abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:00 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.10.38 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:22 | Komunita

    Google zveřejnil seznam 1220 projektů od 195 organizací (Debian, GNU, openSUSE, Linux Foundation, Haiku, Python, …) přijatých do letošního, již dvacátého, Google Summer of Code.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 22:22 | IT novinky

    Na základě DMCA požadavku bylo na konci dubna z GitHubu odstraněno 8535 repozitářů se zdrojovými kódy open source emulátoru přenosné herní konzole Nintendo Switch yuzu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 00:33 | Nová verze

    Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 15:00 | Komunita

    O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 13:22 | Nová verze

    Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.5. 13:11 | Nová verze

    Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.5. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 37
    2.5. 21:22 | Nová verze

    Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    2.5. 19:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (64%)
     (8%)
     (15%)
     (13%)
    Celkem 110 hlasů
     Komentářů: 8, poslední 4.5. 08:25
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    23.1.2008 00:06 I
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Regularni vyrazy nejsou slozite, protoze slozite je to teprve bez nich =)
    23.1.2008 02:02 kafa | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Přesně tak. Vždycky mě velmi pobaví, když někdo právě na regulárních výrazech demonstruje údajnou nečitelnost (a nepoužitelnost) Perlu. Já už bych nikdy nechtěl dělat kontrolu vstupů v jazyce, který neumožňuje regulární výrazy. Na tu dřinu se ještě pamatuju.
    David Watzke avatar 23.1.2008 14:06 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Souhlasím, přepisoval jsem slovnik.cz CLI do Perlu a díky chybějícímu switch/case (bude v Perl 6, btw.) jsem to vyřešil daleko snadněji pomocí regexpů.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    zoul avatar 23.1.2008 14:33 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    BTW: given/when už je i v pětkové řadě Perlu.
    23.1.2008 14:38 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    my $mode_map = {
      'show' => \ &do_show,
      'submit' => \ &do_submit,
    };
    
    $mode_map->{$mode}->(@param);
    
    uznávam, na given/when to nemá, obyčajný switch/case to zvládne v pohode.

    pre parsovanie textu si pozri \G a modifikátory cg

    Honza Balák avatar 23.1.2008 00:29 Honza Balák | skóre: 23 | blog: Jaxův linuxový zápisník | Předklášteří
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Výbornej článek. Jelikož ve tvorbě regexp trochu plavu (nebo spíš pro kontrolu), tak používám www.regexp.cz. Co se týká praktického použití, tak třeba nedávno místo abych se paplal s vytvářením výrazu na změnu názvů souborů, tak jsem raději použil KRename, ale stejně to bylo kontraproduktivní, protože tu změnu jsem z jistých důvodů musel dělat několikrát. Takže místo abych jen v historii našel příkaz a znovu spustil, tak jsem musel znovu projít cestu Next->Next v KRename.
    <null>
    23.1.2008 07:55 Dejv | skóre: 37 | blog: Jak ten blog nazvat ... ? | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Fajn odkaz, ale dostala se ti do neho chybicka :-) Spravne to ma byt www.regexp.cz

    Dejv
    Pevně věřím, že zkušenější uživatelé mě s mými nápady usměrní a pošlou tam, kam tyto nápady patří...
    23.1.2008 00:29 petris
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    takže použijete-li například o odstavec výše zmíněný výraz .* a ihned za něj dáte například [0-9]* (libovolný počet číslic), tak si všimněte, že výraz .* využil své moci a označil vše, co jen mohl a na množinu [0-9]* zbyla už jen poslední číslice v řetězci
    Na [0-9]* nezbyde nic.
    Honza Balák avatar 23.1.2008 00:39 Honza Balák | skóre: 23 | blog: Jaxův linuxový zápisník | Předklášteří
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Taky mi to bylo divný, protože vím, že ing. Brandejs na přednáškách říkal, že hvězdička je maximálně žravá.
    <null>
    David Watzke avatar 23.1.2008 07:29 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Omlouvám se, moje chyba, hlavně že dole v ukázce u sedu mám potom [0-9]+.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    23.1.2008 08:25 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Opraveno (máslo i na mojí hlavě - měl jsem si toho všimnout).
    Fluttershy, yay! avatar 23.1.2008 00:44 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Danke schön.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    23.1.2008 00:48 petris
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Závorky a alternativa jsou i v nerozšířených regexpech, protože jinak by se tím nedal popsat regulární jazyk. Více třeba na wikipedii.
    23.1.2008 08:38 DarkCraft | skóre: 3 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Celkem pekny clanek, ale zda se mi pomerne zbytecny, mame tu o tom cele weby, jak jiz nekdo zminil treba http://www.regexp.cz a pak take http://www.regularnivyrazy.info/ takze jak rikam.. Pekne, ale uz o tom bylo napsano moc.
    Podporuji ArchLinux;jabber conference: archlinux.cz@conference.jabber.org; http://darkcraft.org
    23.1.2008 09:11 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    man perlre
    O'Reilly - Mastering Regular Expressions
    23.1.2008 09:23 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Len taka drobnost: [a-zA-Z] != [:alpha:]
    myslim, ze je to armensky jazyk, kde pismeno "z" je cca v druhej tretine abecedy ;-)
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    23.1.2008 10:02 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    aj v slovenčine z nie je posledné písmeno abecedy :-)
    "správne" by malo byť [a-ž] :-D
    David Watzke avatar 23.1.2008 11:33 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Len taka drobnost: [a-zA-Z] != [:alpha:]
    Já jsem někde napsal, že je to totéž?
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    23.1.2008 12:16 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Nie, moj prispevok je spomienka na jednu bugu ;-)
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    23.1.2008 09:41 CET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    [a-zA-Z]  # Množina rozsahu znaků. Odpovídá jednomu a více
              # výskytům písmen A až Z (malá i velká písmena,
              # pouze bez diakritiky).
    
    Jenom drobnost - tenhle zapis odpovida prave jednomu znaku z mnoziny A-Z nebo a-z. Kdyby to bylo jeden a vic, tak za tim musi byt "+".
    David Watzke avatar 23.1.2008 11:35 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Hmm, zase chybka... Tak to nevím na co jsem v tu chvíli myslel.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    geon avatar 23.1.2008 10:18 geon | skóre: 18 | blog: bavaria
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Mě se velmi líbí grafické zpracování regulárních výrazů. Je to starší, pro Python, ale přeci.

    regex_characters.png

    regex_characters.png
    mj41 avatar 23.1.2008 11:13 mj41 | skóre: 17 | blog: mj41 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Perlové jsou především nejmocnější
    Složitější? Ja bych to napsal, tak že ty Perlové uměly vždycky nejvíce a byly nejrychlejší.

    Jinak jak budou regulární výraze resp. gramatiky vypadat v Perlu 6 najdete v Synopses 5. Bude to zase o kousek dál.

    Např. samotná gramatika Perlu 6, resp. základ parseru v implementaci Rakudo (implementace Perlu 6 pro virtuální stroj Parrot), na které se začalo pracovat poměrně nedávno, vypadá takto.

    To k čemu by se měla každá z implementací dopracovat je v Larryho zatím nedokončeném (nefungujícím) návrhu STD gramatiky. Ale to už jsme se dostal k té nejsložitější věci co jsem kdy viděl a samozřejmě ještě nepochopil :-).
    David Watzke avatar 23.1.2008 14:03 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Perlové jsou především nejmocnější
    Složitější? Ja bych to napsal, tak že ty Perlové uměly vždycky nejvíce
    No právě :-) Dokonce si člověk může napsat vlastní RE engine.
    Ale to už jsme se dostal k té nejsložitější věci co jsem kdy viděl a samozřejmě ještě nepochopil :-).
    Ano, přesně o tom mluvím :-)
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    thingie avatar 23.1.2008 16:36 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Perlové jsou především nejmocnější
    Regulární výrazy jako skutečné regulární výrazy, budou-li regulárními výrazy, tak přece nemůžou umět víc nebo míň, musí umět všechny stejně.
    Růžové lži.
    zoul avatar 23.1.2008 17:01 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Perlové jsou především nejmocnější
    „Regulární výrazy“ v Perlu a většině ostatních jazyků nebo knihoven nejsou klasické regulární výrazy v informatickém slova smyslu – viz například (.*)\1 (WikiWiki, MoinMoin apod.), což podle Wikipedie není ani bezkontextové, natož regulární. I v rámci třídy regulárních výrazů ale můžou být některé věci navíc – viz například pojmenované závorky (named captures) v novém pětkovém Perlu.
    thingie avatar 23.1.2008 17:09 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Perlové jsou především nejmocnější
    No, to opravdu není ani bezkontextové, no. Ale to je pak trochu zvrhlý bavit se o regulárním výrazu, když nám na to nestačí ani zásobníkovej automat. (Byť třeba tuhle speciální věc je asi snadný implementovat.)
    Růžové lži.
    zoul avatar 23.1.2008 17:18 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Perlové jsou především nejmocnější
    Jasně, ale to názvosloví už je zažité a těžko po někom chtít, aby dodržoval přesné definice z teorie automatů. Větší problémy z toho stejně nekoukají – pokud někdo automatům a gramatikám rozumí, rychle si všimne, že si ty definice tak docela neodpovídají.
    thingie avatar 23.1.2008 17:34 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Perlové jsou především nejmocnější
    No mně by hlavně nenapadlo, že na něco takovýho můžu poštvat nějaké regulární výrazy. Takže je možná hezký, že to umí víc, ale jak to mam vědět :-)
    Růžové lži.
    zoul avatar 23.1.2008 17:38 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Perlové jsou především nejmocnější
    To je fakt. man perlre každý den dvakrát před spaním :)
    23.1.2008 11:22 depka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    (str|pwd) # Odpovídá řetězci str nebo pwd.

    nemelo by to byt radej: (str)|(pwd) ?
    David Watzke avatar 23.1.2008 11:36 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Ani ne.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    zoul avatar 23.1.2008 12:39 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Viz man perlre:
    The first alternative includes everything from the last pattern delimiter (“(”, “[”, or the beginning of the pattern) up to the first “|”, and the last alternative contains everything from the last “|” to the next pattern delimiter. That’s why it’s common practice to include alternatives in parentheses: to minimize confusion about where they start and end.
    23.1.2008 13:30 b*d | blog: b_d
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    nevite ja dostat perlre do vim?
    23.1.2008 14:05 Ondrej Skutka | skóre: 1
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy

    Nevím, jestli je to perlre, ale můžete zkusit použít \v ve vyhledávaném řetězci. Více viz :help magic

    23.1.2008 16:35 I
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Vzdyt je to prece PCRE (Perl Compatible Regular Expressions) a Vim samozrejme podporu ma, vizte tip #393 http://www.vim.org/tips/tip.php?tip_id=393
    spenat28 avatar 23.1.2008 21:41 spenat28 | Loc: 53.422224, -1.967178
    Rozbalit Rozbalit vše doplnil bych do článku
    Velmi užitečné [[:<:]]slovo[[:>:]]. Skoro nikde to není napsané ač o regulárních výrazech už vyšlo článků ...
    [spenat28][Štěpán_Mácha]
    David Watzke avatar 23.1.2008 21:52 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: doplnil bych do článku
    Co to dělá? Není to standardní regulární výraz, jelikož poslední egrep říká Nepřípustný název třídy znaků. Perlová specialita?
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    24.1.2008 00:29 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: doplnil bych do článku
    Hranice slov se často užijí třeba ve vim ve formě \<slovo\>.
    24.1.2008 00:30 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: doplnil bych do článku
    Neboli když hledá člověk proměnnou i, tak lépe /\<i\> než /i. Pokud tedy zrovna nepoužije * # nebo gd a podobné.
    24.1.2008 01:04 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Rozšířené regulární výrazy

    ...Bash je nepodporuje
    man bash: An additional binary operator, =~, is available, with the same precedence as == and !=. When it is used, the string to the right of the operator is considered an extended regular expression and matched accordingly.

    Zatvorky {,} zvladaju aj basic regexpy, len sa musia escapovat pomocou \, inak su to obycajne znaky. V extended regexp presne naopak. Uplne rovnako je to aj s (, ), ? a +. Vsetky su zvladane aj v BRE ak su escapovane.

    Vsetko je popisovane spravanie grepu a sedu a grep -E a sed -r.
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
    25.1.2008 12:24 Daniel Novotny | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy - echo /etc/fstab
    místo "echo /etc/fstab" v posledním příkladu má pravděpodobně být "cat /etc/fstab", ne?
    David Watzke avatar 25.1.2008 13:58 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy - echo /etc/fstab
    Ne, takovou věc bych nikdy nenapsal :-) Ale někdo se toho koukám chytnul a změnil to...
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    25.1.2008 14:02 Daniel Novotny | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy - echo /etc/fstab
    jo, pravda... neuvědomil jsem si kontext, pardon
    25.1.2008 18:56 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Trochu zákeřné:
    bash$ sed -n -e "s/^\([A-Z]\)$/\1/p" <<<a
    a
    
    obzvlášť ve formě
    bash$ sed -n -e "s/^.*\([A-Z]\).*$/\1/p" <<<Aa
    a
    versus
    bash$ sed -r -n -e "s/^.*([[:upper:]]).*$/\1/p" <<<Aa
    A
    
    Jinak bash umí i extended regexp.
    
    bash$ [[ a =~ ^[A-Z]$ ]] && echo matches
    matches
    
    bash$ [[ a =~ ^[[:lower:]]$ ]] && echo matches
    matches
    
    bash$ [[ a =~ ^[[:upper:]]$ ]] && echo matches
    
    
    
    David Watzke avatar 25.1.2008 19:05 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Hmm, tak ten bash jsem si měl nejdřív zkusit, to jsem netušil...
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    25.1.2008 20:12 jakub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    Aky regexp mam pouzit v sede, ak chcem trebars v retazci retezec4214 nahradit vsetky znaky e znakom y?

    $ echo "retezec4214" | sed -r 's/e/y/' nahradi len prvy vyskyt a skonci

    dakujem
    David Watzke avatar 25.1.2008 20:14 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    (Všimni si toho g na konci.)
    echo "retezec4214" | sed 's/e/y/g'
    Toto není regulární výraz, mimochodem.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    25.1.2008 21:07 jakub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Regulární výrazy
    jasne, islo mi len o to g na konci...

    ja myslim, ze 'e' je regularny vyraz, sice primitivny, ale je to slovo regularneho jazyka :-)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.