mne hodila lépe. „Linuxové kvalifikace (capabilities) byly dlouho brány…“. Doufám tedy, že termín „kvalifikace“ není v oblasti kolem linuxových oprávnění už obsazen.
    10.6.2015 21:14 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno

    a nebo jeste lepe technicke a bezne pouzivane terminy neprekladat

    USE="-gnome -kde";turris
    11.6.2015 07:18 Filip Jirsák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    S tím nesouhlasím. Myslím, že Jaderné noviny bývaly prostorem, kde se hledaly překlady pro nové termíny, a bylo to dobře. Drtivá většina (původně) termínů v češtině je přeložených nebo počeštěných. Když byly nové, někdo možná používal originál, zkoušely se různé překlady nebo počeštění, a některá z variant se ujala. Kdybychom se dnes rozhodli, že termíny (které často postupně přecházejí do obecného jazyka) přestaneme překládat, budeme mít v jazyce čím dál víc cizích slov, a místo češtiny budeme čím dál víc mluvit pidžin. Bude nám chybět ohýbání cizích slov, takže budeme sdělení zjednodušovat, aby byla pochopitelná i bez toho... Raději desítky nepovedených překladů, ze kterých se pak vyloupnou ty povedené, než jazyk takhle zmrzačit. Samozřejmě to vyžaduje určité dovednosti, pokud překladatel bojuje s obecnou angličtinou, jeho příspěvky k překladům nových termínů asi málokdy budou hodnotné.
    11.6.2015 08:56 Ovrscout
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    S druhým extrémem, překladem do "čisté" češtiny za každou cenu, zas nesouhlasím já. To už radši zaveďte úplně nové slovo, třeba takové "xbdzyv" je tuším volné :) Když překlad neodpovídá významu originálu (např proto že by se nevešel do jednoho slova atp.) tak se text stává zavádějícím. Obzvlášť když dáváme nějakému existujícímu slovu jiný nebo pozměněný význam. To už raděj tu capabilitu než schopnost. Ale můžete mít jiný názor, jak jste psal, nakonec se uvidí co se ujme.

    Každopádně by bylo fajn kdyby byl u nově zaváděného,nebo né běžně zažitého "termitu" byl i odkaz na originální/standardní termín, třeba v závorce. Nebo případně i s drobným českým popisem co tím básník chce říci.

    Nosočistoplenám zdar!
    11.6.2015 09:43 Filip Jirsák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Souhlasím. Nechci jen překládat do současných českých slov – klidně vymyslet slovo nové, opsat frází nebo počeštit cizí slovo. Ale nenechávat v textu cizí termín, se kterým se v češtině nedá nic dělat. Souhlas i s tím, že je dobré u prvního použití v textu uvést originální termín v závorce.
    11.6.2015 09:30 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Překládat má smysl termíny, které používá široká veřejnost, takže se dá očekávat, že se budou běžně vyskytovat v českém textu. Překládat úzce odborné termíny, které používá jen úzká skupina odborníků a v drtivé většině je stejně používá při komunikaci v angličtině, je nesmysl a ve výsledku to jen mate. Viz třeba ta věta o per-route congestion control algoritmech: přestože jsem zrovna předevčírem dělal backport právě těchto patchů, musel jsem nad ní přemýšlet, než mi došlo, že je řeč zrovna o tom. Nerad bych se dožil toho, že tu budu číst o průhledných obrovských stránkách nebo přenosovém protokolu řízení proudů.
    11.6.2015 10:03 Filip Jirsák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Jenže každý termín, který používá široká veřejnost, byl na začátku úzce odborný termín. A je potřeba ho začít překládat v té době, kdy je to ještě úzce odborný termín. Když už to začíná používat široká veřejnost, je pozdě – navíc široká veřejnost si nejspíš v takovém případě vymyslí vlastní překlad, který bude špatně. Bohužel se nedá dopředu říci, které termíny začne používat široká veřejnost – před 40 lety to vypadalo, že všechny (dnešními slovy) IT termíny budou jen pro úzkou skupinu odborníků. U nových překladů by původní termín měl být uveden v závorce, protože je dost pravděpodobné, že text bude číst někdo, kdo originální termín zná. Ale jinak si myslím, že Jaderné noviny jsou ideální místo, které by mělo fungovat jako laboratoř pro nové termíny – protože když je nevymyslíme my tady, vymyslí je za pár let nějaký elév v MF Dnes, až bude překládat nějaký agenturní článek.
    11.6.2015 10:15 HonzaRez | skóre: 19 | blog: Jsou_mezi_nami
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Jeden z nejklasičtější termitů u široké veřejnosti, je "četování". Oni nevědí, že ve skutečnosti žvanili...
    http://bandzone.cz/_90972
    11.6.2015 15:04 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Bohužel se nedá dopředu říci, které termíny začne používat široká veřejnost – před 40 lety to vypadalo, že všechny (dnešními slovy) IT termíny budou jen pro úzkou skupinu odborníků.

    U některých, které překladatelé JN ve svém svatém nadšení překládají, bych se klidně vsadil, že se to nestane - a to skoro nesázím.

    protože když je nevymyslíme my tady, vymyslí je za pár let nějaký elév v MF Dnes, až bude překládat nějaký agenturní článek.

    Představa, že vymýšlením vlastních překladů na ABCLinuxu tomu lze zabránit, mi připadá hodně naivní. Když Microsoft přišel se svými "nabídkami", "složkami" a "klepáním", odborná veřejnost už dávno používala menu, soubory měla v adresářích a myší klikala. A bylo nám to něco platné?

    kyknos avatar 13.6.2015 02:24 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    s nabídkami a složkami určitě nepřišel MS ale Apple
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    rADOn avatar 11.6.2015 15:36 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    V čem by byl novinářský elév horší než mechanický překladač na webu který nemá ani na korektora? Vymýšlet slova si může dovolit někdo kdo má pro jazyk aspoň trochu citu. Autor článku zvládne nejvýše tak překlápět angličtinu do anglikanismů. Nechci ho hanět, naopak, jsem rád že to aspoň někdo překladá, ale není to laborant do tvé "laboratoře pro nové termíny".

    V tomto případě to ani nedává smysl protože 'capabilities' nejsou nový termín. V JN se už několikrát vyskytly a jsou součástí terminologie.
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    11.6.2015 18:19 Filip Jirsák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Vymýšlet slova si může dovolit někdo kdo má pro jazyk aspoň trochu citu. Autor článku zvládne nejvýše tak překlápět angličtinu do anglikanismů. Nechci ho hanět, naopak, jsem rád že to aspoň někdo překladá, ale není to laborant do tvé "laboratoře pro nové termíny".
    To je bohužel pravda. Ale bývali tu jiní překladatelé, kteří na to vymýšlení nových termínů měli. Takže podle současného překladatele nelze vytvářet pravidlo "cizí termíny nikdy nepřekládat". No a u pravidla "cizí termíny nikdy nepřekládat, pokud to překladatel neumí" je otázka, zda takový překladatel vůbec má překládat.

    To, že "capabilities" ještě nikdo dobře nepřeložil, neznamená, že se o to nemáme pokoušet. Právě naopak. A to, že se tu ten termín vyskytuje opakovaně, naznačuje, že by nemusel zajímat jen pár lidí zajímající se o vnitřnosti jádra. Třeba se za pár let běžně bude vyskytovat v článcích pro začátečníky "jak spustit svůj první webový server", a jejich čtenáři nebudou zvědaví na to, aby se jim v českém textu objevovalo slovo "capabilities".
    15.6.2015 10:48 kdave
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    'Capability' se tradičně překládá jako 'bumážka'.
    Jendа avatar 11.6.2015 11:33 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    jde jen o to, že se Linus nechce vracet k "číslování vydání, při kterých bych si musel sundat ponožky, abych do tolika napočítal."
    Počkat, to umí bez sundání ponožek udělat 19? Kolik má prstů? Nebo počítá binárně, ale to by bez ponožek dal 1023.
    11.6.2015 15:53 koudy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Na 2 rukách se dá napočítat do 30

    1 ruka jako klasický čítač, 2. jako čítač přetečení té první.

    To binární počítání na prstech není asi úplně intuitivní (myslím pro všechny ostatní kromě IT lidí) :)
    11.6.2015 16:33 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Zkusil jsem si to a došel jsem ke 35. Buď dělám někde chybu, nebo je 30 špatná hodnota. Nebo mám moc prstů...
    11.6.2015 16:52 koudy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Pokud beru 1. ruku jako čítač přetečení tak je maximum:

    5 * 5 (cítač přetečení) + 5 (2. ruka) = 25 + 5

    Aaa už jsem se chytil: Vy to berete v 6 soustavě? to znamená 6*5 + 5?

    Možná to tak má větší logiku (a asi to popisuje přesněji to co jsem psal výš a tímto se omlouvám, za nepřesný popis, chtěl jsem jen ukázat že to jde) :)

    Trošku blbě se to vysvětluje lidem co mají problémy i s běžným počítáním na prstech, kdybych na ně vyrazil ještě se 6 soustavou, tak jsou úplně ztracený ;)
    11.6.2015 23:07 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    No přesně, ruka sevřená v pěst je taky číslo, čili na jedné ruce jde udělat šest hodnot. :-)
    Jendа avatar 11.6.2015 19:54 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Já intuitivně na rukou dokážu reprezentovat čísla 0-12 (palec se dotýká článků ostatních prstů).

    Kromě neintuitivity se některé binární hodnoty špatně nastavují.
    Jendа avatar 11.6.2015 19:54 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    (na každé ruce 0-12)
    11.6.2015 21:59 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Vida, tak to Topolánek Kalouskovi oznamoval, že je čtyřka vlastně :-D.
    Hans1024 avatar 12.6.2015 13:57 Hans1024 | skóre: 5 | blog: hansovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Nebo počítá binárně, ale to by bez ponožek dal 1023.
    To by byla hlavne sranda u verze 132 :-)
    Veni, vidi, copi
    Jendа avatar 12.6.2015 14:18 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Hans1024 avatar 12.6.2015 14:25 Hans1024 | skóre: 5 | blog: hansovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    :-D
    Veni, vidi, copi
    little.owl avatar 13.6.2015 00:18 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    jde jen o to, že se Linus nechce vracet k "číslování vydání, při kterých bych si musel sundat ponožky, abych do tolika napočítal."
    A kdyz si sunda trenyrky, tak bude mit jeste na jeden release ... :-)
    A former Red Hat freeloader.
    13.6.2015 01:01 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
    Ten ale nebude dlouhodobě stabilní ;-).

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.