O víkendu (15:00 až 23:00) probíhá EmacsConf 2023, tj. online konference vývojářů a uživatelů editoru GNU Emacs. Sledovat ji lze na stránkách konference. Záznamy jsou k dispozici přímo z programu.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek i s náhledy aplikací v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 20 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Desktopové prostředí Cinnamon, vyvíjené primárně pro distribuci Linux Mint, dospělo do verze 6.0. Seznam změn obsahuje především menší opravy a v říjnovém přehledu novinek v Mintu avizovanou experimentální podporu Waylandu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzích 2.2.2 a 2.1.14. Přináší důležitou opravu chyby vedoucí k možnému poškození dat.
V ownCloudu byly nalezeny tři kritické zranitelnosti: CVE-2023-49103, CVE-2023-49104 a CVE-2023-49105 s CVSS 10.0, 8.7 a 9.8. Zranitelnost CVE-2023-49103 je právě využívána útočníky. Nextcloudu se zranitelnosti netýkají.
I letos vychází řada ajťáckých adventních kalendářů. Programátoři se mohou potrápit při řešení úloh z kalendáře Advent of Code 2023. Pro programátory v Perlu je určen Perl Advent Calendar 2023. Zájemci o UX mohou sledovat Lean UXmas 2023. Pro zájemce o kybernetickou bezpečnost je určen Advent of Cyber 2023…
Byla vydána verze 2.12 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 23.11 Topi. Přehled novinek v Changelogu.
Po 4 měsících vývoje byla vydána nová verze 4.2 multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu a na YouTube.
Slyšel jsem, že programování pluginů není tak složité, jak napsat celý program. Proto bych si chtěl vyzkoušet programování pluginů pro zvukové aplikace. Stáhnul jsem si zdrojový kód swh-plugins abych si prohlédl, jak jsou napsané zdrojové kódy. Brzy se pokusím nějaký ten plugin vytvořit a přidat tam, nebo upravit některý existující. Potom bych výsledek zkompiloval a nainstaloval.
Ale o co se mi jedná: Když vyrobím nebo upravím jeden plugin, nechce se mi pokaždé odinstalovávat celý swh-plugins - všechny jeho součásti a potom kompilovat celý swh-plugins znovu a to celé instalovat znovu, kvůli jednomu pluginu. Celou tu odinstalaci a kompilaci a instalaci bych musel dělat poměrně často, protože bych asi víckrát chtěl napsat nový plugin nebo vylepšit plugin, který jsem vyrobil. Já bych si představoval, jestli by to nešlo jednotlivě: Nejdříve si nainstaluji swh-plugins (ať už balíčkem nebo ze zdrojového kódu). Jak napíšu nebo předělám jeden plugin, zkompiluji ho jednoduchým příkazem, jako je cc zdrojovykod -o nazevbinarnihosouboru
a nakonec nainstaluji a vyzkouším. Šlo by to tak jednotlivě dělat? A ten příkaz pro překlad je dobrý? Binární soubor totíž bude muset mít příponu .so
, takže to bude něco jak sdílená knihovna.
Svůj zdrojový kód bych pravděpodobně musel mít umístěný ve složce se zdrojovými kódy ostatních pluginů, které jsem si stáhnul, čili v tom rozbaleném archivu a teprve potom zkompilovat tak, že příkaz pro zkompilování zadám v tomto adresáři. Je to tak? To proto, že v tom adresáři jsou zřejmě i soubory různých funkcí, knihoven, hlavičkové soubory a podobně, a z řádků #include "něco"
, které jsem zahlédl u zdrojových kódů některých pluginů, vidím, že mají za úkol zpřístupnit některé soubory z te složky.
Když budu mít svůj plugin přeložený a budu ho chtít vyzkoušet, mělo by ho stačit jednoduše nainstalovat tak, že vzniklý binární soubor nakopíruji do vhodného adresáře, zřejmě do /usr/lib/ladspa
. Je to pravda? A je to všechno?
Mám nainstalovaný swh-plugins pomocí balíčků a podíval jsem se, jaké soubory a jejich umístění mi vypisuje správce balíčků v podrobnostech:
SOUBORY: /usr/lib/ladspa/alias_1407.so /usr/lib/ladspa/allpass_1895.so /usr/lib/ladspa/am_pitchshift_1433.so /usr/lib/ladspa/amp_1181.so /usr/lib/ladspa/analogue_osc_1416.so /usr/lib/ladspa/bandpass_a_iir_1893.so /usr/lib/ladspa/bandpass_iir_1892.so /usr/lib/ladspa/bode_shifter_1431.so /usr/lib/ladspa/bode_shifter_cv_1432.so /usr/lib/ladspa/butterworth_1902.so /usr/lib/ladspa/chebstortion_1430.so /usr/lib/ladspa/comb_1190.so /usr/lib/ladspa/comb_1887.so /usr/lib/ladspa/comb_splitter_1411.so /usr/lib/ladspa/const_1909.so /usr/lib/ladspa/crossover_dist_1404.so /usr/lib/ladspa/dc_remove_1207.so /usr/lib/ladspa/decay_1886.so /usr/lib/ladspa/decimator_1202.so /usr/lib/ladspa/declip_1195.so /usr/lib/ladspa/delay_1898.so /usr/lib/ladspa/delayorama_1402.so /usr/lib/ladspa/diode_1185.so /usr/lib/ladspa/divider_1186.so /usr/lib/ladspa/dj_eq_1901.so /usr/lib/ladspa/dj_flanger_1438.so /usr/lib/ladspa/dyson_compress_1403.so /usr/lib/ladspa/fad_delay_1192.so /usr/lib/ladspa/fast_lookahead_limiter_1913.so /usr/lib/ladspa/flanger_1191.so /usr/lib/ladspa/fm_osc_1415.so /usr/lib/ladspa/foldover_1213.so /usr/lib/ladspa/foverdrive_1196.so /usr/lib/ladspa/freq_tracker_1418.so /usr/lib/ladspa/gate_1410.so /usr/lib/ladspa/giant_flange_1437.so /usr/lib/ladspa/gong_1424.so /usr/lib/ladspa/gong_beater_1439.so /usr/lib/ladspa/gsm_1215.so /usr/lib/ladspa/gverb_1216.so /usr/lib/ladspa/hard_limiter_1413.so /usr/lib/ladspa/harmonic_gen_1220.so /usr/lib/ladspa/hermes_filter_1200.so /usr/lib/ladspa/highpass_iir_1890.so /usr/lib/ladspa/hilbert_1440.so /usr/lib/ladspa/imp_1199.so /usr/lib/ladspa/impulse_1885.so /usr/lib/ladspa/inv_1429.so /usr/lib/ladspa/karaoke_1409.so /usr/lib/ladspa/latency_1914.so /usr/lib/ladspa/lcr_delay_1436.so /usr/lib/ladspa/lowpass_iir_1891.so /usr/lib/ladspa/ls_filter_1908.so /usr/lib/ladspa/matrix_ms_st_1421.so /usr/lib/ladspa/matrix_spatialiser_1422.so /usr/lib/ladspa/matrix_st_ms_1420.so /usr/lib/ladspa/mbeq_1197.so /usr/lib/ladspa/mod_delay_1419.so /usr/lib/ladspa/multivoice_chorus_1201.so /usr/lib/ladspa/notch_iir_1894.so /usr/lib/ladspa/phasers_1217.so /usr/lib/ladspa/pitch_scale_1193.so /usr/lib/ladspa/pitch_scale_1194.so /usr/lib/ladspa/plate_1423.so /usr/lib/ladspa/pointer_cast_1910.so /usr/lib/ladspa/rate_shifter_1417.so /usr/lib/ladspa/retro_flange_1208.so /usr/lib/ladspa/revdelay_1605.so /usr/lib/ladspa/ringmod_1188.so /usr/lib/ladspa/satan_maximiser_1408.so /usr/lib/ladspa/sc1_1425.so /usr/lib/ladspa/sc2_1426.so /usr/lib/ladspa/sc3_1427.so /usr/lib/ladspa/sc4_1882.so /usr/lib/ladspa/sc4m_1916.so /usr/lib/ladspa/se4_1883.so /usr/lib/ladspa/shaper_1187.so /usr/lib/ladspa/sifter_1210.so /usr/lib/ladspa/sin_cos_1881.so /usr/lib/ladspa/single_para_1203.so /usr/lib/ladspa/sinus_wavewrapper_1198.so /usr/lib/ladspa/smooth_decimate_1414.so /usr/lib/ladspa/split_1406.so /usr/lib/ladspa/step_muxer_1212.so /usr/lib/ladspa/surround_encoder_1401.so /usr/lib/ladspa/svf_1214.so /usr/lib/ladspa/tape_delay_1211.so /usr/lib/ladspa/transient_1206.so /usr/lib/ladspa/triple_para_1204.so /usr/lib/ladspa/valve_1209.so /usr/lib/ladspa/valve_rect_1405.so /usr/lib/ladspa/vynil_1905.so /usr/lib/ladspa/wave_terrain_1412.so /usr/lib/ladspa/xfade_1915.so /usr/lib/ladspa/zm1_1428.so /usr/share/doc/swh-plugins-0.4.15 /usr/share/doc/swh-plugins-0.4.15/AUTHORS /usr/share/doc/swh-plugins-0.4.15/ChangeLog /usr/share/doc/swh-plugins-0.4.15/README /usr/share/ladspa /usr/share/ladspa/rdf /usr/share/ladspa/rdf/swh-aux.rdf /usr/share/ladspa/rdf/swh-plugins.rdf /usr/share/ladspa/rdf/swh-scales.rdf /usr/share/locale/en_GB/LC_MESSAGES/swh-plugins.mo
Pro LADSPA mám možnost nainstalovat i ladspa-devel. Ale pro swh-plugins nemám balík swh-plugins-devel. Jestli to nebude vadit. Jinak je zajímavé, že swh-plugins mi fungoval, i přesto, že jsem neměl vůbec nainstalované LADSPA, LADSPA jsem si doinstaloval později. A přesto swh-plugins a LADSPA spolu zřejmě souvisí.
Co se týká kompilace vlastního modulu. Je pravda, že ten zdrojový kód vlastního modulu budu muset umístit do rozbaleného tarbalu swh-plugins, aby byl přístup k některýmostatním souborům při kompilaci? A budu muset používat kompletní trojkombinaci, jako je ./configure, make, make install, nebo bude stačit jednodužší příkaz, ale jaký?
Jak modul nainstalovat: Bude stačit pro instalaci jednotlivého modulu jenom nakopírovat vzniklý binární soubor *.so do /usr/lib/ladspa?
Aby se název mého modulu nekolidoval s názvy ostatních modulů. Myslel jsem, že se to nastavuje někde v tom zdrojovém kódu modulu a nakonec pojmenováním binárního souboru. Nevěděl jsem, že se ještě musí upravit Makefile.
Pro LADSPA mám možnost nainstalovat i ladspa-devel. Ale pro swh-plugins nemám balík swh-plugins-devel. Jestli to nebude vadit.Vadit by to asi nemělo.
Jinak je zajímavé, že swh-plugins mi fungoval, i přesto, že jsem neměl vůbec nainstalované LADSPA, LADSPA jsem si doinstaloval později.Nevím co máš za distribuci, ale třeba ve Fedoře se instaluje i ladspa (swh-plugins na balíčku ladspa závisí). Ovšem ten balíček ladspa ve Fedoře obsahuje pouze:
usr/bin/analyseplugin /usr/bin/applyplugin /usr/bin/listplugins /usr/lib/ladspa/amp.so /usr/lib/ladspa/delay.so /usr/lib/ladspa/filter.so /usr/lib/ladspa/noise.so /usr/lib/ladspa/sine.so /usr/share/doc/ladspa-1.13/COPYINGnení v něm žádná sdílená knihovna, pouze nějaké pluginy. Takže proto u tebe ty swh-pluginy fungovaly. K tomu zbytku, doporučuji stáhnout a prozkoumat ladspa_sdk, kde je dokumentace a příklady (jak pluginů, tak něčeho co je používá). Makefile se používat nemusí, klidně můžeš použít (pokud je plugin v čistém C, ne v C++):
gcc -shared mujplugin.c -o mujplugin.soa pak si ho nakopírovat do /usr/lib/ladspa . Ovšem jen letmo jsem koukal do těch dokumentací a každý ladspa plugin by měl mít nějaké unikátní ID. Ale to si budeš muset vyčíst v tom SDK.
Používám distribuci Mandriva Linux 2008.0. V této distribuci balíky swh-plugins a ladspa na sobě nezávisí. Mám vyzkoušené, že můžu mít nainstalované obě věci nebo kteroukoliv jednu samostatně. Když jsem měl nainstalované jenom ladspa, tak mi přibylo tolik modulů v těchto programech: V Audacity nepřibylo nic, v Rezound přibylo kolem deseti a v Jack-Rack přibylo kolem deseti modulů. Když jsem měl nainstalované jenom swh-plugins, tak mi přibylo tolik modulů: V Audacity kolem sto modulů, v Rezound kolem sto modulů, v Jack-Rack kolem sto modulů. Teď, když mám nainstalované i swh-plugins, i ladspa, mám v těch programech o něco víc modulů, než jenom ze swh-plugins, takže každý balík přidává svoje moduly.
Připadá mi divné, že soubory všech modulů mají v názvu příponu so, když to ve skutečnosti nejsou sdílené (ani nesdílené) knihovny, ale moduly.
gcc mbeq_1197.c -o mujplugin.so
a pendrek funguje, protože se hlásí
[david@localhost swh-plugins-0.4.15]$ gcc mbeq_1197.c -o mujplugin.so mbeq_1197.xml: In function ‘_init’: mbeq_1197.xml:217: error: ‘LC_ALL’ undeclared (first use in this function) mbeq_1197.xml:217: error: (Each undeclared identifier is reported only once mbeq_1197.xml:217: error: for each function it appears in.)Navíc každý ten modul je v tom rozbaleném tarballu třikrát: *.c, *so.c, *.xml. Takže ani nevím, který mám přeložit, ale podle mě bych měl přeložit *.c a ty další si to už mělo vzít samo a měl vzniknout jeden *.so. Nevznikl ale.
Potom jsem to zkusil pomoci ./configure a make, což nechci. Nejdříve ani to nešlo a hlásilo chyby. Když jsem potom doinstaloval balík libfftw2-devel-2.1.5-12mdv2008.0.i586
(což se mi taky nelíbí, abych pořád něco musel doinstalovávat. Jako by nestačilo mít základní nástroje pro kompilaci) a zkusil jsem ./configure
znovu, chyby zmizely a mohl jsem jít na make
. Žádné binární soubory typu *.so, na které čekám, se neobjevily. Objevily se nanejvýš objektové kódy *.o a to zabalené i nezabalené. make install
už vůbec nechci používat, protože balík swh-plugins už mám nainstalovaný a odebírat ho nechci a už vůbec nechci celé odebírat a instalovat celé znovu, kvůli jednotlivému modulu, který si občas vyrobím nebo vylepším.
make NejakyModul
Když jsem potom doinstaloval balík libfftw2-devel-2.1.5-12mdv2008.0.i586 (což se mi taky nelíbí, abych pořád něco musel doinstalovávat. Jako by nestačilo mít základní nástroje pro kompilaci)Líbí nelíbí prostě to tak je, některý z modulů potřeboval funkce z libfftw2 a k tomu je potřeba devel balíček. Nevím co bych ti ještě poradil, asi spíš pouze nastudování vývojových nástrojů které se používají ve světě GNU software: GNU build system
Prozradím, o co jsem se pro začátek pokoušel: Jak je v tom swh-plugins ten multiband ekvalizer, nelíbilo se mi, jak má navrhnuté kmitočty: Jaký je zvolený nejnižší a nejvyšší kmitočet regulátoru a taky to, že poměr mezi jednotlivými kmitočty není stejný - někde je dvojnásobek, někde jeden a půl násobek atd. Původní kmitočty byly 50, 100, 156, 220, 311, 440, 622, 880, 1250, 1750, 2500, 3500, 5000, 10000, 20000. Já jsem to předělal na 40.00, 60.00, 90.00, 135.00, 205.00, 308.00, 462.00, 693.00, 1040.00, 1559.00, 2339.00, 3555.00, 5533.00, 8000.00, 12000.00. Funguje to, opravdu to podle toho zní. Úprava nebyla těžká. Ve všech třech zdrojových souborech, začínající mbeq stačilo všude přepsat hodnoty kmitočtů (vyskytuje se to na více místech).
Jednotlivý modul se mi však přeložit nepovedl, nevím proč nebo jak jsem to měl udělat. Nezbývalo mi nic jiného, než balík swh-plugins odinstalovat a potom jsem musel přeložit komplet a použít obvyklé ./configure
, make
a make install
. Aby nebyly do budoucna problémy s tím, že balíčkovač o nainstalovaném programu neví, chtěl jsem místo make install
použít checkinstall
. Ten však zkončil chybou a nic nenainstaloval, tak jsem nakonec musel použít make install
. Teď nevím, jestli nebude problém, když si v swh-plugins zase něco vylepším a budu muset swh-plugins nejdříve odinstalovat, než nainstaluji další vylepšený. Nebo můžu mít problém, když budu potřebovat nainstalovat program, který na swh-plugins závisí; jednalo by se o problém, že balíčkovač o swh-plugins neví a bude si myslet, že závislost není splněná a přitom bude a proto nepůjde znovu splnit.
Teď nevím, jestli nebude problém, když si v swh-plugins zase něco vylepším a budu muset swh-plugins nejdříve odinstalovat, než nainstaluji další vylepšený.Pokud je Makefile napsaný slušně, neprasácky, mělo by rovněž fungovat make uninstall. Ale make install to přepíše, takže v tom bych problém neviděl (ovšem je to takové prasení).
Nebo můžu mít problém, když budu potřebovat nainstalovat program, který na swh-plugins závisí; jednalo by se o problém, že balíčkovač o swh-plugins neví a bude si myslet, že závislost není splněná a přitom bude a proto nepůjde znovu splnit.Nejen to, on ji splní tím, že nainstaluje balíček z repozitáře, čímž ti přepíše tvoji vylepšenou verzi. Asi by stálo za to si zde přečíst seriál Rukověť baliče RPM, stáhnout si zdrojový balíček, a přebalit ho (no to je slovo
rpm -Uvh --nodeps --force balicek.rpm
), ovšem to je opět prasení.
Příště, až si budu vylepšovat něco v swh-plugins, budu chytřejší. Použiju zdrojový balík swh-plugins, ve zdrojovém kódu, obsaženém v tom balíku, udělám ty svoje vylepšení a potom ze zdrojového balíku udělám hotový balík a ten bych nainstaloval pomoci baličkovače.
Teď mě napadá další věc: Když už budu mít balík swh-plugins nainstalovaný a potom si vezmu zdrojový balík, udělám v něm svoje vylepšení, udělám hotový balík, tak možná nebudu muset odinstalovat starý balík swh-plugins a celý nový balík swh-plugins instalovat. Možná bude stačit ten starý balík nechat nainstalovaný, ten nový vyrobený balík rozbalit, z něj vybrat soubor mujplugin.so, ten nakopírovat do /usr/lib/ladspa a už by to mělo fungovat.
Asi si nebudu moct ve swh-plugins dělat úplně neomezeně jakékoliv vylepšení, protože jestli některý program používá swh-plugins jako závislost, mohly by některé změny vadit: U některých programů bych si něco vylepšil, zatímco jiné programy bych zneprovoznil. Jak jsou ty závislosti praktické. To říkám pořád. Zachránit by se to ještě dalo: Musím omezit úpravování existujících modulů a místo toho vyrábět raději vlastní moduly, ikdyž je potom přidám do swh-plugins.
Ovšem jen letmo jsem koukal do těch dokumentací a každý ladspa plugin by měl mít nějaké unikátní ID. Ale to si budeš muset vyčíst v tom SDK.Zřejmě proto ten tvůj upravený plugin ty aplikace nevidí. Ale v této diskuzi už končím, protože evidentně ignoruješ dobře míněné rady a sice: 1. - nastudovat LADSPA SDK a příslušnou dokumentaci a plugin překompilovat samostatně, nebo 2. - zabalit si vlastní RPM balíček se svojí úpravou a proto končím se slovy klasika v jedné divadelní hře: To nemá cenu, já jedu domů. P.S. - neber to nějak ve zlém
Tiskni
Sdílej: