Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Pak je složitost algoritmu skutečně lineární (i když jsou slova neomezené na délce)... O(L + m) kde L je součet všech délek řetězců a m je konstanta.
To je klasický příklad zavádějící formulace. Podobným způsobem byste totiž snadno došel k závěru, že každý algoritmus je (přinejhorším) lineární, pouze stačí vhodně zvolit, vůči čemu má být lineární… :-)
U třídících algoritmů se časová složitost váže k počtu tříděných elementů. V tomto případě je to L, což je součet délek vstupních řetězců.
Tak to tedy není. Nezlobte se na mne, ale počet řazených elementů je počet řazených řetězců. Neřadíte znaky, řadíte řetězce (tím spíš, že jste se minule sám zmiňoval o tom, že ve skutečnosti nebudete manipulovat se samotnými řetězci, ale pouze s pointery na ně).
Je to jen násobek dvou čísel, platí: O(n*c) = O(n)Tak především součin a ne násobek - a to souvisí s tím zamlžováním, o kterém jsem mluvil, ono totiž O(kn) je ve skutečnosti něco podstatně jiného než O(n). Prohlášením nepohodlných kritérií rozsahu problému za konstanty a vhodnou volbou parametru, vůči němuž budeme časovou složitost vyjadřovat, lze prohlásit za lineární jakýkoli algoritmus… Pokud má mít ale takové tvrzení nenulovou informační hodnotu, musí být jasně řečeno, vůči kterému parametru je to lineární, jaké základní operace považujete za konstatní v čase a které parametry rozsahu problému považujete za konstanty.
. Řekl bych, že zmatek do toho zavádíš ty. Vstupy (délky) řetězců sice vždy budou konečné, ale žádnou konstantou omezené nejsou. Přirozených čísel je taky nekonečně mnoho, ale žádné není nekonečné.
Když mluvíš o složitosti algoritmu, musíš říct vůči čemu tu složitost počítáš. Když se mluví o třídících algoritmech, tak pokud není uvedeno jinak, implicitně se myslí počet tříděných prvků (v našem případě řetězců).
n.
Tohle je ale právě princip níže odkazovanýho radix-sortu. Pro třídění řetězců různé délky pak lze využít zobecněného radix-sortu. Popis algoritmu nalezneš v: Hudec: Programovací tecniky, ČVUT 2004. Složitost algoritmu je O(n + L), kde L je součet délek všech řazených slov.
Podle toho, co tady doposud zaznělo, předpokládám, že vám jde o skupinu algoritmů, kterým se říká radixsort.
Dále se praví, že je to algoritmus s lineární složitostí, ale pouze pokud m << n (je výrazně menší než n). Jak může mít algoritmus lineární složitost jen v některých případech? Vždyť i když bude prvků abecedy třeba milion, pořád s přibývajícím n poroste čas lineárně.
Tiskni
Sdílej: