sudo-rs, tj. sudo a su přepsané do programovacího jazyka Rust, již obsaženo v Ubuntu 25.10, bylo vydáno ve verzi 0.2.10. Opraveny jsou 2 bezpečnostní chyby.
Kaspersky pro Linux je nově k dispozici také pro domácí uživatele.
Společnost Avalonia UI oznámila, že pracuje na .NET MAUI pro Linux a webový prohlížeč. Vyzkoušet lze demo v prohlížeči. Když bude backend stabilní, bude vydán jako open source pod licencí MIT.
Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
rand a random, nejprve je však třeba nastavit počáteční hodnotu pomocí srand nebo srandom. Třeba takto:
#include <iostream>
#include <cstdlib>
#include <ctime>
using namespace std;
int main() {
srand(time(0));
cout << "Náhodné číslo od nuly do deseti: " << rand() % 11 << endl;
}
#include <cstdlib>
int genrand(int min, int max)
{
return min+(rand()%(++max-min));
}
Jinak viz rand(3).
(tim si ted nejsu zcela jist, protoze jsem to nezkousel a neznam pouzity algoritmus generovani, ale vetsinou to tak byva). Takze tam muzes hazet treba time().
Zbytek viz man 3 rand() nebo man 3 random().
A ten rozsah nejlepe osetris pomoci modula (zbytek po deleni). Pokud potrebujes rozsah mensi, nez je maximalni hodnota generovana prislusnou funkci, pak ji prozenes modulem. Napr. pro rozsah 0-100 pouzijes rand()%101 (101 je tam proto, ze delis modulo 101, abys dostal 0-100, tedy celkem 101 zbytkovou tridu). Tvuj problem 1-1000 je pak (rand()%1000)+1...
Uff, to byl vycerpavajici vyklad
srand( (unsigned)time( NULL ) );
//typ nahody
boost::ecuyer1988 genType;
//generator nahody s urcenim mezi
boost::variate_generator<boost::ecuyer1988, boost::uniform_int<> >
mujGenerator(genType, boost::uniform_int<>(dolniMez,horniMez));
//generovani hodnot
for (int i = 0; i < 1000; ++i)
cout << mujGenerator() << endl;
Tiskni
Sdílej: