Byla vydána beta verze Ubuntu 25.10 s kódovým názvem Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.10 mělo vyjít 9. října 2025.
Bola vydaná nová verzia 4.13 security platformy Wazuh. Prináša nový IT hygiene dashboard, hot reload dekodérov a pravidiel. Podrobnosti v poznámkách k vydaniu.
Americký výrobce čipů Nvidia investuje pět miliard dolarů (přes 100 miliard Kč) do konkurenta Intel, který se v poslední době potýká s vážnými problémy. Firmy to včera oznámily ve společné tiskové zprávě. Dohoda o investici zahrnuje spolupráci při vývoji čipů pro osobní počítače a datová centra. Akcie společnosti Intel na zprávu reagovaly výrazným růstem.
Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
V Praze proběhla vývojářská konference, které se zúčastnil i Anton Arhipov, guru společnosti JetBrains. Měli jsme příležitost se ho zeptat na server TeamCity a jazyk Kotlin.
K čemu je TeamCity dobré?
TeamCity je výkonný server pro kontinuální integraci a nasazení od společnosti JetBrains. Nástroj vznikl na základě potřeb společnosti JetBrains pří vývoji vlastních produktů založených na platformě Java a .NET.TeamCity se často využívá při vytváření velkých projektů s velkým množstvím vzájemných závislostí. Komplexní modulární kódové základny jsou přesně to, v čem TeamCity vyniká. Kdykoli je to možné, server využívá výsledky předchozích běhů, čímž šetří čas na zpracování a snižuje náklady na infrastrukturu.
Kontinuální integrace je zásadní pro produktivitu týmů. TeamCity pomáhá týmům vybudovat automatizovaný kanál pro sestavení a distribuci software s vestavěným kvalitativním sledováním výstupů.
Jaké další výhody má TeamCity?
Jedním z důvodů, proč je TeamCity někdy nazýván "Inteligentním CI serverem", je jeho přístup k integraci. Jestliže TeamCity deklaruje podporu konkrétního nástroje, snaží se ji zajistit všemi možnými způsoby. Podpora projektů Java například poskytuje automatickou detekci verzí nástrojů, podporu testovacích frameworků, pokrytí kódu testy, statickou analýzu kódů a další. Jistě potěší, že většina funkcí je k dispozici bez nutnosti instalace dalších pluginů.
TeamCity nabízí integrací s mnoha různými technologiemi. Kromě projektů Java a .NET umožňuje týmům pracovat s Ruby, Xcode, C ++, Node.JS, Python a dalšími technologiemi. V současné době projekty často závisejí na externích službách a integraci s nimi. VCS hostingové služby, Docker, sledování problémů a defektů (Issue trackers) a cloudová řešení (AWS, Azure, vSphere): toto je jen krátký seznam služeb integrovatelných s TeamCity. Podstatnou součástí procesu dodávky software je schopnost kontrolovat kvalitu vyrobených produktů. TeamCity je schopen pomocí svých standardně dodávaných nástrojů evidovat pokrytí kódu testy pro projekty Java a .NET. Pro statickou analýzu kódů využívá TeamCity několik stovek inspekčních pravidel známých vývojářům jak z IntelliJ IDEA tak z nástroje ReSharper. Tato pravidla v TeamCity analyzují konkrétní kód a identifikují potenciální problémy.
Každé hlášení o zjištěné kvalitě kódu poskytuje metriky, pomocí kterých lze snadno určit podmínky, za kterých se má sestava považovat za selhávající. Chcete-li zabránit degradaci některých metrik v průběhu času, je také možné nakonfigurovat sestavu tak, aby selhala v případě, že vzrostl počet detekovaných defektů od předchozího kontroly kvality či ve srovnání s určených benchmarkem.
Jak vypadá typická skupina uživatelů TeamCity?
Pro většinu produktů lze identifikovat nejméně tři různé typy uživatelů: vývojáři, build inženýři a správci systému. TeamCity podporuje každou skupinu specifickou sadou funkcí.
Následně CI pro vývojáře - primárním cílem serveru CI z pohledu vývojáře je sestavení produktu po změnách ve zdrojovém kódu, spuštění testů a co nejrychlejší hlášení o jejich výsledku. Pokud se něco pokazí, například při selhání některých testů, musí vývojář co nejdříve identifikovat příčinu. Uživatelské rozhraní TeamCity napomáhá diagnostikovat takové problémy tím, že přehledně předkládá základní informace o vytváření a provádění testů.
Další užitečnou vlastností TeamCity je schopnost ověřit změny před tím, než je vývojář vloží do úložiště pro správu verzí a sdílí s kolegy z vývojářského týmu. Tato funkce se nazývá Pre-tested Commit. Pokud změny projdou, TeamCity ve spolupráci s pluginem pro použité IDE je automaticky vloží do Version Control. Pokud ověření selže, nový kód se do VCS nedostane a vývojář obdrží o tomto selhání upozornění (e-mailem, IM, Windows Systém Tray nebo v IDE).
Funkce Pre-tested Commit chrání VCS před chybovým kódem.
CI pro build inženýry – pro „build“ inženýry nabízí TeamCity množství funkcí pro organizaci a správu sestav. Uživatelé mohou vytvářet logiku sestav buď v sofistikovaném uživatelském rozhraní TeamCity nebo popisem konfigurací v kódu s využitím open source programovacího jazyka Kotlin, který byl rovněž vyvinut společností JetBrains.
Deklarováním jednotlivých kroků a zadáním závislostí mezi nimi můžete rozdělit jednu proceduru na několik částí, které lze provést na různých TeamCity agentech v různých prostředcích, a to buď postupně nebo paralelně. Build Chain v TeamCity nabízí grafickou vizualizaci jednotlivých kroků sestavy a jejich závislostí. Jde o další přesvědčivý koncept TeamCity.
Vzhledem k tomu, že TeamCity je navrženo pro práci s různými repozitáři zdrojových kódů jednoho projektu, synchronizace zdrojového kódu proběhne spolehlivě a automaticky v rámci sestavovacích řetězců. To překvapivě snadno umožňuje konzistentní vytváření projektu nad úložišti odlišných typů - Git, Perforce, Subversion, TFS a další.
Dobří vývojáři softwaru nemají rádi duplicitní kód; obdobně, dobrým build inženýrům se nelíbí duplicitní nastavení. TeamCity toto chápe a nabízí několik způsobů, jak znovu použít nastavení nebo jejich části. Je možné vytvořit šablonu s výchozím nastavením a potom odvodit libovolný počet konkrétních konfigurací sestav od této šablony.
Administrátor projektu může nastavit výchozí šablonu pro všechny konfigurace. Takto je možné zajistit změny všech sestav v projektu, i těch již existujících, pouhou změnou v této šabloně. Připojení jedné konkrétní konfigurace k více šablonám je také možné.
CI pro systémové administrátory – údržba systému a správa uživatelů jsou pro správce systému dva nejběžnější úkoly. TeamCity usiluje o to, aby svým uživatelům ulehčil život i v této oblasti.
Údržba systému – možnosti zálohování a obnovy umožňují uložit stav systému a obnovit jej v případě potřeby. Zpráva o využití disku poskytuje jasný přehled o tom, kolik místa každý projekt zabírá, právě tak jako informaci o sestavách s neobvykle velkými sestavovacími protokoly (logy) nebo artefakty. Podobně jako při přehledu využití disku, TeamCity informuje o tom, kolik zdrojů a jakých využívá každý projekt i se svými případnými podprojekty.
TeamCity je také vybaven centrálním místem, kde můžete sledovat stav svého serveru. Tam lze mimo jiné snadno identifikovat různé problémy s konfigurací: redundantní nebo nepoužívané kořeny VCS, konfigurace s velkými sestavovacími protokoly, kritické chyby apod.
Správa uživatelů – velké týmy s sebou nesou potřebu různých rolí v projektu s různými přiřazenými odpovědnostmi. V TeamCity je systémový administrátor vybaven sadou nástrojů pro ovládání oprávnění uživatelů.
Uživatelé TeamCity mohou být organizováni do skupin a mohou jim být přidělena různá oprávnění. Po zařazení získá uživatel všechny role přidělené skupině. Skupiny je možno organizovat hierarchicky, což zjednodušuje správu uživatelů pro velké společnosti. TeamCity podporuje mnoho schémat ověřování, včetně domén Windows a LDAP. Můžete i víc – z jednoho schématu lze jednoduše migrovat ověřování na jiné nebo kombinovat tato schémata dohromady a používat je všechna najednou.
Kromě toho TeamCity zapisuje akce uživatele do protokolu auditu. Tento protokol vám ušetří mnoho času, pokud potřebujete zjistit, kdo a kdy smazal některou konfiguraci nebo projekt, přidělil uživateli danou roli, přidal uživatele do skupiny a podobně.
Jakým způsobem je TeamCity distribuováno a kde je možné je získat a koupit?
Distribuční balíček TeamCity lze stáhnout z webu jetbrains.com/teamcity/download/ jako instalační program systému Windows nebo archiv tar.gz pro Linux a MacOS.
Je také možné spustit TeamCity jako kontejner Docker, instalovat server ze šablony CloudFormation v Amazon Web Services nebo spustit jako zdroj v aplikaci Microsoft Azure. S licenčním modelem freemium získávají uživatelé přístup ke všem produktovým funkcím s až 100 konfiguracemi sestav a 3 licencemi pro build agenty.
Dodatečné licence pro build agenty a komerční podporu lze zakoupit na stránce jetbrains.com/teamcity/buy.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: