abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 23:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.8.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:11 | Zajímavý článek

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 142 (pdf) a HackSpace 79 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:22 | Nová verze

    Qtractor (Wikipedie) dospěl do verze 1.0.0. Jedná se o Audio/MIDI vícestopý sekvencer.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:33 | Nová verze

    Byl vydán svobodný kancelářský balík OnlyOffice Docs 8.1. Vedle četných oprav přináší několik funkcí včetně podpory editace textu v PDF a vytváření formulářů v PDF.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 24
    včera 12:33 | Zajímavý článek

    Daniel Stenberg, autor nástroje curl, z databáze SteamDB zjistil, že aktuálně 22 734 her na Steamu používá curl.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    20.6. 19:55 | IT novinky

    Společnost Anthropic vydala Claude 3.5 Sonnet, tj. novou verzi své umělé inteligence Claude (Wikipedie). Videoukázky na YouTube. S Claude 3, stejně jak s GPT-3.5, Llama 3 a Mixtral, si lze pokecat bez přihlašování na DuckDuckGo AI Chat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    20.6. 16:55 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.8 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 126. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu a na YouTube. Vypíchnuta jsou vylepšení v integrovaném poštovním klientu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    20.6. 12:11 | Zajímavý článek

    Příspěvek Aukce domén – měsíc po spuštění na blogu CZ.NIC shrnuje první měsíc provozu Aukce domén .CZ. Aukcemi prošlo celkem 18 174 domén, z toho na 742 z nich byl učiněn alespoň 1 příhoz. Nejdražší aukcí byla na doménu virtualnisidlo.cz s cenou 95 001 Kč, která však nebyla včas uhrazena. Nejdražší aukcí, která byla vydražena i zaplacena je praguecityline.cz s cenovkou 55 600 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    20.6. 11:11 | IT novinky

    Před 40 lety, 19. června 1984, Bob Scheifler představil první verzi okenního systému X (X Window System). Vycházela z okenního systému W (W Window System).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 47
    20.6. 11:00 | Nová verze

    Desktopové prostředí MATE bylo vydáno ve verzi 1.28. V gitových repozitářích je sice už od února, ale oznámení vydání se na webu objevilo s několikaměsíčním zpožděním (únorové datum zveřejnění je nepravdivé). Jde o první velké vydání od roku 2021. Uživatelsky nejvýznamnější pokrok je v podpoře Waylandu.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    5.9.2013 10:26 kabakov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Je tomu asi 3 týdny kdy jsem vedl téměř vášnivou diskuzi s kámošem, kde on zastával názor, že vesmírný výzkum jsou vyhozené peníze, které by se daly lépe využít pro výzkum pozemských věcí a já se snažil vesmírný výzkum hájit ... Ani jeden jsme však toho druhého přesvědčit nedovedli
    5.9.2013 10:56 Zopper | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    No, platí tu to stejné, co u armádních technologií - neobvyklé a extrémní podmínky ve spojení s hromadou peněz vedou k hledání nových řešení a tedy novým technologiím, které časem přejdou do běžního užívání.

    Takže pár příkladů pro budoucí diskuze: Brýlové čočky odolné proti poškrábání, paměťpová pěna (ta v matracích), všechny ty akuvrtačky a akušroubováky, ...

    Z armádních vynálezů zase počítače, GPS, WD40, ...

    Řada věcí sice nebyla objevena přímo v NASA, ale bez hlubšího výzkumu a použití z jejich strany by upadla v zapomnění.
    "Dlouho ještě chcete soudit proti právu, stranit svévolníkům?" Ž 82,2
    5.9.2013 18:02 ovoce
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Ale nevíš, jestli by se ty věci nevyvinuly i tak - za míň. Když je něco žádané, tak by to měl časem porodit i civilní sektor. Ale pochopitelně těžko říct, svět je složitej systém.
    5.9.2013 18:06 jehovista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Problem je v nakladech na vyvoj. Dat desitky milionu do vyvoje s nejistym vysledkem muze jenom vladni organizace, nebo bohaty mecenas.
    6.9.2013 16:32 kolemjdoucí
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Mnoho vynálezů prošlo civilním sektorem bez povšimnutí a teprve později, když byly využity v armádním či vesmírném výzkumu, si civilní sektor uvědomil užitečnost. U dalších je zase na začátku extrémně drahé vyladit provoz, ale užitečnost se pak později projeví.

    Podívejte se na to třeba takhle: ITER, který je velmi potřeba jako výzkumné/testovací zařízení pro řízenou fúzi (ověření funkčnosti, ověření materiálů atd.), je momentálně největší nevesmírný vědecký projekt. Náklady výrazně převýší i CERN, proti kterému byla obrovská vlna kritiky. ITER bude postaven cca za 20 mld eur (CERN cca 8 mld). Je to ryze vědecký projekt, který nevyrobí do sítě žádnou energii, výsledky se využijí až v projektu DEMO, který bude také tak drahý. Na jeho stavbu se musí složit celá řada států, stavba se kvůli tomu zpomaluje atd. Na druhé straně armádní výdaje jen USA na válku v Iráku a Afghánistánu (hrozně nerad tím argumentuju, ale je to výmluvné měřítko) přesáhly 1 bilion dolarů (tedy 1000 miliard, aneb 1000 amerických bilionů) a to nebyly výdaje jediné. ITER je přitom velmi rizikový projekt, protože se stále ještě nakonec může ukázat, že to je slepá ulička.

    Přesto se ale už nyní, v rámci přípravy stavby ITERu, obrovsky posunulo materiálové inženýrství, byla nalezena celá řada materiálů výrazně odolnější proti toku neutronů, což se druhotně může obrovsky hodit do již prověřených jaderných reaktorů, které by mohly mít řádově delší životnost (momentálně maximálně 40-50 let, protože dochází ke křehnutí materiálů v důsledku ozáření) a dovolily by bezúdržbový a bezpečný provoz na delší dobu. Jenže bez ITERu by se do toho civilní sektro nepustil, protože stávající řešení je v současné době dostatečně dobré.

    Celkově je ta multiplikace efektů při výzkumu velice zajímavá. Civilní sektor není příliš ochoten uvolňovat velké rizikové finance, ale přitom druhotně velmi rychle nachází využití pro výsledky (i nepřímé) takových výzkumů.

    Bohužel se také nedá říct, že by výzkum byl levnější, kdyby nebyl v rámci vojenských programů, jak už zaznělo v diskusi také.
    6.9.2013 17:59 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Jenze drtiva vetsina vydaju nejde ani v armade do vyvoje a vyzkumu, ale do takovych obycejnych veci jako sou mundury, munice, skladovani, doprava ... a to vse jsou vyhozeny prachy.

    A ciste fakticky .... rekni mi, kam se CR technologicky posune tim, ze si za 20G pronajme gripeny. Podivej se na vybaveni trebas hasycu ... pak si uvedom, ze rozpocet armady je cca 20x vyssi, nez rozpocet na vsechny slozky zachranyho systemu dohromady. Mluvim samo o nasi armade.

    Navic tak jako tak, drtiva vetsina opravdu prevratnych objevu byla dilem nahody.
    egg avatar 7.9.2013 16:54 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Podivej se na vybaveni trebas hasycu ...
    Jauvajs!
    11.9.2013 23:11 Ferdinand
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    No co, syčí a dělají u toho "ha!" Syčáci.
    7.9.2013 23:58 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    rekni mi, kam se CR technologicky posune tim, ze si za 20G pronajme gripeny.
    Pronájem gripenů bych řadil spíš do těch obyčejných věcí co zmiňuješ výš, než do výzkumu. ;-)
    Navic tak jako tak, drtiva vetsina opravdu prevratnych objevu byla dilem nahody.

    Mezi převratným objevem a věcí použitelnou v praxi je spousta nenáhodné dřiny.
    Jendа avatar 6.9.2013 19:10 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    OTOH, Iter zase těží z primárního výzkumu prováděného armádou při vývoji jaderné a později termojaderné bomby. Myslím, že bez akcelerace za 2.sv.v. by to bylo minimálně o dost pozadu.

    Taky by mě zajímalo (ne, že bych nevěřil), z čeho se ten 1T na válku skládá - co tam je a není započítané.
    5.9.2013 10:58 Atom321 | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    No, ono je dost těžké pochopit, že:
    1. Některé pozemské věci nelze řešit. Nijak.
    2. Některé pozemské věci nemá smysl řešit.
    3. Některé pozemské věci lze řešit vesmírným výzkumem. Nebo dokonce, některé pozemské věci lze řešit jedině vesmírným výzkumem.
    9.9.2013 17:22 VM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Samozřejmě kromě degenerovaných řešení. Například vyvražděním všeho živého na planetě zmizí i všechny související životní problémy.
    5.9.2013 11:08 Jan33
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    ... a potom rozhádaní kamarádi na sebe natáhli Gore-Texové bundy a vydali se každý na opačnou stranu do lijáku ...

    Takové tmáře mám rád. Taky v okolí jednoho takového mám. Prý je digitalizace k ničemu, analog je lepší.
    deafboy avatar 5.9.2013 15:45 deafboy | skóre: 1
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Pokiaľ hovoríme o digitalizácií TV vysielania, tak v Čechách aj na Slovensku zatiaľ prinieslo viac problémov ako vyriešilo :D Rád sa utešujem tým že sme len výnimkou z pravidla.
    Jendа avatar 5.9.2013 16:44 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    zatiaľ prinieslo viac problémov ako vyriešilo
    Jaké třeba? Já vidím hlavně mnohem vyšší spektrální účinnost.

    OTOH, alespoň jednu AM MW radiostanici bych si zase nechal, při SHTF se hodí mít kanál pro distribuci informací, který se dá chytit na rezavý hřebík.
    PepaSFI avatar 5.9.2013 22:42 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    jenže ono to nebude moc platný protože to nebude na čem přijímat. Až dožijou rádia nás pamětníků tak nebude nic na čem by to hrálo. Šumící AM co navíc vysílá leda nějaký divný kecy nikoho nezajímá. Mladí poslouchají na mobilech, tam je jen FM anebo rovnou z internetu. Už se mluví o tom že během pár let FM zanikne a budou jen digitály.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    6.9.2013 18:02 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Pokud mluvis o TV tak misto 4-5ti kanalu plnych sracek jich mame 5x vic ... a pokud se budem bavit o "kvalite" obrazu, tak je velmi vyrazne horsi.

    Pokud se pak budem bavit trebas o uchovani informaci, tak digitalni data stara 20let dnes nikdo neumi precist. Analogova data stara tisice let umi precist kdokoli.
    6.9.2013 19:10 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    pokud se budem bavit o "kvalite" obrazu, tak je velmi vyrazne horsi

    Mé zkušenosti jsou přesně opačné.

    digitalni data stara 20let dnes nikdo neumi precist

    Ale no tak…

    Analogova data stara tisice let umi precist kdokoli.

    Jednak to není obecně pravda, jednak si zkuste porovnat hustotu záznamu těch technologií.

    Jendа avatar 6.9.2013 19:10 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    A nebo bychom mohli mít stejně kanálů a zbytek spektra využít na použitelný Internet nebo tak něco.

    Technická kvalita - ty tam vidíš kompresi, nebo o co jde?
    Pokud se pak budem bavit trebas o uchovani informaci, tak digitalni data stara 20let dnes nikdo neumi precist. Analogova data stara tisice let umi precist kdokoli.
    To se mi nějak nezdá.

    Archivace digitálu mi přijde jednodušší než analogových nosičů - protože digitál můžeš zduplikovat na novější (generačně nebo datem) nosič. Film ti zplesniví/shoří/rozloží se a nemáš nic.
    14.9.2013 22:24 klok
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    no film ti zplesniví, tak odendáš plíseň a máš poškozený, ale prohlížitelný film. poškrábeš ho, máš poškrábaný, ale prohlížitelný film. shoří ti v promítačce jedno okýnko, vystřihneš ho a máš film s jedním chybějícím okýnkem. když poškrábeš plotnu z disku, běžnou technologií si z něj film neprohlídneš.

    zkroucenej, poloplesnivej a rozmáčenej knihtisk na papíře ještě pořád nějak přečteš. analog do sebe něco má. na archivační účely se klasickej film používá i dneska v době DCP. udělat v případě potřeby zařízení, na kterým prosvítíš okýnka filmu v rychlým sledu, je možná někdy jednodušší, než převést video z nějakýho starýho obskurního a dávno zapomenutýho kodeku (a zvládla by to i civilizace, která nezná binární kód a ascii a kdo ví, co všechno -- nezkoušel náhodou někdo analyzovat patterny zrn keramiky z kultury s kanelovanou keramikou, jestli to náhodou nejsou sofistikované datové nosiče?).

    ne, že bych obhajoval výhradně analogovou cestu, ale nemusí bejt vždycky marná. vím, že fajnšmekři bojují za gramofonový desky a míchání zvukových stop na analogových pásech a používání lampových efektů, čemuž pramálo rozumím, ale argumenty pro to mají.
    PepaSFI avatar 6.9.2013 19:46 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    tak pokud mluvíme o TV tak my jsme tady měli přesně 3,5 programu, čt1, čt2, Nova a někdy, většinou špatně Prima. Teď na menší anténu 3 multiplexy, čtvrtý jde z jiného směru a tak na něj zatím kašlu, bez toho dokážu žít. Kvalita obrazu mnohem lepší, kvalita pořadů někdy diskutabilní ale dyť nemusím čumět na největší pitomosti abych měl důvod nadávat. Uchování informací? Mám sem dát snímek klínového písma? Nebo možná by stačilo i něco z gotiky. Vlastně proč tak daleko, některé německé písmo užívané ještě za války by asi pro většinu lidí bylo překvapením. Fonografový váleček nepřehraje skoro nikdo. Klasický gramofon taky už nemá kdokoli. Kotoučový magnetofon nebo kazeťák má už taky málokdo, o kazetových a drátových diktafonech ze 40 a 50 let asi netřeba pochybovat. Magnetické záznamy stárnou, magnetická stopa slábne a nosný materiál se rozpadá. Mechanický záznam, tedy gramodeska, je náchylný na poškození, poškozuje se i vlastním provozem, přehráváním. Asi nejtrvalejší je záznam obrazu, fotografie. U filmu to už je horší, zas se opotřebovává provozem. A pro všecky analog záznamy platí že se velice obtížně duplikují a zálohují.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    Bystroushaak avatar 6.9.2013 22:34 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Fonografový váleček nepřehraje skoro nikdo.
    Naopak, to mi přijde, jako jedna z technologií, kterou přehrají i za tisíc let. Na rozdíl od většiny ostatních jmenovaných je totiž technologie na jeho přehrávání tak primitivní, že jednodušší už být ani nemůže. Je to jako pastička na myši - nejde nic odebrat, aby by to stále ještě fungovalo.
    Gilhad avatar 7.9.2013 11:54 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Gramodesku prehrajes pomoci jehly nalepene na membranu v drzaku - deskou muzes tocit i prstek - kvalita bude kolisat, ale zaznam bude srozumitelny - experimentalne overeno kdysi davno v ABC mlady techniku - spousta deti si tak prehravala pisnicku

    "Prislusnici VB
    zjistovali kradez
    casopisu ABeCe
    pro deti a mladez
    ..."
    PepaSFI avatar 7.9.2013 19:12 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    v příspěvku na který jsem reagoval bylo řečeno že "kdokoliv". Jenže kdokoliv to nedokáže. Ano, papírový gramofon jsem měl taky, podobná improvizace by určitě fungovala i na ten fonografový váleček. Jenže to vyžaduje mít jakousi technologii a hlavně mít vědomosti o principu a funkci původní techniky. Gramodesky jsou pryč pár let (já vím že se pořád dělají, dokonce jejich obliba vzrůstá ale to nic nemění na tom že běžný uživatel už se s tím nesetká) A troufám si nepochybovat že většina lidí už má jen velice mlhavou představu jak to fungovalo a nejspíš by vůbec netušili jakou rychlostí a kterým směrem by se to mělo točit. Co na té nahrávce vlastně je? Je to pomalá relaxační hudba, huhlání rapera nebo smršť metalových kytar? To poznáme jen když máme vědomosti. Jenže je nemáme. netušíme jak se hrála hudba ve středověku a i z dob poměrně nedávných to není žádná sláva. Jak poznám že reprodukuju správně? Ne, nemí pravda že může každý. Už po pár letech je primitivní analogový mechanický záznam zvuku čitelný jen pro experty kteří mají techniku a vědomosti.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    Gilhad avatar 7.9.2013 20:01 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Ano, ale jak uroven "expertstvi", tak uroven potrebne "techniky" je podstatne nizsi nez u digitalnich informaci.

    (srovnej naroky na gramofon - kraticky clanek, jehla a kelimek od jogurtu - s naroky na treba jen starou petactvrtku disketu - sestavit neco, co by ji precetlo je dost netrivialni a popsat/vychytat rychlosti a posuny je taky velice slozite - a pak muzes zacit louskat, co je vlastne v tech *.mod souborech (pokud uhodnes jak funguje FAT a pokud tato disketa FAT skutecne pouzivala - pouzivaly se i jine formaty))

    Co se rychlosti prehravani tyce - jednak to tam je napsane (pocet otacek - vetsinou 33 nebo 45 pokud se nepletu), druhak pokud projdes pravdepodobne rozsahy, tak z charakteru lidskeho hlasu napriklad poznas, jestli jsi priblizne ve spravne rychlosti nebo ne.

    Takze ano, poterbujes urcitou uroven techniky a znalosti, ale typicky podstatne nizsi, nez u digitalni techniky.
    PepaSFI avatar 8.9.2013 17:15 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    jo je to jiná úroveň techniky a znalostí. Ale pořád platí že běžný uživatel, když nebude mít originální zařízení, nenadělá nic. Gramodesku nepřehraje a ještě ji pokusama se špendlíkem zničí. Magnetofonovou pásku nepřehraje, celuloidový film taky ne a je úplně jedno jak je to technicky složitý. Máš desky, pásky, diskety? Jsou ti na prd když nemáš originální zařízení. nebo aspoň vědomosti a některé klíčové, nenahraditelné komponenty.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    14.9.2013 22:33 klok
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    nepřehraje, celuloidový film taky ne
    naopak, to je intuitivnější, než windows. odmotáš kousek, podíváš se proti světlu a vidíš pouhým okem, že to je jeden a ten samej obrázek, kterej se v každým okýnku o trochu změní. i na kopiích s dolby DTS je pořád optická zvuková stopa kompatibilní s tou používanou v počátcích zvukového filmu ve třicátých letech.
    5.9.2013 15:58 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Argumentovat vedeckym pokrokom je mimo, pretoze vacsina z neho by sla vyvinut aj priamo a nie iba ako side-efekt a este by to asi vyslo lacnejsie.

    Ale na YT niekde visi par minutove video (dost popularne) s americkym fyzikom a legendarnym popularizatorom vedy a kozmickeho vyskumu Carl Saganom, ktory vymenuvava asi 5-6 vyslekdov, ktore sme ziskali kozmickym vyskumom a nesli by ziskat inak. Vacina (mozno vsetky) ale boli vysledkom satelitov a vyskumu okolo zeme, a ani priezkumom vzdialenych hviezd a planet.

    Vybavujem si satelitne snimkovanie (pocasie, sucho, uroda, mapy). Satelitnu komnunikaciu a tym pokrytie odlahlych miest Zeme. A jeden bol zaujimavy a to obycajne fotky Zeme ako modrej gule v pustom velkom studenom vesmire - co je silny motivator sa snazit udrzat Zem obyvatelnu, bez snimok "zhora" je totiz lahsie sa k Zemi spravat ako k niecomu velkemu, vecnemu a nevidiet devastovanie.
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
    6.9.2013 18:09 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Tak trebas lidsky vysadek na mesici neprines vubec nic, totozna data lze ziskat zcela automaticky bezpilotne a vyrazne levneji - slo jen o politikum.

    Totez plati o planech letu na Mars...

    Co by asi smysl melo, je nejaka stala zakladna na Mesici/Marsu - samozrejme smysl z hlediska daleke budoucnosti = naucit se prezit mimo planetu Zemi.

    Tak jako tak dokud(pokud vubec) neobjevime nejaky zcela zasadni zpusob, jak cestovat velmi rychle na vdalenosti odpovidajici alespon rozmerum nasi planetarni soustavy, tak je vesmir za obeznou drahou mesice defakto nezajimavy - mineno z hlediska nejakeho praktickeho vyuziti.
    Jakub Lucký avatar 6.9.2013 19:42 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Nerostné suroviny?
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    Bystroushaak avatar 6.9.2013 22:35 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Jmenuj alespoň jednu, kterou by se ekonomicky vyplatilo dovážet z měsíce spíš, než těžit či nějak separovat na zemi.
    7.9.2013 00:20 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Zdroje jsou omezené.
    Bystroushaak avatar 7.9.2013 04:20 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    No, to je vskutku šalamounská odpověď.

    Dejme tomu, že se jedno stanu Velkým diktátorem, který vládne planetě zemi. Zavolám si tě, jako rádce pro omezené zdroje a zeptám se, co se nám teda vyplatí těžit ve vesmíru, tak co mi odpovíš?
    19.9.2013 14:08 Atom321 | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Zvláštní je, že bys chtěl vládnout zrovna planetě Zemi. Proč ne jen Čechám, Moravě a Slezku? Nebo jen Evropě? Nebo Evropě a Asii? Ne, rovnou celé Zemi. Dobře, a když už Zemi, proč už ne Měsíci a Marsu? Proč ne celé galaxii, celému vesmíru? Nestačí ti jeden kontinent, ale stačí jedna planeta?

    No, Kryštofa Kolumba se taky ptali, co se vyplatí vozit z Indie.
    Bystroushaak avatar 22.9.2013 19:21 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Zvláštní je, že bys chtěl vládnout zrovna planetě Zemi. Proč ne jen Čechám, Moravě a Slezku? Nebo jen Evropě? Nebo Evropě a Asii? Ne, rovnou celé Zemi.
    Protože to neuspokojuje mé megalomanské choutky.
    Ne, rovnou celé Zemi. Dobře, a když už Zemi, proč už ne Měsíci a Marsu? Proč ne celé galaxii, celému vesmíru?
    To by se blbě koordinovalo a v podstatě by to mělo do vlády daleko.
    Nestačí ti jeden kontinent, ale stačí jedna planeta?
    Jo.
    Jakub Lucký avatar 7.9.2013 18:37 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Dnes... Ale co tak za 20, 40 nebo 100 let?
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    Bystroushaak avatar 7.9.2013 20:30 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    To tak nějak předpokládá buďto že lety na měsíc (resp. stavba základny a doprava z měsíce na zem) budou absurdně levné, nebo že ta surovina bude absurdně drahá. Taky to předpokládá, že na měsíci je tolik něčeho vzácného, co na zemi moc není, že se to dá těžit.
    Jakub Lucký avatar 7.9.2013 20:47 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Ano, předpokládám, že lety do vesmíru se zjednoduší a zlevní... A taky předpokládám, že
    • na zemi se snižuje celkový objem těžitelného materiálu
    • bude se díky zvyšujícímu osídlení bojovat proti těžbě
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    8.9.2013 10:22 j.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    No, vzhledem k tomu, ze realne mame zmapovanou zemskou kuru jen par stovek metru pod povrch (v ucitych specialnich pripadech, jako napr. velke pozemni dutiny vyplnene cimkoli radove kilometru), si porad neumim predstavit, ze by opravdu doslo k prakticky badatelnemu snizovani tezitelneho materialu na Zemi - naklady na pruzkum a tezbu ve vetsich hloubkach sice rostou, je tezce predstavitelne, ze by prekonali naklady na dopravu z Mesice.

    Asteroidy jsou ale jina kapitola, jakmile je ve vesmiru tezici zarizeni, nemusi material opakovane prekonavat gravitaci velkeho telesa, abychom ho dostali na Zem, tam je energeticka bilance daleko priznivejsi.
    xkucf03 avatar 8.9.2013 11:56 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    na zemi se snižuje celkový objem těžitelného materiálu

    A co recyklace? Železné stroje můžeš roztavit a vyrobit z nich něco nového → těžba není potřeba. Hodně elektroniky se dá recyklovat ve smyslu znovupoužít (stačí změna softwaru/firmwaru) a ten zbytek se dá rozebrat na součástky a poskládat z nich nové přístroje. Plasty se taky dají tavit a dělat z nich nové, totéž platí pro sklo.

    Problém může být spíš s energiemi – uhlí, ropa… – ale na druhou stranu do nás den co den praží slunce a posílá sem úplně novou energii. Možnosti jejího zužitkování budou lepší než dnes, efektivita bude vyšší (ať už přímá slunečné energie, nebo transformovaná na vítr nebo proudění vody).

    Dovoz z vesmíru by byl IMHO zajímavý jen kvůli nějakým úplně novým materiálům, které nikde na Zemi nejsou.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    PepaSFI avatar 8.9.2013 16:45 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    spousta materiálu se dá recyklovat, konkrétně u těch strojů je to letitá praxe ale je to složitější. Nestačí to jen znovu roztavit a zas odlít a zpracovat. To by možná fungovalo u nějaké běžné konstrukční oceli bez větších nároků. na kvalitní oceli je potřeba celá řada dalších prvků, nikl, chrom, vanad, mangan a kdoví co ještě a to už jde z recyklátu špatně. A právě takovéhle materiály by se asi daly v budoucnu tahat z vesmíru. Recyklace elektroniky, když nepočítám složité získávání vzácných materiálů ze šrotu, je nesmysl. To by se musel změnit způsob výroby protože dnes má všechno pečlivě vypočítanou životnost na dobu záruka + 3 dny. Rozebírání na součástky by znamenalo další poškození už tak nepříliš spolehlivých komponentů a taky by asi bylo několikanásobně nákladnější než výroba nových. Recyklace změnou firmware funguje jen ve velice krátkém časovém rozpětí. Přístroj zastará hardwarově, zkrátka ze starého Palma s černobílým 120x120 pix displayem Ipad neuděláš žádným programem.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    8.9.2013 10:55 martin knocik | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    izotop He3. Pokial viem , na Zemi sa prirodzene nevyskytuje.
    Bystroushaak avatar 8.9.2013 17:10 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    No a potřebujeme ho (či budeme potřebovat) k něčemu praktickému?
    Gilhad avatar 7.9.2013 12:01 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Pro tu zakladnu je potreba mit moznost dopravit lidi (a material) tam i zpatky. Cili to pristani na Mesici byl prvni krok, kterym se ukazalo ze to jde (a jake jsou u toho problemy, at uz ocekavane, ci necekane).

    Kdyz si vezmes, s jakym vybavenim se tam tehdy dostali, tak je to polovicni zazrak - a nebylo az tak jiste, ze to zvladnou uspesne a ze se taky uspesne vrati zpatky - takze prvni vysadek par lidi na par chvil byl mnohem rozumnejsi volbou, nez tam zkusit dostat vse pro dlouhodobou stanici s tim, ze to mozna taky proste nevyjde. Skoda je, ze se potom uz dal nepokracovalo, ale data o tom prvnim kroku mame porad, az se rozhodnem udelat ten druhy ...
    5.9.2013 11:03 Ryan Chappelle
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Kámoš asi nerad sleduje satelitní televizi a nebo mu přijde velmi zbytečný (prostě vyhozené peníze, kdo by něco takového využil) systém GPS. Já osobně se však nepřikláním ani k jednomu z uvedených názorů, podle mě by se ty peníze měly investovat do robotiky, nesouhlasíte?
    5.9.2013 11:39 Zopper | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Samozřejmě že nesouhlasím, podle mě bychom se měli vrátit k páře. Jedině pára vytvářená v kotlích na uhlí je ta pravá budoucnost pro naše děti!
    "Dlouho ještě chcete soudit proti právu, stranit svévolníkům?" Ž 82,2
    5.9.2013 12:35 BoB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Víte ale, že "bodoucnost patří aluminiu"? Já jsem za prohloubení výzkumu aluminia...nebo hliníku...
    5.9.2013 15:48 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Je sakramentský rozdíl mezi hliníkem a aluminiem :-)
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    5.9.2013 23:17 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    6.9.2013 14:48 phr | skóre: 13 | blog: no_comment | Klatovy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Blbost, hliník je tady
    "Umělá inteligence se nemůže rovnat přirozený blbosti"
    7.9.2013 09:34 Hugo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Kdepak, ten je tady.
    xkucf03 avatar 5.9.2013 11:40 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    podle mě by se ty peníze měly investovat do robotiky, nesouhlasíte?

    Tady záleží na způsobu, jakým to uděláš. Můžou to být uzavřené drony, které má jen vláda/armáda a používá je k terorizování vlastního i cizího obyvatelstva. Nebo to můžou být otevřené technologie – svobodný software a hardware – které můžou používat všichni občané (ostatně oni ten vývoj platí svými daněmi) a postavit si takového robota i sami doma, aby jim pomáhal.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Petr Tomášek avatar 5.9.2013 13:54 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Spíš to budou uzavřené drony užívané k osvobození cizího i vlastního obyvatelstva od terorizujících pošuků...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    5.9.2013 17:20 mankind_boost
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Naivko :-D
    xkucf03 avatar 5.9.2013 17:45 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky

    I když to vezmu z čistě ekonomického hlediska: pokud jako občan platím skrze daně vývoj nějakého SW a HW, tak od toho SW chci mít zdrojáky pod rozumnou licencí a od toho HW chci plány.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    5.9.2013 17:48 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Chystáš se dronovat Obamu? :-D
    6.9.2013 18:12 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Nedavno sem zahlid clanecek na tema, ze v US nekde vydavaji povoleni na odstrel ... a ze za kazdy vladni bezpilotni stroj budou vyplacet odmenu. Ze to schvalilo mistni zastupitelstvo.
    egg avatar 5.9.2013 21:04 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Paráda, budeme se tedy sledovat a terorizovat všichni navzájem.
    5.9.2013 16:29 traktorista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    jenze nejvetsim nositelem vyzkumu robotiky je prave vyzkum vesmiru, popr. realita ve vesmiru - oprava komercnich satelitu, atp.
    6.9.2013 15:40 wtf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    ano a ze vseho nejdulezitejsi je nejprve postavit hvezdu smrti.
    Bystroushaak avatar 6.9.2013 22:41 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Snaha byla, jenže jak už někdo poznamenal v diskuzi nahoře, u civilních projektů není na pořádné projekty dost vůle.
    Bystroushaak avatar 6.9.2013 22:42 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    civilních projektů
    *v civilním sektoru
    9.9.2013 10:39 Anino
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Jendа avatar 9.9.2013 11:36 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    1, 2 Death Star se odkládá až do vynálezu nových fyzikálních zákonů.

    TL;DR: Energie potřebná ke zničení planety řádově odpovídá energii, která by byla potřeba k urychlení veškeré hmoty planety na únikovou rychlost (ve skutečnosti je to trochu méně, protože na konci už bude hmotnost zbytků planety nižší a tedy nižší u úniková rychlost, ale řádově to odpovídá; přesnější výpočet vyžaduje zvládnutí integrálního počtu :). Tato energie je řádově 1e32 J, což je m = E/c^2 ~ 1 teratuna.
    9.9.2013 12:08 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    …za předpokladu, že budeme muset veškerou potřebnou energii dodat zvenku. :-)
    egg avatar 9.9.2013 14:25 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Výrazně jednodušší by bylo bombardování planety asteroidy.
    5.9.2013 12:14 asdfasfasfasf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    paralelizace. je treba jit vsema cestama najednou, otazka je jaky pomer financi/pozornosti jednotlivym vlaknum priradit?!
    5.9.2013 18:48 kolemjdoucí
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1232: Realistické požadavky
    Pomyslel jsem si to samé.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.