abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:33 | IT novinky

    Do prodeje jde tichá bezdrátová herní myš Logitech PRO X2 SUPERSTRIKE s analogovými spínači s haptickou odezvou (HITS, Haptic Inductive Trigger System). Cena je 4 459 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 21:00 | Zajímavý projekt

    Microsoft na GitHubu zveřejnil zdrojový kód projektu LiteBox, jedná se o 'knihovní operační systém' (library OS) zaměřený na bezpečnost, využívající systémovou architekturu LVBS k ochraně jádra před útoky z uživatelského prostoru. LiteBox je napsán v Rustu a uvolněný pod licencí MIT. Projekt je teprve v rané fázi vývoje.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    včera 16:11 | Zajímavý software

    BreezyBox je open-source shell a virtuální terminál pro populární jednočip ESP32. Nabízí základní unixové příkazy, sledování aktuálního pracovního adresáře (CWD), jednoduchý instalátor a spouštěč aplikací v podobě ELF binárních souborů, zabudovaný HTTP server nebo třeba ovládání WiFi - ukázka použití coby 'malého osobního počítače'. Ačkoliv je BreezyBox inspirovaný BusyBoxem, oproti němu má tento projekt několik externích závislostí, zejména na ESP-IDF SDK. BreezyBox je dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 16:00 | Humor

    Byl představen cross-assembler xa.sh, napsaný čistě v Bourne shell skriptu. Tento nástroj umožňuje zpracovávat assemblerový kód pro Intel 8080, přičemž je možné snadno přidat podporu i pro další architektury, například 6502 a 6809. Skript využívá pouze různé běžné unixové příkazy jako jsou awk, sed nebo printf. Skript si lze stáhnout z GitHubového repozitáře projektu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    6.2. 17:22 | IT novinky

    Byla představena nová verze modelu Claude Opus 4.6 od společnosti Anthropic. Jako demonstraci možností Anthropic využil 16 agentů Claude Opus 4.6 k vytvoření kompilátoru jazyka C, napsaného v programovacím jazyce Rust. Claude pracoval téměř autonomně, projekt trval zhruba dva týdny a náklady činily přibližně 20 000 dolarů. Výsledkem je fungující kompilátor o 100 000 řádcích kódu, jehož zdrojový kód je volně dostupný na GitHubu pod licencí Creative Commons.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 18
    6.2. 16:44 | Komunita

    Kultovní britský seriál The IT Crowd (Ajťáci) oslavil dvacáté výročí svého prvního vysílání. Sitcom o dvou sociálně nemotorných pracovnících a jejich nadřízené zaujal diváky svým humorem a ikonickými hláškami. Seriál, který debutoval v roce 2006, si i po dvou dekádách udržuje silnou fanouškovskou základnu a pravidelně se objevuje v seznamech nejlepších komedií své doby. Nedávné zatčení autora seriálu Grahama Linehana za hatecrime však vyvolává otázku, jestli by tento sitcom v současné Velké Británii vůbec vznikl.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 10
    6.2. 13:33 | IT novinky

    Společnost JetBrains oznámila, že počínaje verzí 2026.1 budou IDE založená na IntelliJ ve výchozím nastavení používat Wayland.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    6.2. 11:22 | IT novinky

    Společnost SpaceX amerického miliardáře Elona Muska podala žádost o vypuštění jednoho milionu satelitů na oběžnou dráhu kolem Země, odkud by pomohly zajistit provoz umělé inteligence (AI) a zároveň šetřily pozemské zdroje. Zatím se ale neví, kdy by se tak mělo stát. V žádosti Federální komisi pro spoje (FCC) se píše, že orbitální datová centra jsou nejúspornějším a energeticky nejúčinnějším způsobem, jak uspokojit rostoucí poptávku po

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 27
    6.2. 11:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.53.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 70 vývojářů, z toho 21 nových. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.2. 04:22 | Komunita

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 216. sraz, který proběhne v pátek 20. února od 18:00 v Red Hat Labu (místnost Q304) na Fakultě informačních technologií VUT v Brně na ulici Božetěchova 1/2. Tématem srazu bude komunitní komunikační síť MeshCore. Jindřich Skácel představí, co je to MeshCore, předvede nejrůznější klientské zařízení a ukáže, jak v praxi vypadá nasazení vlastního repeateru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (26%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (29%)
    Celkem 805 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    Limoto avatar 4.1.2010 19:23 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Co je na tom pěknýho?
    zoul avatar 4.1.2010 19:28 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Rozumíš tomu kódu? Konkrétně v tomhle případě můžu například ve skriptech vynechat ruční kontrolu existence nebo typu souboru, vyřeší ji za mě typový systém. Podstatné ale je, že typový systém může volat kód za běhu programu. S tím se dá neuvěřitelně vyhrát. (A samozřejmě tím určitě půjde vyrobit spousta krásných chyb, ale v tomhle dával Perl lidem vždycky volnou ruku…)
    Limoto avatar 4.1.2010 19:32 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Ne, nerozumím. Na porozumění pěknýmu kódu nepotřebuju speciální školu.
    4.1.2010 19:58 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Potřebuješ speciální školu na porozumění Perlu. Pak už ti stačí nebýt debil a uvidíš tu krásu.
    5.1.2010 01:04 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Krásného na tom není nic, je to samozřejmě typický Perl, kde se vždy mátly pojmy a dojmy, takže vznikal ,ohromě elegnatní` kód srozumitelný akorát autorovi. Typ dat se mění v závislosti na pracovím adresáři. To je hnus, velebnosti.
    4.1.2010 19:55 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Vcelku jsem pobral, že klíčem je řádka subset Filename of Str where { $_ ~~ :f };, a tak jsem jedním dotazem do Googlu narazil na zápisek, který se tentýž problém snaží aspoň trochu vysvětlovat: http://waffle.wootest.net/2009/12/19/perl-6-feature-ep1/. Oproti němu je přítomný text opravdu prachbídný. Předpokládám, že :f je tedy role "býti existujícím souborem"? Pobavilo mne mimochodem, že parametr $name ve funkci foo má staticky deklarovaný typ :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    4.1.2010 19:56 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    role "býti existujícím souborem"
    Tedy "býti názvem existujícího souboru", když je to řetězec.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    zoul avatar 4.1.2010 22:02 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Přítomný text se snažil upozornit na hezkou funkci nového Perlu, nikoliv ji vysvětlovat. Kdo chce, podrobnější vysvětlení si evidentně najde.
    4.1.2010 22:19 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Ale jo, taky jsem pár takovejch napsal. Je to zajímavé (ta statická deklarace typu je v tomhle případě asi povinná?), ale řekl bych, že aby to bylo rozumně použitelné, tak to bude potřebovat minimálně možnost dodat vlastní chybovou hlášku. Perl 6 nesleduju, ale vím, že má pár hodně zajímavých funkcí, takže takovéhle zápisky rozhodně nehodnotím negativně.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    zoul avatar 4.1.2010 22:30 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Vlastní chybové hlášky si přál už Ovid, od kterého jsem ten kód vzal. Chvilku jsem šťáral ve specifikaci, ale nenašel. Zato jsem našel další hračku, která kromě podtypů využívá ještě multiple dispatch:
    multi sub fib (Int $n where 0|1) { return $n }
    multi sub fib (Int $n) { return fib($n-1) + fib($n-2) }
    
    …případně:
    multi sub fib (0) { return 0 }
    multi sub fib (1) { return 1 }
    multi sub fib (Int $n) { return fib($n-1) + fib($n-2) }
    
    To je pěkné, vzory jsem Haskellu vždycky záviděl :)
    4.1.2010 23:56 Jaromír Hradílek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    To je ovšem velice pěkné!
    5.1.2010 08:00 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Asi mám jinou terminologii, ale multiple dispatch u funkce jedné proměnné?
    zoul avatar 5.1.2010 11:24 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    S terminologií je to jako obvyklesložité. Dispatching je výběr funkce, která se má spustit. Multiple dispatch znamená, že se vybírá podle více kritérií. Prvním z nich je objekt, jehož metodu voláme – tady jsme se předpokládám minuli. Podle jeho typu dispatchuje už Perl 5: volání dvou stejně nazvaných metod dvou různých objektů volá různé funkce. Perl 6 tohle chování celkem přirozeně rozšiřuje na další parametry funkce, nejen na ten první. (Viz apokalypsu 12.)
    5.1.2010 12:09 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Z odkazu tahle část odpovídá mně známé definici, ale pak mi přijde že píší o něčem jiném. No nic, je to Perl.
    Multiple dispatch is based on the notion that methods often mediate the relationships of multiple objects of diverse types, and therefore the first object in the argument list should not be privileged over other objects in the argument list when it comes to selecting which method to run.
    Kažpodádně demonstracë multiple dispatch na funkci jedné proměnné mi pořád přijde zvláštní.
    5.1.2010 08:57 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Mimochodem, nedávno jsem sledoval jazykovou diskusi ohledně zavedení podobné vlasnosti (dispatch podle obecného typu) jinde, a klíčová otázka byla jak seřadit metody (tj v jednoduchém případě kterou zvolit) když předaná hodnota patří více typům které nejsou podtypem jeden druhého (například dispatch pro liché a dispatch pro čísla mezi 0 a 20).

    Triviální možnosti jsou nahlásit chybu, řídit se pořadím načtení (a riskovat divné chování pokud jsou definice v různých souborech - a v jednom souboru to už klidně může být switch), a dělat to zcela náhodně (ehm). Co zvolil Perl?
    zoul avatar 5.1.2010 11:32 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Něco složitého, viz synopsis 12
    The order in which candidates are considered is defined by a topological sort based on the "type narrowness" of each candidate's long name, where that in turn depends on the narrowness of each parameter that is participating.
    …plus několik dalších odstavců textu.
    5.1.2010 12:20 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Ne, to citované není složité, to je standardní postup starý desítky let.

    Aha, tohle je asi ono. Takže pořadí deklarace.
    Thus, constrained signatures are considered to be much more like a switch defined by the user. So for tiebreaker A the candidates are simply called in the order they were declared, and the first one that successfully binds (and completes without calling nextsame or nextwith) is considered the winner, and all the other tied candidates are ignored.
    zoul avatar 4.1.2010 23:25 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Té poznámce o statické deklaraci typu jsem už prve nerozuměl. Ukazujou se tu vlastně dvě věci najednou: kontrola typu během přiřazení do proměnné a kontrola typu při volání funkce. Statická deklarace typu v hlavičce funkce myslím potřeba není, ovšem bez ní by se samozřejmě kontroloval typ proměnné jen během přiřazení. (Snad mluvíme o tomtéž.)
    4.1.2010 23:39 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    bez tej deklarácie by ti nefungoval ten posledný príklad, čo je v podstate automatické pretypovanie.
    4.1.2010 23:41 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Je to přesně ono. Ten typ zjevně není potřeba deklarovat ani u té proměnné – pak by se ovšem nekontrolovalo nic. Ono to nijak jinak nejde, jen mi to přijde zábavné – dynamicky typovaný jazyk zavádní statické typové deklarace (nebo spíš anotace), aby mohl dynamicky kontrolovat typy :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    5.1.2010 04:06 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Jeden by mohol povedať, že Perl 6 bude beztypový jazyk s typovou kontrolou. A to imho je užitočná vlastnosť. Motto Perl 5 (TIMTOWTDI ) tak velí :-) Prečo obmedzovať programátora vo vyjadrovacích prostriedkoch? Nech sa vyjadruje ako chce ... česky, slovensky, anglicky, nemecky :-D
    4.1.2010 20:39 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Co se stane, když se úspěšně ověří, že soubor existuje, ale poté ho někdo smaže?

    zoul avatar 4.1.2010 22:12 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Dobrá otázka. Tohle je přirozeně jen hack, právě protože typování nemůže zaručit, že ten soubor nezmizí. Praktičtější podtyp může vypadat například takhle:
    subset Odd of Int where { $_ % 2 };
    
    I typ Filename se ale může hodit, třeba v menších skriptech. Důležité je, aby si člověk uvědomoval jeho omezení.
    5.1.2010 15:27 himdel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Vlastni chybove hlasky jsou celkem trivialni, ne?:
    $ perl6 -e '
     multi sub foo($n where :f) { say "OK $n" }
     multi sub foo($n) { say "NAAH $n" }
     foo("/bin/pwd");
     foo("/bagr");
    '
    OK /bin/pwd
    NAAH /bagr
    
    Kazdopadne krasna featura :)
    5.1.2010 15:31 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Jenže tady ta chybová hláška není spojená s tím typem.
    6.1.2010 12:35 Trained.Monkey | skóre: 12 | blog: monkey
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Snesu dost, ale tohle je fakt perverzni.
    zoul avatar 6.1.2010 17:10 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Legrace s typovým systémem Perlu 6
    Perverzní je provádění kódu v rámci kontroly typů, nebo tenhle konkrétní příklad?

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.