Lennart Poettering se na Mastodonu rozepsal o novince v systemd, na které pracuje: systemd bude umět nabootovat z obrazu disku staženého pomocí HTTP v rámci initrd.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2025.2. Nově lze zálohovat také na Google Drive a Microsoft OneDrive.
V kinech aktuálně běží animovaný film Kočičí odysea, v originálu Flow, (Wikipedie) vytvořený v Blenderu. Film získal řadu ocenění a má dvě nominace na Oscary 2025. Na ČSFD má 80 %. Režisérem je Gints Zilbalodis. Rozhovor s režisérem na stránkách Blenderu.
Oficiálně byla vydána (Mastodon, 𝕏) třetí RC verze GIMPu 3.0. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu. GIMP je nově k dispozici také ve formátu AppImage.
Nejnovějším projektem Blender Studia je herní projekt DogWalk. Cílem projektu je prozkoumat možnosti a vylepšit spolupráci Blenderu s herním enginem Godot a vytvořit jednoduchou hru. Jde o jejich druhý herní projekt. Prvním byla hra Yo Frankie! (projekt Apricot) postavená na již nevyvíjeném Blender Game Enginu.
Byla vydána verze 0.83 telnet a ssh klienta PuTTY. Podrobnosti v přehledu nových vlastností a oprav chyb a Change Logu. Vypíchnuta je podpora výměny klíčů pomocí postkvantového algoritmus ML-KEM.
Hector "marcan" Martin z Asahi Linuxu skončil jako upstream vývojář linuxového jádra. Štafetu po něm převzal Janne Grunau z Asahi Linuxu.
PlayStation Network (PSN) má již několik hodin, vlastně celou sobotu, masivní výpadek (Stav služby PSN, X).
Vývojáři open source storage platformy TrueNAS oznámili, že s verzí 25.04 s kódovým názvem Fangtooth končí TrueNAS CORE postavený na FreeBSD a TrueNAS SCALE postavený na Linuxu. Jejich společným pokračováním bude TrueNAS Community Edition postavený na Linuxu.
Mapy Google dnes slaví 20 let. Spuštěny byly 8. února 2005. Svět se přesunul od papírových map k digitálním. A ke Street View, Live View, Immersive View, …
./script.pl
), není problém... použije se normálně use Modul
nebo Gtk2::GladeXML->new('gui.glade')
.
Problém nastane, když chci svůj program nějak „nainstalovat“ do systému abych ho mohl spouštět odkudkoliv nebo dokonce dopravit do jiného počítače. Soubory by se hledaly v adresáři, odkud to spouštím. Takže je potřeba nějak nastavit místo, kde je program nainstalován. Nejlépe tak aby se to nemuselo ručně přepisovat když se to nakopíruje jinam ;)
Mám dvě řešení a ani jedno se mi nelíbí. Jak to udělat líp?
1)
přidat do @INC správnou cestu například spuštěním přes perl -I /kde/to/je /kde/to/je/script.pl
.
modul se načte správně a přístup k souborům by byl nějak takto: …->new($INC[0].'/gui.glade')
.
Nevýhoda: musí se to obalit dalším scriptem, který spustí perl se správným parametrem -I
a bude tam muset ta cesta být napevno
2)
zjistit cestu z $0
třeba takto: $dir = $0 =~ /(.*)\//;
a pak jí v BEGIN přidat do @INC a soubory hledat v $dir
Nevýhoda: Pokud si celý program uložím třeba do /home/neco/neco/... a někde v $PATH na něj udělám symlinky, $0
bude obsahovat cestu k symlinkům a ne tam, kde soubor je opravdu a tam to samozřejmě ty ostatní soubory nenajde.
--
A jako takový poddotaz bych se zeptal kam vlastně takovýto script/program „instalovat“? nechat všechny soubory v jedné složce a tu dát kamkoliv (/home nebo /opt) a v /usr/local/bin udělat symlinky, nebo do /usr/local/bin dát místo symlinku rovnou ten hlavní spustitelný script a ostatní soubory jinam (/usr/local/share/jmenoprogramu/ ?) Pak by zase script nemohl hledat své soubory ve stejné složce jako je sám...
Zároveň bych chtěl aby to stejně fungovalo i v „nenainstalovaném“ stavu při testování – všechno v jednom adresáři v /home/…/…
--
Předem děkuji za jakékoliv tipy jak se tohle řeší
Pro vytvoreni modulu (skript.pl muze byt soucasti modulu) byste mel pouzit standardni mechanizmy (Makefile.PL + instalaci). Viz dokumentace, man perlnewmod, odkazy na dalsi dokumentaci a tutorial tam atd. Vyhoda teto masinerie je, ze mate jeden archiv Vas-Modul-1.0.tar.gz
, jehoz standardni instalaci muzete najednou nainstalovat, spustit testy, doresit zavislosti, provest transformaci nejakych retezcu (napr. ony cesty) a dalsi. Timto mechanizmem pro instalaci modulu se Vas::Modul nainstaluje nekam jako /usr/lib/perl5/site_perl/5.10.0/Vas/Modul.pm
, pripadne skripty do /usr/bin
, kde vse funguje jakychkoliv zasahu. Odinstalace je otazka smazani tohoto souboru nebo adresare Vas
.
Pokud chcete nejakou nestandardni cestu (coz lze u "normalniho mechanizmu" docilit take pres --prefix
), spravne uvadite, ze musite manipulovat s @INC
, a to bud pres -I
nebo pomoci use lib
(primo se hrabat v @INC
neni dobry napad). Do tohoto muzete vice nahlidnout napr. v kapitole 12 perl cookbook. Konkretne v Keeping Your Own Module Directory se toto podrobne rozebira, vcetne metody jak "uhodnout" cestu ke skriptu pomoci modulu FindBin
.
Co se tyce nalezeni obecneho souboru v ramci vaseho modulu, doporuciji pouzit hash %INC
, kde naleznete cestu, pres kterou se tento modul nasel. Napr. $INC{'Vas::Modul.pm'}
.
Jak se na to tak divam, tak to jednou vyda na dalsi dil meho serialu
readlink
a -l
, z toho už cestu poskladáš
tretia možnosť: export PERL5LIB="/home/aaa/lib/perl5:/home/aaa/test/lib/perl5"
use FindBin qw($RealBin); use lib $RealBin; use MujModul; my ($root) = $INC{'MujModul.pm'} =~ /(.*)\//; … my $soubor = "$root/soubor.xxx";Ještě jednou děkuji!
my ($root) = $INC{'MujModul.pm'} =~ /(.*)\//;
Tuhle vec muzete udelat take pomoci File::Basename nebo neco takovyho a bude to prenositelny i na jiny systemy nez unix. Jinak ten postup je vicemene to co jsem se snazil naznacit. :)
Tiskni
Sdílej: