abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:22 | IT novinky

    Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 17:00 | Komunita

    Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 10:11 | IT novinky

    V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 03:11 | Komunita

    Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:11 | Zajímavý článek

    Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:00 | Nová verze

    OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | IT novinky

    Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 14:44 | IT novinky

    Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 12:22 | Bezpečnostní upozornění

    Rozšíření webového prohlížeče Urban VPN Proxy a další rozšíření od stejného vydavatele (např. 1ClickVPN Proxy, Urban Browser Guard či Urban Ad Blocker) od července 2025 skrytě zachytávají a odesílají celé konverzace uživatelů s AI nástroji (včetně ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot aj.), a to nezávisle na tom, zda je VPN aktivní. Sběr probíhá bez možnosti jej uživatelsky vypnout a zahrnuje plný obsah dotazů a odpovědí, metadata relací i

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 05:22 | Zajímavý software

    QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    Kdo vám letos nadělí dárek?
     (8%)
     (0%)
     (0%)
     (0%)
     (8%)
     (8%)
     (23%)
     (31%)
     (23%)
    Celkem 13 hlasů
     Komentářů: 10, poslední dnes 12:54
    Rozcestník

    Dotaz: Seřadit pole a udržování indexů

    3.12.2016 16:13 Petr
    Seřadit pole a udržování indexů
    Přečteno: 431×
    Mám pole objektů, ve kterých je potřeba pamatovat si pozici, na které jsou. Pole chci seřadit, ale při přesouvání položek potřebuju prohodit i indexy. Jde k tomu použít nějaký algoritmus ze standardní knihovny, nebo si musím napsat nějaký řadící algoritmus svůj? Příklad:
    Před řazením:
    { {"data 0", 0}, {"data 1", 1}, {"data 2", 2} }
    
    Po řazení podle toho řetězce opačně:
    { {"data 2", 0}, {"data 1", 1}, {"data 0", 2} }
    

    Odpovědi

    3.12.2016 16:14 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seřadit pole a udržování indexů
    Zapomněl jsem zmínit jazyk: C++
    3.12.2016 20:43 Kit | skóre: 46 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seřadit pole a udržování indexů
    Zřejmě bude nejjednodušší vytvořit nad tímto polem pole ukazatelů, napsat vhodnou funkci pro porovnání a zavolat knihovní sort.
    Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
    3.12.2016 22:20 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seřadit pole a udržování indexů
    Niečo mi uniká. Tak mám tri doplňujúce otázky:

    a) čo je jedným prvkom poľa? Podľa zadania to vyzerá, že je to štruktúra obsahujúca jeden string a jedno číslo. Správne?

    b) keď sa prvok poľa triedením dostane na iné miesto v poli, má tento prvok v sebe stále rovnaké dáta ako pred triedením? Podľa toho príkladu v otázke to tak nie je.

    c) v tom príklade, ktorý si uviedol po zotriedení nemáš informáciu o tom, kde ten prvok bol pred triedením. Je tak? Znamená to, že do prvku chceme pridať ďalšiu informáciu, ktorá nám bude hovoriť, kde bol ten prvok predtým?
    4.12.2016 14:14 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seřadit pole a udržování indexů
    Prvkem pole je nějaká struktura s daty, která zároveň obsahuje současný index daného prvku v poli. Nazvěme třeba Prvek:
    struct Prvek
    {
      // nejaka data
      size_t index_v_poli;
    };
    
    Pak mám pole těch prvků, resp. v poli budou nakonec ukazatele na dané prvky, protože chci, aby se neměnila jejich adresa:
    {
      { /* ... */, 0 },
      { /* ... */, 1 },
      { /* ... */, 2 },
      { /* ... */, 3 },
      { /* ... */, 4 },
    }
    
    Z pole si někam třeba uložim položku s indexem 2, dostanu Prvek*, ukazující na { /* ... */, 2 }. Pak třeba do pole něco přidám, nebo ho nějak jinak seřadím. Chci, aby se index ve vráceném prvku patřičně aktualizoval, aby měl správný index a já pak mohl říct třeba "smaž prvek Prvek*" a nemusel ho v poli vyhledávat v O(n).
    Jardík avatar 4.12.2016 14:46 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seřadit pole a udržování indexů
    I když neznáš index prvku k odebrání, tak jeho vyhledání v O(n) být nemusí. Pokud stále znáš porovnávací funkci, kterou si pole řadil, tak ji můžeš použít pro hledání prvku, třeba binárním vyhledáváním. Bude to ale záviset na náročnosti té porovnávací funkce a počtu prvků v poli. U menších polích může být hledání pointeru v poli lineárně rychlejší, než použití binárního vyhledávání a porovnávání obsahů (protože ukládáš pointery, dochází k dereferenci každého porovnávaného prvku a spoustě cache miss (česky?)).

    Co se týče dotazu, tak např. std::sort bude používat k prohození prvků buď std::swap (pokud provedeš specializaci, tak tam by se teoreticky indexy prohodit daly, ale pak swap nefunguje, tak jak by správně měl a zřejmě rozbiješ něco jiného), nebo bude používát move konstruktor či move operator (takže tam bys teoreticky nesměl aktualizovat ten index). A nebo by taky mohl swap použít copy konstruktor/operátor, pokud move nebude noexcept.
    Věřím v jednoho Boha.
    4.12.2016 15:16 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seřadit pole a udržování indexů
    Myslím si, že pocivé by bylo i uvádět, k čemu je potřeba používat takovou strukturu. Pokud to není školní úloha tak celé mi to připadá poněkud zvláštní. Takto se to v reálu moc nedělá. Pokud bych něco podobného potřeboval. Tak jednak bych ani nepřetřiďoval pole, ale měl jedno nebo více dalších indexních polí, které by obsahovaly pole pointerů setříděných podle specifikovaných kritérií. Přetřídění je strašně náročná operaces asymtotickou složitostí O(n*log(n)) v nejlepším případě a často spíše O(n^2). Za druhé mám pocit, že primárně jde o to vyrovbit konzistentní metodu Smaž u objektu Prvek. V popsaném a žádaném musí metoda samž zasáhnout do všech objektů v poli, které jsou v poli za smázávaným prvkem, navíc všechny objekty v poli za smazávaným prvkem musí posunout o jeden prvek. Všechno nesmírně náročné operace. Pokud tohel je otázka na skutečnou produkci s většími daty tak potěš s výkonem. Pokud mám pole stříděné (a jedno jak) Tak vyhledání je přece O(log(n)). A místo mazání bych jen nastavoval flag reprezentující smazání a ktualizoval indexy.
    6.12.2016 08:31 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seřadit pole a udržování indexů

    Tak tady je ještě obecnější řešení než níže uvedené. Třídit můžeš implicitně pomocí std::set a std::map. Implementace jsou vyvážené stromy a nikde tam ani náhodou nehrozí hledání v O(n). Můžeš si podle potřeby udržovat několik různě setříděných „pohledů“ do téže datové struktury.

    #include <map>
    #include <set>
    #include <string>
    
    struct Something {
      std::string blah;
      size_t index;
    };
    
    static std::ostream& operator <<(std::ostream &out, const Something &sth) {
      out << "{\"" << sth.blah << "\", " << sth.index << "}";
      return out;
    }
    
    struct CompareSomething {
      bool operator ()(const Something *const &left,
                       const Something *const &right) const {
        return left->blah > right->blah;
      }
    };
    
    template<template<typename ... Args> class M, typename ... Args>
    static void printmap(const M<Args...> &map, const std::string &message) {
      const auto end{map.cend()};
      auto i{map.cbegin()};
      std::cout << message << std::endl << '{';
      if (i != end) {
        std::cout << '{' << i->first << ", " << i->second << '}';
        for (++i; i != end; ++i)
          std::cout << ", " << '{' << i->first << ", " << i->second << '}';
      }
      std::cout << '}' << std::endl;
    }
    
    int main() {
      std::map<size_t, Something> indexmap{
        {0, {"data 0", 0}}, {1, {"data 1", 1}}, {2, {"data 2", 2}}};
      std::set<const Something*, CompareSomething> sortedview;
      for (const auto &pair : indexmap) sortedview.insert(&pair.second);
      printmap(indexmap, "Původní stav:");
    
      auto first{sortedview.cbegin()};
      indexmap.erase((*first)->index);
      sortedview.erase(first);
      printmap(indexmap, "Stav po odebrání prvního podle třídění:");
    
      indexmap.emplace(3, Something{"data 3", 3});
      sortedview.insert(&indexmap[3]);
      printmap(indexmap, "Stav po přidání dalšího prvku:");
    
      auto second{sortedview.cbegin()};
      ++second;
      indexmap.erase((*second)->index);
      sortedview.erase(second);
      printmap(indexmap, "Stav po odebrání druhého podle třídění:");
    
      return 0;
    }
    

    Dlužno dodat, že v tomto případě by bylo výrazně jednodušší použít místo Something jednoduše rovnou std::pair<size_t, std::string>. Tím by zmizela jedna úroveň zanoření struktur. Výše uvedený program vypíše:

    Původní stav:
    {{0, {"data 0", 0}}, {1, {"data 1", 1}}, {2, {"data 2", 2}}}
    Stav po odebrání prvního podle třídění:
    {{0, {"data 0", 0}}, {1, {"data 1", 1}}}
    Stav po přidání dalšího prvku:
    {{0, {"data 0", 0}}, {1, {"data 1", 1}}, {3, {"data 3", 3}}}
    Stav po odebrání druhého podle třídění:
    {{0, {"data 0", 0}}, {3, {"data 3", 3}}}
    
    5.12.2016 20:43 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Seřadit pole a udržování indexů

    Ano, je na to standardní algoritmus zvaný std::sort(). Aktualizaci indexů si pak už musíš napsat sám, což ale není nijak extra těžké:

    #include <algorithm>
    #include <iostream>
    #include <string>
    
    struct Something {
      std::string blah;
      size_t index;
      bool operator <(const Something &right) const { return blah > right.blah; }
    };
    
    static std::ostream& operator <<(std::ostream &out, const Something &sth) {
      out << "{\"" << sth.blah << "\", " << sth.index << "}";
      return out;
    }
    
    template<typename T, size_t N>
    void printarray(const T(&array)[N], const std::string &message) {
      const auto begin{std::begin(array)}, end{std::end(array)};
      std::cout << message << std::endl << '{';
      if (begin < end) {
        std::cout << *begin;
        for (auto i{begin + 1}; i < end; ++i) std::cout << ", " << *i;
      }
      std::cout << '}' << std::endl;
    }
    
    int main() {
      Something array[]{{"data 0", 0}, {"data 1", 1}, {"data 2", 2}};
      printarray(array, "Počáteční stav:");
    
      std::sort(std::begin(array), std::end(array));
      printarray(array, "Stav po std::sort():");
    
      size_t counter{0};
      for (Something &s : array) s.index = counter++;
      printarray(array, "Stav po aktualizaci indexů:");
    
      return 0;
    }
    
    Výše uvedený program vypíše následující:
    Počáteční stav:
    {{"data 0", 0}, {"data 1", 1}, {"data 2", 2}}
    Stav po std::sort():
    {{"data 2", 2}, {"data 1", 1}, {"data 0", 0}}
    Stav po aktualizaci indexů:
    {{"data 2", 0}, {"data 1", 1}, {"data 0", 2}}
    

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.