abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:44 | Komunita

    V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:44 | Zajímavý projekt

    Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    včera 14:22 | Zajímavý článek

    Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 09:55 | Komunita

    Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    včera 00:11 | Nová verze

    Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    6.11. 23:55 | IT novinky

    Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    6.11. 18:00 | Komunita

    Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.

    karkar | Komentářů: 8
    6.11. 11:00 | IT novinky

    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    6.11. 10:55 | Humor

    Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    6.11. 01:00 | Komunita

    Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (35%)
     (48%)
     (18%)
     (17%)
     (22%)
     (15%)
     (21%)
     (16%)
     (16%)
    Celkem 322 hlasů
     Komentářů: 15, poslední 2.11. 08:25
    Rozcestník

    Dotaz: Proudové zpracování dat – nejlepší praktiky

    xkucf03 avatar 5.7.2013 12:06 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Proudové zpracování dat – nejlepší praktiky
    Přečteno: 800×

    Dnešní software se většinou skládá z mnoha komponent a vrstev a ty si mezi sebou předávají objekty. Např. načtu data z databáze nebo souboru (sítě atd.) a předám kolekci záznamů někam dál, tam se data nějak transformují, zpracují, předají další komponentě (opět jako kolekce nebo objekt) a po několika takových fázích vyplivnou na výstup.

    Výhoda je v abstrakci a v tom, že komponenty jsou celkem samostatné, dají se samostatně vyvíjet, testovat, znovupoužívat, není to jeden monolitický bastl. Na druhou stranu nevýhoda je v tom, že první záznam na výstupu vypadne nejdříve ve chvíli, kdy se načte poslední záznam na vstupu. A taky v tom, že v jednu chvíli musím mít celou množinu načtenou v paměti.

    Rád bych v programu měl něco jako unixové roury a zpracovával data průběžně – tzn. vstup může být teoreticky nekonečný, spotřeba paměti je konstantní (jeden řádek/záznam nebo stanovená velikost bufferu) doba zpracování lineárně závislá na velikosti vstupu.

    Řešením může být předávání iterátorů (některé jazyky mají generátory/yield), kurzorů v SQL, vstupně/výstupních proudů… Vím, jak dosáhnout požadovaného výsledku. Ale jak ho dosáhnout co nejelegantněji a nejčistší cestou? Jaké jsou nejlepší praktiky, aby to bylo efektivní a zároveň to nebyl zprasený neudržovatelný monolit? Víte o nějakém jazyku/frameworku, který by umožňoval poskládat (pokud možno deklarativně) jednotlivé komponenty systému a nechat jimi proudit data? Nemáte příklad softwaru, který se s tímhle problémem vyrovnává nějak elegantně a poučně?

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes

    Odpovědi

    5.7.2013 12:16 Kit
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proudové zpracování dat – nejlepší praktiky
    Možná do bude znít divně, ale co třeba Bash?
    xkucf03 avatar 5.7.2013 12:56 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proudové zpracování dat – nejlepší praktiky

    Jde mi spíš o řešení v rámci jednoho programu a programovacího jazyka. Pouštět pro každou komponentu zvláštní proces není ideální (i když to nevylučuji) a hlavně jsem tu omezený na proudy bajtů – což se někdy taky hodí, ale když budu zpracovávat nějaké záznamy/objekty, musím je na výstupu z jedné komponenty serializovat a na vstupu druhé zase deserializovat.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    5.7.2013 13:06 Kit
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proudové zpracování dat – nejlepší praktiky
    V tom případě bych asi zvolil Javu, ta je na to vybavena.
    5.7.2013 13:00 Mr.S1lent.cz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proudové zpracování dat – nejlepší praktiky
    Muzes posilat z client side subrequesty a zpracovavat je nezavisle na aplikaci. Avsak hlavni nevyhoda tohoto modelu je ta, ze kdyz dojde k nejake chybe v nejakem subrequestu, aplikace to nezjisti. Proto se kolikrat stava u vyvojaru webovych aplikaci, kteri nepouzivaji nejaky output buffering, ze jim to zvesela vypisuje chybove hlasky do nactene aplikace, protoze takto neudelaji zadne presmerovani na code 500/404/aj., pokud si to neporesi na strane klienta, coz je ovsem spatne...

    Kazdopadne dnesni hw poskytuje dostatecny vypocetni vykon za malo penez, resp. za mnohem mene penez pri srovnani platu a casu programatora, takze se nadtimto nevyplati moc premyslet. Navic tento model zase vytezuje procesor vytvarenim dalsich vlakej pro subprocesy, takze je otazka, co je vetsi overhead :)
    5.7.2013 13:54 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proudové zpracování dat – nejlepší praktiky
    Řešením může být předávání iterátorů (některé jazyky mají generátory/yield), kurzorů v SQL, vstupně/výstupních proudů… Vím, jak dosáhnout požadovaného výsledku. Ale jak ho dosáhnout co nejelegantněji a nejčistší cestou?
    Nevím, zda to je elegantní, ale Haskell má koinduktivní typy a jinou redukční strategii, takže se tam mnoho věcí chová "líně", aniž by programátor musel něco speciálního dělat. Nevýhodou je, že programátor ztrácí přehled, kdy se jaká věc vlastně počítá.
    Jaké jsou nejlepší praktiky, aby to bylo efektivní a zároveň to nebyl zprasený neudržovatelný monolit?
    Oboje zvládá Haskell docela dobře. Kompilátor GHC provádí fúzi, čímž dosahuje docela dobré efektivity (a stávající fúze se možná dočká dalšího vylepšení).
    pavlix avatar 5.7.2013 14:02 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proudové zpracování dat – nejlepší praktiky
    Vytvářet a předávat různé iterátory/handles můžeš předávat v libovolném programovacím jazyce. Nevím, co na tom chceš vymýšlet elegantního, prostě potřebuješ být schopný udržovat nějaký iterátorový objekt a zpřístupnit ho pomocí nějakého API, toť vše.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    5.7.2013 20:28 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proudové zpracování dat – nejlepší praktiky
    To samozřejmě můžeš, ovšem otázka zněla, jak to dělat efektivně. Když budeš posílat každý jednotlivý párbajtový kousek dat (což naivní použití iterátorů/handles klidně způsobí), nebudou všechna jádra procesoru dělat nic jiného, než zběsile managovat fronty. Na druhé straně bufferbloat vede k tomu, že na sebe věci čekají a stejně to sežere dost paměti.
    pavlix avatar 6.7.2013 09:20 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proudové zpracování dat – nejlepší praktiky
    K tomu ale potřebuješ předvídat, jak bude komunikace vypadat a podle toho to naprogramovat.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    5.7.2013 17:50 rnd
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proudové zpracování dat – nejlepší praktiky
    http://www.playframework.com/documentation/2.0.2/Iteratees

    http://mandubian.com/2012/08/27/understanding-play2-iteratees-for-normal-humans/
    5.7.2013 18:10 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proudové zpracování dat – nejlepší praktiky
    Slajdy s přehledem podobných technik.
    6.7.2013 13:59 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proudové zpracování dat – nejlepší praktiky
    A co tohle? Map&Reduce

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.