abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:22 | Nová verze

    HollowByte je zranitelnost typu Denial of Service (DoS) v kryptografické knihovně OpenSSL. Útočník může odesíláním škodlivého payloadu o velikosti pouhých 11 bajtů zaplnit paměť serveru. OpenSSL před ověřením dat vyhradí nepřiměřený blok paměti (až 131 KB). Server pak čeká na data, která nepřišla. Zranitelnost je opravena ve verzích OpenSSL 4.0.1, 3.6.3, 3.5.7, 3.4.6 a 3.0.21.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:44 | Komunita

    Ve španělské A Coruñě probíhá GUADEC 2026, tj. letošní konference vývojářů a uživatelů desktopového prostředí GNOME. Videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:22 | Komunita

    Společnost Collabora ve spolupráci s Valve vyvíjí Holo Core, tj. port Arch Linuxu pro ARM64 procesory (AArch64), který bude pohánět VR headset Steam Frame. Pro testování Arch Linuxu pro AArch64 jsou k dispozici binární balíčky, zdrojové kódy i kontejner pro Docker nebo Podman.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 13:00 | IT novinky

    Mikroprocesor Zilog Z80 byl oficiálně uveden na trh před 50 lety, tj. v červenci 1976. Výroba mikroprocesoru skončila v roce 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:55 | Bezpečnostní upozornění

    Výzkumníci ze společnosti ESET objevili 11 zapomenutých UEFI shim zavaděčů, které byly podepsány společností Microsoft, a které umožňují útočníkům obejít ochranu UEFI Secure Boot na většině zařízení. Microsoft je zneplatnil (přidal jejich hash do databáze dbx) v rámci aktualizace Patch Tuesday dne 9. června 2026. Uživatelé Linuxu mohou databází aktualizovat pomocí LVFS. Ověřit zneplatnění zavaděčů lze pomocí skriptu uefi-dbx-audit. Jedná se o CVE-2026-8863 a CVE-2026-10797.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 16:55 | Zajímavý software

    pico-usb-wifi je open source firmware pro Raspberry Pi Pico W, který jej promění v USB Wi-Fi adaptér. Po připojení k počítači se objeví jako zařízení USB CDC-NCM.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:00 | IT novinky

    Americká společnost Google ze skupiny Alphabet bude muset podle nových požadavků Evropské unie umožnit společnosti OpenAI i dalším konkurentům v oblasti umělé inteligence (AI) a internetových vyhledávačů přístup ke svým službám. Ve svém rozhodnutí o tom včera informovala Evropská komise (EK). Opatření má zajistit dodržování pravidel, jejichž cílem je omezit v EU tržní sílu velkých technologických firem. Google s tím nesouhlasí.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:55 | Komunita

    Nové verze webových prohlížečů Chrome a Firefox jsou vydávány každé 4 týdny. Aktuální verze Chrome je 150. Aktuální verze Firefoxu je 152. V březnu bylo oznámeno, že od září přejde Chrome na dvoutýdenní cyklus vydávání verzí. To by znamenalo, že Chrome v číslování verzí Firefox brzy přeskočí. Vývojáři Firefoxu proto také od září přecházejí na dvoutýdenní cyklus vydávání verzí. :-)

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 00:22 | Zajímavý software

    Microsoft Comic Chat (Wikipedie), tj. grafický IRC klient z devadesátek, který převáděl konverzace na IRC do podoby komiksových panelů, a který zpopularizoval font Comic Sans, je dnešním dnem open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    16.7. 19:55 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 26.7 open source firewallové a routovací platformy OPNsense (Wikipedie). Jedná se o fork pfSense postavený na FreeBSD. Kódový název OPNsense 26.7 je Xenial Xenops. Přehled novinek v příspěvku na fóru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (11%)
     (7%)
     (2%)
     (17%)
     (30%)
     (4%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 2162 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník


    Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi

    22. 3. 2012 | Redakce | Různé | 8568×

    XKCD česky.
    xkcd logo

    Bratři Wrightovi

    xkcd 106, czech, česky

    Překlady xkcd vycházejí se svolením původního autora. © Randall Munroe.
    Překlad: Robert Krátký, písmo: Martin Stiborský

    Creative Commons License
    Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 2.5

           

    Hodnocení: 88 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Jendа avatar 22.3.2012 00:33 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Navrhuji implementovat do zdejších flamů! Úplně to vidím: Já budu asi retardovaný, jako většina místní verbeže.
    22.3.2012 00:39 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Proč lžu?
    We lived, we danced, we raced, we run, from the oblivion to come, Dressed for the last dance of a hundred thousand suns.
    22.3.2012 06:02 Třetí
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    První za prvním, který byl za prvním.
    pavlix avatar 22.3.2012 13:41 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Máš tam chybu.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    22.3.2012 11:25 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    To mi pripomina:

    On: Ja chci X.

    Ona: Ne, ja bych radsi Y.

    On: Tak dobre, udelame Y.

    Ona: Ne, udelame X, kdyz na tom trvas.
    stativ avatar 23.3.2012 15:15 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Co mi to jen připomíná… Aha.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    22.3.2012 11:30 Ondřej Profant | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Mimochodem tohle bylo zakotveno v Athénské legislativě. Pokaždé, když se přijímal zákon, tak byla skupina vylosovaných, kteří měli bojovat proti tomuto zákonu z pozice tradičních hodnot.
    Bystroushaak avatar 22.3.2012 12:02 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Chytře to měli vymyšlené. Často mě překvapuje, jak byli v některých obdobích politicky na úrovni, o které se nám dnes často jen může zdát.
    22.3.2012 12:45 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Tenhle názor je asi stejně ujetý, jako že komunistický režim byl skvělý. Akorát se týká doby mnohem dávnější, takže si to nikdo nevezme osobně. To nic nemění na tom, že je to blbost. Starořecké „demokracie“ by v dnešní době asi ani za demokracie považované nebyly. Jakási demokracie tam fungovala, na tehdejší dobu úžasná věc, ale tady v dnešní době bych takovou demokracii určitě nechtěl.
    Josef Kufner avatar 22.3.2012 12:59 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Pročpak by nebyly považovány dnes za demokracie? Když tedy nepočítáme otroctví.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    22.3.2012 13:25 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    No právě to, že byla jenom pro elitu, je docela podstatná vada. Taky tady ty praktiky jako že mě vylosujou a já pak musím něco dělat a ne proto že chci... to není normální demokratický proces. Dnešní opozice hájí takové názory, jaké uzná za vhodné, a je to tak dobře. Politici mají za úkol řešit reálné problémy, na zábavné divadýlko už máme dr. Ratha a jemu podobné :-)
    22.3.2012 13:51 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Taky tady ty praktiky jako že mě vylosujou a já pak musím něco dělat a ne proto že chci... to není normální demokratický proces.
    Proc by to nebylo demokraticke? V nekterych statech USA maji "jury duty", a tam to mate primo v nazvu. Byt obcan znamena i povinnosti... Ale zpet k tomu demokraticke. Demokraticke znamena, ze maji vsichni rovny hlas, stejny podil na moci a rozhodovani. Existuji v zasade tri hlavni mechanismy voleb - prima volba (vsichni o te veci rozhoduji primo), zastupitelska volba (voli se mnozina zastupcu, kteri rozhodnout) nebo losovani (nahodne se vybere mnozina zastupcu). Kazdy mechanismus splnuje to kriterium demokraticnosti, ale kazda z metod ma ruzne vyhody a nevyhody. Napr. losovani je dobre v situaci, kdy muze existovat ohrozeni manipulaci nebo stretu zajmu - nahodny vyber pak zarucuje urcitou nestrannost.
    22.3.2012 14:20 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Ale jo, klidně bych ten athénský systém za demokracii označil. Jde o to, že dnešní představa o demokratickém státu zahrnuje určitý standardní systém dělení moci (třípilířový systém), určité pojetí práva a soudnictví atd.. Nedávno jsme se tady u jedné zprávičky docela pohádali, když jsem tvrdil, že právo nespolupracovat při získávání důkazů, které můžou být proti vám (týkalo se to povinnosti prozradit heslo k disku), je otázka právního systému, která je nezávislá na tom, jestli je nebo není země demokratická. Od země, která se v dnešní době prohlašuje za demokratickou, se očekává i že bude poskytovat svobody běžné v moderních demokraciích a hlavní věci budou fungovat určitým v současném demokratickém světě standarním způsobem. Athénský systém byl hodně jiný, než na co jsme zvyklí, a opravdu by mě zajímalo, jak by se na něco takového pohlíželo, kdyby to v dnešní době v nějaké zemi zavedli (i kdyby součástí toho nebylo otroctví a nerovná práva žen).
    pavlix avatar 22.3.2012 13:42 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Pročpak by nebyly považovány dnes za demokracie? Když tedy nepočítáme otroctví.
    Je krásné, když si tazatel na svoji otázku hned odpoví.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    AsciiWolf avatar 22.3.2012 17:41 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    No, zrovna otroci jsou imho docela blbý příklad, jelikož byli tehdy většinovou společností pokládáni za nějakou "nižší rasu/nižší druh". Stejně, jako v dnešní době zvířata...

    To, že pro otroky žádná demokracie či svoboda neexistovala neznamená, že tomu tak bylo i v případě ostatních občanů...

    22.3.2012 18:08 j.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    To si pletes, otrokem se ve starem recku mohl stat treba pred tim svobodny clovek, ktery mohl mit jenom smulu (dluhy, unos piraty, ...). A naopak, otrok, ktery byl osvobozen, se mohl stat plnopravnim clenem spolecnosti. Na rozdil od otroctvi cernochu to nebylo zalozeno na nejakych rasovych nebo jinych predsudcich, ale na obycejne moznosti vlastneni jednoho cloveka druhym.

    23.3.2012 17:17 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Takže takový demokratický kapitalismus 18. století, i když tedy tehdy to již nebylo otroctví de jure.
    kyknos avatar 23.3.2012 22:16 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Naopak, řekl bych, že tehdy měli k demokracii mnohem blíže než my.

    Současná stranická parlamentní "demokracie" má s demokracií společného jen o málo víc, než bývalá Německá demokratická republika.

    Lidé nevládnou, lidé si jen mají možnost vybrat, kdo jim vládnout bude.
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    kyknos avatar 23.3.2012 22:17 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Protože zda mě okrádá a omezuje Paroubek nebo Kalousek, to mi je upřimně jedno.
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    AsciiWolf avatar 22.3.2012 17:34 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Hm, neřekl bych, že zrovna lpění na "tradičních hodnotách" je dobré řešení či snad svědčí o politické úrovni. Možná tak pro pár konzervativců...
    22.3.2012 17:54 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Ale svědčí. Zabývat se možností, že pravdě blíž je někdo jiný a vy se mýlíte, je ukázkou vysoké politické úrovně. Naopak být přesvědčen, že jediné správné je to, co považuji za správné já, a každý, kdo si myslí něco jiného, nutně musí být hlupák, je ukázka nízké politické úrovně. A k těm ostatním se samozřejmě řadí i naši předci. Můžete si to taky přeložit takhle: „Opravdu byli ti naši předci takoví blbci, že tohle neviděli a neudělali už dávno? Nebo si uvědomovali něco, co nám teď uniká, a měli pravdu oni?“

    Mimochodem, lpění na tradičních hodnotách a pomalost změn je jednou z podstatných složek, která umožňuje zachování demokracie. Naši předci :-) si totiž už všimli, že v pobláznění aktuálními událostmi (různé finanční krizičky a podobné) zvládne lid prosadit leccos velmi protidemokratického. Proto jsou v demokratických společnostech zavedeny různé brzdy, které od sebe oddělují okamžiky schválení a účinnosti některých podstatných rozhodnutí s nadějí, že si v mezidobí někdo uvědomí, o jaký jde průšvih. U nás má tuhle funkci Senát, měl by ji mít prezident a má i především Ústavní soud. Někde třeba změna ústavy platí až od dalšího volebního období nebo je potřeba, aby ji potvrdil i parlament vzešlý z dalších voleb. Myslím, že ČR by taková úprava také velmi prospěla.
    22.3.2012 22:26 Čaročaj Šestsvětel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Ale nesvědčí. Konzervatismus také může být následkem bezhlavého lpění na zažitých principech a popírání možnosti přínosu jakýchkoliv změn. Proto se nedá říci, že konzervatizmus je to samé jako:
    Zabývat se možností, že pravdě blíž je někdo jiný a vy se mýlíte.
    V některých (dle mého názoru většinových) případech je konzervatismus pravým opakem.
    22.3.2012 23:26 kolemjdoucí
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Je zvláštní, jak se pohled na konservatismus a obecně na staré zvyklosti a pravidla mění s věkem. Když jsem byl studentem, byl jsem duší naprostý anarchista, jakmile jsem začal pracovat, uznával jsem nějaká pravidla, ale byl jsem přesvědčen o nutnosti změny, protože jsou zastaralá a teď už víme vše mnohem lépe. Jak čím dál více stárnu, tak čím dál více doceňuju mnoho a mnoho zkušeností předchozích generací (až se obávám, že v důchodu budu nakonec zapšklý stařec brojící proti zkaženému mládí).

    Nicméně podstatné je to, že každá změna si zaslouží výrazně širší diskusi a je dobré si vyslechnout a hlavně následně důkladně promyslet argumenty všech stran a skutečně je obrovsky přínosné, pokud si každý zkusí obhajovat opačné stanovisko. Ono opravdu pak často zjistí, že ne každá změna je dobrá, mnohdy je důvodem pro změnu jen změna samotná, ale po čase se vše vrátí zpět. A nebo se naopak může ukázat, že navrhovaná změna je nedostatečná a vhodnější je udělat zásah radikálnější, ale promyšlenější a koncepčnější.
    23.3.2012 17:15 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi

    +1

    USE="-gnome -kde";turris
    22.3.2012 13:05 nikdo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Tento princip ještě donedávna fungoval v Církvi (ta je dostatečně konzervativní na to, aby v ní určité věci přetrvávaly dlouho) v otázkách svatořečení - jmenovalo se to Advocatus Diaboli.
    Bedňa avatar 23.3.2012 17:00 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 106: Bratři Wrightovi
    Výbornýýý, na piatkový fajront v práci :-) Jeden z top ten.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.