Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
class Thread{
private:
pthread_t m_tHandle;
unsigned int m_nStatus;
Mutex m_tMutex;
public:
enum Status{
NotRunning = 0,
Running = 1,
Suspended = 2,
Zombie = 3
};
Thread();
virtual ~Thread();
void run();
void kill();
void wait();
pthread_t handle() const { return m_tHandle; };
void handle( pthread_t handle ) { m_tHandle = handle; }
void lock() { m_tMutex.lock(); }
void unlock(){ m_tMutex.unlock(); }
bool tryLock(){ return m_tMutex.tryLock(); }
void status( unsigned int status );
unsigned int status() const { return m_nStatus; }
virtual void start();
virtual void stop();
static void waitForAll();
};
static void *entry_point(void *thread_)
{
Thread* thread = reinterpret_cast<Thread*>(thread_);
signal(SIGQUIT, signal_handler_SIGQUIT);
thread_list_mutex.lock();
thread_list.insert( std::make_pair(pthread_self(), thread) );
thread_list_mutex.unlock();
thread->handle(pthread_self());
thread->start();
thread->stop();
thread->status(Thread::Zombie);
pthread_exit(NULL);
return NULL;
}
void Thread::run()
{
if( status() == NotRunning )
{
label_create:
status(Running);
pthread_create(&m_tHandle, NULL, &entry_point, this);
}
else if( status() == Zombie ){
wait();
goto label_create;
}
}
Ve funkci static void *entry_point(void *thread_) volám thread->start(). Problém je, že se vždy zavolá metoda start() třídy Thread a né metoda odvozené třídy MujThread:
class MujThread: public Thread{
public:
MujThread(){}
virtual ~MujThread(){}
virtual void start()
{
printf("MujThread start()\n");
while(true);
}
virtual void stop()
{
printf("MujThread stop()\n");
}
};
(Thread*)thread_, bezúspěšně. Vím ale, že ten kód ještě nedávno fungoval. Pomalu bych řekl, že přestal fungovat po aktualizaci gcc.
pure virtual method called terminate called without an active exception ./testutk: line 4: 6543 Neúspěšně ukončen (SIGABRT)
Nemáte dohromady ty verze GCC smíchané (že by kus kódu byl zkompilovaný se starou verzí)?
make clean.
MujThread::start() nedávat jako inline. Kompilátor by sice měl být dost chytrý, aby buď ignoroval evidentní chybu programátora, nebo protestoval, jenže právě to ignorování chyby lze provést dvěma způsoby: buď bude ignorovat virtual nebo inline (zde implicitní). Musel bych se podívat, co v takové situaci předepisuje specifikace jazyka, ale v každém případě bude jistější nepožadovat po překladači něco, co je principiálně nemožné.
MujThred::start() jako inline, nefunguje to. Mám jinou třídu (Application):
class Application{
....
public:
....
virtual bool onInit() { return true; }
virtual void onQuit() {}
....
};
Od té odvozuji TestApplication:
class TestApplication: public Application{
protected:
MujThread t;
public:
virtual bool onInit()
{
...
t.run();
return true;
}
virtual void onQuit()
{
t.kill();
}
};
Zde však volání virtuálních metod funguje správně, což popírá vaši domněnku. (Už jste viděl zdrojový kód Qt knihovny? Je tam toho plno.) Problém bude nejspíš jinde. A jak říkám výše, ten kód fungoval naprosto bezchybně, když jsem ho před časem použil (ale na jiné distribuci, s jiným kernelem - 2.6.17, teď 2.6.18 - a s trochu nižší verzí GCC).
Thread::run() (viz. kód výše), konkrétně se zavolá po vytvoření nového vlákna: pthread_create(&m_tHandle, NULL, &entry_point, this).
Tiskni
Sdílej: