Byly zveřejněny informace o kritické zranitelnosti CVE-2025-55182 s CVSS 10.0 v React Server Components. Zranitelnost je opravena v Reactu 19.0.1, 19.1.2 a 19.2.1.
Bylo rozhodnuto, že nejnovější Linux 6.18 je jádrem s prodlouženou upstream podporou (LTS). Ta je aktuálně plánována do prosince 2027. LTS jader je aktuálně šest: 5.10, 5.15, 6.1, 6.6, 6.12 a 6.18.
Byla vydána nová stabilní verze 3.23.0, tj. první z nové řady 3.23, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána verze 6.0 webového aplikačního frameworku napsaného v Pythonu Django (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Po více než 7 měsících vývoje od vydání verze 6.8 byla vydána nová verze 6.9 svobodného open source redakčního systému WordPress. Kódové jméno Gene bylo vybráno na počest amerického jazzového klavíristy Gene Harrise (Ray Brown Trio - Summertime).
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za listopad (YouTube).
Google Chrome 143 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 143.0.7499.40 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 13 bezpečnostních chyb.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu dosáhl 3,2 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 26,42 %. Procesor AMD používá 66,72 % hráčů na Linuxu.
Canonical oznámil (YouTube), že nově nabízí svou podporu Ubuntu Pro také pro instance Ubuntu na WSL (Windows Subsystem for Linux).
Samsung představil svůj nejnovější chytrý telefon Galaxy Z TriFold (YouTube). Skládačka se nerozkládá jednou, ale hned dvakrát, a nabízí displej s úhlopříčkou 10 palců. V České republice nebude tento model dostupný.
S časem je v jednotkových testech maličko problém. (Co když chci otestovat například funkci, která parsuje data s ohledem na aktuální datum?) V dynamičtějších jazycích se to naštěstí dá vyřešit snadno:
use Test::More 'no_plan';
use Test::MockTime 'set_absolute_time';
set_absolute_time('27/08/2009', '%d/%m/%Y');
# A jedeme.
Základ Test::MockTime je přitom jednoduchý:
BEGIN {
*CORE::GLOBAL::time = \&Test::MockTime::time;
*CORE::GLOBAL::localtime = \&Test::MockTime::localtime;
*CORE::GLOBAL::gmtime = \&Test::MockTime::gmtime;
}
use Modern::Perl; use Perl6::Junction qw/any all/; my @numbers = 1..5; say "Yes" if any(@numbers) == 3; say "Nope" if not all(@numbers) == 5;Není to hezké? Viz Perl6::Junction a Exegesis 6.
Při mergování běžně narážím na problém s projektovými soubory Xcode, které jsou sice textové, ale automaticky se příliš mergovat nedají a ručně je to nereálné, protože jde o stovky řádek XML. Naštěstí se většinou dá jednoduše použít verze z novější větve. Chvilku jsem musel hledat, než jsem zjistil, jak při merge konfliktu přijmout celý soubor z mergované větve:
$ git merge spawner-rewrite
…
Auto-merging Source/Paperworks.xcodeproj/zoul.mode1v3
CONFLICT (content): Merge conflict in Source/Paperworks.xcodeproj/zoul.mode1v3
Auto-merging Source/Paperworks.xcodeproj/zoul.pbxuser
CONFLICT (content): Merge conflict in Source/Paperworks.xcodeproj/zoul.pbxuser
Automatic merge failed; fix conflicts and then commit the result.
$ git checkout --theirs Source/Paperworks.xcodeproj/zoul.{mode1v3,pbxuser}
$ git add Source/Paperworks.xcodeproj/zoul.{mode1v3,pbxuser}
$ git commit -m "A je to."
Stejně by ale bylo pěkné, kdyby byl k dispozici nějaký specializovaný merge skript pro soubory Xcode.
Potřeboval jsem nějakou dobu pracovat offline, a když jsem hledal nástroje pro offline práci se Subversion, nakonec jsem skončil u gitu (konkrétně u git-svn). Jsem nadšený, jen mi trochu chyběla tolerance Subversion při zadávání příkazů. Zatímco Subversion stačí říct svn co a ono už si samo doplní co → checkout, git mě vždycky nechá vydusit. Nakonec jsem ale zjistil, že krátké varianty jdou nastavit pomocí aliasů:
$ git config --global alias.co checkout $ git config --global alias.st statusA jsem spokojený pantáta!
Psal jsem dneska jednoduchou třídu pro animované sprajty v OpenGL. Abych nemusel texturovací souřadnice počítat při každé změně snímku, předpočítal jsem si je všechny předem do bufferu. Když pak dojde na kreslení snímku, texturovací souřadnice zadám jednoduše jako offset do tohohle bufferu. V principu velmi jednoduchý kód, ale stejně se mi v něm podařilo vyrobit chybu, kterou jsem pak dlouho a nespokojeně hledal. Je to klasický přehmat v ukazatelové aritmetice – býval bych řekl, že takovou chybu bych neudělal, no ale zjevně ano:
A ještě jednou Perl, tentokrát REPL. REPL je praktická věc, zvlášť při ladění. Zvykl jsem si do některých svých modulů v průběhu vývoje a testování strčit malou funkci, díky které se dá modul v případě potřeby spustit jako běžný perlový skript a zobrazí REPL, ve kterém si s ním můžu hrát:
Včera vydal chromatic moc pěkný blogpost, ve kterém shrnuje některé moderní způsoby psaní v Perlu – Moose, výjimky a podobně. Příjemná drobnost je například psaní CLASS místo ošklivého __PACKAGE__ nebo Modern::Perl, díky kterému by se podobné moduly časem mohly dát zapnout jedním řádkem kódu.
In fact, it’s far more common to go backwards: to see just the surface gloss of something and try to mimic that, with no understanding at all of the decisions that inform the rest of the work, and how they depend on each other. (…) Our equivalent is the UI “skin”, like the hackery that can make a Windows or Linux desktop look like Mac OS X, but can’t change the fact that everything below the surface is built up with the respective ideas of those operating systems.