Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Mezi hráči si vydobyla nemalou popularitu zařízení jako Logitech G13 nebo právě řada Nostromo od Belkinu, resp. Razeru. Jde o minimalistické klávesnice pro jednu, obvykle levou, ruku. Právě pro hráče je podstatná možnost nastavit si funkce jednotlivých kláves, případně jejich kombinací, což na MS Windows obstarává specializovaný software od výrobce. Jak to ale souvisí s GNU/Linuxem, který se nedá považovat za typickou herní platformu? Důvody jsou dva úzce provázané. Za prvé jsou takováto zařízení řešena poměrně ergonomicky oproti většině běžných klávesnic, za druhé si jde na klávesy navázat klávesové zkratky nebo makra. Využití to najde při práci se specializovaným softwarem nebo třeba i obyčejným webovým prohlížečem.
Belkin n52te se od asi nejpopulárnějšího modelu n52 liší jen v detailech jako podsvícení, firmware atp. Je to na první pohled docela zvláštní zařízení s futuristickým tvarem. Matná opěrka slouží pro opření levé dlaně, palec padne na čtyřsměrnou křížovou páčku a zbývající prsty pokryjí pole s klávesami. Je to velice pohodlné — především díky provedení opěrky, jež je jednak pogumovaná (hodí se v případě potící se dlaně), jednak nastavitelná do jedné ze dvou pozic podle délky prstů (aby pohodlně dosáhly na všechna tlačítka).
Na spodní straně najdeme přepínač, kterým se zapíná podsvícení. Ale osobně jej prakticky nevyužívám, jelikož klávesy jsou pokryty prsty, takže na ně není vidět, podsvícení kolečka mi zase tak kritické nepřipadá a z polohy, v níž sedím, není pozorovatelné ani podsvícení prostoru mezi klávesami. Navíc bych ocenil, kdyby mi do obličeje neustále nesvítila dioda umístěná vedle palce. Když už jsme u toho, další "módní" záležitost, totiž lesklý černý plast, zde výjimečně příliš nevadí, protože na povrchu nezůstávají vidět otisky prstů.
Ale konečně k tomu nejpodstatnějšímu, totiž klávesám. Je jich celkem patnáct a k tomu čtyřsměrná páčka, jedno tlačítko vedle ní a kolečko jako u myši. Trojice kláves v sloupci nejvíce vlevo (v režii malíčku) se ve výchozím stavu chová jako Tab, Caps Lock a Shift; dalších jedenáct kláves zastupuje levou část QWERTY, tu v hrách nejvyužívanější, tedy po řádcích QWER, ASDF a ZXC; poslední klávesa se nachází pod kloubem palce a hlásí se jako mezerník. Tyto klávesy jsou běžné membránové a mají výraznou odezvu. Kolečko u ukazováčku hlasitě "cvaká" a jde poměrně ztuha stisknout — chová se jako běžné kolečko myši. Zbývá nám tlačítko u palce, to se hlásí jako Alt a je to obyčejné tlačítko (nikoliv jako u klávesnice), a nakonec páčka pro palec — bříško prstu padne přesně na hrubý klobouček a dá se tak snadno pohybovat (ve výchozím stavu kurzorovými šipkami).
Ohledně přítomných ovládacích prvků nemám velké výhrady. Opěrka dlaně je skvělá, přístup ke klávesám je také velice dobrý, byť tu a tam lehce narážím problém s nedostatečnou délkou svých prstů. Ocenil bych snazší manipulaci s kolečkem, ovšem jsem si vědom toho, že to by šlo spíše proti hernímu využití. Taktéž bych byl rád (a nejsem sám) za kvalitnější klávesy s mikrospínači s lineárním průběhem stisku (vizte modifikaci).
A nyní se pojďme podívat na Pystromo. Poslední verze (s označením 0.6.0) je staršího data, ale stále by měla posloužit. Ke stažení ji najdeme na Launchpadu, na balíčky si musíme nechat zajít chuť.
Instalace je poměrně jednoduchá:
uinput, tedy se superuživatelskými právy provedeme modprobe uinput a pro příště přidáme uinput na nový řádek do souboru /etc/modules./etc/udev/rules.d/ soubor 52-pystromo.rules (resp. 52-pystromo-debian.rules v případě Ubuntu/Debianu nebo 52-pystromo-suse.rules v případě OpenSUSE) z adresáře config v archivu. (Nechceme-li restartovat systém, pravidla uvedeme v platnost příkazy udevadm control --reload-rules a udevadm trigger.) Na tomto místě považuji za vhodné podotknout, že se jedná o potenciální bezpečnostní riziko, neboť se tím uživatelům zpřístupňují "syrová" data ze vstupních zařízení.~/.config/pystromo/.Základním programem je pystromo-remap.py — stará se o samotné přemapování kláves. Volá se zpravidla pystromo-remap.py -m soubor, což provede mapování podle pravidel uvedených v zadaném souboru. Argument -m můžeme použít vícekrát najednou. Další (volitelné) argumenty jsou -R (program pak kontroluje, zda se konfigurační soubor nezměnil — jestliže ano, pak se podle toho zachová) a -v (vypisuje informace o běhu programu, dá se použít jednou až třikrát najednou a podle toho jsou vypisované informace detailní).
Užitečný může být démon pystromo-mon.py, který sleduje běžící procesy a v závislosti na nich volá démona pystromo-remap.py. To znamená, že si můžeme zvolit specifická nastavení pro různé aplikace. Konfiguruje se to v souboru ~/.config/pystromo/monitor.conf, příp. v souboru předaném při spuštění démona: pystromo-mon.py -c soubor — takovýcho souborů můžeme opět předat více. Pozoruhodný je také argument -a, který způsobí, že démon sleduje procesy všech uživatelů. A samozřejmě nechybí argument -v s obvyklým významem.
Pravděpodobně budeme chtít spustit Pystromo při každém přihlášení či startu grafického prostředí, takže se podle toho zařídíme.
Nejprve k nastavení pystromo-mon.py — ukázkový konfigurační soubor je config/monitor.conf a obsahuje následující pravidla:
*=config/test.map kcalc=config/saitek-p2500.map kcalc=config/n50.map
Myslím, že význam je zřejmý. První řádek způsobí, že se v každém případě pro přemapování použije konfigurační soubor config/test.map. Další řádky pak říkají, že po dobu běhu procesu (zde se jménem kcalc) poběží navíc pystromo-remap.py s konfigurací ze souborů config/saitek-p2500.map, resp. config/n50.map.
Nakonec ale to nejzajímavější, tedy konfigurace samotného přemapování (omlouvám se za podivné počeštění, ale stručné a přitom výstižné synonymum mě nenapadlo). V souboru config/test.map najdeme celou řadu příkladů, zde uvedu stručnou kuchařku.
Nejprve musíme definovat zařízení, která nás budou zajímat — přitom budeme potřebovat nejlépe výstup příkazu lsusb. Na začátku konfiguračního souboru tedy uvedeme blok (může jich být i více) jako následující:
# Nostromo n52te [Device:n52te] vendor=0x050d product=0x0200
Na prvním řádku je komentář pro snazší orientaci, nás bude zajímat až to další. Na druhém řádku zařízení přiřazujeme jméno n52te, pomocí nějž k němu budeme posléze přistupovat. Na dalších dvou řádcích specifikujeme, podle čeho se má zařízení identifikovat — viz výstup lsusb: Bus 005 Device 003: ID 050d:0200 Belkin Components (číslo před dvojtečkou označuje výrobce, číslo za ní konkrétní model; 0x přidáváme do konfiguračního souboru proto, že jde o čísla v šestnáctkové soustavě).
Dále konfigurační soubor obsahuje bloky uvozené řádkem [Map:zařízení], kde zařízení nahradíme jménem, které jsme zařízení přiřadili (viz např. [Device:n52te] výše), nebo ho necháme prázdné, pak se následující přemapování budou vztahovat na všechna zařízení (specifikovaná výše v konfiguračním souboru).
Tyto bloky obsahují samotná pravidla pro přemapování. Ta mají obecně tvar dvojic klávesa:cíl, kde
showkey, odpovídající jméno vyhledáme v souboru lib/constants.py;lib/constants.py.Například můžeme chtít, aby se klávesa Caps Lock chovala jako Ctrl. Docílíme toho řádkem KEY_CAPSLOCK:KEY_LEFTCTRL. To je docela jednoduché, ale Pystromo umožňuje i složitější záležitosti — několik příkladů:
KEY_CAPSLOCK, KEY_BACKSPACE:KEY_LEFTCTRLKEY_LEFTMETA, KEY_RIGHTMETA:KEY_LEFTSHIFT + KEY_RIGHTSHIFT:KEY_CAPSLOCKKEY_LEFTMETA:KEY_LEFTALT + KEY_F2KEY_RIGHTMETA:KEY_LEFTALT + KEY_F2. KEY_RIGHTMETAKEY_EJECTCD:KEY_LEFTSHIFT + KEY_A, KEY_H, KEY_O, KEY_J, KEY_LEFTSHIFT + KEY_1KEY_EJECTCD:KEY_LEFTSHIFT + KEY_A, 1000, KEY_H, 1000, KEY_O, 1000, KEY_J, 1000, KEY_LEFTSHIFT + KEY_1REL_WHEEL<=KEY_DOWNKEY_RIGHTALT:KEY_LEFTSHIFT+2000Další příklady najdete v souboru config/test.map — zahrnují např. rozsvícení informačních diod (Num Lock, Caps Lock apod.) nebo manipulaci s osami joysticku, ovšem ani jedno jsem nemohl vyzkoušet, protože jsem na to (a) neměl k dispozici hardware, nebo (b) mi to nefungovalo. Zajímavé je reálné využití Pystromo k umožnění ovládání Google Earth pomocí ovladače (gamepadu) z PlayStation 3.
Ovšem Pystromo není bez chyby. Např. pokus o jakékoliv přemapování tlačítek trackballu Logitech TrackMan Marble mi způsobí zaseknutí kurzoru nebo pokud se pokouším nastavit cokoliv, aby to fungovalo jako kolečko myši, dočkám se posouvání pouze jedním směrem, nikoliv oběma.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
A jedna praktická ukázka:
# apple-aluminium.map # Apple, Inc. Aluminum Mini Keyboard (ISO) [Device:apple-aluminium] vendor=0x05ac product=0x021e [Map:apple-aluminium] # swap right Meta and AltGr KEY_RIGHTMETA:KEY_RIGHTALT KEY_RIGHTALT:KEY_RIGHTMETA # pseudo-big-ass Enter instead of ISO KEY_BACKSLASH:KEY_ENTER # move backslash to the corner (Eject) KEY_EJECTCD:KEY_BACKSLASH # pseudo-ANSI left Shift instead of that ISO cripple KEY_102ND:KEY_LEFTSHIFT
a pak
$ ./pystromo-remap.py -m apple-aluminium.map