Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »
Fraction::Fraction(int znum, int zden) {
num = znum;
den = zden;
normalize();
}
Fraction::Fraction(double f) {
num = int(f) * 10000;
num += int((f - int(f))*10000.0);
den = 10000;
normalize();
}
Fraction Fraction::operator+(Fraction b) {
return Fraction(den*b.num+b.den*num, den*b.den);
}
...
c4=-.5+c1
Teraz s pouzitim gcc 4.0.3 dostanem chybu:
no match for ‘operator+’ in ‘-5.0e-1 + c1’
Po takejto uprave to chodi:
c4=Fraction(-.5)+c1
V com je problem? Nemal by sa implicitne pouzit konstruktor Fraction(double)?
Aby vám tohle prošlo, musel byste použít samostatný operátor, ne metodu. Tedy např.:
inline Fraction operator + (const Fraction& x, const Fraction& y)
{
return Fraction(x.den*y.num+y.den*x.num, x.den*y.den);
}
den a num su private. Radsej uvediem kompletny kod. Trochu som cvicil s C++ pred par rokmi no daleko som sa nedostal, teraz som znovu dostal chut
.
fraction.h:
#ifndef FRACTION_H
#define FRACTION_H
#include <iostream>
using namespace std;
class Fraction
{
int num, den;
int gcd(int, int);
public:
Fraction(int = 0, int = 1);
Fraction(double);
Fraction(const Fraction&);
void normalize();
Fraction operator+(const Fraction&);
Fraction operator-();
Fraction operator-(const Fraction&);
Fraction operator*(const Fraction&);
Fraction operator/(const Fraction&);
const int numerator() const;
const int denominator() const;
friend ostream& operator<<(ostream& os, const Fraction& z);
friend istream& operator>>(istream& is, Fraction& z);
const double toDouble() const;
};
#endif
fraction.cpp:
#include "fraction.h"
int Fraction::gcd(int a, int b) {
int c = 1;
a = (a >= 0) ? a : - a;
b = (b >= 0) ? b : - b;
while (c > 0) {
c = a % b;
a = b;
b = c;
}
return a;
}
Fraction::Fraction(int znum, int zden) {
num = znum;
den = zden;
normalize();
}
Fraction::Fraction(const Fraction& z):num(z.num), den(z.den) {
cout << "Fraction(const Fraction&) : " << *this << endl;
}
Fraction::Fraction(double f) {
num = int(f) * 10000;
num += int((f - int(f))*10000.0);
den = 10000;
normalize();
}
void Fraction::normalize() {
int lgcd = gcd(num, den);
num /= lgcd;
den /= lgcd;
}
Fraction Fraction::operator+(const Fraction &b) {
return Fraction(den*b.num+b.den*num, den*b.den);
}
Fraction Fraction::operator-() {
return Fraction(-num, den);
}
Fraction Fraction::operator-(const Fraction& b) {
return Fraction(b.den*num-den*b.num, den*b.den);
}
Fraction Fraction::operator*(const Fraction& b) {
return Fraction(num*b.num,den*b.den);
}
Fraction Fraction::operator/(const Fraction& b) {
return Fraction(num*b.den, den*b.num);
}
const int Fraction::numerator() const {
return num;
}
const int Fraction::denominator() const {
return den;
}
ostream& operator<<(ostream& os, const Fraction& z) {
if(z.den == 1)
return os << z.num;
else
return os << z.num << "/" << z.den;
}
istream& operator>>(istream& is, Fraction& z) {
char c;
is >> z.num;
is >> c;
is >> z.den;
return is;
}
const double Fraction::toDouble() const
{
return double(num)/double(den);
}
fractest.cpp:
#include <iostream>
#include "fraction.h"
#define P(x) cout << "[" #x "] = " << (x) << endl;
/*
inline Fraction operator+(const Fraction& x, const Fraction& y) {
return Fraction(x+y);
}
*/
int main()
{
Fraction c1(12,123);
Fraction c2(98);
Fraction c3(0,1);
Fraction* c5 = new Fraction(2,3);
P(c1); P(c2); P(c3); P(*c5);
P(c3=c1+c2);
P(c3=c1-c2);
P(c3=c1*c2);
P(c3=c1/c2);
P(*c5=c1+c2+c3);
P(c3=c1+c2/c3-c1);
P(c3=(c1+c2)/(c3-c1));
Fraction c4 = c3;
P(c4);
P(c4=c1+5+5.5);
P(c4=7);
P(c4=-.5);
P(c4=c4+c1);
P(c4=Fraction(-.5)+c1);
// P(c4=-.5+c1);
P(c4=c1-.5);
P(c4.toDouble());
// P(double(c4));
delete c5;
return 0;
}
Jestli je problém jen v tom, že jsou private, tak buď v implementaci operátoru použíjte přístupové metody numerator() a denominator() nebo ten operátor deklarujte jako friend.
Mimochodem, z logiky věci by asi metodu gcd() bylo v tomto případě vhodnější deklarovat jako static.
Tiskni
Sdílej: