Red Hat řeší bezpečnostní incident, při kterém došlo k neoprávněnému přístupu do GitLab instance používané jejich konzultačním týmem.
Immich byl vydán v první stabilní verzi 2.0.0 (YouTube). Jedná se o alternativu k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí umožňující vlastní hosting serveru Immich. K vyzkoušení je demo. Immich je součástí balíčků open source aplikací FUTO. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.
Český telekomunikační úřad vydal zprávy o vývoji cen a trhu elektronických komunikací se zaměřením na rok 2024. Jaká jsou hlavní zjištění? V roce 2024 bylo v ČR v rámci služeb přístupu k internetu v pevném místě přeneseno v průměru téměř 366 GB dat na jednu aktivní přípojku měsíčně – celkově jich tak uživateli bylo přeneseno přes 18 EB (Exabyte). Nejvyužívanějším způsobem přístupu k internetu v pevném místě zůstal v roce 2024 bezdrátový
… více »Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-10-01. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Jedná o první verzi postavenou na Debianu 13 Trixie.
Byla vydána nová verze 4.6 svobodného notačního programu MuseScore Studio (Wikipedie). Představení novinek v oznámení v diskusním fóru a také na YouTube.
Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem věnovala 1,1 milionu dolarů (stejně jako loni) na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Rozdělila je mezi 29 organizací a projektů. Za 15 let rozdala 8 050 000 dolarů.
Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.
Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.
… více »Radicle byl vydán ve verzi 1.5.0 s kódovým jménem Hibiscus. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.
Vetsinou je pozitivni material hodne malo zrnitej, toho bych se nebal. No a jestli ti jde o promitani beznym projektorem, ktery ma rozliseni 1024x768 nebo treba 1280x1024, coz je taknejak kolem 1 MPx tak podobny skenr svoji praci udela naprosto v pohode.
Případně, pokud chcete u nějakých fotek luxusní kvalitu, tak existují služby jako www.flextightx5.com .
Jsem "postižen" stejným skenerem od Canonu a pravda je, že s výsledky bývám zcela spokojen málokdy. Obávám se ale, že skenování negativů dnes zajímá jen opravdu málokoho a že čekání na nějaký zázračný skener budoucnosti je bohužel marné
To se spíš dočkáme, že v zrcadlovkách budou běžně full frame nebo dokonce větší čipy.
Ale tak o tom žádná, taky používám Vuescan, zvětšeniny 30 x 40 se z toho udělat dají. Problém vidím v časové náročnosti, skenovat jeden každý film je docela opruz, protože je třeba nastavit každé políčko extra ručně. Upřímně řečeno Vuescan skenuje dobře, ale to uživatelské rozhraní mi přijde docela tragické, takže si myslím, že třeba manželku bych to nenaučil i když program už komunikuje česky.
Co se týká těch nových skenerů - od té "stařičké" FS4000 se jich mnoho na trhu neobjevilo, filmy se sice dělají a dělat budou, ale pro výrobce jsou neperspektivní, protože od nich a od celé filmové technologie nečekají mnoho zisků, takže proto je tu tlak zdigitalizovat co nejvíc fotografů. Máte pravdu, že malý trh neznamená, že se něco nového neobjeví, ale je otázka jestli si to běžný smrtelník bude moci finančně dovolit.
Motto : "Když je špatná předloha, postprocesing to nezachrání, aneb z ho... bič neupleteš"
Dokud fotku nenaskenuju, mám jenom omezené prostředky posoudit, zda je původní negativ takové technické kvality, aby z něj šla ta slušná zvětšenina udělat. Co se jeví ostré na náhledu, nemusí být dokonale ostré na konečném skenu. Kromě toho jsem se přesvědčil, že už výsledek skenu by měl být blízko tomu co chci mít na papíře, takže někdy musím skenování opakovat s jiným nastavením. Nemám sice žádné školení v postprocesu, ale zjistil jsem, že následnými úpravami se dá snímku velice lehce uškodit, ale málokdy zásadně pomoci (nebo to aspoň já neumím), takže úpravy omezuju na nutné a vyzkoušené minimum. Pak je tady spousta snímků, které se sice jeví bezcenné, ale za 20 let se zjistí, že mají hodnotu dokumentární (i když kvalita kulhá). Mám je sice na negativu, ale naskenovaná elektronická kopie neškodí. Nemusím je sice skenovat na maximální rozlišení, ale minuta k minutě se bohužel napočítá ... Ale zase je pravda, že digitální fotograf má jenom ten elektronický výstup a po slabší chvilce a zmáčknutí Delete nebo po selhání techniky nemusí mít už vůbec nic (ale mně se taky může povést negativ osvítit před vyvoláním).
Fotograf je dnes v situaci, že když nechce riskovat ztrátu kvality v žádném okamžiku (příležitosti ani světlo se neopakují), musí kdykoli pořídit snímek v maximální možné kvalitě. Pokud nejsem spokojen s tím, co za přijatelné peníze dnes poskytuje digitál, bohužel nutně prohrávám časově.
Jo, tak to je rozumné. Pravda je, že diáky mne vůbec nenapadly (dělám na negativy) a když o tom tak přemýšlím, tak to je časově přijatelná univerzální (a kvalitní) alternativa. Asi na ně přejdu taky. A vůbec - jdu dělat něco rozumnějšího, než je plkání
Obávám se ale, že skenování negativů dnes zajímá jen opravdu málokoho
Možná je problém i v tom, že většina z těch, koho zajímá, má o tom, co je cenově únosné, trochu jinou představu než my, normální smrtelníci.
To se spíš dočkáme, že v zrcadlovkách budou běžně full frame nebo dokonce větší čipy.
Jsem optimista. :-)
Osobně fotím na film a hodlám po celý život, ale scanuju jenom minimálně a s digitalizací všeho si počkám na scannery budoucnosti. Ty dnešní dělají filmu akorát ostudu.Ty dnešní skenery _pro domácnosti_ dělají filmu akorát ostudu. Viz třeba tyhle scany z kinofilmu dělané v labu, které filmu ostudu rozhodně neudělaly (obojí Minolta MD 70-210/4 na dlouhém konci, film Fuji Reala).
Mám V200 a doma Debian AMD64, takže jsem po několika pokusech zprovoznit 32bitový binární "ovladač" od Epsonu rezignoval a skener používám pouze s notebookem, na kterém je ten jediný správný a legální operační systém
Na druhou stranu software od Epsonu pro win32 umí hezké věci, zejména co se týká diapozitivů - v dalším díle článku na to určitě dojde (a jsem moc zvědav jak vypadá práce s diapozitivy v kombinaci V300 + Linux). Díky za článek!
Pouzivam V750 a s Linuxem spolecne s VueScan chodi na jednicku. Doporucuji investovat do lepsiho drzaku na film, at uz 35mm tak stredoformat. Osobne pouzivam Dual MF Film Holder z betterscanning.com. Po kalibraci ohniskove vzdalenosti se kvalita vyslednych skenu zlepsila o 100% (hlavne z hlediska ostrosti).
Docela levný jednoúčelový ROLLEI FILM DIA SCANNER za 2500 Kč. Uvažuji o jeho koupi na skenování starých negativů.
www.oehling.cz/inshop/filmove-rollei/rollei-film-dia-scanner-%5Bid-214107%5D.html
Pokud bys napsal i neco na styl jak si pod Vuescanem poradit s ruznyma znackama barevnych negativu, byl bych rad :) ... problem je, ze profily co ma vue sou dost na hovno a tak to pak musim ladit v Gimpu a dost casto mam uz jiny podani nez bych chtel (treba kdyz si crossnu diaky) - zkousel sem ruzny navody jak si zkalibrovat barevny podani per film ale i tak to nikdy nebylo ono (iscan, Xsane etc sou jeste o nekolik trid horsi)
Jinak mam 4490 + Vuescan, na b/w filmy krome Tmaxu se me skenuje dobre, Tmax nevim proc dela problemy, ale zvetsuje se pritom v pohode, takze tady problem nebude. Diaky davaji slusny vysledky, jen ta negativni barva je zapeklita.
S negativy jsem též zápasil - co kus, to originál podle toho, kdo u toho v labu zrovna stál. Takže profily skutečně celkem k ničemu.
co kus, to originál podle toho, kdo u toho v labu zrovna stál.Tohle při vyvolávání filmu procesem C41 nemělo být možné. Ten proces je pevně daný a neměnný. Možná ve velmi špatném labu záleží na obsluze, ale troufal bych si tvrdit, že stejný film vyjde ve většině labů většinu dní úplně stejně. Výroba pozitivů je samozřejmě úplně jiná věc.
článek sem nečet, stačí urpmi iscan a pak už si to každej nakliká, ne?
Tohle téma mě velmi zajímá, už dlouho se na něco podobnýho chystám, máme doma spousty starých negativů a Epson Perfektion 3490 Photo, bude to ale asi dost časově náročný.
Tiskni
Sdílej: