abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:11 | Nová verze

    Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Nová verze

    Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 15:11 | Nová verze

    Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:44 | Humor

    Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 11:33 | Zajímavý článek Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.9. 21:44 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.9. 17:22 | Nová verze

    Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.9. 12:22 | Nová verze

    Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.9. 00:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (47%)
     (53%)
     (0%)
     (7%)
     (13%)
     (7%)
     (20%)
     (7%)
     (13%)
    Celkem 15 hlasů
     Komentářů: 1, poslední včera 13:49
    Rozcestník

    Dotaz: perl - cesta k adresáři, kde je script

    Přemek Vyhnal avatar 18.9.2008 00:37 Přemek Vyhnal | skóre: 24 | blog: Toto není blog! | Dobřichovice
    perl - cesta k adresáři, kde je script
    Přečteno: 698×
    Zdravím

    Problém je následující:

    mám script v perlu, který potřebuje k práci nějaké další soubory.. např nějaký modul 'Modul.pm' a definici gui 'gui.glade'.

    Tyhle soubory jsou ve stejném adresáři jako script a pokud se script spouští ze stejného adresáře (./script.pl), není problém... použije se normálně use Modul nebo Gtk2::GladeXML->new('gui.glade').

    Problém nastane, když chci svůj program nějak „nainstalovat“ do systému abych ho mohl spouštět odkudkoliv nebo dokonce dopravit do jiného počítače. Soubory by se hledaly v adresáři, odkud to spouštím. Takže je potřeba nějak nastavit místo, kde je program nainstalován. Nejlépe tak aby se to nemuselo ručně přepisovat když se to nakopíruje jinam ;)

    Mám dvě řešení a ani jedno se mi nelíbí. Jak to udělat líp?

    1)

    přidat do @INC správnou cestu například spuštěním přes perl -I /kde/to/je /kde/to/je/script.pl.

    modul se načte správně a přístup k souborům by byl nějak takto: …->new($INC[0].'/gui.glade').

    Nevýhoda: musí se to obalit dalším scriptem, který spustí perl se správným parametrem -I a bude tam muset ta cesta být napevno

    2)

    zjistit cestu z $0 třeba takto: $dir = $0 =~ /(.*)\//; a pak jí v BEGIN přidat do @INC a soubory hledat v $dir

    Nevýhoda: Pokud si celý program uložím třeba do /home/neco/neco/... a někde v $PATH na něj udělám symlinky, $0 bude obsahovat cestu k symlinkům a ne tam, kde soubor je opravdu a tam to samozřejmě ty ostatní soubory nenajde.

    --

    A jako takový poddotaz bych se zeptal kam vlastně takovýto script/program „instalovat“? nechat všechny soubory v jedné složce a tu dát kamkoliv (/home nebo /opt) a v /usr/local/bin udělat symlinky, nebo do /usr/local/bin dát místo symlinku rovnou ten hlavní spustitelný script a ostatní soubory jinam (/usr/local/share/jmenoprogramu/ ?) Pak by zase script nemohl hledat své soubory ve stejné složce jako je sám...

    Zároveň bych chtěl aby to stejně fungovalo i v „nenainstalovaném“ stavu při testování – všechno v jednom adresáři v /home/…/…

    --

    Předem děkuji za jakékoliv tipy jak se tohle řeší
    NO RAPTORS!

    Odpovědi

    18.9.2008 07:33 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: perl - cesta k adresáři, kde je script

    Pro vytvoreni modulu (skript.pl muze byt soucasti modulu) byste mel pouzit standardni mechanizmy (Makefile.PL + instalaci). Viz dokumentace, man perlnewmod, odkazy na dalsi dokumentaci a tutorial tam atd. Vyhoda teto masinerie je, ze mate jeden archiv Vas-Modul-1.0.tar.gz, jehoz standardni instalaci muzete najednou nainstalovat, spustit testy, doresit zavislosti, provest transformaci nejakych retezcu (napr. ony cesty) a dalsi. Timto mechanizmem pro instalaci modulu se Vas::Modul nainstaluje nekam jako /usr/lib/perl5/site_perl/5.10.0/Vas/Modul.pm, pripadne skripty do /usr/bin, kde vse funguje jakychkoliv zasahu. Odinstalace je otazka smazani tohoto souboru nebo adresare Vas.

    Pokud chcete nejakou nestandardni cestu (coz lze u "normalniho mechanizmu" docilit take pres --prefix), spravne uvadite, ze musite manipulovat s @INC, a to bud pres -I nebo pomoci use lib (primo se hrabat v @INC neni dobry napad). Do tohoto muzete vice nahlidnout napr. v kapitole 12 perl cookbook. Konkretne v Keeping Your Own Module Directory se toto podrobne rozebira, vcetne metody jak "uhodnout" cestu ke skriptu pomoci modulu FindBin.

    Co se tyce nalezeni obecneho souboru v ramci vaseho modulu, doporuciji pouzit hash %INC, kde naleznete cestu, pres kterou se tento modul nasel. Napr. $INC{'Vas::Modul.pm'}.

    Jak se na to tak divam, tak to jednou vyda na dalsi dil meho serialu :-)

    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    18.9.2008 07:35 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: perl - cesta k adresáři, kde je script
    v prípade symlinkov si pozri readlink a -l, z toho už cestu poskladáš

    tretia možnosť: export PERL5LIB="/home/aaa/lib/perl5:/home/aaa/test/lib/perl5"

    Přemek Vyhnal avatar 18.9.2008 10:57 Přemek Vyhnal | skóre: 24 | blog: Toto není blog! | Dobřichovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: perl - cesta k adresáři, kde je script
    Dík moc vám oboum

    ten readlink zdá se bude stačit. Výroba „opravdového“ modulu se mi zatím zdá na mě moc složitá ale třeba se taky zadaří ;)

    Díky
    NO RAPTORS!
    Přemek Vyhnal avatar 18.9.2008 16:00 Přemek Vyhnal | skóre: 24 | blog: Toto není blog! | Dobřichovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: perl - cesta k adresáři, kde je script
    Tak jsem to snad vyřešil:
    nějak takto...
    use FindBin qw($RealBin);
    use lib $RealBin;
    use MujModul;
    my ($root) = $INC{'MujModul.pm'} =~ /(.*)\//;
    …
    my $soubor = "$root/soubor.xxx";
    
    Ještě jednou děkuji!
    NO RAPTORS!
    19.9.2008 21:18 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: perl - cesta k adresáři, kde je script
    my ($root) = $INC{'MujModul.pm'} =~ /(.*)\//;

    Tuhle vec muzete udelat take pomoci File::Basename nebo neco takovyho a bude to prenositelny i na jiny systemy nez unix. Jinak ten postup je vicemene to co jsem se snazil naznacit. :)

    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.