abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 16:44 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:33 | IT novinky

    Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 42
    včera 10:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:00 | IT novinky

    ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 03:11 | Nová verze

    Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.

    lukve | Komentářů: 8
    10.11. 22:11 | Nová verze

    Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    10.11. 12:22 | Komunita

    Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.11. 10:00 | Humor

    Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    10.11. 09:55 | IT novinky

    Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    9.11. 19:22 | Pozvánky

    Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i

    … více »
    bkralik | Komentářů: 6
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (35%)
     (47%)
     (18%)
     (17%)
     (22%)
     (15%)
     (22%)
     (15%)
     (16%)
    Celkem 344 hlasů
     Komentářů: 15, poslední 2.11. 08:25
    Rozcestník

    Distribuce perlových webových aplikací

    15.5.2010 22:20 | Přečteno: 1038× | programování | Výběrový blog | poslední úprava: 19.5.2010 07:49

    Poslední dobou jsem hodně přemýšlel nad distribucí webových aplikací napsaných v Perlu. Dneska mě napadlo, že bych mohl dosavadní výsledky sepsat „na papír“ — z velké části jako akt psychohygieny, aby se mi úvahy pořád nemotaly v hlavě.

    Už před několika měsíci jsem narazil na blog post, který doporučoval vyvíjet perlové aplikace podobným systémem jako moduly pro CPAN. Tedy s pevnou adresářovou strukturou a využitím Module::Build nebo něčeho podobného. Začal jsem tenhle systém používat, nejdřív v kombinaci s Module::Install a posléze s už zmíněným Module::Build. Byl to dobrý krok. Výhodou je například jednotné programátorské rozhraní — vejdu do adresáře s projektem a hned vím, kde jsou testy a jak je spustit, jak udělat distribuční tarball a podobně.

    Oba zmíněné systémy jsou ale dělané spíš pro uživatele než pro autory, spíš pro instalaci modulů než podporu během jejich vývoje. Proto mají například velmi spartánské závislosti, jelikož se musí utkávat s řadou roztodivných perlových instalací „tam venku“. Vadila mi taky fůra nadbytečných souborů, které se kupily v kořenovém adresáři repository.

    Naštěstí jsem zanedlouho narazil ještě na Dist::Zillu. Ta je na rozdíl od M::B a M::I dělaná přímo pro autory modulů. Závislosti řeší mnohem velkoryseji a tím pádem je pohodlnější a pružnější. A co se týká samotné instalace modulů, umí jednoduše vyrobit distribuci založenou na M::B nebo M::I.

    S tímhle stavem jsem momentálně spokojený. Aplikace mají jednotnou strukturu a Dzilla umí spouštět testy, instalovat závislosti (například po přenosu na jinou vývojářskou mašinu) a sestavit distribuční tarball, aniž bych musel ručně udržovat nadbytečné soubory. Vystačí si s jedním konfiguračním souborem a dá se snadno rozšiřovat (Moose).

    Všechny mé větší Perlové aplikace jsou weby, takže druhá podstatná otázka zní, jak takovou aplikaci dostat na server. Základní požadavky: Dřív jsem používal například rsync na živý server nebo checkout z repository. Někdo své aplikace dokonce balíčkuje (DEB, RPM), takže se pak může opřít o systémové nástroje. Já momentálně zkouším instalaci z tarballů. Když je připravený nový release, Dzilla udělá tarball postavený nad M::B, rsync tarball hodí na server, tam ho skript rozbalí, projde testy a pokud všechno sedí, přehodí symlink na adresář, nad kterým běží Apache. Když se něco vysype, k přehození symlinku vůbec nedojde a pokud ano, stačí přehodit nazpět.

    Tenhle systém se mi líbí, protože dobře splňuje všechny tři vyjmenované požadavky. Bohužel je zatím relativně složitý. O rsync na server se stará plugin pro Dzillu, který bych chtěl zítra hodit na CPAN. Rozbalení tarballu na serveru má na svědomí skript přímo z repository projektu a následnou instalaci dělá ještě další skript. Celkově je to hodně kódu psaného přímo pro daný projekt, čili hodně práce, která se nedá přímo recyklovat jinde. Uvidíme.

    Tím tento zápisek splnil svou trapeutickou úlohu a já můžu jít klidně spát, aniž by mě ve spaní honila Dist::Zilla. Děkuji za pozornost a těším se na případnou diskuzi.        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    16.5.2010 09:20 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Distribuce perlových webových aplikací
    Nějak jste nezmínil PAR (perl archive, obdoba WAR/JAR).

    Jinak pro balení a distribuci používám cca toto (moje aplikace je sice v javě, ale to na postupu nic nemění):

    1) build skriptem se vytvoří RPM (se všemi závislostmi, protože někdy je produkční prostředí bez možnosti stahovat z netu)

    2) pro "staging" fázi se nainstaluje RPM na čistý virtuální stroj

    3) aktualizace na produkčním prostředí se provede jednoduše upgradem balíku

    Testy mám zatím jen v kroku 1 a 2, ale můžete si něco malého nechat spustit i na produkčním stroji. Jen bych nedoporučovat spouštět celou baterii, maximálně jen zkoušku na ty závislosti.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    zoul avatar 16.5.2010 10:19 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Distribuce perlových webových aplikací
    Paru se trochu bojím :) Je to složitý krám a já bych byl nerad, kdyby mi to celé přerostlo přes hlavu.
    16.5.2010 11:38 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Distribuce perlových webových aplikací
    Za zkoušku nic nedáte, vždycky se můžete vrátit.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.