abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:11 | Komunita

    Lennart Poettering se na Mastodonu rozepsal o novince v systemd, na které pracuje: systemd bude umět nabootovat z obrazu disku staženého pomocí HTTP v rámci initrd.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 21:44 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2025.2. Nově lze zálohovat také na Google Drive a Microsoft OneDrive.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:22 | Komunita

    V kinech aktuálně běží animovaný film Kočičí odysea, v originálu Flow, (Wikipedie) vytvořený v Blenderu. Film získal řadu ocenění a má dvě nominace na Oscary 2025. Na ČSFD má 80 %. Režisérem je Gints Zilbalodis. Rozhovor s režisérem na stránkách Blenderu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 17:33 | Nová verze

    Oficiálně byla vydána (Mastodon, 𝕏) třetí RC verze GIMPu 3.0. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu. GIMP je nově k dispozici také ve formátu AppImage.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 14:44 | Zajímavý projekt

    Nejnovějším projektem Blender Studia je herní projekt DogWalk. Cílem projektu je prozkoumat možnosti a vylepšit spolupráci Blenderu s herním enginem Godot a vytvořit jednoduchou hru. Jde o jejich druhý herní projekt. Prvním byla hra Yo Frankie! (projekt Apricot) postavená na již nevyvíjeném Blender Game Enginu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 0.83 telnet a ssh klienta PuTTY. Podrobnosti v přehledu nových vlastností a oprav chyb a Change Logu. Vypíchnuta je podpora výměny klíčů pomocí postkvantového algoritmus ML-KEM.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.2. 16:33 | Komunita

    Hector "marcan" Martin z Asahi Linuxu skončil jako upstream vývojář linuxového jádra. Štafetu po něm převzal Janne Grunau z Asahi Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    8.2. 22:33 | IT novinky

    PlayStation Network (PSN) má již několik hodin, vlastně celou sobotu, masivní výpadek (Stav služby PSN, X).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    8.2. 17:22 | Komunita

    Vývojáři open source storage platformy TrueNAS oznámili, že s verzí 25.04 s kódovým názvem Fangtooth končí TrueNAS CORE postavený na FreeBSD a TrueNAS SCALE postavený na Linuxu. Jejich společným pokračováním bude TrueNAS Community Edition postavený na Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    8.2. 15:55 | IT novinky

    Mapy Google dnes slaví 20 let. Spuštěny byly 8. února 2005. Svět se přesunul od papírových map k digitálním. A ke Street View, Live View, Immersive View, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 60
    Rozcestník

    Dotaz: perl - cesta k adresáři, kde je script

    Přemek Vyhnal avatar 18.9.2008 00:37 Přemek Vyhnal | skóre: 24 | blog: Toto není blog! | Dobřichovice
    perl - cesta k adresáři, kde je script
    Přečteno: 689×
    Zdravím

    Problém je následující:

    mám script v perlu, který potřebuje k práci nějaké další soubory.. např nějaký modul 'Modul.pm' a definici gui 'gui.glade'.

    Tyhle soubory jsou ve stejném adresáři jako script a pokud se script spouští ze stejného adresáře (./script.pl), není problém... použije se normálně use Modul nebo Gtk2::GladeXML->new('gui.glade').

    Problém nastane, když chci svůj program nějak „nainstalovat“ do systému abych ho mohl spouštět odkudkoliv nebo dokonce dopravit do jiného počítače. Soubory by se hledaly v adresáři, odkud to spouštím. Takže je potřeba nějak nastavit místo, kde je program nainstalován. Nejlépe tak aby se to nemuselo ručně přepisovat když se to nakopíruje jinam ;)

    Mám dvě řešení a ani jedno se mi nelíbí. Jak to udělat líp?

    1)

    přidat do @INC správnou cestu například spuštěním přes perl -I /kde/to/je /kde/to/je/script.pl.

    modul se načte správně a přístup k souborům by byl nějak takto: …->new($INC[0].'/gui.glade').

    Nevýhoda: musí se to obalit dalším scriptem, který spustí perl se správným parametrem -I a bude tam muset ta cesta být napevno

    2)

    zjistit cestu z $0 třeba takto: $dir = $0 =~ /(.*)\//; a pak jí v BEGIN přidat do @INC a soubory hledat v $dir

    Nevýhoda: Pokud si celý program uložím třeba do /home/neco/neco/... a někde v $PATH na něj udělám symlinky, $0 bude obsahovat cestu k symlinkům a ne tam, kde soubor je opravdu a tam to samozřejmě ty ostatní soubory nenajde.

    --

    A jako takový poddotaz bych se zeptal kam vlastně takovýto script/program „instalovat“? nechat všechny soubory v jedné složce a tu dát kamkoliv (/home nebo /opt) a v /usr/local/bin udělat symlinky, nebo do /usr/local/bin dát místo symlinku rovnou ten hlavní spustitelný script a ostatní soubory jinam (/usr/local/share/jmenoprogramu/ ?) Pak by zase script nemohl hledat své soubory ve stejné složce jako je sám...

    Zároveň bych chtěl aby to stejně fungovalo i v „nenainstalovaném“ stavu při testování – všechno v jednom adresáři v /home/…/…

    --

    Předem děkuji za jakékoliv tipy jak se tohle řeší
    NO RAPTORS!

    Odpovědi

    18.9.2008 07:33 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: perl - cesta k adresáři, kde je script

    Pro vytvoreni modulu (skript.pl muze byt soucasti modulu) byste mel pouzit standardni mechanizmy (Makefile.PL + instalaci). Viz dokumentace, man perlnewmod, odkazy na dalsi dokumentaci a tutorial tam atd. Vyhoda teto masinerie je, ze mate jeden archiv Vas-Modul-1.0.tar.gz, jehoz standardni instalaci muzete najednou nainstalovat, spustit testy, doresit zavislosti, provest transformaci nejakych retezcu (napr. ony cesty) a dalsi. Timto mechanizmem pro instalaci modulu se Vas::Modul nainstaluje nekam jako /usr/lib/perl5/site_perl/5.10.0/Vas/Modul.pm, pripadne skripty do /usr/bin, kde vse funguje jakychkoliv zasahu. Odinstalace je otazka smazani tohoto souboru nebo adresare Vas.

    Pokud chcete nejakou nestandardni cestu (coz lze u "normalniho mechanizmu" docilit take pres --prefix), spravne uvadite, ze musite manipulovat s @INC, a to bud pres -I nebo pomoci use lib (primo se hrabat v @INC neni dobry napad). Do tohoto muzete vice nahlidnout napr. v kapitole 12 perl cookbook. Konkretne v Keeping Your Own Module Directory se toto podrobne rozebira, vcetne metody jak "uhodnout" cestu ke skriptu pomoci modulu FindBin.

    Co se tyce nalezeni obecneho souboru v ramci vaseho modulu, doporuciji pouzit hash %INC, kde naleznete cestu, pres kterou se tento modul nasel. Napr. $INC{'Vas::Modul.pm'}.

    Jak se na to tak divam, tak to jednou vyda na dalsi dil meho serialu :-)

    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    18.9.2008 07:35 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: perl - cesta k adresáři, kde je script
    v prípade symlinkov si pozri readlink a -l, z toho už cestu poskladáš

    tretia možnosť: export PERL5LIB="/home/aaa/lib/perl5:/home/aaa/test/lib/perl5"

    Přemek Vyhnal avatar 18.9.2008 10:57 Přemek Vyhnal | skóre: 24 | blog: Toto není blog! | Dobřichovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: perl - cesta k adresáři, kde je script
    Dík moc vám oboum

    ten readlink zdá se bude stačit. Výroba „opravdového“ modulu se mi zatím zdá na mě moc složitá ale třeba se taky zadaří ;)

    Díky
    NO RAPTORS!
    Přemek Vyhnal avatar 18.9.2008 16:00 Přemek Vyhnal | skóre: 24 | blog: Toto není blog! | Dobřichovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: perl - cesta k adresáři, kde je script
    Tak jsem to snad vyřešil:
    nějak takto...
    use FindBin qw($RealBin);
    use lib $RealBin;
    use MujModul;
    my ($root) = $INC{'MujModul.pm'} =~ /(.*)\//;
    …
    my $soubor = "$root/soubor.xxx";
    
    Ještě jednou děkuji!
    NO RAPTORS!
    19.9.2008 21:18 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: perl - cesta k adresáři, kde je script
    my ($root) = $INC{'MujModul.pm'} =~ /(.*)\//;

    Tuhle vec muzete udelat take pomoci File::Basename nebo neco takovyho a bude to prenositelny i na jiny systemy nez unix. Jinak ten postup je vicemene to co jsem se snazil naznacit. :)

    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.