Byl publikován přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie) za uplynulé dva měsíce. Servo zvládne už i Gmail. Zakázány jsou příspěvky generované pomocí AI.
Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
public class SVG {
private static final SVG INSTANCE = new SVG();
private SVGGraphics2D svg;
private SVG() {
DOMImplementation domImpl =
GenericDOMImplementation.getDOMImplementation();
String svgNS = "http://www.w3.org/2000/svg";
Document document = domImpl.createDocument(svgNS, "svg", null);
svg = new SVGGraphics2D(document);
System.out.println("hello");
}
public static SVG getInstance() {
return INSTANCE;
}
public SVGGraphics2D getSVG() {
return svg;
}
}
Keď ale zavolám Graphics2D g2d = SVG.getInstance().getSVG()
, dostanem null. Viete mi poradiť?
Řešení dotazu:
null
dostával – můžete z jednoho vlákna volat getSVG()
dřív, než v druhém vlákně doběhne konstruktor. Pak by bylo potřeba použít synchronizaci.
synchronized (A.class) { ... }
), a synchronizovaný blok má bariéru na začátku i na konci. Zkusil jsem si to najít a ve třetím vydání JLS je to v kapitole 12.4.2.
Inicializace tridy muze probehnout pouze v jednom vlakne, viz specifikace.To máte pravdu, ale to neříká vůbec nic o tom, co v tu chvíli mohou nebo nemohou dělat jiná vlákna.
S zadnymi pametovymi barierami to nesouvisi.Ale souvisí, jedině díky paměťovým bariérám to probíhá tak, jak psal Jehovista a Ladicek. Každá třída má příznak, zda právě probíhá inicializace, a přístup k tomuto příznaku je synchronizován. Takže na konci inicializace třídy musí nejprve doběhnout všechny části inicializace i z pohledu jiných vláken (a jiných procesorů), teprve pak může být získán zámek a zrušen příznak, že probíhá inicializace. Pokud během inicializace jiné vlákno chce třídu inicializovat, zjistí podle příznaku, že už inicializaci provádí jiné vlákno, a čeká na její dokončení (opět přes
wait()
, takže je tam paměťová bariéra).
V tomto konkretnim pripade nemuze getInstance nikdy vratit null, protoze metoda se muze zavolat az po inicializaci, ve ktere se do promenne INSTANCE prirazuje vysledek volani new, ktery nemuze byt nikdy null.To zjevně není pravda – během inicializace se volá metoda-konstruktor, s jejím voláním nemůžete čekat, než proběhne celá inicializace a tedy zároveň proběhne celá tato metoda. Pokud by se vám konstruktor nezdál jako typický příklad metody, představte si volání
SVG.getInstance()
v rámci volání toho konstruktoru.
Tiskni
Sdílej: