abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:44 | IT novinky

    Začal veletrh MWC Barcelona 2024 (Mobile World Congress). Firmy představují své novinky. Lenovo například ThinkBook s průhledným displejem (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 12:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.46.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Vypíchnout lze podporu randomizace MAC adresy na základě Wi-Fi sítě (wifi.cloned-mac-address=stable-ssid). Schváleno pro Fedora Linux 40.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:00 | Zajímavý článek

    Byly zveřejněny výsledky průzkumu mezi vývojáři v programovacím jazyce Rust: 2023 Annual Rust Survey Results. Téměř 70 % účastníků průzkumu vyvíjí na Linuxu, 85 % pro Linux, téměř 62 % používá Visual Studio Code, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 21:11 | Nová verze

    Dlaždicový správce oken, resp. kompozitor pro Wayland Sway byl vydán ve verzi 1.9 založené na wlroots 0.17. Měl by poskytovat lepší výkon a přidává několik konfiguračních voleb, příkazů atd.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    včera 13:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.44.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 85 vývojářů, z toho 34 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    24.2. 17:11 | Nová verze

    KiCad (Wikipedie), sada svobodných softwarových nástrojů pro počítačový návrh elektronických zařízení (EDA), byl vydán v nové major verzi 8.0.0 (𝕏). Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    24.2. 16:55 | Nová verze

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    24.2. 12:33 | Nová verze

    Google zveřejnil seznam 195 organizací přijatých do letošního Google Summer of Code (GSoC). Dle plánu se zájemci přihlašují od 18. března do 2. dubna. Vydělat si mohou od 750 do 6600 dolarů. V Česku a na Slovensku je to 900 dolarů za malý, 1800 dolarů za střední a 3600 dolarů pro velký projekt. Další informace v často kladených otázkách (FAQ). K dispozici jsou také statistiky z minulých let.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    24.2. 08:00 | Nová verze

    Mixxx (Wikipedie), tj. svobodný software určený (nejenom) pro diskžokeje, byl vydán v nové major verzi 2.4.0. Přehled novinek i s videi v oficiálním oznámení. Aktualizována byla také uživatelská příručka. Oficiální flatpak je k dispozici na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.2. 18:44 | IT novinky

    Softwarová společnost Avast musí ve Spojených státech zaplatit pokutu 16,5 milionu dolarů (více než 386 milionů Kč) a přestat prodávat data o uživatelích k reklamním účelům. V tiskové zprávě to ve čtvrtek oznámila americká Federální obchodní komise (FTC). Společnost Avast se sídlem v Británii se podle FTC nedovoleného jednání dopouštěla přes svou českou součást Jumpshot.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 48
    Kolik máte nálepek na víku notebooku?
     (17%)
     (60%)
     (5%)
     (4%)
     (5%)
     (9%)
    Celkem 391 hlasů
     Komentářů: 14, poslední 24.2. 17:01
    Rozcestník

    Dotaz: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL

    29.7.2005 21:11 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    Přečteno: 309×

    Ahoj, prosím vás o radu ohledně grafické karty.

    Nedávno jsem zprovoznil starý počítač (Cyrix (PR) 300), ve kterém je grafická karta S3 Trio3D 64 3D na AGP. Pro X.org používám driver s3virge, který mi ukázal hwd jako nejvhodnější. Grafika sice funguje, ale velmi špatně. Nefunguje žádná akcelerace, OpenGL an Direct Rendering. Nechápu, čím to je.

    Když jsem v KDE, KInfoCenter říká, že OpenGL se nepodařilo inicializovat. Pokud zavedu softwarový rendering (MESA GLX), samozřejmě tam pak zmínka o OpenGL je, ale všechno funguje asi tak rychlostí 1 fps.

    Existuje možnost, jak zprovoznit akcelerační funkce pro tuto kartu? Nikde jsem zatím nenašel žádnou dobrou radu... Moduly v Xorg.conf, jako např. GLCore, dri a v4l, mi tam nechybí. (Podle logu se taky bez problému načtou při startu X.) Mám tam i tu (často zapomínanou) sekci pro nastavení práv u dri. V /dev mám zařízení agpgart a ovladač via_agp mám zakompilovaný do jádra.

    ...Jenže ono mi to nefungujeee. :-(

    Odpovědi

    29.7.2005 22:31 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    Je ale otázka, jestli by na takové kartě něco jelo, mám pocit, že je děsně stará. ATI Rage 128 funguje určitě, dokonce na ní jede Quake 3 a Unreal Tournament. Mohla by stát tak 200 Kč, možná méně, za víc totiž nestojí.
    30.7.2005 00:27 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    Já bych se dvousetkorunové investici určitě nebránil. :-) Potřebuju prostě kartu na AGP (rychlost 1x, přinejlepším 2x - to mi ještě BIOS umožní), se kterou bych mohl nerušeně sledovat screensaver Euphoria z KDE. :-D Máte-li někdo s ATI Rage 128 nějaké zkušenosti, mohli byste sem prosím dát něco z Xorg.conf? (Zejména sekci Device...) Kernel občas kompiluju, takže pokud se to kvůli ATI musí, neodradí mě to. Jde mi jen o to, aby na tom pomalém stroji celou grafiku nevytvářel procesor...
    30.7.2005 00:50 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    Bylo potřeba dát moduly do jádra - pro DRI a pro ATI Rage 128. Pak modul do Xek - snad se jmenuje rage128, už si to nepamatuju. Ještě tam přišlo zapnout DRI a GLX, to by mohlo být skoro všechno.
    29.7.2005 22:38 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    nechci neco hanet, ale to "3d" byla spis marketingova zalezitost. Nejsem si jisty, jestli to neznamenalo spis jen to, ze to neni placate, ale ze z tistaku couha sem tam nejaky kondenzator. :-(
    Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
    30.7.2005 00:29 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    Na tom bude určitě něco pravdy. Vyzkoušel jsem všechny způsoby, jak hardwarovou podporu OpenGL zapnout, takže je možné, že tam není... Na netu jsem se dočetl jen samé špatné zprávy - pouze framebuffer, softwarový rendering apod... :-(
    30.7.2005 12:04 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    Tahle kara je založená na S3 Virge a stejně jako ona jakous-takous 3D podporu má. Ale ani v době největší slávy to nikdo nepoužíval, protože to bylo většinou pomalejší než kdyby to dělal CPU (tehdy 486-PI). Skutečný 3D akcelerátor, jak to chápeme dneska, je až Savage (ale tu stejně nebrat). Ty S3 jsou ale dost mizerné i co se ostatních parametrů týče, takže bych to vyhodil a zašel do nějakého bazaru pro tu zmiňovanou ATI Rage 128 nebo lépe Matrox G400 (případě i G200). Možná i nějakej starší Radeon by tam mohl ležet za pár šupů. Eventuelně, pokud se chcete trápit s binárními ovladači a rozpliznutým obrazem, tak i nějakou TNT2 nebo Geforce 2MX.
    Selmi avatar 1.8.2005 09:51 Selmi | skóre: 17 | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    ja som mal s3virge dx 4mb a na nej som pouzival opengl vdaka driverom z utah-glx. fungovalo to. ale necakaj zazraky.

    vlastne jedine co som tym ziskal bolo ze som mohol hrat gltron v rpozliseni 512x384 s takym istym fps ako softwarovo na 320x240 (na 166mhz pentiumpro) - a aj to som nesmel mat zapnute textury ani ziadne efekty, vsetko len v ciarach;-)
    1.8.2005 13:23 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    Však pokud jsi měl štestí tak některé s3virge fungovaly dobře. Ale s tím ovladačem nejelo Trio ani náhodou. Dokonce je to psané i v někde v dokumentaci. Jinak ten ovladač z utah-glx někdo vylepšuje a portuje do DRI. Odkaz najdeš někde na jejich stránkách, je to mimo hlavní řadu jsou experimentální ovladače jak pro staré ATI mach64 (ale jen některé, takové to wonder pro, nebo bordel plus nebo extra nebo jak to tehdy marketing-zm[ae]tci označovali) tak i pro s3virge. Je to klasicky v 14 bitové hloubce a quake na tom vypadá užasně...

    PS: pořiď si kartu... Cokoliv, buďto tu rage128 nebo Voodoo3. U ní je dokonce stejně jedno jestli je do PCI nebo AGP, takže si vezmi jakou seženeš. Raději ti ale doporučuji PCI, u ní máš alespoň záruku že desku neodpálíš, což se o AGP a historických kartách říct nedá. A rozdíl mezi nimi není, většinou je to jen PCI karta v AGP ksichtu nevyužívající žádné výhody AGP.
    -djz

    "Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
    1.8.2005 14:29 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    Karty ranku Rage 128, Matrox G400 nebo Voodoo 3 jsou už rozhodně plnohodnotné AGP karty, novější revize jsou už i s podporou AGP 4x. Odpálení nemůže v žádném případě nastat. PCI verze bude pomalejší a asi i dražší, protože se jich vyrobilo pár a byly to spíš rarity. Z těhle karet je nevýkonější a zároveň nejlépe v linuxu podporovaná ta G400. Verze bez dualhead by měla jít sehnat vyloženě za hubičku.
    1.8.2005 15:46 msp
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    Na misapu@napismi.cz by byla Matrox G400 AGP, 16 MB, popřípadě ATI Radeon 7000, 32 MB. Ale je to v Brně.
    29.7.2005 22:58 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    Pořiď si nějakou starší kartu s nvidia čipsetem a budeš mít po problému.

    Jinak měl jsem S3 akorát to nebyla trio a ty žádné opengl nepodporují, vše je děláno sw sice ty karty mají nějaké urychlovací funkce ale ani ovladače dodané a v windows to s hrama nefungovalo OK.
    30.7.2005 00:32 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    No jo, na tom počáku předtím byly Windows, jenže fungovaly jak na kliku a těžko říct, jestli tam vůbec nějaká akcelerace byla... Asi budu muset někde v bazaru splašit nějakou jinou kartu.
    30.7.2005 10:19 iSteve
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    Co ti vyflusne glxinfo | head ? Kolik mas pameti na karte? Rozliseni a barevna hloubka, na ktery jedes?
    30.7.2005 22:18 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL

    Paměti tam jsou podle všeho asi 4 MB, aspoň jsem to četl někde v Xorg.0.log. (Pokud to teda ovladač správně detekuje.) Barevná hloubka 24 bpp, rozlišení 1024x768.

    glxinfo netvrdí nic pobzbudivého, samozřejmě jsem to už zkoušel.
    name of display: :0.0
    display: :0 screen: 0
    direct rendering: No
    server glx vendor string: SGI
    server glx version string: 1.2
    server glx extensions:
    GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating,
    GLX_EXT_import_context, GLX_OML_swap_method,
    GLX_SGI_make_current_read,
    GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig client glx vendor string: SGI
    Všechno špatně... :-(

    Někde jsem četl, že ta karta dokáže ještě kromě své paměti sdílet část RAM (podobně jako některé "on-board" (tahle není on-board, je normálně v AGP-slotu)). Jen tohle ať nedělá! Ten stroj má všeho všudy 96 MB paměti... (Linux mi ukazuje jen 88 MB, proto se toho obávám.)

    31.7.2005 02:21 iSteve
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    Timpadem renderujes softwareove. Na DRI potrebujes triple buffer, coz s tvejma parametrama nezvladnes (potreboval bys osm)
    1.8.2005 01:49 cronin | skóre: 49
    Rozbalit Rozbalit vše Re: S3 Trio 64 3D - problém s OpenGL
    Skus pouzit "svga", nie "s3*".

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.