V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Diskuse byla administrátory uzamčena.
FAQ: Proč byl uzamčen/smazán můj dotaz v Poradně?
Nesouhlasit můžeš, ale fakt je, že ve škole mají většinou Widle (v naší ZŠ jen a pouze), nikdo nenutí dceru používat doma Widle, ale ve škole když jsou v PC učebně musí pracovat na PC kde jsou Widle. Domácí úkoly dokumenty/prezentace dělala na OO na Bubuntu, a jak jsem psal výše, jen jsme si vysvětlili jak uložit (a zas měla navrch, bo měla i PDF-ko :)).
Učitelé jsou jen lidi a školy nemají odborníky, takže pokud jim to někdo nenachystá jdou jednoduchou cestou… …bylo by fajn kdyby tam měli obojí… (Džabka drze ignoruji :))
Podle popisu mají obojí a je jí to putna, protože těch pár věcí (tlusté/kurzíva/písmo/odstavec/odrážka/formát) si prostě najde a jak říkám stejně to pak dělá doma (prezentace dělala doma), ve škole za hodinu s 30 děckama neuděláš nic…
Ano mají takové věci, prostě udělá ve škole co jí řeknou a hotovo, už jsme spolu probíraly „Správce Software/Balíků“ a krátce si vysvětlili rozdíly (Ale je jí to putna, je uživatel, zvládne jako uživatel docela dost, sem tam i překvapí, ale neřeší věci, které nepotřebuje…).
O Antiviru už jsem psal
BY ACCEPTING THIS AGREEMENT OR USING THE SOFTWARE/SERVICE, YOU AGREE TO ALL OF THESE TERMS AND CONSENT TO THE TRANSMISSION OF CERTAIN INFORMATION DURING ACTIVATION AND FOR INTERNET-BASED FEATURES OF THE SOFTWARE/SERVICE. IF YOU DO NOT ACCEPT AND COMPLY WITH THESE TERMS, YOU MAY NOT USE THE SERVICE OR SOFTWARE.Tak nějak z toho plyne, že všichni občané ČR (nebo to jsou "osoby mladší X let na území ČR?"), co ještě nemají splněnou povinnou školní docházku, musí akceptovat nějakou pochybnou Microsoftí licenci. Super ne? :)
BY ACCEPTING THIS AGREEMENT OR USING THE SOFTWARE/SERVICE, YOU AGREE TO ALL OF THESE TERMS AND CONSENT TO THE TRANSMISSION OF CERTAIN INFORMATION DURING ACTIVATION AND FOR INTERNET-BASED FEATURES OF THE SOFTWARE/SERVICE. IF YOU DO NOT ACCEPT AND COMPLY WITH THESE TERMS, YOU MAY NOT USE THE SERVICE OR SOFTWARE.
BY ACCEPTING THIS AGREEMENT OR USING THE SOFTWARE/SERVICENevypadá to, že by bylo potřeba něco akceptovat. Jak moc to je legální ale fakt nevím.
--help
a příkaz man. Některá schémata jsem mu předkreslil, a on si pak do nich průběžně doplnil co je co.
Jinak aby bylo jasno - nechci aby se v budoucnu živil jako IT. Podle mě to jsou základní věci o kterých by měl mít alespoň základní ponětí každý školák. S nimi a s alespoň základní znalostí angličtiny si už pak může doplňovat znalosti podle potřeby.
Za mne osobně by děcko až do školky mělo lítat venku, hrát si s hračkamy, které nemají s IT nic společného. Vždyť od školky bude chudák někde zavřené a IT se nezbaví to nestačí? Musíme jim kazit i předškolní věk?To je sice krásná představa, bohužel dnes jen málokde realizovatelná. Já jako kluk trávil většinu svého času v lesíku co se táhnul podél železniční trati, jsme si dělávali ohníčky a opíkali párky. Ten byl v podstatě hned za naší, tehdy ještě normální základní školou, ale nikoho z náhodných okolojdoucích nenapadlo říct ani popel, protože tam tenkrát končilo sídliště.. Za hřištěm, které tenkrát nebylo oplocené jako dnes, býval jediný větší kopec, na který se v zimě chodily sáňkovat děcka z celého okolí. Ten je dnes zplanýrovaný a místo něj stojí dva paneláky. Jasně že by se mi líbilo, kdyby mohl kluk s kamarády odpoledne po škole, tak jako já tenkrát, vypadnout někam ven hned za barák. A nejspíš by se to líbilo i jemu. Jenže ani ta Praha už není jako tenkrát. Ulice jsou ucpané zaparkovanýma autama a jediné povyražení tak maximálně v městském parku.
Tiskni
Sdílej: