Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Před sedmi lety společnost Valve představila fork projektu Wine s názvem Proton umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát počítačové hry do té doby běžící pouze ve Windows. Aktuální přehled podporovaných her na stránkách ProtonDB
Společnost DuckDuckGo rozšířila svůj AI chat Duck.ai o GPT-5 mini (𝕏). Duck.ai umožňuje anonymní přístup bez vytváření účtů k několika modelům umělé inteligence. Aktuálně k GPT-4o mini, GPT-5 mini, Llama 4 Scout, Claude Haiku 3.5 a Mistral Small 3.
Marek Tóth v příspěvku DOM-based Extension Clickjacking: Data ve správcích hesel v ohrožení na svém blogu popsal novou clickjacking techniku s několika variantami útoků a otestoval ji proti 11 správcům hesel. Výsledkem bylo nalezení několika 0-day zranitelností, které mohly ovlivnit uložená data desítek milionů uživatelů. Jedno kliknutí kdekoliv na webové stránce kontrolované útočníkem umožňovalo ukrást uživatelská data ze
… více »Na dnešní akci Made by Google 2025 (YouTube) byly představeny telefony Pixel 10 s novým čipem Google Tensor G5 a novými AI funkcemi, hodinky Pixel Watch 4 a sluchátka Pixel Buds 2a.
The Document Foundation oznámila vydání nové major verze 25.8 svobodného kancelářského balíku LibreOffice. Podrobný přehled nových vlastností i s náhledy v poznámkách k vydání (cs) a také na Youtube a PeerTube.
Zeek (Wikipedie), původně Bro, byl vydán v nové major verzi 8.0.0. Jedná se o open source platformu pro analýzu síťového provozu. Vyzkoušet lze online.
Byl vydán Mozilla Firefox 142.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 142 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Python Developers Survey 2024, výsledky průzkumu mezi vývojáři v Pythonu organizovaném Python Software Foundation ve spolupráci se společností JetBrains v říjnu a listopadu loňského roku. Zúčastnilo se 30 tisíc vývojářů z 200 zemí. Linux používá 59 % z nich.
Řešení dotazu:
Právě mi v kapse zapípal detektor trapných dotazů. Ne, takhle to nejde. Výuka základů programování je od toho, aby se člověk naučil základy programování, nikoliv aby zkoušel bez přemýšlení memorovat něčí řešení.
Lepší způsob, jak položit tento dotaz, by byl: „Mám tenhle úkol, k jeho řešení jsem naprogramoval tenhle kousek kódu, ale nefunguje mi to — chci, aby kód udělal A, ale když ho spustím, stane se B.“
S takovým^^^ dotazem by určitě kdekdo rád pomohl. Dotaz položený ve stylu „vyřešte za mě prosím příklad do písemky“ ovšem není dobrý nápad.
Pochybuju, že by slečna toužila jen tak si doma pro zábavu programovat.Já potkávám uživatele, kteří by programování zoufale potřebovali, ale neumí to a tak mají smůlu.
Přesně tak. Já si sice třeba (občas taky) programuju pro zábavu, ale většina programování a skriptování je zkrátka nezbytnost, nikoliv zábava.
Nemusí to být nutně doma. Je spousta interpretů Pythonu pro Android a iPhone. Navíc jsou webová IDE a interpreti. Na jeden jsem odkazoval níže. Přístup k Pythonu je prostě otázkou sekund, nejdéle minut.
Divím se, že tohle příslušný vyučující svým žákům nevysvětlil. Nebo možná jo, ale nikdo ho neposlouchal — klasika.
Chodím na gymnázium a informatice se dále věnovat nepotřebuji.Chodím na matfyz a datovým strukturám se dále věnovat nepotřebuji. Napište za mě splay tree…
Python doma nemám, pouze ve škole.Myslím, že příčina tohoto problému by se měla řešit. Jinak https://ideone.com/.
Děkuji sice za rady, ale pro člověka, který tomu rozumí jako kozel petrželi, jsou stále jaksi nepoužitelné..Naopak: dostala jsi mnohem víc, než na co ses ptala. Místo řešení svého konkrétního problému jsi dostala návod pro řešení všemožných dalších problémů! (pokud napíšeš -- jak zmiňoval Andrej -- „tento kód jsem napsala a ladila, ale dělá A a já myslím, že má dělat B“ -- pak ti určitě někdo (třeba já) určitě pomůže)
Chodím na gymnázium a informatice se dále věnovat nepotřebuji.
Špatně. Ve 21. století je informatika tak zásadní součástí všeho, co se ve světě děje, že v podstatě neexistuje možnost vyhnout se jí. Tohle je stejný nesmysl jako tvrdit, že po škole dál nepotřebuji číst a psát.
Python doma nemám, pouze ve škole.
Nesmysl. Implementace Pythonu jsou veřejně dostupné open-source projekty a každý si může stáhnout a nainstalovat Python, kdy se mu zachce.
Ale už nebudu mít možnost si je sama znovu zkusit, jelikož příště již z toho píšeme pisemku.
Dost podivná výmluva. Stažení a instalace interpreta Pythonu zabere asi tak 5 minut. Co takhle vyzkoušet online interpreta Pythonu? Načtení takové stránky zabere 5 sekund. Co takhle interpret Pythonu pro iPhone nebo Android? Těch je taky spousta.
Děkuji sice za rady, ale pro člověka, který tomu rozumí jako kozel petrželi, jsou stále jaksi nepoužitelné.
Ano, obsahu základního vzdělání je třeba jaksi porozumět. A porozumět mu musí každý — to za nikoho nezařídí ostatní tím, že napíšou řešení jednoho konkrétního úkolu.
int x = 9; if ((x % 3) == 0) printf("Cislo %d je delitelne tremi.\n", x);Takže pokud se zbytek po dělení rovná nule, je splněna podmínka a číslo je dělitelné třemi. Podmínky děláme pomocí if a mohou se ještě rozvětvit o else a else if, v pythonu je místo else if zkráceně elif.
x = raw_input() x = int(x) if not (x % 2): print "Cislo %d je delitelne dvema.\n" % (x)Když zadáváš číslo z klávesnice, tak abys s ním mohla provádět matematické operace, musíš ho převést na celočíselný typ integer, jelikož funkce raw_input() ukládá čísla jako řetězce (slova).
Python 3 nemá raw_input()
, nýbrž input()
.
A tohle^^^ skvěle ilustruje důvod, proč je důležité umět řešit úkoly samostatně a hledat v dokumentaci. Pokud někdo jen slepě vezme navržené řešení pro Python 2, Python 3 + raw_input()
bude bez schopnosti číst dokumentaci nepřekonatelný „showstopper“.
A ještě pro úplnost, starý print
taky nebude fungovat.
print('{0:d} je dělitelné {1:d}'.format(x, 2)) print('%d je dělitelné %d' % (x, 2))
Přetížený operátor %
může být na první pohled matoucí, v souvislosti s výkladem o dělitelnosti.
No, tam se dá držet určité společné podmnožiny:
print(jeden_argument)
Samozřejmě ale stačí drobný přehmat k tomu, aby si to každá verze vyložila o poznání jinak:
print(jeden_argument,)
Zajímavější „novinky“ jsou až v typovém systému (vždy se použije „nový“ systém a není nutné dědit od object
) nebo v líném vyhodnocování (kde .items()
vzdáleně odpovídají někdejším .iteritems()
) a podobně. Ale s tím se člověk u takhle jednoduchého zadání většinou nesetká.
n = int(input()) if not n % 2: print("cislo je sude") if n == 0: print("cislo je nulove") elif n > 0: print("cislo je kladne") else: print("cislo je zaporne") def x(i): return not bool(i % 3) interval = tuple(range(6 + 1, 15 + 1)) delitelne = tuple(filter(x, interval)) print(interval) print(delitelne) print(sum(delitelne))
Tiskni
Sdílej: