Přímý přenos z konference OpenAlt 2024, jež probíhá tento víkend v prostorách FIT VUT v Brně. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
V Coloradu unikla hesla k volebním počítačům. Více než 2 měsíce byla tabulka se stovkami hesel do BIOSu volně na webových stránkách. Dle úřadu je potřeba ještě druhé heslo, takže se o žádnou bezprostřední bezpečnostní hrozbu pro volby nejedná [Ars Technica].
Apple kupuje Pixelmator Team stojící za grafickými editory Pixelmator, Pixelmator Pro a Photomator.
Apple představil nový MacBook Pro s čipy M4, M4 Pro a M4 Max.
Na GOG.com běží Halloween Sale 2024. Při té příležitosti lze získat zdarma počítačovou hru Return of the Phantom.
Společnost OpenAI spustila internetový vyhledávač ChatGPT search.
Konference OpenAlt 2024 proběhne již tento víkend 2. a 3. listopadu v prostorách FIT VUT v Brně. Začíná ale už v pátek na warm-up party ve Studentském klubu u Kachničky v 17:00. Pokud jste ještě areál FITu nenavštívili, k dispozici jsou pokyny k orientaci. Na programu je 54 přednášek a workshopů. Témata jsou od silně technických témat jako je třeba GCC nebo PostgreSQL po méně technické témata jako eGovernment, nebo třeba detailní analýzu … více »
Byla vydána nová verze 6.9 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 14.0.1. Tor client na verzi 0.4.8.13. Thunderbird na verzi 115.16.0.
Vývojáři free a open source synchronizačního nástroje (a p2p náhrady Dropboxu) Syncthing oznámili, že z důvodu odporu ze strany Google Play ukončují podporu OS Android. Bohužel v rámci toho zmizí i vydání Syncthing na F-Droid, který má slabší uživatelskou základnu. Syncthing je na Androidu implementován formou wrapper aplikace, která spustí Syncthing démon, vyžádá potřebná oprávnění a zpřístupní webové rozhraní démona. Ve srovnání se
… více »V červnu 2022 bylo oznámeno, že z K-9 Mailu se stane Thunderbird pro Android. Trvalo to poněkud déle, než vývojáři předpokládali, ale včera byl první stabilní Thunderbird pro Android 8.0 vydán.
Původní anglickou verzi poskytuje nezisková organizace Creative Commons International od roku 2004. Rozhodnutí o vytvoření české verze licencí má za cíl především rozproudit diskusi o svobodné kultuře a nových přístupech k nakládání s autorskými právy, k nimž přispělo zejména rozšíření internetu.
CC licence vznikají kombinací licenčních prvků, které označují práva a povinnosti osoby, jež licencované dílo užívá. Právo může být buď dílo užívat, nebo jej i pozměňovat, mezi povinnostmi je možnost zadat povinnost uvést autora, nevyužívat komerčně, zachovat licenci při pozměnění nebo zákaz zasahování do díla (kombinace licencí na http://www.creativecommons.cz/about/typy-cc-licenci/). Od známého „céčka v kroužku“, tedy „všechna práva vyhrazena“, se CCL liší právě tím, že si můžete vyhradit pouze některá práva a povolením jiných umožňujete např. jednoduché sdílení svých autorských děl za určených podmínek. Licenci je možné vygenerovat ve webovém formuláři zaškrtnutím kombinace výše zmíněných práv a povinností. Z právního hlediska licence Creative Commons doplňuje autorský zákon, takže každý, kdo užije dílo v souladu s CCL, zároveň automaticky uzavírá s autorem smlouvu, která ho k užití díla opravňuje.
Původně se měl konference zúčastnit i profesor Lawrence Lessig, duchovní otec myšlenky svobodné kultury a autor knihy Free Culture, jejíž český, komunitně pořízený překlad byl na konferenci rovněž představen. Nakonec jeho účast nevyšla, účastníky ale pozdravil alespoň z videonahrávky. Dorazil však jiný zahraniční host, Paul Keller z Nizozemí, který se zabývá vztahem CC licencí ke kolektivní správě autorských práv (v ČR např. Ochranný Svaz Autorský). Zástupci OSA byli rovněž přítomni; podle očekávání se se zástupci umělců neshodli ohledně možnosti plurality kolektivních správců autorských práv.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
rad bych se predem omluvil, ze asi potvrdim ty predsudky o nas muzich, ale musim se priznat, ze to nejdulezitejsi jsem se z toho clanku nedovedel - kdo je ta puvabna dama na tech fotkach vpravo?
Hoši hoši, vy hoši od počítačů když uvidíte ženskou... Nechci tvrdit, že by snad "slečna napravo" nebyla svým způsobem půvabná, ale na libovolné ulici libovolného města lze právě v tuhle chvíli mnohem více daleko půvabnějších slečen
Geekove po ulicich nechodi, leda pres google street view
To je pravda. U vás máte dokonce místo oken mech a používáte Greenie, takže lze jen těžko čekat, že se o vás budou zajímat výrobci map.
Koukal jsem na webové stránky toho Creative Commons a bohužel na mne nepůsobí důvěryhodně, neboť jsou pravděpodobně nějak napojeny na Iuridicum Remedium (autor hry pro děti od 5 do 13 let jménem Big Brother Awards), které podporují Evropská komise (!), Blitky (deník o všem, co se na uličním výboru nestihlo probrat) a další... Čekal jsem něco serióznějšího, škoda.
Děkuji za podnětný komentář hodný pětiletého duševně slabého spícího dítěte.
Je mi též líto, že neumíš, a nebo -- a to je horší -- nechceš číst. Jinak by ses, stejně jako třeba já, divil, jak je možné, že vyhlašování cen podporuje EK, která je sama několikrát "oceněna".
Také nevím, proč by neměly korporace CC podporovat. Některé ji podporují; byly o tom i zprávičky zde na ABC Linuxu. Ale to zase narážíme na tvou nedostatečnou znalost abecedy...
Tak konečně je tu licence, se kterou už lze sdílet na internetu vlastní hudební tvorbu minimálně s lepším pocitem. Mrknu na tu stránku s licencí v češtině a předělám link na webu asi na CZ verzi Creative Commons. Btw, OSA se bojí oprávněně - autoři teď mohou rozhodnout sami, která díla nechají na internetu k dispozici zdarma pro lidi pod touto licencí a která například v rámci oficiální desky zaregistrují ohláškou (nebo to za ně udělá vydavatel) na OSA. Pár skladeb pod touto licencí už můžete stahovat, sdílet, upravovat... www.yogirulez.com v sekci MEDIA. Osobně jsem zvolil BY-NC-SA, tedy je potřeba uvést autora díla, nelze použít pro komerční účely, ale je možné dílo upravovat pokud zachováte licenci (ideální pro remixování skladeb). CC je v umění něco jako GNU GPL v oblasti vývoje software a její medializace pro česko dost chyběla. Finaly, here it is...
Znamená NC, že danú skladbu (a odvodeniny z nej) nemôžeš hrať na koncerte z ktorého máš peniaze (tj. obvykle tam je nejaké vstupné)?
Znamená NC, že danú skladbu (a odvodeniny z nej) nemôžeš hrať na koncerte z ktorého máš peniaze (tj. obvykle tam je nejaké vstupné)?
Ahoj, tak pokud bych to bral podle licenční smlouvy, pak je to takhle :
Oprávnění poskytnutá nabyvateli podle ustanovení čl. 3 se vztahují pouze na užití Díla, jejichž primárním účelem není získání přímého nebo nepřímého obchodního prospěchu nebo jiného peněžitého plnění (dále jen „nekomerční využití“). Za nekomerční využití se pro potřeby této licence považuje i poskytnutí Díla za jiné dílo, ke kterému dochází například při sdílení dat prostřednictvím počítačové nebo jiné sítě, pokud v souvislosti s poskytnutím nedochází k platbám nebo jinému peněžitému plnění.
Nejsem právník, tudíž jen můj osobní výklad. Za koncert máš sice něco, ale co si budeme nalhávat, u nás jde většinou o párek a pivo, možná cesťák. To bych nepovažoval za primární účel získání obchodního prospěchu. Pokud jste teda kapelka co chce zahrát moji skladbu třeba jako úvod ke koncertu nebo někde v chilloutu a jde o akci víceméně nevýdělečnou (jen náklady, max. nějaká stovka za dřinu na pódiu) tak asi nejde o ochodní model. Dodrží-li se licence (uvedení autora atd.), no problemo. Jinej model už by ovšem byl, když půjde o koncert Madony pořádanej třema agenturama s výdělkama zcela zjevně převyšujícíma náklady nebo řekněmě o hraní mojí hudby v prezentaci výrobku nějaký firmy. Dalším příkladem komerčního využití je jednoznačně použití pro reklamní hudbu, znělku do rádia apod.
Jinak ti rozumim, zcela legitimní dotaz a myslím, že tady bude potřeba trochu "evangelizovat" a udělat osvětu. Otázek bude asi spousta : Kde jsou mantinely? Co když chce někdo použít pro komerční účely i přes licenci? Stačí když se domluví finační vyrovnání? atd...
Jinej model už by ovšem byl, když půjde o koncert Madony pořádanej třema agenturama
V tom je prave problem, ze toto by nemal kto posudzovat. Jedine az na sude :)
Co když chce někdo použít pro komerční účely i přes licenci? Stačí když se domluví finační vyrovnání? atd...
Mozes sa dohodnut s autorom na inom licencovani (prave pre teba), za peniaze/inu odplatu, ale kludne aj zadarmo.
Ja som samozrejme kedysi CC čítal aj s dodatkami a podľa mňa takýchto vecí, ktoré nie sú úplne zrejmé tam je dosť.
Nejsem právník, tudíž jen můj osobní výklad. Za koncert máš sice něco, ale co si budeme nalhávat, u nás jde většinou o párek a pivo, možná cesťák. To bych nepovažoval za primární účel získání obchodního prospěchu.
Z právneho hľadiska je určite možné chápať peniaze na zaplatenie cestovného ako peňažné plnenie; a párok v rohlíku s pivom ako nepeňažné. Aj v Skalici hrá hokej Žigo Pálfy len pre radosť a pár drobných (z jeho pohľadu, nie z pohľadu množstvá párkov v rohlíku, ktoré by sa zjesť už nedali).
Pokud jste teda kapelka co chce zahrát moji skladbu třeba jako úvod ke koncertu nebo někde v chilloutu a jde o akci víceméně nevýdělečnou (jen náklady, max. nějaká stovka za dřinu na pódiu) tak asi nejde o ochodní model. Dodrží-li se licence (uvedení autora atd.), no problemo. Jinej model už by ovšem byl, když půjde o koncert Madony pořádanej třema agenturama s výdělkama zcela zjevně převyšujícíma
Podľa mňa hlavný spor je práve tu. Ak niekto zahrá moju pesničku a tá divákov nezaujme, tak je to ok :) V opačnom prípade by ju predsa posúval na lepšie časy, až by sa ňou mohol stať známym. Možno paradoxne si myslím, že ak by takúto pesničku niekto zahral na 'veľkom' koncerte, tak by to pre pôvodného autora mohlo mať nejaký efekt.
řekněmě o hraní mojí hudby v prezentaci výrobku nějaký firmy. Dalším příkladem komerčního využití je jednoznačně použití pro reklamní hudbu, znělku do rádia apod.
Hudba do reklamy pre komerčné strany je v podstate jasná. Ale smie sa takáto hudba použiť v 'reklame/upútavke/hudbe na pozadí' pre zjavne nekomerčné aktivity? Ak zostaneme v extrémoch, tak Greenpeace a Dělnická strana :)
Aj Linux bol kedysi pod licenciou, ktorá zakazovala jeho komerčné využitie
Aj Linux bol kedysi pod licenciou, ktorá zakazovala jeho komerčné využitieale snad jen prvních několik měsíců
To je docela jednoduchý. Protože dodnes u nás nic takovýho víc oficiálního nebylo a doba a lidi (ať už na straně umělců, tak konzumentů) si žádají nové přístupy k autorským otázkám. Jinde ve světě už je CC hodně používaný a je na něm založená spousta internetových vydavatelství, děl začínajících i renomovaných umělců a ty umělci si myslim uvědomujou, že tvůrčí proces je a následná distribuce díla je dneska často doménou internetu, na kterém je oblast práv autorských hodně tenký led.
Ǔplne som nepochopil, čo je tak jednoduché (v náväznosti na tento thread). 'Hodně' používaný závisí na tom, čo je pre teba veľa. Keď sa pozrieš na flickr, tak pod CC je 100 miliónov fotiek. Z toho má 50% dodatok pre nekomerčné použitie (NC) a 35% dodatok pre nemožnosť úprav (ND). Práve to druhé podľa mňa zabíja to Creative. Síce sa tých úvodných 100 mil fotiek môže zdať veľa, tak v 2008/11 prekročili hranicu 3 miliárd, tj. CC má ~3%. Nie som proti CC, ale niekedy sa zamýšlam či Stalman nemá tak trochu pravdu s tým ustupovaním slobode.
k čemu to tedy je když se to dá vykládat jak mě napadane
Mládenci, gratulujem. Práve riešim, pod akou licenciou by som niečo publikoval, keby som to publikoval (text). Síce mám rád slobodu, ale mám trochu obavu o možnosť zneužitia v prípade, že by som povolil odvodené diela. Veď napokon, možnosť citácie ostáva nedotknutá. Ale keby som dovolil odvodené diela, niekto by to mohol zobrať, prerobiť to na celkom iný spôsobm, možno až v kontradikcii s mojím dielom, a nakoniec ešte uviesť, že vychádzal z môjho diela! Takže zvolím asi najreštriktívnejšiu z CC licencií.
Vie ma niekto vyviesť z omylu, alebo presvedčiť o nejakej menej reštriktívnej verzii?
V podstate je mojím cieľom skôr to, aby bolo dielo voľne dostupné a nebolo zneužiteľné.
U textu půjde rozhodně o jiný kontext. V muzice dojde k dezinterpretaci těžko, alespoň u té instrumentální či převážně instrumentální, kterou tvořím a na webu publikuju já. Abych se přiznal, nikdy jsem moc neřešil CC licence ve vztahu k dílům typu text, malba, fotografie... Určitě by bylo zajímavé porovnat vztah této licence k různým formám umění. Teoreticky bychom mohli licenci aplikovat i na divadelní hru, na tanec, ... jak by to pak asi vypadalo?
Musíš si odpovedať hneď na niekoľko otázok. Bude mať to dielo až taký význam, aby sa to oplatilo niekomu 'zneužiť' ? Chceš zakázať preklad do iného jazyka (derivate works) ? Čo vlastne získaš tým, že do dáš pod CC, okrem toho že to je práve in ? Predsa aby bolo voľne dostupné ho stačí dať na web (a nechať zaindexovať).
S tím bych si dovolil právě nesouhlasit. Ne vše co je na internetu bez větších překážek k dispozici a zaindexované vyhledávači, musí být nutně zdarma. Podobná situace, která by to mohla přiblížit, je třeba ztracená peněženka pohozená na ulici. Na ulici jste jen vy, peněženka je volně k dispozici, nikde nikdo není. Seberete ji s vědomím, že byla volně k mání a tudíž je i s obsahem zdarma? Beru, že je to hodně tvrdé a možná i ne zrovna ideální srovnání, ale je transparentní.
Spousta mp3 se na netu válí po různých mp3 search a download serverech, které jen někam odkazují a zbavují se veškeré odpovědnosti s tím, že autor to má na svém webu zdarma. Pak dochází k tomu, že někdo to stáhne a dá na rapid share a nevím kam a teď je v tom guláš - člověk neví zda to je v souladu se zákonem nebo nikoliv když to stáhne z rapidsharu nebo musí jít na web autora nebo co... CC podle mého názoru může skutečně pomoci uvést věci na pravou míru, legalizovat, upravit pravní vztah a nastolit jasné legislativní mantinely pro tuto oblast.
Open source licence se řeší X let i u nás, ale tohle se podlě mě hodně podceńovalo a opomíjelo. Bohužel...