abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 14:22 | Nová verze

    HollowByte je zranitelnost typu Denial of Service (DoS) v kryptografické knihovně OpenSSL. Útočník může odesíláním škodlivého payloadu o velikosti pouhých 11 bajtů zaplnit paměť serveru. OpenSSL před ověřením dat vyhradí nepřiměřený blok paměti (až 131 KB). Server pak čeká na data, která nepřišla. Zranitelnost je opravena ve verzích OpenSSL 4.0.1, 3.6.3, 3.5.7, 3.4.6 a 3.0.21.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | Komunita

    Ve španělské A Coruñě probíhá GUADEC 2026, tj. letošní konference vývojářů a uživatelů desktopového prostředí GNOME. Videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | Komunita

    Společnost Collabora ve spolupráci s Valve vyvíjí Holo Core, tj. port Arch Linuxu pro ARM64 procesory (AArch64), který bude pohánět VR headset Steam Frame. Pro testování Arch Linuxu pro AArch64 jsou k dispozici binární balíčky, zdrojové kódy i kontejner pro Docker nebo Podman.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 13:00 | IT novinky

    Mikroprocesor Zilog Z80 byl oficiálně uveden na trh před 50 lety, tj. v červenci 1976. Výroba mikroprocesoru skončila v roce 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:55 | Bezpečnostní upozornění

    Výzkumníci ze společnosti ESET objevili 11 zapomenutých UEFI shim zavaděčů, které byly podepsány společností Microsoft, a které umožňují útočníkům obejít ochranu UEFI Secure Boot na většině zařízení. Microsoft je zneplatnil (přidal jejich hash do databáze dbx) v rámci aktualizace Patch Tuesday dne 9. června 2026. Uživatelé Linuxu mohou databází aktualizovat pomocí LVFS. Ověřit zneplatnění zavaděčů lze pomocí skriptu uefi-dbx-audit. Jedná se o CVE-2026-8863 a CVE-2026-10797.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    17.7. 16:55 | Zajímavý software

    pico-usb-wifi je open source firmware pro Raspberry Pi Pico W, který jej promění v USB Wi-Fi adaptér. Po připojení k počítači se objeví jako zařízení USB CDC-NCM.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.7. 16:00 | IT novinky

    Americká společnost Google ze skupiny Alphabet bude muset podle nových požadavků Evropské unie umožnit společnosti OpenAI i dalším konkurentům v oblasti umělé inteligence (AI) a internetových vyhledávačů přístup ke svým službám. Ve svém rozhodnutí o tom včera informovala Evropská komise (EK). Opatření má zajistit dodržování pravidel, jejichž cílem je omezit v EU tržní sílu velkých technologických firem. Google s tím nesouhlasí.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.7. 04:55 | Komunita

    Nové verze webových prohlížečů Chrome a Firefox jsou vydávány každé 4 týdny. Aktuální verze Chrome je 150. Aktuální verze Firefoxu je 152. V březnu bylo oznámeno, že od září přejde Chrome na dvoutýdenní cyklus vydávání verzí. To by znamenalo, že Chrome v číslování verzí Firefox brzy přeskočí. Vývojáři Firefoxu proto také od září přecházejí na dvoutýdenní cyklus vydávání verzí. :-)

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    17.7. 00:22 | Zajímavý software

    Microsoft Comic Chat (Wikipedie), tj. grafický IRC klient z devadesátek, který převáděl konverzace na IRC do podoby komiksových panelů, a který zpopularizoval font Comic Sans, je dnešním dnem open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    16.7. 19:55 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 26.7 open source firewallové a routovací platformy OPNsense (Wikipedie). Jedná se o fork pfSense postavený na FreeBSD. Kódový název OPNsense 26.7 je Xenial Xenops. Přehled novinek v příspěvku na fóru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (11%)
     (7%)
     (2%)
     (17%)
     (30%)
     (5%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (24%)
    Celkem 2173 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník


    Komiks xkcd 1421: Budoucí já

    15. 10. 2014 | Redakce | Různé | 6657×

    XKCD česky.
    xkcd logo

    Budoucí já

    xkcd 1421, czech, česky

    Překlady xkcd vycházejí se svolením původního autora. © Randall Munroe.
    Překlad: Tadeáš Pelech

    Creative Commons License
    Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 2.5

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    15.10.2014 08:03 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    "It's kinda creepy how you do that" bych chápal spíš jako "Děsí mne, když mi tohle děláš", tj. že "creepy" není ten kód (ten asi taky), ale ten vzkaz.
    15.10.2014 11:21 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    Souhlas.
    Quando omni flunkus moritati
    Slavko avatar 15.10.2014 20:13 Slavko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    No, pri kontrole prekladov mojich kolegov to robím tak, že sa zamyslím, či je to možné preložiť aj tak, ako to preložené je a protestujem, len ak si myslím, že nie. Neprotestujem len preto, že si myslím, že môj preklad je lepší, i preto, že si vážim čas, ktorý prekladu venovali...
    15.10.2014 20:34 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    V tomto případě jsem si celkem jistý, že tak, jak ji pochopil překladatel, ta věta myšlena nebyla.
    15.10.2014 21:47 Marvin | blog: im_depressed | Gallifrey
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    +1 "do that" prece neni minuly cas
    15.10.2014 21:56 ebik | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    It's kinda creepy how yo do that. Nikoli how you did that. Tedy ne jak jsi to *udělalo*, ale jak to *děláš*. Ať už v obecném významu (třeba styl programování), nebo ve významu toho co se děje současnému já teď, kvůli tomu co na něj minulé já nastražilo.

    Já bych si navíc přisadil s tím "finally broke", které přeloženo (možná trochu doslovně): konečně se rozbila, více vystihuje stav, že dosud ta funkce jakž takž fungovala, a tedy se na ní nebylo potřeba dívat.
    16.10.2014 09:04 K>
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    Co je lepší? Špatný překlad, nebo žádný? Podle mně žádný, protože špatný překlad kazí vtipy. Svrbí mě prsty, a mám chuť spočítat, kolik překladů XKCD už bylo takhle zvoráno. Co si pamatuju, tak to nebude zanedbatelné procento.
    Bedňa avatar 16.10.2014 09:21 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    kolik překladů XKCD už bylo takhle zvoráno
    Ty budeš manažér že?
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    16.10.2014 10:46 karel.k001
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    Podle mně žádný,
    Však ho nečti. Každý nechť si vybere vybere originál nebo překlad...
    16.10.2014 15:09 smazáno | skóre: 18 | blog: smazáno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    souhlas
    17.10.2014 08:55 Voransky | skóre: 8 | Český Krumlov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    Tak na to je jednoduchá pomoc, že? :-)
    Tadeáš Pelech avatar 16.10.2014 10:35 Tadeáš Pelech | skóre: 34 | Malenice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já

    Vážení přátelé jazykozpytci, berte prosím v potaz to, že žádný překlad se ani zdaleka nevyrovná originálu. Je to jen jedna z jeho mnoha možných interpretací.

    Navrhovaná děsivá varianta se ostatně dá vztáhnout jak na poznámky ve zdrojáku, tak na zdroják samotný. Navíc je delší a ztrácí na lapidárnosti ve vyjadřování.

    Pokud jde o časy, tak jako tak se mezi angličtinou a češtinou nedají převádět jedna ku jedné. A navíc s nimi každý jazyk pracuje jinak.
    V tomto případě je ostatně vhodnost použití přítomného času v originále diskutabilní. Minulé já s ohledem na svou ukotvenost v minulosti teď nic dělat nemůže. Udělalo to kdysi a teď se to projevuje. Pokud se tedy obracím k němu, kárám ho za to, co udělalo, ne za to, co dělá. Protože teď nedělá nic. Ani nemůže, protože neexistuje.

    Pokud jde o finally, to tam není prostě proto, že u komiksu hraje velkou roli omezený prostor pro text.

    Pokud jde o pochopení smyslu výpovědi, nejsem sám, kdo si to takto vykládá. Viz debata k tomuto dílu, konkrétně první příspěvek: Dear past self: Why did you write it in a way that you KNEW was going to break? (Povšimněte si prosím mj. minulého času :)

    pavlix avatar 16.10.2014 10:51 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    berte prosím v potaz to, že žádný překlad se ani zdaleka nevyrovná originálu.
    Aneb další do diskuze se svou svatou pravdou ;).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    16.10.2014 10:57 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    V tomto případě je ostatně vhodnost použití přítomného času v originále diskutabilní. Minulé já s ohledem na svou ukotvenost v minulosti teď nic dělat nemůže. Udělalo to kdysi a teď se to projevuje.

    Proč by to mělo být diskutabilní? Je to přítomný čas prostý, ne průběhový. A to právě proto, že věta nepopisuje jednorázovou akci, která by probíhala v daném okamžiku, ale něco co se děje opakovaně (mezi řádky je z reakcí cítit, že to není první takový vzkaz).

    Pokud jde o pochopení smyslu výpovědi, nejsem sám, kdo si to takto vykládá. Viz debata k tomuto dílu, konkrétně první příspěvek: Dear past self: Why did you write it in a way that you KNEW was going to break?

    Nevidím, jak by to mělo podporovat váš výklad třetí věty.

    17.10.2014 12:03 karel.k001
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    V tomto případě je ostatně vhodnost použití přítomného času v originále diskutabilní. Minulé já s ohledem na svou ukotvenost v minulosti teď nic dělat nemůže. Udělalo to kdysi a teď se to projevuje.

    Proč by to mělo být diskutabilní? Je to přítomný čas prostý, ne průběhový. A to právě proto, že věta nepopisuje jednorázovou akci, která by probíhala v daném okamžiku, ale něco co se děje opakovaně (mezi řádky je z reakcí cítit, že to není první takový vzkaz).

    http://youtu.be/Tew4_e6kJZ0?t=1m36s
    17.10.2014 12:26 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    K pochopení je ale potřeba nejdřív vidět úsek 0:42 - 1:05.
    16.10.2014 11:57 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    berte prosím v potaz to, že žádný překlad se ani zdaleka nevyrovná originálu. Je to jen jedna z jeho mnoha možných interpretací.
    To bych upravil na "žádný špatný překlad". Dobrý překlad se originálu vyrovná velice dobře, příkladem budiž překlady díla Terryho Pratchetta od pana Kantůrka
    Quando omni flunkus moritati
    16.10.2014 12:16 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    A vyskytují se i překlady, které bývají lepší než originál.
    Bedňa avatar 16.10.2014 12:00 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    Pointa pôvodného komixu je, že má strach ako celý život bude po svojom "minulom ja" opravovať zdrojáky.

    V tvojom texte ide o jednorázovú akciu.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    15.10.2014 15:39 comics guy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    No ja souhlasim s prekladem...
    16.10.2014 07:35 Brat
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    To, že s něčím souhlasíš, nemusí znamenat, že je to správně.
    16.10.2014 08:54 Davat
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    To, že s něčím nesouhlasíš, nemusí znamenat, že je to špatně.
    16.10.2014 14:04 Brat
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    To sice nemusí, ale pokud se začnu hádat, co si myslím že je správně nebo špatně, tak to dokážu zdůvodnit, proč si to myslím. Pouze blbec argumentuje stylem: je to správně/špatně protože si to myslím JÁ.
    pavlix avatar 16.10.2014 17:26 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    Takové sebekritiky? Ještě je tu otázka, zda není blbec spíše ten, kdo náhodný komentář považuje za hádání se.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Bedňa avatar 15.10.2014 21:13 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 1421: Budoucí já
    Volá sa to Gnome Shell.
    Niečo zlé sa stalo :(
    Zato dopísať už len
    Nedá sa to opraviť, prepíš to.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.