Jack Dorsey představil (𝕏, Nostr) svůj nový projekt bitchat. Jedná se o bezpečnou decentralizovanou peer-to-peer aplikaci pro zasílání zpráv bez potřeby internetu, serverů a telefonních čísel. Využívá se Bluetooth Mesh Network. Detaily v technické dokumentaci. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Unlicense.
Hudební přehrávač Amarok byl vydán v nové verzi 3.3 "Far Above the Clouds". Nově je postaven na Qt6/KF6 a využívá GStreamer místo Phononu.
Společnost IBM představila novou generaci svých serverů: IBM Power11.
Multiplatformní digitální pracovní stanice pro práci s audiem Ardour byla postavena na GTK2. Vývojáři neplánovali její portaci na GTK3 nebo GTK4. Naopak, v lednu loňského roku si vytvořili vlastní fork GTK2 s názvem YTK. Ten v únoru letošního roku přestal být volitelným a nově byla zcela odstraněna podpora GTK2.
Byla vydána nová verze 6.4 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Společnost initMAX pořádá sérii bezplatných webinářů věnovaných novému Zabbixu 7.4. Podrobnosti a registrace na webu initMAX.
… více »Byla vydána verze 7.0 open source platformy pro správu vlastního cloudu OpenNebula (Wikipedie). Kódový název nové verze je Phoenix. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
E-mailový klient Thunderbird byl vydán ve verzi 140.0 ESR „Eclipse“. Jde o vydání s dlouhodobou podporou, shrnující novinky v upozorněních, vzhledu, správě složek a správě účtů. Pozor, nezaměňovat s průběžným vydáním 140.0, které bylo dostupné o týden dříve.
Organizace Video Games Europe reprezentující vydavatele počítačových her publikovala prohlášení k občanské iniciativě Stop Destroying Videogames.
Společnost Raspberry Pi nově nabzí Raspberry Pi Camera Module 3 Sensor Assembly, tj. samostatné senzorové moduly z Raspberry Pi Camera Module 3.
http://picasa.google.com/linux/download.html#picasa30
Když ale přijdu domů se stovkami fotek, které chci rychle upravit stylem: kliknu ořežu, příp. narovnám, přisvětlím, opravím červené oči, uložit a klik na další, pak tohle přece neděláte v Gimpu?
Dělám. Ale ještě před ním použiju gqview, kde si fotky projdu a vyberu ty, které vůbec budu dál zpracovávat. Až na výjimky nemá smysl prezentovat fotky neostré, kompozičně (hodně) nepovedené nebo více fotek, které vypadají skoro stejně. Moc si nedokážu představit, jak by musela vypadat akce, abych z ní vystavoval na web několik set fotek.
Vybrané fotky zpracovávám v GIMPu, pro import používám ufraw plugin. Je-li fotka technicky dobrá, je to celkem rychlá záležitost: v ufraw pluginu zkontrolovat (a případně upravit) vyvážení barev, doladit expozici (v případě potřeba trochu pomoci křivkou), provést konverzi, v GIMPu oříznout, zmenšit na požadované rozměry doostřit a uložit. V ideálním případě se to dá zvládnout tempem 3 minuty na fotku. Když není technicky dobrá, tak s ní bývá práce víc, třeba i půl hodiny. Nakonec se může stát, že stejně usoudím, že tahle už zachránit nepůjde, a z výběru ji radši vyřadím.
Nehledě na to, že jsem zatím nepřišel na to,jak si zde jednoduše uložit upravenou verzi a originál smazat.
Mazat originál? Proboha, proč, při ceně diskového prostoru kolem 1.5 Kč za GB?
Dělám. Ale ještě před ním použiju gqview, kde si fotky projdu a vyberu ty, které vůbec budu dál zpracovávat. Až na výjimky nemá smysl prezentovat fotky neostré, kompozičně (hodně) nepovedené nebo více fotek, které vypadají skoro stejně. Moc si nedokážu představit, jak by musela vypadat akce, abych z ní vystavoval na web několik set fotek.Přesně tak, až na to, že pak na takové fotce strávím třeba delší dobu kde se s ní snažím nějak pohrát a vymazlit. Je lepší prezentovat několik pškných fotek, než 100 zmenšených a ořezaných (i když jich třeba 100 nafotím).
Mazat originál? Proboha, proč, při ceně diskového prostoru kolem 1.5 Kč za GB?Souhlas, taky nevidím důvod dnes cokoliv mazat. Za dva roky můžu dostat jiný nápad, nebo vybírat do kalendáře, atd. Zdroj se vždy dá použít znova, upravená 800x600 už ne.
ořežu, příp. narovnám, přisvětlímDovolím si k tomu poznámku, že bys měl fotit tak, abys nemusel ořezávat ani rovnat. A navíc je nejlepší fotit do RAW - pak máš prostor i pro úpravu jasu a barev a také si zvykneš na to, že nad každou fotkou strávíš nějaký čas. Mně to přijde úplně normální, jelikož jsem odkojen tím, že převést v temné komoře jeden či dva filmy na fotky zabralo celé odpoledne či večer. Ale pokud si to nerozmyslíš, tak je k tomu perfektní editor v ShowFoto/digiKamu, i když tedy není přímo pro Gnome.
bys měl fotit tak, abys nemusel ořezávat ani rovnat.
Rovnat ano, ale ořezu se vždy vyhnout nejde. Kdyby nic jiného, tak proto, že k některým fotkám se víc hodí jiný poměr stran, než má senzor. A i jinak je IMHO lepší nechat si mírnou rezervu, než riskovat, že mi někde bude kousek chybět.
U krajinek nebo aranžovaného portrétu si lze samozřejmě se zarámováním pohrát, i když i tam může být problém s hledáčkem který nemá stoprocentní pokrytí. U reportáže, a to i při focení "nehýbajících se" lidí, už je to výrazně horší.
Co se týká těch počtů, i tady to hodně záleží na žánru. U krajinkáře se dá očekávat relativně málo snímků a vysoké procento použitelných. U reportážní fotografie se dá očekávat vyšší počet snímků a nižší "výtěžnost", extrém bude asi sport nebo wildlife. Dotaz na mne ale také působil dojmem, že tazatel by nejraději automat, do kterého na jedné straně strčí kartu a na druhé vyleze webové album. A to rozhodně není dobře, což jsem naznačil už ve své první odpovědi.
Tiskni
Sdílej: