Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Právě začíná krátký seriál, který by měl tyto programy představit a poskytnout každému zájemci informace k výběru toho správného. První díl bude věnován balíku Kontact z desktopového prostředí KDE.
Systém Kontact vznikl integrací řady nástrojů, které již nějakou dobu existují. Lze je i nadále spouštět samostatně, ovšem spouštění v rámci balíku nabízí pohodlnější ovládání, lepší provázání a společnou konfiguraci. Kontact se v současné době skládá z těchto nástrojů (kromě uvedených aplikací Kontact využívá i některé doplňky):
Pro práci v týmu je prakticky nezbytné, aby aplikace PIM podporovala funkce pro pracovní skupiny - společné plánování času, adresáře a další věci. Kontact obsahuje podporu hned pro několik groupwarových serverů. Některé jsou podporovány plně (Kolab Server, SUSE Linux Openexchange, eGroupware, Novell GroupWise, Citadel), jiné pouze částečně (OpenGroupware.org, Microsoft Exchange). Množina je zcela dostatečná na to, aby si každý mohl vybrat to své řešení, a aby mohli spolupracovat i lidé, kteří mají různé klientské PIM programy.
Kontact v současné podobě je sice poměrně novou aplikací, ale přesto (hlavně vzhledem k jeho architektuře založené na samostatných komponentách) o něm lze říct, že je stabilní a vyspělý. Neobsahuje podstatné chyby, které by uživatelům komplikovaly práci. Protože navíc jeho vývoj probíhal až dosud značnou rychlostí, pravděpodobně se ještě dočkáme dalšího zkvalitňování.
I když posouzení vlastností jako výhodné a nevýhodné je vždy subjektivní, lze nastínit aspoň nějaká základní vodítka, podle kterých se může orientovat zájemce o aplikaci PIM.
Kontact je stabilní a dobře použitelný PIM systém pro GNU/Linux. Lze ho doporučit zejména těm, kdo rádi pracují s KDE a ocení tedy podobný vzhled aplikace a její integraci do prostředí. Nemusejí se ho bát uživatelé se slabšími počítači, protože nemá příliš vysoké nároky na výkon. Naopak kvůli chybějící podpoře silné firmy se moc nehodí do velkých firem, kde není místo pro improvizace a partyzánská řešení.
Příští díl bude věnován druhé z nejznámějších PIM aplikací, programu Evolution.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Podpora IMAP je na takové úrovni, že jsem přešel na "pasivní" pop - tahám ze serveru kopie. Když jsem měl IMAP účet a ťukl na rychlou odpověď, KMail se jal stahovat zprávu včetně několikamegabajtové přílohy, kterou vzápětí smazal, aby mi dovolil napsat nutné "ok" a odeslat. Vytuhávání, pomalost filtrů... škoda.Ja si tu parodii na IMAP nedovolim nazvat podporou. V Bugzille maji cca. ctyri roky otevreny bugreport, aby se konecne naucili korektne pouzivat funkci EXPUNGE, nicmene jej vesele "berou na vedomi". Mno nic, konec povzdechu, honem zpet ku psani vlastniho MUA :)
Vytuhávání, pomalost filtrů... škoda.
Pravda, při cca 60 filtrech se s KMailem nedá pracovat
Mám to chápať tak, že KMail na pozadí stále spúšťa tie filtre a preto je pomalý? Zrejme automatické filtre by sa mali spúšťať len na nové správy a to by rozhodne nemalo byť všimnuteľné. Na druhej strane, explicitné roztriedenie niekoľko tisíc mailov prehnaných cez 100 filtrov chvíľu potrvá (hoci aj toto by malo byť pár sekúnd). Ako je to teda?Pravda, při cca 60 filtrech se s KMailem nedá pracovat
Mno při stahování pošty (několik stovek až tisíc denně -- hlavně konference, nově přibyly i logy), to vyloženě vytuhne. Přidá-li se kontrola spamu, tak je to nepoužitelné několik minut.No tak tomu sa zrejme dá pomôcť len tak, že ten klient bude pustený stále. V takom prípade tisíc mailov za deň nie je problém.
A celková práce v KMailu není nejrychlejší -- pravda, mám tu toho moc, a složky s emailama tvoří docela pěknou adresářovou strukturu, ale říkám si, že to by mail klientovi nemělo vadit.Tiež si myslím, ale záleží aj od typu účtov a schránky (jeden globálny mbox pochová aj silnejších klientov
No tak tomu sa zrejme dá pomôcť len tak, že ten klient bude pustený stále. V takom prípade tisíc mailov za deň nie je problém.Bohužel ani to občas nepomáhá. Mnohdy se dobře vypořádá s obrovskou dávkou mailů jen proto, aby vzápětí tři minuty chroustal kvůli jednomu primitivnímu lokálnímu filtru... Tohle je jediný problém, který s KMailem mám.
Mnohdy se dobře vypořádá s obrovskou dávkou mailů…Ja takúto skúsenosť nemám. A aj pravdepodobnosť a štatistika hovorí, že tisíc mailov v priebehu niekoľkých hodín sa rovná rádovo niekoľko mailov za minútu. Teda žiadny problém. Alebo vám ten server dodáva tie maily naraz? To teda nie je vôbec dobrý server, s takým by som sa ani nebavil