Firma Murena představila /e/OS verze 2.0. Jde o alternativní sestavení Androidu bez aplikací Google. Mezi novinkami je podrobnější nastavení ochrany soukromí před sledováním aplikacemi. Murena prodává několik smartphonů s předinstalovaným /e/OS (Fairphone, repasovaný Google Pixel 5).
Do 30. května lze v rámci akce Warhammer Skulls 2024 získat na Steamu zdarma hru Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War.
HelenOS (Wikipedie), tj. svobodný operační systém českého původu založený na architektuře mikrojádra, byl vydán ve verzi 0.14.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnou lze nabídku Start. Videopředstavení na YouTube.
BreadboardOS je firmware pro Raspberry Pi Pico (RP2040) umožňující s tímto MCU komunikovat pomocí řádkového rozhraní (CLI). Využívá FreeRTOS a Microshell.
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 24.05. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení. Do balíku se dostalo 5 nových aplikací: Audex, Accessibility Inspector, Francis, Kalm a Skladnik.
Byla vydána (𝕏) nová verze 18.0.0 open source webového aplikačního frameworku Angular (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
V neděli 26. května lze navštívit Maker Faire Rychnov nad Kněžnou, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Byla vydána nová stabilní verze 3.20.0, tj. první z nové řady 3.20, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Z novinek lze vypíchnou počáteční podporu 64bitové architektury RISC-V.
Společnost Jolla na akci s názvem Jolla Love Day 2 - The Jolla comeback představila telefon se Sailfish OS 5.0 Jolla Community Phone (ve spolupráci se společností Reeder) a počítač Jolla Mind2 Community Edition AI Computer.
A[x][y][z][n]
. velikosti (kromě n) jsou vysoké stovky, cele pole je 1-2 GB, takže to nejde jako lokální proměnná v main. ale nedaří se mi vymyslet jak zkonvertuji pointr ziskaný alokací z malloc void * = malloc (potrebna velikost);na 4 dimenzionální pole.
Řešení dotazu:
buťto uděláš mockrát posobě malloc nebo strašně dlouhatatatatatatánskou jednorozměrnou nudli a k elementům pole se budeš dostávat ukazatelovovou aritmetikou :D ;D
hele pro 3d :O ;D prostě jako ještě jeden rozměr přidáš a bude to jakoby uplně to samý :D :D ;D ;D
Osobně bych asi radši použil tu dlouhou nudli. Jirkabuťto uděláš mockrát posobě malloc nebo strašně dlouhatatatatatatánskou jednorozměrnou nudli a k elementům pole se budeš dostávat ukazatelovovou aritmetikou :D ;D
#include <stdio.h> #include <stdlib.h> #include <string.h> #define ARRAY_TYPE int // return ARRAY_TYPE[s1][s2][s3][s4] ARRAY_TYPE ****alloc4array(size_t s1,size_t s2,size_t s3,size_t s4) { ARRAY_TYPE ****data; size_t a,b,c; data=(ARRAY_TYPE ****) malloc(s1*sizeof(ARRAY_TYPE***)); for(a=0;a<s1;a++) { data[a]=(ARRAY_TYPE ***) malloc(s2*sizeof(ARRAY_TYPE **)); if(data[a] == NULL) exit(1); for(b=0;b<s2;b++) { data[a][b]=(ARRAY_TYPE **) malloc(s3*sizeof(ARRAY_TYPE *)); if(data[a] == NULL) exit(1); for(c=0;c<s3;c++) { data[a][b][c]=(ARRAY_TYPE *) malloc(s4*sizeof(ARRAY_TYPE)); if(data[a] == NULL) exit(1); bzero(data[a][b][c], s4*sizeof(ARRAY_TYPE)); } } } return data; } int main(int argc, char **argv) { ARRAY_TYPE ****data; data=alloc4array(100,100,100,100); printf("[0,0,0,0]: %d\n", data[0][0][0][0]); // plus uvolnit pole return 0; }Ak nemáš veľkú RAM, tak dobre je pri takých testov vypnúť swap. V prípade, že program spotrebuje všetku RAM, tak OS proces zabije a nezačne pomaly swapovať.
Toto je zle riešenie, nepoužívať.Bylo by fajn napsat, kde je chyba. Ale našel jsem to. Jirka
diff
22c22 < if(data[a] == NULL) --- > if(data[a][b] == NULL) 27c27 < if(data[a] == NULL) --- > if(data[a][b][c] == NULL)
Měl jsem stejný nápad. Jirkadiff
22c22 < if(data[a] == NULL) --- > if(data[a][b] == NULL) 27c27 < if(data[a] == NULL) --- > if(data[a][b][c] == NULL)
#include <stdio.h> #include <stdlib.h> #include <string.h> #define ARRAY_TYPE int // return ARRAY_TYPE[s1][s2][s3][s4] ARRAY_TYPE ****alloc4array(size_t s1,size_t s2,size_t s3,size_t s4) { ARRAY_TYPE ****data; size_t a,b,c; data=(ARRAY_TYPE ****) malloc(s1*sizeof(ARRAY_TYPE***)); for(a=0;a<s1;a++) { data[a]=(ARRAY_TYPE ***) malloc(s2*sizeof(ARRAY_TYPE **)); if(data[a] == NULL) exit(1); for(b=0;b<s2;b++) { data[a][b]=(ARRAY_TYPE **) malloc(s3*sizeof(ARRAY_TYPE *)); if(data[a][b] == NULL) exit(1); for(c=0;c<s3;c++) { data[a][b][c]=(ARRAY_TYPE *) malloc(s4*sizeof(ARRAY_TYPE)); if(data[a][b][c] == NULL) exit(1); bzero(data[a][b][c], s4*sizeof(ARRAY_TYPE)); } } } return data; } int main(int argc, char **argv) { ARRAY_TYPE ****data; data=alloc4array(100,100,100,100); printf("[0,0,0,0]: %d\n", data[0][0][0][0]); // plus uvolnit pole return 0; }Ak nemáš veľkú RAM, tak dobre je pri takých testov vypnúť swap. V prípade, že program spotrebuje všetku RAM, tak OS proces zabije a nezačne pomaly swapovať.
mmap(3)
, se kterým se budou data ze souboru číst až při přístupu. Jem ožné to nastavit tak, že se data do souboru propisují, paměť je jen pro čtení, nebo je možné paměť zapisovat beze změny souboru.
Preferuji přístup s dlouhou jednorozměrnou nudlí, protože se nemusí mnhohokrát volat malloc a namísto 4 přístupů do paměti postačí jeden.
Ukázka:
#include <math.h> #include <stdbool.h> #include <stdint.h> #include <stdio.h> #include <stdlib.h> struct hypercube_entry { uint32_t value; }; struct hypercube { size_t z_len, y_len, x_len, w_len; struct hypercube_entry entries[]; }; struct hypercube * hypercube_alloc(size_t z_len, size_t y_len, size_t x_len, size_t w_len); inline static struct hypercube_entry * hypercube_entry(struct hypercube *hypercube, size_t z_len, size_t y_len, size_t x_len, size_t w_len); size_t hypercube_sizeof(size_t z_len, size_t y_len, size_t x_len, size_t w_len); struct hypercube * hypercube_alloc(size_t z_len, size_t y_len, size_t x_len, size_t w_len) { struct hypercube *hypercube_mem; size_t hypercube_sz; hypercube_sz = hypercube_sizeof(z_len, y_len, x_len, w_len); hypercube_mem = malloc(hypercube_sz); if (hypercube_mem == NULL) { fprintf(stderr, "Cannot allocate %lu bytes for hypercube. Aborting.\n", hypercube_sz); } hypercube_mem->z_len = z_len; hypercube_mem->y_len = y_len; hypercube_mem->x_len = x_len; hypercube_mem->w_len = w_len; } size_t hypercube_sizeof(size_t z_len, size_t y_len, size_t x_len, size_t w_len) { return sizeof(struct hypercube) + sizeof(struct hypercube_entry) * z_len * y_len * x_len * w_len; } inline static struct hypercube_entry * hypercube_entry(struct hypercube *hypercube, size_t z, size_t y, size_t x, size_t w) { struct hypercube_entry *entry = hypercube->entries; entry += z * hypercube->y_len * hypercube->x_len * hypercube->w_len; entry += y * hypercube->x_len * hypercube->w_len; entry += x * hypercube->w_len; entry += w; return entry; } int main(void) { size_t z_len = 100; size_t y_len = 99; size_t x_len = 98; size_t w_len = 97; struct hypercube *hypercube; hypercube = hypercube_alloc(z_len, w_len, y_len, x_len); printf("Allocated %lu bytes\n.", hypercube_sizeof(z_len, w_len, y_len, x_len)); /* Draw 4-dimensional super-ellipsoid. * Quite inefficient algorithm. */ for (int x = 0; x < hypercube->x_len; x++) for (int y = 0; y < hypercube->y_len; y++) for (int z = 0; z < hypercube->z_len; z++) for (int w = 0; w < hypercube->w_len; w++) { bool is_inside = .5f >= ( powf(((float) x - 50.f) * .02, 4.f) + powf(((float) y - 50.f) * .02, 4.f) + powf(((float) z - 50.f) * .02, 4.f) + powf(((float) w - 50.f) * .02, 4.f)); hypercube_entry(hypercube, z, y, x, w)->value = is_inside ? 1 : 0; } /* Draw slices of it. */ for (int w = 10; w < hypercube->w_len - 10; w += 10) { printf("w = %i\n", w); for (int y = 1; y < hypercube->y_len; y += 2) { for (int x = 1; x < hypercube->x_len; x++) { int z = 0; for (; z < hypercube->z_len && !hypercube_entry(hypercube, z, y, x, w)->value; z++); if (z < 80) { if (hypercube_entry(hypercube, z, y - 1, x - 1, w) ->value) { putchar('*'); } else { putchar('#'); } } else { putchar('_'); } } putchar('\n'); } putchar('\n'); } }
MAP_PRIVATE
) s možností zápisu a zapisovat do něj jak chce.
Odpovědi typu rádoby-pole à la Java už tady zazněly, takže přidávám jednu s kompaktním 4-rozměrným polem.
Tohle^^^, mimochodem, v dotazu chybí — jestli jsou jednotlivé dimenze stále stejně velké a pole lze tudíž alokovat naráz jedním malloc()
em nebo jestli se velikost různých (pod)polí může lišit a všechno se pak musí alokovat přes další úrovně polí pointerů, jako v Javě.
#include <inttypes.h> #include <stdint.h> #include <stdio.h> #include <stdlib.h> struct A { int blah; }; static const size_t X = 11, Y = 13, Z = 7, N = 5; int main() { struct A (*const array)[Y][Z][N] = malloc(sizeof(struct A[X][Y][Z][N])); int counter = X * Y * Z * N / 2; for (size_t x = 0; x < X; ++x) for (size_t y = 0; y < Y; ++y) for (size_t z = 0; z < Z; ++z) for (size_t n = 0; n < N; ++n) array[x][y][z][n].blah = counter--; int64_t sum = 0; for (size_t x = 0; x < X; ++x) for (size_t y = 0; y < Y; ++y) for (size_t z = 0; z < Z; ++z) for (size_t n = 0; n < N; ++n) sum += array[x][y][z][n].blah; free(array); printf("%" PRId64 "\n", sum); }
Trik je v tom, že v typu pointeru na pole array
chybí první rozměr X
— ten jako jediný není třeba definovat v typu, protože pointerová ařiťmetika potřebuje znát jenom ty následující rozměry. Tedy 4-rozměrné pole můžeme s klidem nechat „zkazit“ na pointer na první (tedy, nulté) 3-rozměrné (pod)pole.
Že to vypíše nulu, to je asi jasné, leč mnohem důležitější vždycky je, co na to říká valgrind
.
Ještě pro úplnost: To „slibované“ smrduté kazení pole na pointer se v mém příkladu vůbec neděje. Vezmu void*
z malloc()
a přiřadím ho rovnou do pointeru na nulté 3-rozměrné pod-pole.
Ale kdybych kolem toho chtěl strašně moc kecat, mohlo by to vypadat třeba takhle:
struct A (*const alloc)[X][Y][Z][N] = malloc(sizeof(struct A[X][Y][Z][N])); struct A (*const array)[Y][Z][N] = *alloc; /* Tady! */ /* ... */ free(alloc);
Jo a kdo si to chce fakt zahustit, ten si může nastavit třeba:
static const size_t X = 201, Y = 201, Z = 201, N = 201;To^^^ pak trvá (na mém stroji) celé 1,5 (se)kundy, což už je nějaké trvání! Velikost toho pole bude 6528963204 B, takže asi 6,08 GiB.
(se)kundyhahahahahaha nechceš být standup komik s tímhle materiálem?
Chtěl bych kandidovat na prezidenta, až na to budu mít věk. Zatím mám fyzicky 37 a mentálně cca 15, takže 2023 nestíhám. 2028 snad.
Tiskni Sdílej: