abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 10:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:00 | IT novinky

    ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:11 | Nová verze

    Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.

    lukve | Komentářů: 3
    včera 22:11 | Nová verze

    Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | Komunita

    Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:00 | Humor

    Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 09:55 | IT novinky

    Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    9.11. 19:22 | Pozvánky

    Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i

    … více »
    bkralik | Komentářů: 4
    9.11. 05:00 | Nová verze

    Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.11. 23:11 | Zajímavý software

    Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (35%)
     (47%)
     (18%)
     (17%)
     (22%)
     (15%)
     (22%)
     (16%)
     (16%)
    Celkem 340 hlasů
     Komentářů: 15, poslední 2.11. 08:25
    Rozcestník

    Dotaz: Uvolňování paměti v C++

    Jan Zahornadsky avatar 17.6.2006 10:50 Jan Zahornadsky | skóre: 22 | blog: hans_blog
    Uvolňování paměti v C++
    Přečteno: 674×
    Pěkný den všem,

    chtěl bych se zeptat, jak funguje ubolňování paměti v Linuxu v C/C++. Mám totiž jednu stromovou strukturu (opravdu hodně velkou), kde je každý uzel třída, delete-ují se rekurzivně. Valgrind nehlásí žádný memory leak. Ale když třeba na konec programu přidám sleep(30) a kouknu na top, stále vidím, že můj program zabírá přes 270MB. Ale například miniaturní demo
            const int HODNE = 10000;
            char **pole = new char*[HODNE];
            for (int i = 0; i < HODNE; i++)
            {
                    pole[i] = new char[HODNE];
    //                for (int j = 0; j < HODNE; j++) pole[i][j] = 0;
            }
            sleep(30);
            for (int i = 0; i < HODNE; i++) delete [] pole[i];
            delete [] pole;
            sleep(30);
    
    si ani tu paměť nealokuje. Pokud však odkomentuji jeden z těch řádků, tak až pak mi kernel tu paměť opravdu přidělí. To je docela zajímavá myšlenka, dokáže to skutečně dát programu jen tu paměť co kdy použije. Co mě ale mnohem víc zaráží, je, když sleduji tento program v topu, tak jeho paměť je uvolněna de facto hned po delete.

    Neví někdo, jaký algoritmus používá jádro pro určení, kdy paměť uvolní a kdy alokuje (i link by byl supr, asi hledám blbě :-( )? Nebo je možné, že valgrindu uniklo těch 270MB, co můj program má stále přidělených těsně před koncem, po všech deletech?

    Předem díky!
    Actually, I was half an hour into the pointer scripting documentation when she got dressed and left.

    Odpovědi

    17.6.2006 11:03 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    Jádro paměť přiděluje i tehdy, když jí není dost, spoléhá se na to, že jí nebude tolik potřeba. (Na to je volba sysctl vm.overcommit_memory). Přiděluje se ale asi až po prvním použití (jako v tom cyklu), kdy se po uvolnění v programu uvolní doopravdy, to asi také závisí na situaci – kdyby paměť docházela, jádro by ji asi uvolnilo dřív.
    Jan Zahornadsky avatar 17.6.2006 11:08 Jan Zahornadsky | skóre: 22 | blog: hans_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    To uvolňování mi právě nejde do hlavy, 270MB neuvolní hned, to čeká až na konec programu, kdežto těch cca 100MB co udělá uvedené demo se uvolní hned. Ještě zkusím nějaké demo s třídami, ale nevím, proč by se na to mělo pohlížet odlišně.
    Actually, I was half an hour into the pointer scripting documentation when she got dressed and left.
    Jan Zahornadsky avatar 17.6.2006 13:24 Jan Zahornadsky | skóre: 22 | blog: hans_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    Tak teď už nevím. Toto demíčko:
            CString ***tridy = new CString**[HODNE];
            for (int i = 0; i < HODNE; i++)
            {
                    tridy[i] = new CString*[MENE];
                    for (int j = 0; j < MENE; j++)
                    {
                            tridy[i][j] = new CString();
                            tridy[i][j]->Append("kraviny v pameti");
                    }
            }
    
            printf("Pamet v tridach alokovana.\n");
            sleep(30);
    
            for (int i = 0; i < HODNE; i++)
            {
                    for (int j = 0; j < MENE; j++) delete tridy[i][j];
                    delete [] tridy[i];
            }
            delete [] tridy;
    
            printf("Pamet v tridach uvolnena.\n");
            sleep(30);
    
    (CString je třída, která uchovává řetězec v dynamicky alokovaném poli)

    Funguje, jak bych čekal (tj. po posledním sleepu zabírá program třicet vteřin minimum paměti). Je možné, že mi valgrind u mého programu něco tají? (napsal ale "No memory leaks possible")

    Pokud by to někoho zajímalo, tak se jedná o třídu implementující Patricii, ten testovací program do ní vloží postupně každý řádek souboru, pak postupně z ní každý záznam odstraní a pak nechá ještě zapůsobit destruktor (který zavolá rekurzivně destruktor na potomky uzlu -- žádni by ale zůstat neměli).
    Actually, I was half an hour into the pointer scripting documentation when she got dressed and left.
    Jan Zahornadsky avatar 18.6.2006 23:25 Jan Zahornadsky | skóre: 22 | blog: hans_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    Pokračuji ve výzkumu... Zdá se, že Linux i Solaris na uvolnění té paměti nespěchají, kdežto Windows ano (co je ještě hezčí je, že tatáž struktura si sní cca 277MB na Linux 64bit, 151MB na Solarisu 32bit a konečně cca 250MB na Windows 32bit).
    Actually, I was half an hour into the pointer scripting documentation when she got dressed and left.
    19.6.2006 07:50 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    Tiež by ma zaujímalo ako je to s uvoľňovaním pameti, pretože ma toto správanie dosť prekvapilo. A k tomu príkladu. Aké si použil možnosti kompilátora? -0s || -O2 ???
    wake avatar 19.6.2006 08:24 wake | skóre: 30 | blog: wake | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    no, a co se takhle podivat do libc, jak je napsany malloc, calloc, realloc, free, new a delete? mezi volanim malloc[libc] a volanim brk[kernel] je spousta kodu.
    Tento příspěvek má hlavičku i patičku!
    19.6.2006 08:34 pzad | skóre: 30 | blog: pzad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    libc alokuje pamat od jadra vo velkych blokoch a potom ju deli na mesie kusky. Vratit jadru ju moze az ked je volny cely blok. Pri pridelovani sa pamat fragmentuje, takze sa moze stat, ze sa tam vzdy nieco najde, co nie je este volne.
    Jan Zahornadsky avatar 19.6.2006 23:57 Jan Zahornadsky | skóre: 22 | blog: hans_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    To zní pravděpodobně. Je nějaká možnost, jak tuto fragmentaci odhalit a optimalizovat to? Protože se mi nelíbí, že pokud bych tuto část použil v předzpracování, aby kvůli možná jediné proměnné nešťastně v main() se neuvolnilo řádově desítky až stovky MB...
    Actually, I was half an hour into the pointer scripting documentation when she got dressed and left.
    20.6.2006 00:03 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    Jedna možnost, když už se bavíme o C++, je napsat si pro tyto účely vlastní implementaci operátorů new, new[], delete a delete[]. Otázkou samozřejmě je, zda se vám do toho bude chtít.
    Jan Zahornadsky avatar 20.6.2006 00:08 Jan Zahornadsky | skóre: 22 | blog: hans_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    To ale bude pak nutně platform-specific, ne? :-/
    Actually, I was half an hour into the pointer scripting documentation when she got dressed and left.
    20.6.2006 01:40 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    Nebude, pokud budete používat ve svých alokátorech přenositelné konstrukce. ;-) Nebo mě aspoň nic zádrhelovitého nenapadá. Možná v Boostu by se daly vyštrachat nějaké příklady ma tohle téma.
    20.6.2006 08:10 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    Ne nutně, podle manuálové stránky by syscall mmap() měl odpovídat POSIXu, takže přinejmenším na POSIXových systémech by to přenositelné být mělo. A i kdybyste to chtěl portovat třeba na win32, mělo by stačit udělat variantní tu část, která získává od systému kus paměti. Rozparcelování těch bloků už si uděláte univerzálně, v podstatě stačí dát pozor na zarovnávání toho, co vracíte.
    Jan Zahornadsky avatar 19.6.2006 10:14 Jan Zahornadsky | skóre: 22 | blog: hans_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    Co se optimalizací týče, tak jak v Solarisu, tak ve VS (2005 verze, nevím, jestli se to nějak výrazně mění) jsem ponechal standardní nastavení (tj. bez jakýchkoli flagů kompilátoru). V linuxu jsem zkoušel různé nastavení, jak bez optimalizace, tak O2, Os, O3, ale spotřeba paměti se nezměnila.
    Actually, I was half an hour into the pointer scripting documentation when she got dressed and left.
    20.6.2006 08:23 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    Však to je spíš věc glibc, jestli se rozhodne volnou pamět skutečně uvolnit nebo ne.
    20.6.2006 08:46 Jirka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    Alokace a uvolnovani dynamicke pameti zavisi na alokatoru (implementaci mallocu a spol.). Malloc je v linuxu implementovan volanim brk(), ktere pouze posunuje hranici heapu. Pri uvolneni pameti se blok oznaci jako volny, ale nevrati se uz zpet operacnimu systemu (hranice heapu se zpet uz neposune). Posunuti heapu (tj. vraceni pameti OS) lze vynutit pomoci malloc_trim, coz ovsem neni prenositelne.

    Jinak jeste existuje prah velokosti alokovaneho bloku. Pokud se alokuje vice pameti nez je tento prah, provadi se prideleni pameti volanim mmap(), tj. mapovanim stranek. Pokud se takovato pamet uvolni, je skutesne vracena zpet OS. Tento prah lze nastavovat, napr. funkci mallopt() nebo i promennou prostredi MALLOC_MMAP_THRESHOLD_. Jaka je defaultni hodnota si nejsem jisty.

    Pro vypis alokovanych bloku je velice uzitecna funkce mallinfo. viz /usr/include/malloc.h.
    20.6.2006 09:02 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    Wow, zase jsem se něco přiučil :)
    20.6.2006 10:06 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    Pokud to nebylo myšleno jako ironie, doporučil bych článek na Linux Journal nebo pojednání u IBM.
    20.6.2006 12:03 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    Ne, to skutečně nebyla ironie.
    20.6.2006 13:07 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uvolňování paměti v C++
    OK, jen jsem si nebyl jistý, jak mám chápat ten smajlík.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.