Byla vydána beta verze Linux Mintu 21.3 s kódovým jménem Virginia. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze Cinnamon 6.0 s experimentální podporu Waylandu. Linux Mint 21.3 bude podporován až do roku 2027.
Pavel Bašta se v příspěvku Internetové kšefty podíval na podvody při nákupech a prodejích zboží přes různé bazarové služby. Podělil se o rozhovor, který vedl s jedním podvodníkem. V závěru upozorňuje na databází podvodníků Podvod na bazaru.
Michal Strehovský na svých stránkách píše jak v C# vytvořit "bootovací hru" pro Raspberry Pi, tj. hru, která nepotřebuje operační systém (bare-metal). Zdrojové kódy jsou na GitHubu.
Greg Kroah-Hartman vydal Linux 6.6.6 (LKML) aneb Linux s číslem šelmy. Řeší regresi ve Wi-Fi.
Debian 12.3 byl kvůli chybě v jádře 6.1.64-1 nakonec přeskočen. Vydán byl rovnou Debian 12.4.
Počítačové hře Doom je dnes 30 let. Vydána byla 10. prosince 1993. Zahrát si ji lze také na Internet Archive.
V srpnu společnost HashiCorp přelicencovala "své produkty" Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad a Waypoint z MPL a Vagrant z MIT na BSL (Business Source License). V září byl představen svobodný a otevřený fork Terraformu s názvem OpenTofu. Na konferenci Open Source Summit Japan 2023 byl představen (YouTube) svobodný a otevřený fork Vaultu s názvem OpenBao (GitHub).
Na dnes plánované vydání Debianu 12.3 bylo posunuto. V jádře 6.1.64-1 v souborovém systému ext4 je chyba #1057843 vedoucí k možnému poškození dat.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek i s náhledy aplikací v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Tak od ledna linuxové terminály, výchozí pozadí i celé desktopy v barvě "broskvového chmýří", v barvě "jejíž všeobjímající duch obohacuje mysl, tělo i srdce". Barvou roku 2024 je PANTONE 13-1023 Peach Fuzz.
Z toho je samozřejmě v pořádku poslední věta. Proto by bylo vhodné použít kabel kategorie minimálně Cat5e, který přenese i třetí harmonickou v případě střídání 0% a 100% intenzity a výsledný obraz bude i v tak vysokém rozlišení poměrně slušný.
Co se týče toho zbytku, dovolil bych si částečně nesouhlasit a částečně se přiznat, že nechápu co chtěl autor sdělit. Pokusím se objasnit svůj jednoduchý pohled na věc.
To znamená, že pokud ponecháme stranou další jevy, není jediný problém v použití UTP Cat5e pro přenos analogového videa. Také se to v průmyslu a počítačovém vidění běžně používá. Těmi dalšími jevy jsem myslel kromě špatného impedančního přizpůsobení především přeslechy. Přeslechy mezi jednotlivými kanály navzájem i synchronizačními signály totiž způsobí poměrně znatelnou ztrátu kvality obrazu. Dá se tomu do značné míry zamezit rozumným zapojením párů v UTP/STP/FTP kabelu.
Mimochodem, ještě si neodpustím jednu poznámku. N-stavová modulace neznamená, že signál nabývá N napěťových úrovní!
Co se týče toho zbytku, dovolil bych si částečně nesouhlasit a částečně se přiznat, že nechápu co chtěl autor sdělit. Pokusím se objasnit svůj jednoduchý pohled na věc.Tím jsem chtěl říct, že pokud se napětí na ethernetu změní třeba o 10%, tak to síťovka ještě pochopí, ale na monitoru to bude už docela jiná barva... Je fakt, že jsem to dost sesmolil :-/
1. pár: red + gnd 2. pár: green + gnd 3. pár: blue + gnd 4. pár: hsync + vsyncJo, takhle bych to taky zapojil (akorát je škoda, že na ty syncy už nezbyla žádná zem).
Mimochodem, ještě si neodpustím jednu poznámku. N-stavová modulace neznamená, že signál nabývá N napěťových úrovní!Hopla to je klidně možný, nicméně i tak nenabývá 100base-tx 2 hodnot :-/.
Samozřejmě souhlas, jenom jsme už poměrně dost od tématu. Malá poznámka mimo zápis... myslím, že se známe už hodně dlouho (bude to tak 10 let?) na to abychom si vykali;)
Jenom pro doplnění bych objasnil tu šířku pásma analogového VGA signálu. Jedná se o to, že pixel clock pro rozlišení 1600x1200 je skutečně kolem 160MHz pro snímkovou frekvenci 60Hz nebo 200MHz pro 75Hz. Maximální frekvence obdélníkového signálu ve videu je tedy přibližně 80MHz nebo 100MHz a pro analogové video je naprosto dostačující aproximace s chybou v řádu jednotek procent při využití první a třetí harmonické. Z toho plyne slušný požadavek na šířku pásma přenosového kanálu kolem 240 nebo 300 MHz.
Do teorie vedení zabíhat nebudeme. Po těch pár letech co jsem to musel za trest učit na FEL mě to už nebaví vysvětlovat. Kdyby náhodou měl někdo zájem o související problematiku včetně praktického využití, doporučuji výbornou knížku.
Ještě pár poznámek z praxe. Cat5e a vyšší kabely se skutečně běžně používají pro přímý přenos analogového videa v počítačovém vidění. Samozřejmě je pravda, že pouze pro krátké vzdálenosti v řádu jednotek metrů. Pro delší vzdálenosti platí tvůj poslední odstavec, ale jenom v případě, že chce výrobce ušetřit. Slušné profesionální řešení používá CameraLink, CoaXPress, nebo GigE Vision, což už je ale digitální video.
Takže tím jsme se dostali už k naprosto jiným tématům. Kdyby někdo chtěl pokračovat v diskuzi na téma zpracování videa, počítačové vidění a podobně, doporučoval bych asi jiné místo.
Tiskni
Sdílej: