Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Dobrý den, mám aplikaci napsanou v QT4 a 32 bitový systém. Potřeboval bych dvě věci:
1. Spustit tuto aplikaci na počítači s 64 bitovým systémem, kde je pouze QT3 a nemám root přístup.
2. Spustit tuto aplikaci na Windows, kde není nainstalované QT.
Neporadil by někdo, jak to nejlépe provést? Děkuji Radim
S 64-bit systemem ti moc neporadim, ale na widlich staci do adresare s tvym exe souborem nakopirovat Qt knihovny pro vsechny moduly, ktere jsi z Qt pouzil (core, gui, network, xml...) a navic jednu malou knihovnu mingwm10.dll, kterou najdes, kdyz si Qt4 nainstalujes nebo nekde na netu.
Takovy balik pak pujde spustit i na widlich bez instalace celeho Qt baliku. Doporucuju ale behem instalace nejak otestovat, zda dane knihovny uz nahodou v systemu nejsou...
a navic jednu malou knihovnu mingwm10.dll, kterou najdes, kdyz si Qt4 nainstalujes nebo nekde na netu.
Ne všichni kompilují QT aplikace na Windows pomocí minGW... Pokuď si program a QT skompilujete pomocí nějakého "nativního" kompilátoru (Visual studio), tak tahle knihovna není nutná.
To je mozne, v tom pripade tu knihovnu vubec nenajde.
BTW, nebyla integrace Qt do Visual Studia dostupna jen pro uzivatele komercni licence? Kdysi jsem se pokousel cele nekomercni Qt zkompilovat pomoci nmake, ale vzdy se to na necem zarazilo, takze nechapu, ze se s tim chce nekomu drbat 
BTW, nebyla integrace Qt do Visual Studia dostupna jen pro uzivatele komercni licence?
Jestli si to dobře pamatuju, tak do verze QT 4.3 ano, ale existoval patch, kterej umožnil skompilovat i GPL verzi QT pomocí nmake. Od verze 4.4 to ale funguje "out-of-the-box".
Kdysi jsem se pokousel cele nekomercni Qt zkompilovat pomoci nmake, ale vzdy se to na necem zarazilo, takze nechapu, ze se s tim chce nekomu drbat
"Slušnej" SW by (na Windows obzvlášť) neměl záviset na žádných zbytečných knihovnách. Navíc jsou IMHO s minGW nějaký licenční problémy.
Díky za odpovědi. O tom statickém linkování jsem si něco našel, ale není mi úplně jasné, jak přesně to funguje a jak to provést. To pak ten program bude 32 bitový i 64 bitovém systému? Co se týče rad na Windows, tak nevím jak vytvořit ten exe soubor (Windows nemám). Ideální by bylo, kdybych prostě mohl vše potřebné naházet do jednoho adresáře a pak by stačilo něco jako ./configure, make, make install, případně nějaká obdoba na windows. Je něco takového možné? Nebo lze se tomu aspoň nějak přiblížit? Za jakékoliv nakopnutí budu vděčný.
Díky všem za rady, nakonec jsem to tedy vyřešil pro linux staticky a pro windows skompilováním a přihozením knihoven (v mém případě byla potřeba i mingwm10.dll).
Návody podle kterých jsem postupoval:
doc.trolltech.com/4.5/deployment.html
doc.trolltech.com/4.5/deployment-x11.html
doc.trolltech.com/4.5/deployment-windows.html
Tiskni
Sdílej: