Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 15:47
Organizace času, komunikace s lidmi, psaní poznámek, podpora týmové práce - sloučením toho všeho získáme program, kterému se říká Personal Information Manager (správce osobních informací). V GNU/Linuxu jich máme v současné době na výběr hned několik.
Právě začíná krátký seriál, který by měl tyto programy představit a poskytnout každému zájemci informace k výběru toho správného. První díl bude věnován balíku Kontact z desktopového prostředí KDE.
Systém Kontact vznikl integrací řady nástrojů, které již nějakou dobu existují. Lze je i nadále spouštět samostatně, ovšem spouštění v rámci balíku nabízí pohodlnější ovládání, lepší provázání a společnou konfiguraci. Kontact se v současné době skládá z těchto nástrojů (kromě uvedených aplikací Kontact využívá i některé doplňky):
Pro práci v týmu je prakticky nezbytné, aby aplikace PIM podporovala funkce pro pracovní skupiny - společné plánování času, adresáře a další věci. Kontact obsahuje podporu hned pro několik groupwarových serverů. Některé jsou podporovány plně (Kolab Server, SUSE Linux Openexchange, eGroupware, Novell GroupWise, Citadel), jiné pouze částečně (OpenGroupware.org, Microsoft Exchange). Množina je zcela dostatečná na to, aby si každý mohl vybrat to své řešení, a aby mohli spolupracovat i lidé, kteří mají různé klientské PIM programy.
Kontact v současné podobě je sice poměrně novou aplikací, ale přesto (hlavně vzhledem k jeho architektuře založené na samostatných komponentách) o něm lze říct, že je stabilní a vyspělý. Neobsahuje podstatné chyby, které by uživatelům komplikovaly práci. Protože navíc jeho vývoj probíhal až dosud značnou rychlostí, pravděpodobně se ještě dočkáme dalšího zkvalitňování.
I když posouzení vlastností jako výhodné a nevýhodné je vždy subjektivní, lze nastínit aspoň nějaká základní vodítka, podle kterých se může orientovat zájemce o aplikaci PIM.
Kontact je stabilní a dobře použitelný PIM systém pro GNU/Linux. Lze ho doporučit zejména těm, kdo rádi pracují s KDE a ocení tedy podobný vzhled aplikace a její integraci do prostředí. Nemusejí se ho bát uživatelé se slabšími počítači, protože nemá příliš vysoké nároky na výkon. Naopak kvůli chybějící podpoře silné firmy se moc nehodí do velkých firem, kde není místo pro improvizace a partyzánská řešení.
Příští díl bude věnován druhé z nejznámějších PIM aplikací, programu Evolution.
Podpora IMAP je na takové úrovni, že jsem přešel na "pasivní" pop - tahám ze serveru kopie. Když jsem měl IMAP účet a ťukl na rychlou odpověď, KMail se jal stahovat zprávu včetně několikamegabajtové přílohy, kterou vzápětí smazal, aby mi dovolil napsat nutné "ok" a odeslat. Vytuhávání, pomalost filtrů... škoda.Ja si tu parodii na IMAP nedovolim nazvat podporou. V Bugzille maji cca. ctyri roky otevreny bugreport, aby se konecne naucili korektne pouzivat funkci EXPUNGE, nicmene jej vesele "berou na vedomi". Mno nic, konec povzdechu, honem zpet ku psani vlastniho MUA :)
Vytuhávání, pomalost filtrů... škoda.
Pravda, při cca 60 filtrech se s KMailem nedá pracovat
Mám to chápať tak, že KMail na pozadí stále spúšťa tie filtre a preto je pomalý? Zrejme automatické filtre by sa mali spúšťať len na nové správy a to by rozhodne nemalo byť všimnuteľné. Na druhej strane, explicitné roztriedenie niekoľko tisíc mailov prehnaných cez 100 filtrov chvíľu potrvá (hoci aj toto by malo byť pár sekúnd). Ako je to teda?Pravda, při cca 60 filtrech se s KMailem nedá pracovat
Mno při stahování pošty (několik stovek až tisíc denně -- hlavně konference, nově přibyly i logy), to vyloženě vytuhne. Přidá-li se kontrola spamu, tak je to nepoužitelné několik minut.No tak tomu sa zrejme dá pomôcť len tak, že ten klient bude pustený stále. V takom prípade tisíc mailov za deň nie je problém.
A celková práce v KMailu není nejrychlejší -- pravda, mám tu toho moc, a složky s emailama tvoří docela pěknou adresářovou strukturu, ale říkám si, že to by mail klientovi nemělo vadit.Tiež si myslím, ale záleží aj od typu účtov a schránky (jeden globálny mbox pochová aj silnejších klientov
No tak tomu sa zrejme dá pomôcť len tak, že ten klient bude pustený stále. V takom prípade tisíc mailov za deň nie je problém.Bohužel ani to občas nepomáhá. Mnohdy se dobře vypořádá s obrovskou dávkou mailů jen proto, aby vzápětí tři minuty chroustal kvůli jednomu primitivnímu lokálnímu filtru... Tohle je jediný problém, který s KMailem mám.
Mnohdy se dobře vypořádá s obrovskou dávkou mailů…Ja takúto skúsenosť nemám. A aj pravdepodobnosť a štatistika hovorí, že tisíc mailov v priebehu niekoľkých hodín sa rovná rádovo niekoľko mailov za minútu. Teda žiadny problém. Alebo vám ten server dodáva tie maily naraz? To teda nie je vôbec dobrý server, s takým by som sa ani nebavil
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.