Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
prosím potřeboval bych poradit ohledně virtualizace. Rád bych měl PC se dvěma OS systémy, které bych chtěl provozovat "najednou". Vysvětlím podrobněji: V PC mám dva disky, na každém disku jiný OS(WIN7,Ubuntu). Spustím Ubuntu a rád bych v nějakém virtualizačním SW spustil WIN7. Rád bych, aby vše fungovalo i opačně, spustím Ubuntu a ve virtualizačním SW WIN7. Co doporučíte za virtualizační SW?https://www.virtualbox.org/
Jak se budou chovat jednotlivé OS, když jednou poběží na virtualizovaném HW a podruhé na fyzickém, půjde to vůbec?u těch windows nevím, ale Ubuntu se dá v pohodě přesunout z "reálné" instalace do virtuální a tam provozovat (používám to hodně často, zkouším tak nanečisto změny/aktualizace)
Linuxové jádro si HW konfiguraci neukládá, při každém bootu detekuje přítomný hardware a nahraje pro něj ovladače, pokud je má. Nabootovat na jakémkoliv zařízení s podporovaným HW by tedy problém být neměl. Otázka je, jak se budou na neustále se měnící HW konfiguraci dívat další aplikace. Např. KDE4 is ukládá konfiguraci zvukového HW, rozlišení a polohu připojených displejů atp; možností, kde se může něco nečekaně rozsypat je dost.
Jako největší problém bych ale viděl 3D akceleraci. Proprietární ovladače GK totiž nahradí knihovnu libgl svou vlastní verzí, která ale velmi pravděpodobně nebude fungovat s grafickým ovladačem VirtualBoxu. Sice je možné mít v systému několik verzí libgl, ale je to přesně ten typ nepříjemnosti, který elegantní řešení transformuje v osinu v zadnici. Možnosti jsou buď používat opensource ovladače pro GK (nižší výkon, skoro žádný power management a podpora OpenGL jen do verze 3.3 (jakž takž)) nebo zablacklistovat vboxvideo. Dlužno říct, že některá pracovní prostření (Unity) bez 3D akcelerace nefungují.
Ad WindowsWindows si naopak HW konfiguraci ukládají. Jak se tohle může projevit si netroufám odhadnout, ale např. by se mohlo stát, že po každém bootu do jiného "prostředí" byste musel Windows znovu aktivovat. Pokud vím, tak VirtualBox řeší 3D akceleraci ve Windows vlastními d3d8.dll a d3d9.dll knihovnami, které fungují jen jako D3D->OGL překladová vrstva á la WINE. Instalací VirtualBoxí 3D akcelerace byste tedy nejspíš rozbil tu "skutečnou" (jak funguje ten experimentální WDDM ovladač nevím, rozhodně je ale plný bugů). Na druhou stranu kromě Aera tu 3D akceleraci pod Windows na nic nepotřebujete.
Osobně bych tohle do produkčního prostředí nenasazoval. Už jen proto, že podobné kejkle asi moc lidí nezkouší, budete muset jakýkoliv problém řešit na vlastní pěst. OS, který používáte více bych nainstaloval na železo a ten druhý virtualizoval.
Tiskni
Sdílej: