O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Řešení dotazu:
Už pouhým aritmetickým zprůměrováním lze odstranit například náhodný šum (nikoliv systematický), ovšem za cenu rozmazání. Jinými algoritmy lze dosáhnout lepších výsledků. Takže ne nestačí jeden z nich vzít.
Jeden kolega, co fotí minerály, používá na skládání fotek program Combine. Díky němu je schopen zvětšit hloubku ostrosti u fotografovaných šutrů, jelikož program vybírá a skládá jen zaostřené oblasti snímků (na jeden finální snímek je někdy třeba až padesát dílčích snímků zaostřených postupně v jednotlivých hladinách). Snad mě nikdo nebude kamenovat za odkaz na článek na Paladixu:
zejména Gruntovi.Tak to máš docela pech, protože tento příspěvek čtu jen z nudy a klikl jsem na něj jen z toho důvodu abych zas nějakému šampónovi vynadal za přiblblý (téměř patent-like) nadpis. Máš vcelku štestí, že si stejně zelený (ne-li zelenější) jako já.
Hledám a nemohu najít jistý program pro zpracování obrázků. Jednalo se o software, který měl na vstupu několik (mnoho) obrázků (fotografií), stejné scény a dokázal z nich vypočítat jeden výsledný, vysoce kvalitní (zbavený digitální šumu a jpeg artefaktů, docela ostrý). Nejedná se mi o panorama ani o hdr. Enfuse (kam směřují veškeré výsledky v google) nepočítá se všemi obrázky, ale vybírá z každého vždy to nejlepší (to není ono, tady se opravdu jednalo o statistickou funkci nad všemi obrázky).Tak v tomhle bych stejně moc nepomohl. O Super-Resolution slyším prvně (no na druhou stranu jsem docela rád, protože spousta softu je buď hodně matematického nebo pro GNU a žádné Fotošopí tlačítko, takže se tím určitě budu zabývat). Ale jinak máš samozřejmě pravdu. Signál je funkcí času. Čím víc ho přidělíš, tím přesněji se bude dát rekonstruovat. A jestli je to v jednom nebo v mnoha snímcích je už úplně jedno (jinými slovy jeden snímek s expozicí 10s a 10 snímků s expozicí 1s drží aspoň ze striktně matematického pohledu ± stejné množství informace). Pokud tedy máš více snímků jednoho objektu, tak jejich zprůměrováním dostaneš úplně stejný signál, ale ochuzený o ten náhodný šum (bohužel JPEG je systematický šum jednak v tom, že bloky 8x8 pixelů jsou pořád na stejných místech a jednak v tom, že jeden QP ořezává pořád stejné množství určitě frekvenční složky a na to holt existuje jediné řešení – nepoužívat JPEG). Pomocí ImageMagicku se to dělá funkcí -average, takže convert foto_01.jpg foto_02.jpg foto_03.jpg … -average show:. Podobně jsem si např. postavil jakousi digitální emulaci expoziční desky pro svoji Web-kameru do špatných světelných podmínek. Ale jak už bylo řečeno výše, vyžaduje min. pohyb snímacího čipu, protože ten se projevuje jako rozmazání (věřím, že fotografovi moc nemusím vysvětlovat – i když teoreticky by to šlo řešit posunem, tak aby na sebe co nejvíc fotky pasovaly a asi by to šlo i zautomatizovat (podobným způsobem jako se provádí MC), ale to už nemá cenu vymýšlet v IM a je lepší použít některý z hotových nabízených softů).
Tiskni
Sdílej: