Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
POLE=("nazdar"
"bazar"
"ahoj")
CELKEM=${#POLE[*]}
Jak ale udělám to, když název toho pole mám uložený v nějaké proměnné? Poradil by prosím někdo?
Zkoušel jsem to takto ale nejde mi to
NAZEV="POLE10"
CELKEM=${#NAZEV[*]}
Děkuji za pomoc
eval. Nevypadá to hezky, protože se dost escapuje, ale funguje to. Protože mi to připadá jako domácí úkol, nepřišlo by mi úplně fér Vám rovnou dát hotové řešení, lepší bývá naťuknout. Kdybyste se zasekl, tak se ozvěte.
NAZEV="POLE10"
CELKEM=${#${!NAZEV}[*]}
eval. Zkusím požďuchnout ještě o kousek více. Když se podíváte do manu, eval vyhodnotí argumenty a pošle vše shellu zpátky přechroupané. Tzn. vyescapujte to, co chcete, aby prošlo eval dál a nechte ho, aby vám nahradil pouze proměnnou odkazující na jméno pole. Pomohlo to?
NAZEV="POLE"
eval CELKEM='${#'$NAZEV'[*]}'
# nebo
eval CELKEM=\${#$NAZEV[*]}
Ale nejdřív je potřeba zkontrolovat obsah proměnné NAZEV než pustíš ten eval (pokud ho nenastavuješ na konstantu), jinak to je bezpečnostní díra.
Tiskni
Sdílej: